Onderscheidend vermogen is een kwestie van je oerverhaal doén
20 november 2017 | Bert Peene

Het is inmiddels bijna tien jaar gelden dat Simon Sinek zich aan de wereld presenteerde met zijn beroemd geworden verhaal over ‘How great leaders inspire action’ (Begin met het Waarom), maar de kern van zijn boodschap lijkt nog weinig van haar kracht te hebben ingeboet. Duurzame meerwaardecreatie begint niet met ‘what’, maar met ‘why’: dat is de slogan waarmee sindsdien heel wat strategieconsultants geprobeerd hebben hun klanten tot een andere visie op corporate succes te verleiden.

Wat is de bedoeling, vroeg Wouter Hart zich hier te lande af en zijn metafoor van andersom organiseren (Verdraaide organisaties) werd net zo’n groot succes. In Nederland dan natuurlijk. Inmiddels klinken er zo hier en daar ook tegengeluiden – Sineks verhaal zou feitelijk gezien gebakken lucht zijn – maar het kan niet ontkend worden dat de kern van dat verhaal in menige board room appelleert aan een heimelijk ervaren tekort. De belevingseconomie is een betekeniseconomie geworden.

Dat verklaart onder meer het succes van storytelling. Verhalen vormen een krachtig middel om mensen te verbinden, met de organisatie waar zij werken bijvoorbeeld. Verhalen lenen zich namelijk uitstekend om abstracte zaken als visie, missie en waarden te vertalen naar relevante doelgroepen. Storytelling brengt het verhaal van merk en organisatie tot leven met als uiteindelijk doel meer commitment in de organisatie, alle neuzen dezelfde kant op en wat al niet meer. Corporate story’s gaan over ‘de bedoeling’.

Dat laatste mag dan waar zijn, maar bij de rest kunnen nog wel wat kanttekeningen worden geplaatst. Mensen komen namelijk niet spontaan in beweging na het horen van een inspirerend verhaal. Na storytelling komt storydoing en daar hoor of lees je nog maar weinig over (hoewel het inmiddels ingeburgerde begrip ‘alignment’ op hetzelfde neerkomt, maar dat heet dus anders).

Daarom besloten strategieprofessionals Jan-Peter Bogers en Ron van Gils daar zelf maar een boek over te schrijven, dat ze een titel gaven die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat: StoryDoing voor organisaties (‘Een goed verhaal doe je!’). In hun boek staat het ‘model van StoryDoing’ centraal. Het heeft vijf onderdelen: het Oerverhaal, StoryTelling, StoryDoing, StoryBeing, en StoryValue. Het Oerverhaal vormt de kern van het model en geeft weer wat de organisatie als haar bestaansrecht ziet. Verleden, heden en toekomst komen erin samen; de oorsprong, de kracht, de ambities en de uitdagingen. Volgens de auteurs heeft iedere organisatie een oerverhaal, het is alleen niet altijd duidelijk. Daarom ga je in de fase van de StoryBeing naar dat verhaal op zoek. Logisch, want anders kun je het nooit vertellen. Vervolgens komt het doen, al houdt dat feitelijk natuurlijk nooit op, en daarna leun je als het ware achterover en vraag je je af welke waarden het organisatieverhaal vertegenwoordigt en in hoeverre die overeenkomen met jouw eigen waarden. Commitment is immers een belangrijke voorwaarde voor organisatiesucces!

StoryDoing voor organisaties is vooral een doe-boek, een praktisch stappenplan waarmee de auteurs hun lezers door een lastig, maar belangrijk strategisch proces leiden. Een theoretisch fundament ontbreekt zelfs grotendeels. Talloze voorbeelden van good practise zijn toegevoegd, als plaatjes bij even zovele praatjes, en het boek sluit af met een aantal werkvellen. Het is dus echt de bedoeling dat je ermee aan de slag gaat.

Toch zou je het boek tekort doen als je het  alleen als how to zou zien, een instrument voor strategiebepaling dat voor deze lastige materie nu eens niet onze linker maar onze rechter hersenhelft aanspreekt. De waarde van StoryDoing wordt mede bepaald door de gelaagdheid van het boek. Onder de noemer ‘StoryDoing voor fijnproevers’, bijna aan het eind van het boek, belichten de auteurs hun theorie vanuit holistisch perspectief. ‘Ten diepste gaat StoryDoing over integreren, verbinden, kloppend maken, consistent en helend zijn,’ schrijven zij. ‘Het streeft naar evenwicht, dicht kloven, slaat bruggen en werkt aan harmonie. Dat alles dankzij een fundamenteel geloof in de samenhang tussen Ik, Wij, Zij en de Wereld.’ Voor wie het boek toch vooral om zijn praktisch nut wil lezen, is goed te weten dat er ook een ondersteunende website is met downloads, uitwerkingen van voorbeelden, geluidsopnames en schrijfsessies.

StoryDoing voor organisaties - 'Mag niet ontbreken'
18 oktober 2017 | Martijn Anderson

StoryDoing voor organisaties is hèt naslagwerk voor organisaties die gedane klantbeloftes willen nakomen èn verzilveren. Ook organisaties die nog geen idee hebben hoe ze zich kunnen onderscheiden worden in het boek op weg geholpen.

In een mooi maar pittig proces leert u het StoryDoing model kennen en toepassen. Het Oerverhaal van uw organisatie staat hierin altijd centraal. De heldere opbouw en structuur van StoryDoing voor organisaties leent zich voor zowel de zappende lezer als de lezer die het boek van voor naar achter wil verslinden.

Vanaf de eerste prille ideeën die Ron van Gils had over StoryDoing tot en met de feestelijke presentatie van StoryDoing voor organisaties volgde ik het ontstaan van dit managementboek. Zo kon het gebeuren dat dit boek zijn roem vooruitsnelde en mij al in de ban kreeg nog voor het van de drukpers rolde. Waarom is dit relevant? Ik heb de inhoud al in de praktijk kunnen brengen en de vruchten ervan mogen plukken. Nog voor het boek klaar was. Wat volgt is dus een boekrecensie èn een kort ervaringsverhaal over het in de praktijk brengen ervan.

Van Gils schreef dit boek samen met Jan-Peter Bogers. Of, zoals ze zichzelf tijdens de boekpresentatie gechargeerd presenteerden: De schrijver en de schrapper. Deze samenwerking resulteerde erin dat de dik 200 pagina’s die u voor de kiezen krijgt, ontdaan zijn van overbodige vetrandjes maar toch smeuïg genoeg en voldoende gekruid naar binnen gewerkt kunnen worden. De auteurs stellen ons aan het begin van het boek verder gerust. Kies lekker je eigen route door het boek! De denkroute (van voor naar achter door het boek), de doeroute (voer meteen de schrijfsessies in het boek uit) of de slingerroute (improviseer. Begin gerust met het spreekwoordelijke toetje en eet daarna pas de soep). Door bijvoorbeeld het gebruik van kleuren (ieder onderdeel heeft zijn eigen pagina kleur) en het continue in de huid kruipen van de lezer (keer op keer wordt uitgelegd waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn of dienen te worden) wordt niets aan het toeval overgelaten en blijkt het daadwerkelijk mogelijk om je eigen maatwerk StoryDoing-traject te doorlopen.

In de kern draait alles in StoryDoing voor organisaties om het Oerverhaal van uw organisatie. Afhankelijk van waar u nu al staat als organisatie gaat u eerst uw Oerverhaal ontdekken, daarna uw Oerverhaal vertellen, vervolgens uw Oerverhaal toepassen om ten slotte te kunnen profiteren van de baten van uw Oerverhaal. Ofwel: StoryBeing -> StoryTelling -> StoryDoing – StoryValue, de vier fases die beschrijven hoe u uw Oerverhaal toepast en waarom. Iedere fase wordt zonder jargon omschreven en daarna voorzien van de nodige context. Of beter gezegd: Die context brengt u zelf aan door het beantwoorden van vragen en het doen van schrijfopdrachten die in het boek vermeld staan. Uiteraard altijd met betrekking tot het Oerverhaal van uw eigen organisatie.

Wat heeft het werken met de StoryDoing-methode mij als marketing communicatie specialist gebracht? Welnu. Bij het ontwikkelen van marketingstrategieën en merkidentiteiten pel ik de organisatie waar ik voor werk als het ware af als een ui. Met iedere schil die eraf gaat kom ik dichter tot de kern en leer ik de organisatie beter kennen. Dat resulteert in een goed doorwrocht en compleet marketingrapport. Op een verbluffend doeltreffende manier helpen de vragen en opdrachten in het boek StoryDoing voor organisaties mij bij dit afpelproces. De antwoorden die de StoryDoing-methode mij brengt, komen mij van pas bij het maken van zowel de interne- en externe omgevingsanalyse, het kiezen van strategische opties, het maken van persona’s, het kiezen van een merkbelofte, het laden van de merkidentiteit, het positioneren van een merk ten opzichte van concurrenten en het borgen van de gemaakte keuzes binnen de organisatie zelf.

De combinatie van creatieve denkmethodes, de pragmatische insteek, de verwevenheid van beproefde managementtechnieken en het jarenlang testen en bijschaven van de StoryDoing-methode in de praktijk maken StoryDoing voor organisaties tot een fris en krachtig managementboek dat niet mag ontbreken op het bureau van de marketing communicatie professional.

Martijn Anderson is marketingcommunicatie specialist met als focus strategie, branding, customer journey, customer experience en omni-channel optimalisatie.