Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Feedback Challenge
21 september 2016 | Annett Keizer

Je leert het meest door het te doen. Dat geldt zeker voor feedback geven en vragen omdat we dat ook vaak eng en confronterend vinden. Vanuit die gedachte daagt de auteur de lezer uit om vijftien dagen lang feedback te vragen aan collega’s, leidinggevenden, opdrachtgevers en jezelf.

Honderdnegentien pagina’s, waarvan de laatste twaalf blanco notitiepagina’s, opgedeeld in drie delen met voor vijftien dagen oefeningen. De doelgroep bestaat enerzijds uit mensen in loondienst, die leidinggevenden en collega’s om zich heen hebben om feedback aan te vragen. Anderzijds richt het boek zich op zzp-ers met welgeteld drie opdrachten over klant-opdrachtgeverrelaties.

De ogenschijnlijk simpele oefeningen worden afgewisseld met korte stukjes theorie over feedback geven en vragen, geïllustreerd met wat casuïstiek. Er is veel ruimte aandacht voor mooie foto’s en paginagrote quotes van Mandela, Steve Jobs, Berthold Günster en Ken Blanchard. Persoonlijk vind ik dit mooi om naar te kijken, al draagt het weinig bij aan de inhoud van het boek.

Het eerste deel begint, vrij veilig, met het inventariseren van positieve feedback. Geef en vraag complimenten aan collega’s en knipoog, lach en steek je duim omhoog. Het tweede deel is al wat spannender en vraagt om jezelf onder de loep te nemen. Hoe reageer jij op complimenten? Wat weerhoudt je om zelf om feedback te vragen? In het laatste deel, de climax, stap je bij elke opdracht op je collega, opdrachtgever, rolmodel of zelfs onbekenden af om gericht feedback te vragen. De opdrachten halen je uit je comfortzone en dwingen je om je kwetsbaar op te stellen en zo jezelf te laten zien. Zo ontstaat er verbinding tussen jou en de ander en kun je groeien.

Concluderend is Feedback Challenge van Axelle de Roy een inspirerend boek om feedbackvaardigheden te oefenen. Een vaardigheid waarvan iedereen zegt dat belangrijk is om aandacht aan te schenken, maar waar in de praktijk vaak bitter weinig mee wordt gedaan. Dit boek kan een mooie bijdrage zijn om daarin iets te veranderen op de werkvloer. Het enige wat ik mis op de omslag of in de inleiding van het boek, is dat er duidelijk wordt vermeld dat het hier gaat om een werkboek pur-sang. Het is een doe- en dagboek met veel ruimte om opdrachten uit te werken en zelf aantekeningen te maken. Vergelijk het met ‘challenges’ die je ziet op Facebook en dan in papieren vorm. Ook wel weer eens prettig in dit digitale tijdperk.

Annett Keizer is communicatiecoach en –trainer. Ze helpt professionals en teams in organisaties hun communicatieve vaardigheden te versterken. Haar drijfveer is om meer begrip voor elkaar te creëren op de werkvloer, waardoor mensen effectiever en prettiger samenwerken en maximaal resultaat behalen. Voor Managementboek recenseert ze vooral boeken die verklaren wat mensen drijft, motiveert en in beweging zet.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden