De verborgen dimensie van leiderschap - 'Verdient een groot publiek'
15 december 2017 | Sylvie van der Haar

Anouk Brack begeleidt de lezer in haar uitstekend gedocumenteerde De verborgen dimensie van leiderschap naar het ontwikkelen van zachtmoedig krijgerschap.

Oef. ‘Zachtmoedig krijgerschap’? Daar moet ik even op kauwen. Niet echt een term waar je in managementland de handen voor op elkaar krijgt volgens mij. Anouk valt maar meteen met de deur in huis: Zachtmoedig krijgerschap is persoonlijk leiderschap vanuit een helder innerlijk kompas. Het gaat er daarbij om leiderschap in organisaties kracht, verbinding en richting te geven. Dat klinkt eigenlijk heel goed. En ook veel minder zweverig dan dat krijgerschap in eerste instantie lijkt.

Meer management brengt geen oplossingen meer, stelt Anouk Brack. De uitdagingen van deze tijd kunnen alleen tegemoet worden getreden met kracht en wijsheid. ‘Een geleerd hoofd op een stokje zijn’ is niet meer voldoende, schrijft ze daarover bijvoorbeeld. Het boek staat vol met dit soort ‘ontregelende’ uitspraken. Het is een serieus, wetenschappelijk doortimmerd én spiritueel boek, maar door de intermezzo’s uit andere vakgebieden is het óók luchtig en prettig leesbaar. Alsof ze voortdurend wil zeggen: ik heb iets serieus te melden, maar neem het ook weer niet té serieus allemaal. Er zit een lichtheid, een aardsheid in haar manier van schrijven, die haar boodschap juist extra krachtig doet binnenkomen. Knap. En de ultieme uiting van ‘zachtmoedig krijgerschap’ als je het mij vraagt.

Vanaf de eerste pagina ben ik gegrepen door Bracks prettige stijl. In no-nonsense bewoordingen legt ze glashelder uit waar het om draait. Overtuigend laat ze zien wat handelen vanuit innerlijke kracht, gecentreerdheid en flow je brengt, én hoe je dat bereikt. Door een heel hoofdstuk aan biologie te wijden, bedient ze overigens ook de lezer die op zoek is naar onderbouwing en wetenschappelijk bewijs. Hoe het werkt op het moment dat we onder spanning staan bijvoorbeeld – en dat is best vaak. Dat we dan minder open staan, en meer vanuit een tunnelvisie en minder flexibel reageren op onze omgeving. Met als gevolg minder innovatiekracht, reflectie, creativiteit, en zicht op ‘het grotere plaatje’. Stress heeft dus niet alleen gevolgen op persoonlijk niveau, ook organisaties zijn gebaat bij minder stress en meer flow.

Dit boek past naadloos in de huidige tijdgeest. Reinventing Organisations van Frederic Laloux is in korte tijd al een moderne managementklassieker geworden. Dit succes geeft aan dat we toe zijn aan nieuwe manieren van organiseren. Veel bedrijven lijken vast te zitten in verouderde stelsels en opvattingen, waardoor ze geen antwoord meer hebben op de vragen van tegenwoordig. Laloux stelde al dat leiderschap een van de belangrijkste succesfactoren is voor ‘cyaan’ organiseren. Anouk Brack gaat in De verborgen dimensie van leiderschap door waar Laloux ophoudt. Zij richt zich met dit boek volledig op het ontwikkelen van ‘de persoon van de leider’.

Ze verbindt in haar boek op natuurlijke wijze inzichten uit vechtsporten als aikido, mindfulness en het boeddhisme met onze westerse manier van leven. Soms spiritueel, soms ‘down to earth’, soms met zelfspot, soms serieus wetenschappelijk onderbouwd, dit boek heeft het allemaal. Anouk Brack laat zien dat het ontwikkelen van ‘soft skills’ verre van ‘soft’ is. Integendeel. Naast theoretisch onderbouwd, is het vooral ook een heel erg praktisch boek, vol oefeningen die je gemakkelijk zelf toe kunt passen. En ook hier weer: niks zweverigs of ingewikkelds aan.

Met dit vernieuwende boek geeft ze een letterlijk een extra dimensie aan de ontwikkeling van leiderschap, gedragsverandering en samenwerking in organisaties. De verborgen dimensie van leiderschap verdient dan ook een groot publiek.

Sylvie van der Haar is trainer/coach en verzorgt workshops, met o.a. managementboeken als inspiratiebron. www.instantes.nl

De verborgen dimensie van leiderschap - Je potentieel volledig benutten
28 juli 2017 | Yolanda van Heese

Hoe kun je als mens je potentieel volledig benutten, en de wereld een stukje mooier maken? Misschien een wat hoogdravende vraag, maar Anouk Brack, trainster in leiderschapsontwikkeling, weet hem helder te beantwoorden in De verborgen dimensie van leiderschap.

Een 'zweverigheidswaarschuwing' is wel op zijn plek: Brack nodigt u uit voor het doen van meditaties en ademhalingsoefeningen, voor belichaamde oefeningen en meer. Ik beloof u: het is de moeite waard om haar suggesties uit te proberen. U wordt er een ontspannen mens van.

Hoe kun je als mens je potentieel volledig benutten, en de wereld een stukje mooier maken? Simpel, zegt Anouk Brack, trainster in leiderschapsontwikkeling. Laat lichaam en geest met elkaar samenwerken. Het lichaam heeft immers een enorme impact op hoe we functioneren. Als je dat bewust kunt inzetten, kun je meer bereiken met meer gemak.

Die oplossing klinkt wellicht eenvoudig, maar is zeker niet makkelijk te implementeren: we zijn immers gewend om alles vanuit je hoofd te doen, en de ratio te gebruiken. Toch kennen we allemaal wel de momenten dat iets 'niet goed voelt' of je met een knoop in je maag zit. Daar naar luisteren levert vaak betere beslissingen op.

In haar boek De verborgen dimensie van leiderschap. Evolutie van macht naar kracht laat Brack zien hoe je die samenwerking tussen lichaam en geest voor elkaar kunt krijgen. Ze neemt u mee op een beklimming van een berg. In vier etappes laat ze zien hoe je het pad van de zachtmoedige krijger kunt volgen. Een zachtmoedige krijger, dat is volgens Brack iemand die een zinvolle bijdrage wil leveren en zichzelf daarvoor wil oefenen in aandacht, acceptatie en adaptatie. De methodiek is gebaseerd op invloeden uit mindfulness, boeddhisme, biologie en psychologie.

Brack gaat verder dan Amy Cuddy, die haar boek Presence (lees ook mijn recensie) richt op houding van lichaam en de impact ervan op je humeur. Met haar boek past Brack in trend van aandacht voor mindfulness en meditatie: apps voor meditatie als Headspace en Buddhify zijn immers zeer populair. Niet zo raar: hoe drukker we het hebben, en hoe meer impulsen om je aandacht vragen, hoe meer behoefte je krijgt aan rust. Het mooie van het boek van Brack is dat het helpt om dergelijke meditatietechnieken in de dagelijkse praktijk te gebruiken, in het hier en nu.

Misschien klinkt dit onhaalbaar voor u - tijdens een vergadering ga je toch niet zitten mediteren? No worries: Brack is resultaatgericht. Zo leert ze u 'turbocentreren': een manier van ademhalen waarmee je binnen enkele seconden kunt herstellen van stress naar flow. Ook laat ze zien hoe je gericht je boodschap kunt communiceren zonder agressief over te komen, eenvoudiger beslissingen kunt nemen en kunt bepalen hoe je lastige situaties moet aanpakken.

Daarbij heeft Brack veel oefeningen en ideeën hoe je dingen in je eigen praktijk kunt uitproberen. Brack heeft zo veel suggesties dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Gelukkig staat aan het einde van het boek een voorstel hoe je zelf gestructureerd punten kunt aanpakken en stapsgewijs zelf kunt werken aan zes belangrijke kwaliteiten: lef, realiteitszin, gelijkmoedigheid, lichtheid, dankbaarheid, en waardigheid. Dit is niet de lijst met de gebruikelijke competenties en vaardigheden voor de meeste leidinggevende functies. Maar Brack laat op overtuigende wijze zien dat dit kwaliteiten zijn die je nodig hebt om het beste uit de situatie te halen.

Daarmee is De verborgen dimensie van leiderschap niet alleen geschikt voor leidinggevenden, maar voor iedereen die het beste uit zichzelf wil halen en open staat voor een nieuwe ervaring. Zelf heb ik er veel uit gehaald, voor mijn cliënten en voor mezelf.

Yolanda van Heese is auteur en coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online.

De verborgen dimensie van leiderschap
7 april 2017 | Hanneke Tinor-Centi

Vandaag de dag zijn er steeds meer leiders die de weg van hoofd én hart volgen en het oude rationele paradigma van resultaatgerichtheid, meetbaarheid en targets loslaten.

Er is echter meer nodig om als leider en als mens je potentieel volledig te benutten. Dat bereik je door lichaam en geest te laten samenwerken. Recent onderzoek uit de neurowetenschappen en de psychologie toont aan dat onze lichaamshouding van invloed is op onze manier van denken, voelen en spreken.

In De verborgen dimensie van leiderschap doet Brack een methode uit de doeken die is geworteld in mindfulness, oosterse vechtkunst, leadership embodiment en technieken uit de topsport. De praktische en krachtige oefeningen stemmen lichaam en geest op elkaar af en helpen om optimaal te functioneren, ook in uitdagende situaties.

Ik ben een uiterst nuchter mens, althans dat denk ik zelf. Toen ik begon aan De verborgen dimensie van leiderschap en de achterflap had gelezen, was ik derhalve wat sceptisch. ‘Is dit niet te zweverig voor mij?’ was mijn eerste gedachte. Ik vind echter ook dat alles en iedereen een kans verdient en derhalve ook dit boek en wat ben ik blij dat ik daar zo in sta. Op diverse fronten heeft dit boek mij aangenaam verrast namelijk.

En ja, er zijn ook passages en zelfs hoofdstukken in dit boek waarbij ik dreig af te haken. Begin bij mij niet over zachtmoedige krijgers, want dan krijg ik het benauwd. Maar, eerlijk is eerlijk, wanneer je er oog voor hebt, bevat dit boek tal van inspirerende wijsheden. De vele oefeningen maken het bovendien tot een praktisch geheel waar je ook daadwerkelijk mee aan de slag kunt en dus niet alleen blijft ‘zweven’ zonder dat het iets oplevert.

Brack beschrijft op uiterst transparante wijze de aspecten van skills (vaardigheden), stage (volwassenheid) en state (vermogen tot zelfregulatie en openen voor ruimer bewustzijn).

Brack ontdekte bovendien de reden waarom er vaak een diepe kloof bestaat tussen idealen en de werkelijkheid. Deze discrepantie komt voort uit het feit dat ons brein drie hersenlagen heeft, die weliswaar vaak samenwerken, maar lang niet altijd even efficiënt.

Hierin ligt de basis van De verborgen dimensie van leiderschap. In haar boek legt Brack deze verborgen dimensie bloot en legt hem uit.

Wat mij vooral aanspreekt zijn Bracks vergelijkingen met betrekking tot de dierlijke laag in ons brein. Die laag zorgt voor de manier waarop wij samenwerken en functioneren in een groep. Het reptielenbrein, dat daaronder schuilgaat, gaat over onze individuele veiligheid, kracht en directe overleving. Deze lagen vervullen elk een eigen taak. Maar zijn het niet altijd met elkaar eens. Vooral niet in zogenaamde biologische ‘noodgevallen’ en die hebben we nogal snel. Zo kan een vreemde blik van een ander al voldoende zijn om onze houding aan te passen. De impact van langdurige hoge werkdruk is navenant. Het is cynisch te bedenken dat het het ‘reptielenbrein’ is dat ons in noodgevallen aanstuurt. Dat brein is krachtig en snel, maar heeft geen lange termijnvisie.

Bracks vergelijking met wereldleiders als Trump, Poetin, Erdogan en politici als onze eigen Wilders is boeiende materie. Kortom, een boek waar je uit kunt filteren wat jou aanspreekt en waar je wat mee kunt.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.