15 maart 2016 | Maarten Fijnaut

‘Systemisch wijzer’ is een laagdrempelig boek dat waardevolle inzichten biedt voor iedereen die met mensen werkt. De auteurs, Leanne Steeghs en Siets Bakker, delen openlijk hun eigen ervaringen en inzichten die zij hebben opgedaan binnen systeemdynamiek.

Middels korte praktijkvoorbeelden en opdrachten reiken Leanne Steeghs en Siets Bakker ons concrete handvatten aan om direct zelf aan de slag te gaan met systemische logica. De lezer krijgt inzicht in de dynamiek tussen de ‘bovenstroom’, de wereld zoals wij die dagelijks ervaren en de ‘onderstroom’, de systemische laag van de oerkrachten. Een leerzaam boek dat aanzet tot actie en reflectie, vriendelijk uitnodigt om de eigen (familie) systemen inzichtelijk te krijgen en handvatten biedt om hier iets mee te doen. Een aanrader voor iedereen die zichzelf of anderen graag verder helpt met ontwikkelen!

De twee auteurs zijn zelf gegrepen door het systemisch werken en het enthousiasme van de dames Steeghs en Bakker is tijdens het lezen duidelijk te merken. De bevlogenheid waarmee zij de lezers accuraat en gedegen informeren maakt dat de theorie goed beklijft en tevens makkelijk wegleest. Het boek is een mooie mix van theorie en praktijk. Waar het op een pagina met veel precisie ‘wetmatigheden’ van systemisch werk beschrijft, staat op de volgende pagina een persoonlijke ervaring beschreven, waarbij de auteurs zich regelmatig kwetsbaar opstellen. Dat zorgde ervoor dat ik als lezer constant geboeid en betrokken bleef, bovendien nodigde het mij uit om te onderzoeken welke systemische aspecten spelen in mijn leven (zowel zakelijk als privé).

De ervaringen beschrijven de auteurs in kleine tekstblokken die niet verder uitweiden dan nodig is. Op iedere 2 pagina’s is er wel zo’n blokje te vinden. Er staan dagelijkse uitdagingen van het leven beschreven waarbij het systemische inzicht in veel gevallen de uitdagingen verlicht of wegneemt. In slechts 5 hoofdstukken nemen de auteurs ons stap voor stap ‘dieper’ mee de systemische laag in. Haast onbewust krijgt de lezer in no time enorm veel informatie toegespeeld om zelf op een andere manier te kijken naar ‘systemen’ in families en het bedrijfsleven. Ieder hoofdstuk eindigt met opdrachten, waarbij de schrijvers de interactie ook opzoeken. Zij nodigen de lezer uit om antwoorden toe te zenden en beloven een reactie.

Hoewel er veel informatie te vinden is in het boek, voelt het op geen moment als een overload of droge kost. De informatie blijft relevant, is beknopt beschreven en veelal pragmatisch toepasbaar. En passant delen Steeghs en Bakker interessante technieken om als trainer, coach of adviseur een ander paradigma te hanteren. Een paradigma dat ervoor zorgt dat de lezer anders gaat luisteren, vragen en begrijpen. Al tijdens het lezen van het boek kwam de interactie met naasten vele malen sneller op een ander, meer ‘systemisch’ niveau. Leerzaam en wellicht ook een potentiële valkuil voor de minder ervaren lezer. Ondanks herhaaldelijke hints tot ‘onderzoeken’ in plaats van ‘duiden’, kan ik mij voorstellen dat sommige lezers wellicht snel zullen denken problemen eenvoudig te kunnen oplossen voor henzelf of anderen.

Systemisch wijzer is een mooi boek dat een helder inzicht geeft in een krachtige methode om anders te kijken. De extra dimensie die systemisch werken biedt kan iedereen helpen om anders naar voorvallen te kijken. Erg interessant en relevant voor iedereen die als professional met mensen werkt. In mijn optiek past de titel perfect, het boek maakt de lezer zelf ‘systemisch wijzer’. Een stap meer ervaren om vanuit meerdere lagen naar ‘het geheel’ te kunnen kijken. De enthousiaste wijze waarop technieken, voorbeelden en praktijksituaties zijn beschreven maakt het geheel tot een boek dat een groot plezier is om te lezen. Bovendien nodigt het voortdurend uit tot actie die onherroepelijk leidt tot effectiever en holistischer communiceren.

Systemisch wijzer
17 februari 2016 | Margreet Noordanus

Het eerste wat opvalt: Systemisch wijzer is een prachtig uitgevoerd boek! Mooie opmaak, frisse letters, mooie foto’s en een ruime indeling. Meteen daar ook een klein minpuntje: door het prachtig glanzende papier en de tekst die soms in lichter grijs gedrukt is, is het bij lamplicht wel eens wat lastig leesbaar. Dat minpuntje weegt niet op tegen hetgeen dit boek me brengt.

Systemisch wijzer bevat veel kennis, persoonlijke praktijkvoorbeelden die enorm herkenbaar zijn en geweldige oefeningen om direct mee aan de slag te gaan. Blijft het daarbij? Nee, in de ondertitel staat immers ‘kennis uit opstellingen die je iedere dag kunt gebruiken’, en dat klopt! Al lezende merk ik, dat ik al meer en meer in de praktijk zie en direct ook gebruik. Daarbij komt meteen de andere claim op de cover van het boek om de hoek kijken: ‘wat je altijd al voelde maar niet eerder wist’. Deze gaat voor mij maar gedeeltelijk op. Er is namelijk ook veel dat ik voor het lezen van het boek niet wist, en ik vraag me af of ik de dingen eerder wel of niet voelde… Of dat ik ze nu pas voel na het lezen van het boek!

Fijn is dat Systemisch Wijzer een boek is, dat je automatisch opnieuw pakt als er een nieuwe vraag opkomt. En als ik het weer in handen heb, dan laat ik me opnieuw met plezier ‘meenemen door de stroom zie zich kenmerkt door vanzelfsprekendheid en moeiteloosheid’ en kan ik verbazingwekkend makkelijk de raad: ‘Werk vooral niet te hard als je dit boek leest.’ opvolgen. Om er later achter te komen dat ik ‘opeens’ een aantal situaties vanzelfsprekend en moeiteloos herken!

Al met al hebben de schrijfsters me met dit vlot geschreven boek echt een groot plezier gedaan: het systemisch coachen is in opkomst en het is lastig dit te verwoorden. Siets Bakker en Leanne Steeghs zijn er in geslaagd op heldere en duidelijke wijze, zonder dat het ‘onverklaarbaar zweverig’ wordt, hun kennis en kunde over te brengen.

Margreet Noordanus is de drijvende kracht achter PaardenInzicht en verzorgt Coaching en Training met Paarden.