Musk Mania - 5 Principes
21 oktober 2016 | Rein Hof

Hans van der Loo, Patrick Davidson en Martijn Arets waren bezig met het verzamelen van achtergrondinformatie voor een boek (Wavemakers), en kwamen keer op keer de naam Elon Musk tegen. Voor Hans en Patrick een reden om eens verder te kijken naar de persoon Musk. Wie is die gast eigenlijk, en is hij een ‘Wavemaker’?

Na het bekijken van vele YouTube filmpjes, het lezen van diverse artikelen en de biografie over Musk, komen zij tot de conclusie: Ja! Elon Musk is een Wavemaker. En Musk Mania was geboren. De schrijvers leggen aan de hand van vijf succesprincipes de magie van Musk uit en geven daarbij ook aan hoe ook jij fantastische resultaten kunt behalen.

Wie is Elon Musk?

Hoewel zijn naam bij het grote publiek langzaam aan steeds bekender wordt, zijn er toch ook nog heel veel mensen die geen idee hebben wie Elon Musk is. Wanneer je dan verteld dat hij één van de oprichters van PayPal is en zich bezighoudt met elektrische auto’s – de Tesla – en bezig is om raketten naar Mars te sturen, is er veelal al wel enige herkenning. Maar er is veel meer te vertellen over deze bijzondere persoonlijkheid. Geboren in Zuid Afrika (1971) Op zijn 17e verhuisd naar Canada om vervolgens te gaan studeren in de Verenigde Staten. (University of Pennsylvania) Geen erg gelukkige jeugd. Bestempeld als nerd op school, regelmatig in elkaar geslagen, vaak niet begrepen.

In 1995 ging Musk aan de slag als ondernemer, onder meer met het internetbedrijf Zip2. Daar verdiende hij behoorlijk wat geld mee en dat stak hij in andere bedrijven, onder meer PayPal. In 2002 werd dit bedrijf overgenomen door Ebay, wat Musk het mooie sommetje van 165 miljoen opleverde.

Begin van Musk

In plaats van lekker achterover leunen en genieten van zijn rijkdom, was dit pas het begin voor Musk. Voor hem was dit het moment om zijn oude dromen na te streven: Ruimtevaart, elektrische auto’s en zonne-energie. Zijn dromen en visie hebben geleid tot toonaangevende bedrijven. SpaceX voor ruimtevaart, Tesla met de elektrische auto’s en Solar City als bedrijf wat zich bezig houdt met zonne-energie. En daarnaast heeft hij nog belangen in andere bedrijven en ondernemingen. Kortom: een druk baasje.

Musk Mania

Na het lezen en bekijken van de informatie over Elon Musk wisten van de Loo en Davidson het zeker. Hij is een echte Wavemaker. Een dwarsdenker. Iemand die beweging in gang zet. De eerste danser, die zorgt voor volgers.

Maar wat maakt deze man nu zo succesvol? Hoe kan het dat zijn ondernemingen geen golven veroorzaken, maar Tsunami’s? De auteurs doen hun best om het geheim te ontrafelen en te verklaren. Dit doen ze aan de hand van De 5 waanzinnige succesprincipes van Elon Musk.

Quote

Ieder hoofdstuk begint met een passend quote van Musk. En er staan her en der nog meer uitspraken van hem beschreven. Ik vind het een leuke toevoeging. De 5 beschreven principes:

1  Bied hoop in bange dagen.

Als je iets echt belangrijk vindt, dan moet je het proberen, ook al is de meest waarschijnlijke uitkomst dat het mislukt

2  Neem waanzinnig goed waar.

Begin gewoon met je idee, maar blijf jezelf wel afvragen wat er wel en niet klopt en pas je snel aan de werkelijkheid aan

3  Mik op Mars.

De eerste stap is dat je nagaat of iets mogelijk is, daarna is het een kwestie van waarschijnlijkheid.

4  Speel om te winnen.

Opgeven is geen optie. Nooit

5  Breng mensen in beweging.

Als je ‘s ochtends wakker wordt met het idee dat de toekomst mooi is, dan wordt het een mooie dag. Anders niet.

Per hoofdstuk wordt vervolgens door van der Loo en Davidson een verklaring beschreven. Veelal met een wetenschappelijke benadering. Dus met een onderbouwing die verder gaat dan een oppervlakkige observatie. Bij het hoofdstuk over waanzinnig goed waarnemen wordt bijvoorbeeld uitgelegd dat dit toch echt verder gaat dan alleen scherp zien en waarnemen. Maar dat Musk ook een rastwijfelaar is. En wordt uitgelegd hoe het brein van zo’n waanzinnig goede waarnemer werkt. Dat hij altijd op zoek is naar juist de negatieve feedback. Want daar leer je het meest van. Een bijzondere benadering en ontleding van de verschillende succesprincipes. Het maakt het lezen van het boek wel erg interessant en boeiend.

Musk Mini Masterclass

Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een zogenaamde mini masterclass. Je wordt als lezer uitgedaagd om dat wat je zojuist gelezen hebt, te verweven met je eigen plannen en ambities. Zo word je bijvoorbeeld aan het einde van het deel Mik op Mars gevraagd om na te denken over wat je ultieme ambitie is. Welk probleem wil je het liefst oplossen? Maar ook om te bedenken wat je moet doen wanneer de aanvankelijk bedachte strategie minder goed blijkt te kloppen. Wat die je dan?

Een leuke afsluiting van ieder beschreven principe, wat je aan het denken zet en uitdaagt om verder door te denken over je plannen en ambities.

Aan het einde van het boek is er keurig een lijst met bronvermelding. Onderverdeeld in boeken, artikelen en blogs en – heel handig – een lijst met video’s die je kunt bekijken. Slimme toegeving: bij de video lijst staan QR-codes, zodat simpel scannen met je  smartphone je direct linkt naar de video. Top!

Waarom zou je dit boek lezen?

Het leest lekker weg! Geen moeilijke taal. Alles helder en duidelijk beschreven. Daarnaast is het geen lijvig boek. Integendeel. Met 104 pagina’s is het eerder een boekje dan een boek. Heerlijk voor een regenachtige middag op de bank. Of, zoals in mijn geval vaak, lekker lezen in de trein. Het geeft je een mooie indruk over een bijzondere persoonlijkheid. Met daarbij ook nog eens een verklaring waarom deze man zo’n invloed op een aantal grote globale ontwikkelingen heeft. Ik kan mij voorstellen dat je na het lezen van Musk Mania graag nog meer wilt weten over Elon Musk.

Rein Hof is beleidsmedewerker intake en service bij de Politie Enschede.

Patrick Davidson en Hans van der Loo zijn regelmatig te zien op de Events van Managementboek. Kijk hier voor meer informatie.

Musk Mania
15 augustus 2016 | Carla Verwijs

Elon Musk – heeft hij eigenlijk nog een introductie nodig? Er wordt zoveel over deze man geschreven. Mensen houden van hem of verafschuwen hem. Ik moet het boek geschreven door iemand in de laatste categorie nog tegenkomen. Ook Hans van der Loo en Patrick Davidson steken hun bewondering niet onder stoelen en banken in Musk Mania.

Musk Mania gaat over wavemakers, waarvan Elon Musk het ultieme voorbeeld is. Een wavemaker gedijt niet alleen op de golven van verandering, hij creëert ze zelf. Wat zijn de leidende principes van wavemakers en wat kunt u van hen leren? Deze vraag staat centraal in dit boek en het is geschreven rondom Elon Musk. Musk is bekend van Tesla, de elektrische auto’s, en SpaceX, het ruimtevaartbedrijf waarmee Musk ons hoopt naar Mars te brengen. Hij brengt golven teweeg in industrieën waarvan men dacht dat die potdicht zaten (ruimtevaart, automobielindustrie). Na tegenslagen, blijft Musk doorzetten. Nu hij wel succes boekt, oogst dat natuurlijk volop bewondering.

Een wavemaker biedt hoop in bange dagen (Principe 1). Elon Musk schetst een toekomst waarin we ons geen zorgen hoeven te maken over een mogelijk tekort aan fossiele brandstoffen, want we benutten zonne-energie veel meer. Hij is een rasoptimist, die denkt in mogelijkheden. Daarbij: Musk bedenkt het niet alleen, hij doet het ook. Dat maakt dat mensen in hem geloven.

Wavemakers nemen waanzinnig goed waar (Principe 2). Ze zijn alert, nieuwsgierig en hebben oog voor zowel het grote plaatje als details. Wavemakers als Musk zijn beeldbestormers, vallen conventionele ideeën aan. ‘Mik op Mars’, aldus Principe 3. Denk groot. Ga niet voor beter, maar 10 keer beter. Het dwingt u namelijk om anders te denken. En, speel om te winnen (Principe 4). Musk houdt van games, als kind al. Het helpt hem veel ballen tegelijk in de lucht te houden, maakt hem superfanatiek en gemotiveerd te presteren. Prestaties geven namelijk energie. Principe 5 klinkt logisch: Breng mensen in beweging. Wavemakers zijn dan wel autonoom, ze beseffen goed dat ze anderen nodig hebben om golven te maken. Musk weet mensen aan zich te binden, wordt zelfs door Van der Loo en Davidson een ‘superbaas’ genoemd, maar komt verder vooral afstandelijk en koel over. Hard zelfs. Iemand voor wie empathie een abstract begrip is, klinkt mij niet meteen sympathiek. Musk is goed in talent schouwen en mensen willen graag voor hem werken.

Gaat Musk Mania over wavemakers of is het een boek over Musk?, vroeg ik me af. Al lezend wordt mij steeds meer duidelijk dat dit een Musk-boek is en begin ik genoeg te krijgen van de continue loftuitingen. Natuurlijk, ik had het kunnen weten, de titel is niet voor niets Musk Mania. Musk Mania is bedoeld om met ons succesprincipes van wavemakers als Elon Musk te delen, maar geeft vooral een beeld van de man achter PayPal, Tesla en SpaceX.

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Hans van der Loo, Patrick Davidson
Musk Mania