HOE-boek voor trainers mist praktische tools
3 november 2010 | Bert Peene

Het HOE-boek voor trainers van Marcolien Huybers wordt gepresenteerd als ‘een complete gids over leren, ontwerpen, begeleiden en zelfreflectie’. Een ambitieuze doelstelling, waarvan de reikwijdte niet meteen door een heldere inleiding wordt afgekaart. Gaandeweg blijkt het boek echter geen handboek te zijn, laat staan dat het de pretentie heeft alle andere boeken over het onderwerp overbodig te maken. ‘Compleet’ wil niets anders zeggen dan dat alle relevante facetten van het trainersvak aan bod komen; het leren van mensen, het ontwerpen en begeleiden van trainingen en de zelfreflectie van de trainer als ultiem kwaliteitszorginstrument.

Marcolien Huybers heeft haar boek op een prettig overzichtelijke manier opgebouwd. Na een hoofdstuk over visies op leren volgen vier hoofdstukken waarin zij wat uitvoeriger stilstaat bij het ontwerpen van trainingen, het begeleiden van processen en didactische werkvormen en bij de trainer als persoon. Een bijlage met dertien nuttige instrumenten en een beknopte literatuuropgave ronden het geheel af. Duidelijkheid kenmerkt ook de opbouw per hoofdstuk. Na een korte inleiding volgt een aantal paragrafen die steevast met het woordje ‘hoe’ beginnen: ‘Hoe formuleer je leerdoelen?’, ‘Hoe kies je didactische werkvormen?’, ‘Hoe geef je feedback?’ Waarmee nog maar eens duidelijk gemaakt wordt waaraan het boek zijn titel ontleent.

Door die opzet onderscheidt Huybers’ HOE-boek zich van de meeste andere vakliteratuur voor trainers, bijvoorbeeld het populaire Trainingen ontwerpen van Karin de Galan. Daarmee is echter niet gezegd dat het ook dezelfde rijkdom biedt. Doordat Huybers’ inleiding meer beschouwend dan informatief is, wordt het niet duidelijk of zij zich met name op beginnende of juist meer ervaren trainers richt. Ik gok op de eerste groep; ervaren trainers hoef je niet te vertellen hoe je met weerstand omgaat, feedback geeft of een rollenspel begeleidt. En juist die beginnende trainer heeft behoefte aan meer praktische tools dan Huybers biedt; vooral meer opdrachten.

Waar je als (beginnende) trainer met De Galans ‘Trainingen ontwerpen’ een heel eind zult komen zonder deskundige begeleiding, lukt dat met het HOE-boek vast en zeker niet; daarvoor heeft het te veel het karakter van een trainingsreader behouden. En dat gemis maak je niet zo gemakkelijk goed, tenzij je besluit snel een vermeerderde herdruk uit te brengen of een website met oefenmateriaal aan te bieden. Dat gebeurt met studieboeken vaak genoeg, dus waarom zou dat niet een nuttig advies tot slot van deze bespreking kunnen zijn.

9 augustus 2010 | Jan Jacob Bos

Een echt goede trainer worden leert u niet uit een boek, daarvoor moet u vooral veel oefenen. Maar dan wel op de goede manier. Marcolien Huybers houdt u een spiegel voor waarin u niet alleen de buitenkant ziet maar een spiegel waarmee u zowel de binnen- als de buitenkant van uw trainerprestaties onder de loep neemt. Dan blijkt dat 'HOE-boek voor de trainer' misschien geen excellente trainer van u maakt, maar u wel aanwijzingen geeft in de goede richting.

De gebruikelijke theorie over hoe volwassenen leren, het gebruik van verschillende werkvormen en handige tips voor een trainer zult u vinden in bijna alle boeken die gaan over trainen. Marcolien Huybers besteedt in 'HOE-boek voor de trainer' aan deze basis voldoende aandacht om het boek voor iedereen compleet te maken. Zij weet echter ook de meer ongrijpbare zaken helder in kaart te brengen waardoor het boek net een slag dieper gaat en ook voor ervaren trainers nog eye-openers biedt.

U kunt als trainer uw best doen om de cursisten tijdens de opleiding de goede dingen te leren. Uiteindelijk zullen de cursisten het geleerde in de praktijk moeten gaan brengen. Hoe zorgt u er als trainer voor dat ze dan met het geleerde aan de slag kunnen? Dit noemt Marcolien Huybers de 'transferbevorderende maatregelen'. Door hier aandacht aan te schenken in zowel het voortraject, tijdens de training als er na zorgt u er als trainer voor dat de leerstof beter beklijft.

Als beginnende trainer bent u vaak erg druk met de inhoud - als de inhoud voor u gesneden koek is, zult u meer bezig zijn met de didactiek. Uiteindelijk zult u vooral bezig zijn met de cursisten. Is iedereen betrokken, klopt wat iemand zegt met de non-verbale communicatie die iemand uitstraalt? Als u denkt dat de non-verbale communicatie niet klopt met wat iemand zegt, kunt u er niet van uitgaan dat het inderdaad niet klopt. U zou iemand aardig voor het hoofd kunnen stoten als u het bij het verkeerde eind heeft. Deze situaties kunnen cruciale invloed hebben op de samenwerking in de groep. Huybers helpt u om in deze situaties een optimaal leerresultaat voor de cursisten te bereiken.

Marcolien Huybers heeft een compleet boek gemaakt dat helpt vanaf het ontwerpen van de training tot en met de uitvoering en evaluatie. Er zit zeker voldoende diepgang in. Het had echter af en toe wel wat luchtiger gemogen. Sommige hoofdstukken zijn echt taaie kost. Als u de moeite neemt deze hoofdstukken te doorgronden wordt u wel beloond met de pareltjes die schuilgaan achter de tekst. Ik weet zeker dat het uw vaardigheden als trainer zal aanscherpen. Aristoteles zei meer dan tweeduizend jaar geleden al 'Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.' Een beetje hulp van Marcolien Huybers vult deze ervaring goed aan waardoor u nog beter wordt als trainer.

Hoe-boek voor de trainer
9 augustus 2010 | Jan Jacob Bos

Een echt goede trainer worden leert u niet uit een boek, daarvoor moet u vooral veel oefenen. Maar dan wel op de goede manier. Marcolien Huybers houdt u een spiegel voor waarin u niet alleen de buitenkant ziet maar een spiegel waarmee u zowel de binnen- als de buitenkant van uw trainerprestaties onder de loep neemt. Dan blijkt dat 'HOE-boek voor de trainer' misschien geen excellente trainer van u maakt, maar u wel aanwijzingen geeft in de goede richting. De gebruikelijke theorie over hoe volwassenen leren, het gebruik van verschillende werkvormen en handige tips voor een trainer zult u vinden in bijna alle boeken die gaan over trainen. Marcolien Huybers besteedt in 'HOE-boek voor de trainer' aan deze basis voldoende aandacht om het boek voor iedereen compleet te maken. Zij weet echter ook de meer ongrijpbare zaken helder in kaart te brengen waardoor het boek net een slag dieper gaat en ook voor ervaren trainers nog eye-openers biedt.