Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Verleid je lezer online - 'Staat bol van do's en don'ts'
10 juli 2018 | Sigrid van Iersel

Vermijd de geschiedenisles over je organisatie op je homepage en wees zuinig met superlatieven. Uiterst bruikbare tips in het boek Verleid je lezer online van Ellis Buis en Joyce Hardholt, dat een vaste plaats verdient op het bureau van iedere tekstschrijver.

Onderscheidende teksten schrijven, zodat lezers direct in actie komen: welke tekstschrijver wil dat niet? En dat is gemakkelijker dan je denkt, beloven Ellis Buis en Joyce Hardholt in hun nieuwe boek.

Tips voor overtuigend schrijven

Verleid je lezer online is de geactualiseerde herdruk van het eerdere boek Commercieel en creatief schrijven. Die mix van commercieel en creatief is nog steeds in het hele boek terug te vinden.

Je ontdekt hoe je je lezers enthousiast krijgt, hoe je verrassende invalshoeken bedenkt en teksten schrijft die online goed vindbaar zijn. Daarmee maken ze ook de ondertitel ‘succesformules voor overtuigend en creatief schrijven’ helemaal waar.

Speel in op online leesgedrag

In Verleid je lezer online komen alle tips en trucs bij elkaar die ik in de afgelopen jaren in allerlei vakliteratuur voorbij heb zien komen. Aan de korte zinnen, de opsommingen, kadertjes en indelingen merk je direct dat hun gouden wetten voor scanbaar schrijven ook in dit boek nauwgezet toegepast zijn. Dat maakt het boek niet alleen heel prettig leesbaar, maar ook erg toegankelijk voor beginners in dit vakgebied.

Een pluspunt is dat de schrijvers zich er goed van bewust zijn dat schrijven meer is dan een verzameling handigheidjes. Het gaat uiteindelijk om wat je te melden hebt en dat je waarmaakt wat je belooft. Je tekst ‘valt of knalt met de inhoud’, schrijven ze terecht.

De auteurs nemen hun taak serieus om een zeer compleet boek af te leveren. Ze leren hoe een schrijver optimaal inspeelt op online leesgedrag en delen een spoedcursus webcare. En hoewel het boek over online teksten gaat, toveren ze ook nog adviezen over papieren folders en direct mailings uit de hoed.

Zeer compleet boek

Het boek staat bol van de do’s en don’ts en uiteraard is er ook een handig trefwoordenregister. Elke vakterm waar iemand mogelijk over kan struikelen wordt keurig uitgelegd. Soms slaan ze daarin een beetje door. Welke jonge beginnende schrijver zou in dit social-media-tijdperk nog niet weten wat een hashtag is?

Al met al is dit praktische boek een aanrader voor iedere doe-het-zelver op schrijfgebied en voor het onderwijs. Vlot en wervend schrijven is een belangrijke vaardigheid voor iedereen die online communiceert.

Voor ervaren tekstschrijvers is Verleid je lezer online een handige opfrisser. Alleen al door het ‘overzicht met titels waar je lezer van smult’ en de checklists verdient deze gereedschapskist een vaste plek op ieder schrijversbureau.

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is een van de auteurs van Lenig denken.


Verleid je lezer online - 'Een verduld fijn boekje'
15 juni 2018 | Sippy van Akker

Ellis Buis en Joyce Hardholt schreven Verleid je lezer online, een vlot te lezen en te scannen handleiding en naslagwerkje over hoe te schrijven voor internet.

Het boek is prettig vormgegeven, duidelijk, vat de belangrijkste punten samen in een checklist bij elk hoofdstuk samen. En niet onbelangrijk: het heeft een register. Dit maakt het handig om dingen snel terug te zoeken. Kortom: een fijn boek waar je wat aan hebt als online schrijver en (daarmee) lezer van dit boek.

Verleid je lezer online - Succesformules voor overtuigend en creatief schrijven lijkt behoorlijk goed te doen wat het belooft. Om te laten zien, dat ze het zelf ook kunnen hebben de auteurs ervoor gezorgd dat ook hun eigen boek doorscanbaar is en lekker wegleest. Het boek begint met een ronde theorie, die mensen die ooit iets met communicatie in hun vooropleiding nog wel bekend voorkomt met het ZBMO-model, wat ik wel kende, maar niet onder die noemer. ZMBO staat voor Zender Boodschap Medium Ontvanger. Verder leggen de dames uit hoe je je schrijfproces structureert. Deed me ook al denken aan lang vervlogen tijden, waar je altijd van de leraar per se eerst in klad moest schrijven. Ik vermoed dat dat voor veel mensen goed werkt, maar het is niet mijn ding.

Verder komt het boek met tips die veel schrijvers al kennen. Wissel de lengte van je zinnen af, schrijf actief enzovoort. Ik schrijf al heel lang. Op eigen websites, maar ik heb dat ook gedaan voor verschillende organisaties en ik was al behoorlijk goed geïnformeerd. Ik vond het dan ook leuk dat er toch nog nieuwe nuttige aanwijzingen instonden. Mijn stukken zijn in het algemeen om mensen te informeren en ik ben niet op zoek naar een koop of een conversie. Ook de mensen die dat juist wel willen, komen met dit boek denk ik aan hun trekken. Er staan bijvoorbeeld tips in over online leesgedrag, over het zorgen dat je site geschikt is om op een smartphone te lezen en hoe je een call to action in elkaar sleutelt.

Verder leggen de auteurs uit wat de zin is van zakelijk bloggen, hoe je een website goed opbouwt en hoe je met social media omgaat. Voor mensen die ooit veel op het gebied van bedrijfscommunicatie hebben gedaan, of er toch al inzicht in hebben, komen deze tips bekend voor. Ook persberichten en nieuwsbrieven via de mail komen aan de orde, waarbij al rekening is gehouden met de Europese privacywetgeving op dit vlak. Voor studenten en anderen die dit boek in een onderwijssetting tot zich nemen is aan het einde van het boek nog een casus toegevoegd. Ten slotte vind je achterin nog tips om mensen als een malle te laten klikken. Doe er uw voordeel mee.

Voor wie is dit boek handig en nuttig? Voor iedereen die überhaupt weleens schrijft om informatie over te brengen op anderen. Als je helder en met een prettige flow online kan schrijven, kan je dat vermoedelijk ook voor een folder of een ander medium. Zelf vond ik het heel leuk dat mijn oude kennis op het gebied van marketingcommunicatie werd opgefrist en aangevuld met de kennis die ik onderweg heb opgedaan over online communiceren. Veel wist ik al, maar het is heel lekker om een gidsje te hebben om even snel dingen na te slaan en terug te zoeken wanneer je twijfelt. Kortom: Verleid je lezer online is een verduld fijn boekje dat prominent in de buurt van mijn bureau blijft wanneer ik zelf ga schrijven. Een aanrader wat mij betreft!

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden