7 mei 2015 | Nienke van Oeveren

‘Kun je als ondernemer over jezelf en je bedrijf praten alsof je over seks praat? Met dezelfde aantrekkingskracht, dezelfde impact, dezelfde sprankeling?’ Meteen in haar Voorwoord legt Kiki Verbeek de titel uit. Ze belooft in ‘Waarom iedereen luistert als je over seks praat’ 10 manieren om jezelf krachtig te profileren. Daarmee ga ik graag aan de slag!

Per hoofdstuk heb ik de profielteksten geschreven. Deze verrijken inmiddels mijn website Boekredactie.nl, mijn LinkedIn-profiel en zijn inspiratie voor mijn tweets. Maar er is meer: de basisgedachte van Verbeek heb ik overgenomen en gebruik ik in mijn advies aan ondernemers die een managementboek willen schrijven. Breng focus aan, kies! ‘Focus verruimt en kiezen verrijkt’, verwoordt Verbeek het prachtig.

Bedrijfsboodschap
In 10 hoofdstukken kom je tot 10 profielteksten om jouw keuze helder over te brengen bij jouw klant. In elk hoofdstuk beschrijft Verbeek de stappen om te komen tot de profieltekst, geeft ze voorbeelden en tips. In sommige hoofdstukken erg veel tips. Allereerst een overtuigende bedrijfsboodschap. Het is even oefenen, schrappen en samenvoegen, maar nu prijkt op mijn homepage:

‘Ik ben Nienke van Oeveren, redacteur van managementboeken. Met Boekredactie begeleid ik auteurs die hun boek in eigen beheer uitgeven. Ik wijs ze de weg in het boekenvak en geef ze positief kritisch advies over hun tekst. Binnenkort ligt hun boek op het bureau van hun volgende opdrachtgever. Een boek met een boodschap.’

Tips die Verbeek voor deze profieltekst geeft, zijn bijvoorbeeld: Roep een levendig beeld op en Maak de probleemeigenaar tot doelgroep. Tip 28 is: Benoem resultaten op verschillende vlakken van het leven. Daarmee doelt Verbeek op materieel, sociaal en emotioneel vlak. Ongetwijfeld voldoet mijn bedrijfsboodschap niet aan alle 28 tips, maar in elk geval aan tip 1: Houd je pitch zo kort mogelijk!

Ik geloof…
De volgende profieltekst is een meer emotionele tekst, deze schreef ik met veel plezier. Verbeek beschrijft de stappen om te komen tot een inspirerend ondernemersstatement. Maak een verhaal, neem je lezer mee in kleine denkstappen, denk groots. Heel prettig vond ik haar aansporing: begin in je eerste versie je zinnen met ‘Ik geloof’.

Dit is ‘m geworden, te vinden op mijn LinkedIn-profiel:
‘Iedere adviseur, coach en ondernemer heeft een boodschap. Met een boek bereikt die boodschap veel mensen. Ik geloof dat iedereen een boek kan schrijven. En dat een boek nieuwe businesskansen biedt.’

Een hoofdstuk dat mij raakte, was voor het formuleren van pakkende vragen. Deze zijn reuze handig voor Twitter, maar wat mij trof, is Verbeeks stellige mening dat je je lezer en klant pijn moet doen. ‘Als je klant zijn eigen pijn voelt en ziet dat jij die pijn kent, schept hij zijn eigen voorwaarden voor verandering.’ Dus: waar ligt jouw klant wakker van?

Gat in de markt
Terugbladerend in dit prettige boek, realiseer ik me dat ik enkele gedachten van Verbeek heb eigengemaakt. Zo adviseer ik auteurs om het onderwerp van hun boek direct te laten aansluiten bij het probleem dat hun favoriete klant heeft. Wat is zijn probleem waarvoor jij de oplossing hebt? Schrijf daar dan een boek over, zodat dit je bedrijf versterkt. En waar ik ook helemaal achter sta, is wat Verbeek ter afronding schrijft: ‘Het gat in de markt ontstaat vanzelf door het vermarkten van je oplossing.’

Waarom iedereen luistert als je over seks praat
7 mei 2015 | Nienke van Oeveren

‘Kun je als ondernemer over jezelf en je bedrijf praten alsof je over seks praat? Met dezelfde aantrekkingskracht, dezelfde impact, dezelfde sprankeling?’ Meteen in haar Voorwoord legt Kiki Verbeek de titel uit. Ze belooft in ‘Waarom iedereen luistert als je over seks praat’ 10 manieren om jezelf krachtig te profileren. Daarmee ga ik graag aan de slag! Per hoofdstuk heb ik de profielteksten geschreven. Deze verrijken inmiddels mijn website Boekredactie.nl, mijn LinkedIn-profiel en zijn inspiratie voor mijn tweets. Maar er is meer: de basisgedachte van Verbeek heb ik overgenomen en gebruik ik in mijn advies aan ondernemers die een managementboek willen schrijven. Breng focus aan, kies! ‘Focus verruimt en kiezen verrijkt’, verwoordt Verbeek het prachtig.

Bedrijfsboodschap

Ik geloof…

Gat in de markt

Hoe je een overtuigende profieltekst schrijft
3 maart 2015 | Pierre Spaninks

Zelfstandige professionals vinden het nog wel eens lastig zichzelf kort en krachtig te presenteren. In Waarom iedereen luistert als je over seks praat laat Kiki Verbeek zien dat het zo moeilijk niet hoeft te zijn.

Kiki Verbeek is de eerste om toe te geven dat haar boek - ondanks de prikkelende titel - helemaal niet over seks gaat. Net zo min als destijds Ondernemersseks van Karen Romme over seks ging. Het eigenlijke onderwerp van Waarom iedereen luistert als je over seks praat is hoe je je als trainer, coach of adviseur zakelijk kunt profileren. Op zo'n manier dat iedereen luistert èn meteen snapt wat je te bieden hebt.

Dat van die seks is daarbij een handige metafoor waarmee Verbeek de aandacht trekt. En dat werkt, point taken. De boodschap die daarachter ligt, is interessanter - en tegelijk een stuk lastiger. Want jezelf krachtig profileren, zegt Verbeek, begint ermee dat je stopt met te doen alsof en dat je begint met echt te zijn, of authentiek. In je leven, in je werk, en in het verhaal dat je daarover vertelt. Dus, is de kern van haar boodschap: zorg dat wat je doet vanuit je hart komt, dat het jouw zelf raakt, en breng dat zo over het voetlicht dat het ook je klanten raakt. Pas dan zal iedereen naar je luisteren.

Die boodschap vertelt Verbeek in Waarom iedereen luistert als je over seks praat op een heel aantrekkelijke en effectieve manier. Namelijk door tien keer een profieltekst te ontwikkelen voor een expert, op tien verschillende manieren of vanuit tien verschillende vertrekpunten. Dat kan de bedrijfsboodschap zijn of het ondernemersstatement, dat kan ook het achtergrondverhaal zijn of het visitekaartje. Bij elk daarvan maakt zij in een paar alinea's duidelijk waar het om gaat, geeft zij een direct toepasbaar stappenplan en laat zij een aantal aansprekende voorbeelden zien, om vervolgens de lezer zelf aan het werk te zetten. En daar heeft zij dan weer telkens een heleboel praktische tips bij.

Dat die aanpakt werkt, daarvan getuigt het testimonial van collega Joep Schrijvers achterop het boek. De auteur van Hoe word ik een rat? roept daar uit: ‘Was dit boek maar eerder verschenen! Het hielp mij om mezelf beter te profileren. Kiki Verbeek is een zeer heldere schrijfster, praktisch, geestig en gelukkig nergens belerend. Dit boek is een must-read voor elke ondernemende professional.’ Dat vinden wij geen woord te veel gezegd.

Ondertussen ligt de beslissende stap op de weg naar een glashelder verhaal natuurlijk wel vóór het moment dat de tien manieren van Verbeek aan de orde komen. Een echte, authentieke boodschap die mensen raakt, begint bij zelf heel goed weten wie je bent, wat je drijft, en wat je wilt met je leven. Heb je dat op een rijtje, dan is die profieltekst een stuk makkelijker te schrijven dan wanneer je dat allemaal nog moet uitvogelen. Aan de andere kant: als het werken aan zo'n tekst je prikkelt om jezelf die vragen te stellen, is dat boek zijn geld ook dubbel en dwars waard geweest.

2 maart 2015 | Elske Verbeek

Niet heel verwonderlijk natuurlijk, dat ik dit boek als eerste uit de kast pak om te recenseren. Wat dat betreft heeft het zijn doel direct bereikt. Maar juist de ’10 andere manieren om jezelf krachtig te profileren’ uit de subtitel, waar ‘Waarom iedereen luistert als je over seks praat’ logischerwijs echt over gaat, komen op een goed moment. Na een driejarig traineeship tot organisatie-adviseur zijn dat toch de vragen die je bezighouden: waar sta ik voor? Waar ben ik goed in? Waar kunnen mensen mij voor vragen?

Het boek legt uit dat praten over seks en praten over je bedrijf, dienst of product volgens dezelfde principes werken. Wanneer je over seks praat, luistert iedereen zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. Als het om seks gaat, staat er namelijk iets op het spel: mensen zijn nieuwsgierig, hebben eigenbelang of worstelen met twijfels en onzekerheden. Lukt het mij om over mezelf en mijn werk te praten alsof ik over seks praat?

Kiki Verbeek overtuigt mij van het feit dat dit me zou moeten lukken, op één voorwaarde: als ik doe waar ik het beste in ben en alleen als dat ook is wat ik het allerliefste doe. Nee zeggen wordt dus het credo, in plaats van overal maar ja op zeggen vanuit de onrust dat ik iets zou kunnen missen. Nee zeggen op dingen waarvan ik in ieder geval weet dat ik ze niet wil. Maar ook nee zeggen tegen de dingen die ik wel leuk vind, maar die me afleiden van mijn focus. Kan ik dit, nu ik nog pas net op de arbeidsmarkt te vinden ben? Kan ik de snoepjeswinkel die de arbeidsmarkt soms nog is, uitstappen en oversteken naar een zaakje waar ze maar één – maar wel een heel mooi – product verkopen?
Het boek geeft een quote waar ik bij het stellen van die vraag vaak tegenaan loop: ‘Ik ben bang dat mijn leven saai wordt als ik me maar op één ding richt!’ Dat herken ik. Ik ben 25, ik wil toch niet mijn hele leven hetzelfde blijven doen?

Onzin, zegt Kiki Verbeek. Het is allemaal niet zo benauwend. Namelijk: focus verruimt en kiezen verrijkt. De uitspraak prikkelt in zijn tegenstrijdigheid, maar tegelijkertijd weet ik dat het waar is. Een eerdere training Personal Branding had dezelfde boodschap: wanneer je jezelf breed profileert vindt niemand je, maar wanneer je kiest zullen mensen je ook vinden voor zaken die in het verlengde van je focus liggen. Kies ik ervoor om mijn capaciteiten in één sector ten toon te spreiden, dan zal men begrijpen dat ik dezelfde prestaties ook kan leveren in andere sectoren.

Richting het einde van mijn traineeship komt ook die beruchte droombaan om de hoek kijken. Misschien is het iets van onze generatie, maar tegenwoordig lijkt het buitengewoon logisch dat je die rond je 27e toch wel echt gevonden hebt. Zingeving en geluk in het werk is immers belangrijker geworden dan status, geld en dienstverband.
Ook hierover word ik streng toegesproken. Ik word erop gewezen dat ik me niet zou moeten laten voorttrekken door een wensbeeld in de verte, maar op zoek moet naar datgene wat mij van achteren vooruit duwt. Wat zijn mijn redenen tot bewegen? Een droombaan is immers een statisch einddoel, dat waarschijnlijk weer verandert zodra het bereikt is.

Tegen de tijd dat ik het boek uit heb voel ik me gesterkt in het idee dat ik mijn zoektocht niet moet richten op wat er buiten te vinden is, maar naar het motortje wat mij draaiende houdt. En dan heb ik een heel groot deel van het boek, over het uitstralen van een superaantrekkelijke bedrijfsboodschap, nog niet eens hier behandeld. Dat hoofdstuk sla ik opnieuw open zodra ik mijn focus heb gevonden.

2 maart 2015 | Elske Verbeek

Niet heel verwonderlijk natuurlijk, dat ik dit boek als eerste uit de kast pak om te recenseren. Wat dat betreft heeft het zijn doel direct bereikt. Maar juist de ’10 andere manieren om jezelf krachtig te profileren’ uit de subtitel, waar ‘Waarom iedereen luistert als je over seks praat’ logischerwijs echt over gaat, komen op een goed moment. Na een driejarig traineeship tot organisatie-adviseur zijn dat toch de vragen die je bezighouden: waar sta ik voor? Waar ben ik goed in? Waar kunnen mensen mij voor vragen? Het boek legt uit dat praten over seks en praten over je bedrijf, dienst of product volgens dezelfde principes werken. Wanneer je over seks praat, luistert iedereen zonder dat je er moeite voor hoeft te doen. Als het om seks gaat, staat er namelijk iets op het spel: mensen zijn nieuwsgierig, hebben eigenbelang of worstelen met twijfels en onzekerheden. Lukt het mij om over mezelf en mijn werk te praten alsof ik over seks praat?