18 april 2018 | Wiemer Renkema

Teams in flow is een prettig geschreven en mooi vormgegeven boek dat gaat over de ontwikkeling van teams. Diederik Steeman, de schrijver, is organisatiepsycholoog en werkt als adviseur en coach op het gebied van team- en organisatieontwikkeling.

Vanuit deze achtergrond is voor hem het bereiken van ‘flow’ het ultieme doel van een topteam. Een team waarvan de teamleden boven zichzelf uitstijgen en door uitzonderlijk samenspel prachtige prestaties realiseren.

Steeman geeft een drietal tamelijk evidente redenen om aandacht te schenken aan teams: efficiëntie, wendbaarheid en ketenintegratie. Deze overwegingen vormen de basis voor het topteammodel; het model waar het boek om draait. Dit model kent de volgende elementen: leiderschap, vertrouwen, doel, planmatigheid, taak en rolverdeling, competenties, commitment, ontwikkelkracht en communicatie. Het boek geeft een beknopte uitwerking van deze elementen, min of meer een ‘best of’ opsomming van bestaande theorieën. Samen vormen ze een goed en consistent geheel en een prima uitwerking van het door de schrijver geïntroduceerde model. Dit is dan ook eerder een model van de inhoud van het boek, dan een nieuw managementmodel, maar ik heb ook niet de indruk dat Steeman dit beoogt.

Het boek zou krachtiger zijn geweest als Steeman had geput uit de ervaringen die hij, als professional in dit vakgebied, heeft opgedaan. Praktijkvoorbeelden zorgen voor verheldering van de acties die het boek de lezer aanreikt. Een gemiste kans want dit had prachtig gepast in de opzet van het boek en was zeker meer relevant geweest dan de voorbeelden die Steeman keer op keer gebruikt uit de wielerwereld. Naar mijn mening ligt de toegevoegde waarde van een auteur uit de praktijk in het beschrijven van ervaringen. Dat zorgt voor onderscheid ten opzichte van de meer academische werken die over dit onderwerp zijn geschreven en waar het soms aan verbinding met de praktijk ontbreekt.

Er zijn en worden veel boeken over teams geschreven en voor degene die zich in deze materie wil verdiepen is het lastig om de juiste boom in dit immer uitdijende bos te vinden. Is Teams in flow een must read? Nee. Het biedt geen nieuwe inzichten maar eerder een compact overzicht van theorieën die al bestaan, gegoten in een handig en praktisch toepasbaar model. Mensen die al veel gelezen hebben over het onderwerp zullen niets nieuws ontdekken. Teams in flow is wel een overzichtelijk en prima geschreven boek met heldere en goede instrumenten om een team verder te brengen. Daarmee is het een prima boek voor ‘starters’ in teamontwikkeling. Managers die aan het begin van hun carrière staan en werk willen maken van de samenwerking in hun team op basis van hun eigen persoonlijk leiderschap.

Teams in flow - 'Een aanwinst'
30 januari 2018 | Han van der Pool

Diederik Steeman is erin geslaagd om een goed boek samen te stellen over teams en teamontwikkeling. Teams in flow is systematisch van opbouw en is zeer toegankelijk geschreven. Het geeft een fraai overzicht van de huidige kennis over goed functionerende teams.

Teams in flow van Diederik Steeman bevat nuttige checklists die eenvoudig kunnen worden gebruikt om het functioneren van een team te evalueren en te verbeteren. Uit de praktijk blijkt dat het goed laten functioneren van een team niet eenvoudig is. Met de titel ‘teams in flow’ refereert de auteur naar het begrip ‘flow’ van Mihaly Csikszentmihalyi.

Flow is een geestestoestand waarin men geluk ervaart omdat men positief en intensief met iets bezig is. In zo’n fase gaat het werk bijna vanzelf. De doelen zijn dan helder. De samenwerking verloopt soepel en er is vertrouwen dat iedereen zijn best zal doen. Zo’n team in ‘flow’ leert van elkaar en het leiderschap bestaat voornamelijk uit het inspireren en coachen. Projecten worden met een surplus aan kwaliteit afgeleverd.

Diederik Steeman beschrijft in zijn boek de negen elementen van topteams en illustreert deze vaak met voorbeelden uit de sport. Sommige voorbeelden gaan over wielrennen waarin men in teamverband een topprestatie moet leveren. Met de voorbeelden met wielerploegleiders zoals Jan Raas en Peter Post richt Diederik zich misschien tot de wat oudere lezer. Het zijn voorbeelden die stammen uit de jaren tachtig toen de Nederlandse wielrenners nog de wielersport domineerden. Ik vond de voorbeelden toepasselijk en leuk om te lezen. Mogelijk appelleren deze voorbeelden minder aan de wat jongere lezer die niet weet wie Jan Raas is. Het boek is echter juist voor die doelgroep zeer relevant.

Organisaties van nu, moeten adaptief zijn en goed inspelen op de huidige veranderingen. Hiërarchisch opgebouwde bedrijven zijn aan het veranderen. Banen, met in steen gehouwde functieomschrijvingen zijn uit de tijd. Goed functionerende teams hebben de toekomst. Kennis over teamontwikkeling is noodzakelijk. Ik miste bij het lezen van dit boek nog wel de aandacht voor het goed samenstellen van een team met deelnemers met de juiste instelling, karaktereigenschappen en competenties. Het persoonlijkheidsmodel zoals dit in het boek is opgenomen geeft wel wat houvast, maar er is veel meer over te melden. Selectie en een goede teamsamenstelling is van groot belang. Veel leidinggevenden moeten het doen met de medewerkers die zij voor een project krijgen toegewezen. Het kan lastig zijn om met een verkeerd samengesteld team in een flow te geraken. Vakmedianet heeft dit boek fraai uitgegeven en voorzien van een overzichtelijke lay-out en een mooie harde kaft. Teams in flow is een aanwinst in mijn managementbibliotheek.

Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.