Handboek Teamcoaching - 'Een fraai en supervolledig boek'
1 juni 2018 | Anke Tijtsma

Een fraai en super volledig boek over hoe je teams kunt coachen. De ervaring van de schrijver, Martijn Vroemen, voel je op iedere bladzijde. Dat is fijn want het maakt dat ik vrijwel alles geloof wat ik in dit boek lees.

Overigens is dat niet wat de schrijver pretendeert. Vroemen zegt daarover: ‘Ik vertel wat werkt, niet wat waar is. Dit is een boek gebaseerd op de praktijk’.

Vroemen is in dit boek zeer volledig. Er passeren enorm veel onderwerpen de revue. Gelukkig kan je de onderwerpen die hij beetpakt ook los van elkaar lezen. Zelfs door elkaar is geen probleem. De verwijzingen in de tekst zijn logisch. En zoek je heel gericht iets over bijvoorbeeld de onderstroom in een team, dan word je via het register achterin het boek meteen naar de juiste pagina’s verwezen.  Volgens Vroemen is er bij coaching van groepen altijd gelijkwaardige aandacht nodig voor zowel het team als voor het doel (oftewel de taak). Logisch maar toch waardevol om kort bij te stil te staan als je werkt met een (nieuw) team.

Het boek is geschreven voor mensen die al ervaring hebben met het begeleiden van groepen en teams. Wil jij dat meer coachend gaan doen? Dan is dit boek vast ook geschikt voor jou. In elk van de 12 hoofdstukken behandelt Vroemen een ander onderwerp. Daar doorheen geweven zijn drie hoofdthema’s aan te wijzen: diagnose, interventie, reflectie. Die drie vormen de basis/bouwstenen voor het werk van een coach. En daarnaast behandelt Vroemen vier ankers: contact, contract, containment en context - de vier C’s. Hij behandelt een figuur die uit deze elementen bestaat en het Coachwiel wordt genoemd. Diagnose gaat over wat er speelt en hoe dat zo is gekomen in het verleden. En daarbij kijk je terug op hoe iets is ontstaan en waar je naar toe wilt. De stap die volgt zijn de interventies. Die gaan over doen of heel bewust iets niet-doen. Je aanwezigheid als coach is trouwens ook een interventie. Die stap speelt zich af in het hier en nu. En dan nog de reflectie: die gaat over het team en jijzelf. Je zet dan als het ware even de sessie/het gesprek stil. Voor de beknopte uitwerking van de vier welbekende C’s verwijs ik je naar het boek. Waar je achterin ook verwijzingen vindt naar gebruikte literatuur van oa . Argyris, David Schon en Karl Weick. Ook boeiend is de figuratieve schets van ‘kaders’ en de geschetste doel-plan matrix die Vroemen daarna toelicht.

Als je zoekt naar werkvormen dan ben je in dit boek niet aan het goede adres. Vroemen veronderstelt dat je die als coach al beheerst. Erg fraai zijn overigens de originele Haiku gedichten aan het begin van ieder hoofdstuk. Die zetten aan het denken en spreken tot de verbeelding. Zelfs deze recensie kan opeens niet zonder. Uit mijn pen rollen deze woorden.

Buiten schijnt de vurige zon

een praktijkgericht betoog voedt de coachende lezer

alle pagina’s vlammen

Anke Tijtsma is antropoloog en gespreksontwerper. Vanuit Buro AanZet werkt ze bij diverse organisaties met kunst(enaars) om via verbeeldingskracht bij te dragen aan vernieuwing en sociale innovatie in o.a. de zorgsector. Klik hier voor al haar recensies.

Handboek Teamcoaching - 'Een compleet overzicht'
18 april 2018 | Annett Keizer

Dat het coachen van teams iets heel anders is dan het trainen van teams is zo’n beetje de rode draad in dit handboek van Vroemen. Niet voor niets kiest hij als subtitel ‘helpen zonder bemoeizucht’.

Hoe begeleid je het team in de goede richting en waar en wanneer laat je het los om zelf te ontdekken wat succesvol samenwerken is? Vroemen laat in zijn boek een diepgaand respect voor teams zien, zonder ze te overschatten. Hij pleit voor de juiste mindset van teamcoaches: bewustwording van je rol als teamcoach, de taakvolwassenheid van teams en het herkennen van problemen in teams. Zonder bemoeizucht en zonder betutteling.

Het boek is geschreven voor teamcoaches en teamleiders die niet alleen willen weten hoe ze hun rol willen en kunnen invullen, maar vooral ook behoefte hebben aan een toolbox vol praktische modellen en voorbeelden om te kunnen interveniëren. Daarbij blijft Vroemen erop hameren dat een teamcoach zich terughoudend, maar niet afstandelijk, op dient te stellen. Wat doe je wel? Wat doe je niet? Wat zijn mogelijke valkuilen in teamcoaching? Wat zijn de spelregels van de groepsdynamica in teams? In alle twaalf hoofdstukken spreekt hij, vanuit zijn jarenlange expertise, de lezer rechtstreeks aan op deze do’s and dont’s.

Zoals je in een handboek mag verwachten vind je ook de meest praktische informatie over de werkwijze van een teamcoach. Regelmatig diept Vroemen modellen en werkvormen uit aan de hand van korte beschrijvingen en praktische tips, adviezen en eigen inzichten en meningen. ‘Een goede teamcoach kan spelen en jongleren met minstens tien modellen’, zegt de auteur. Daarmee pleit hij voor het flexibel omgaan met modellen: als het ene niet bevalt, gebruik dan het andere, maar doe het wel bewust want dat maakt je een professioneler teamcoach dan iemand die alleen op intuïtie en gevoel afgaat. In het boek beschrijft Vroemen verschillende modellen en technieken. Van Roos van Leary tot dramadriehoek en Voice Dialogue tot zijn eigen modellen als het Teamwiel en het Coachwiel. Dat zijn eigen mening doorklinkt in zijn beschrijving over teamroltesten gebaseerd op kleurentheorieën is wel een verademing. In een land waarbij vele professionals zijn ingedeeld in rood, groen, geel of blauw zegt Vroemen dat met de kleurmodellen mensen worden gereduceerd tot een schilderij van Mondriaan. Heerlijk relativerend!

Handboek Teamcoaching leest makkelijk, terwijl het toch alle ingewikkelde processen rond teamontwikkeling beschrijft. Dat geldt voor De term ‘handboek’ is dan ook niets teveel gezegd, want dit boek geeft een compleet overzicht van alles waar een teamcoach tegenaan kan lopen. Het leest makkelijk, terwijl het toch alle ingewikkelde processen rond teamontwikkeling beschrijft. Vroemen doet dat met veel aandacht voor de onderstromen in groepsprocessen en zelfs aandacht voor de samenwerking in zelfsturende en virtuele teams. Als teamcoach is veel informatie in het boek misschien al wel bekend, maar is het absoluut een aanrader om die nog eens goed door te lezen in de woorden en met toevoegingen van Martijn Vroemen als ervaren, realistische teamcoach.

Annett Keizer is communicatiecoach en –trainer. Met Keizer&Co helpt ze professionals en teams in organisaties hun communicatieve vaardigheden te versterken.

18 april 2018 | Wiemer Renkema

Het Handboek Teamcoaching van Martijn Vroemen leest erg lekker weg. Het is helder en duidelijk geschreven en geeft een volledig overzicht van thema’s die je tegenkomt bij het begeleiden van teams.

Met recht een handboek dus en daarmee geschikt voor iedereen die op een meer coachende manier met teams aan de slag wil. Voor de schrijver staat coachend voor minder bemoeizuchtig. Is het daarmee het ideale cadeau van een team aan een wat al te directieve manager? Wellicht. De grote kracht van het boek is dat de schrijver zijn jarenlange ervaring met het coachen van teams op uitstekende wijze weet te combineren met theoretische inzichten die hij gebruikt als achtergrondinformatie. Hij doet dit op een krachtige en motiverende manier waardoor zelfs de wat meer dominante managers en teamleiders verleid worden om sommige van hun overtuigingen te laten varen en hun gedrag binnen het team aan te passen.

Het handboek kent twaalf hoofdstukken met in totaal zestig paragrafen die los van elkaar te lezen zijn. Het is een zeer mooi vormgegeven boek, waar de informatie overzichtelijk is opgenomen. Het boek geeft de lezer als het ware een keuzemenu om de voor hem relevantie informatie snel te kunnen vinden. Een belangrijk kenmerk van een goed naslagwerk. Ieder hoofdstuk van het boek begint met een korte introductie van het onderwerp en het belang daarvan. De schrijver zet daarmee direct een toon die niet alleen verhelderend is maar de lezer ook, op een ongedwongen manier, op koers zet om met de juiste mindset de informatie tot zich te nemen. Wat volgt zijn heldere paragrafen waar de informatie op een duidelijke en, waar mogelijk, beknopte wijze naar de lezer gebracht wordt. Vroemen geeft de lezer keuzevrijheid door deze paragrafen los van elkaar te presenteren en dit vergroot de relevantie van het boek. Omdat Vroemen zich niet verliest in de herhaling van theorieën maar daar op een slimme en consequente wijze naar verwijst, heeft de lezer ook daar de keuze tussen zelf op zoek gaan naar verdieping of doorlezen. Dat maakt dit Handboek niet alleen superpraktisch maar zorgt ook voor vaart tijdens het lezen.

In mijn trainingsactiviteiten ben ik dit boek gaan gebruiken als standaardwerk. De deelnemers krijgen het boek als literatuur tijdens de training en gebruiken het na de training zeer enthousiast als naslagwerk. Veel meer kun je als schrijver van een handboek niet wensen. Ik merk wel dat teamcoaches die vanuit meer operationele activiteiten een team moeten coachen, soms moeite hebben met de theoretische basis. Veel van de gehanteerde begrippen zijn niet, of in veel mindere mate, onderdeel van hun opleidingsachtergrond. Desalniettemin geeft Martijn Vroemen met het Handboek Teamcoaching handen en voeten aan de uitdagingen waar teamcoaches en -leiders voor staan en hij doet dit op een meer dan overtuigende manier.

Handboek Teamcoaching - 'Een prestatie van formaat'
1 maart 2018 | Sylvie van der Haar

‘Teams zijn dé organisatievorm van de komende decennia en het belang van goed samenwerken is daarom groot.' Met deze zin opent Martijn Vroemen zijn Handboek Teamcoaching. Hiermee zet hij meteen de waarde van zijn boek voor deze tijd neer.

Bijna iedereen werkt tegenwoordig wel in teamverband, of dat nu in vast dienstverband is of als zelfstandige, in een ‘vast’ team of een tijdelijk projectteam.

Vanaf de eerste bladzijde ben ik gegrepen. Wat een plezierige schrijfstijl. Helder, to-the-point en wars van wollig of onduidelijk taalgebruik. Iedere zin is raak. Een stevige theoretische basis zonder dat het ingewikkeld wordt. Voor verdieping lees je een kader of ga je naar de bijbehorende site. En als bonus kun je ook nog eens een werkboek met allerlei checklists, oefeningen, werkvormen en reflectiemateriaal downloaden. Het is daarmee een waardevol en behoorlijk compleet overzicht van instrumenten die een teamcoach kan inzetten, maar met die omschrijving alleen doe ik het ‘Handboek’ echt te kort. Het is namelijk veel meer dan dat. Vroemen biedt meerwaarde door zijn visie, ervaring en het duiden van de samenhang van alle modellen en theorieën die hij behandelt. En dat alles doordrenkt met een hele praktische doe-datgene-wat-werkt-instelling.

Ieder hoofdstuk begint met een haiku, een kort Japans vers, van zijn vaders hand. Deze pareltjes geven een extra dimensie aan het handboek. Ze nodigen uit tot reflectie en bezinning. Talent om zonder omhaal te schrijven, kernachtig en geen woord te veel...het zit duidelijk in de genen.

Bijzonder verfrissend vond ik het hoofdstuk over de zin en onzin van teamrolmodellen. De schrijver doet onomwonden zijn bezwaren tegen allerlei modellen en bijbehorende tests uit de doeken, en houdt een pleidooi om vooral je ‘gezonde verstand’ te gebruiken. Zijn bezwaar tegen al die (dure) testen? Met zo’n model wordt je verleid om ‘etiketten te plakken’ waarmee je dus volledig voorbij gaat aan de nuance. Bovendien is het vooral zelfperceptie – je vult de test per slot van rekening zelf in - en houdt de rapportage flinke slagen om de arm door nooit echt heel uitgesproken te zijn; let maar eens op het gebruik van woorden als ‘lijkt’ en ‘anderzijds’. En ik kan een glimlach niet onderdrukken bij het lezen van zijn opmerking dat de rapporten altijd vooral positief geformuleerd zijn. Precies! Want wie had gehoopt dat die collega die er altijd de kantjes vanaf loopt, nu eindelijk eens objectief de waarheid te horen krijgt, komt bedrogen uit. Die collega blijkt van zo’n test namelijk het stempel ‘visionair’ te hebben gekregen. Tsja. Zie hem dán nog maar eens in beweging te krijgen…

Martijn Vroemen heeft een talent om ingewikkelde materie eenvoudig formuleren. Maar, pas op. Het is daarmee niet simpel. Integendeel zelfs. Iedere zin zet je aan tot nadenken. Zijn jarenlange ervaring is voelbaar en leesbaar op iedere bladzijde. Hoe meer je weet, hoe meer je weet dat je niks weet, luidt een Socratische wijsheid. Of in de woorden van Vroemen: ‘een professional is nooit af’.

Mijn verhaal nog eens teruglezend realiseer ik me dat dit wel een érg jubelende recensie is geworden. Kan dat eigenlijk wel, vraag ik me af? Is er dan niet één klein puntje van kritiek? Nou nee, eigenlijk niet. Er staan heus dingen in waar je het misschien niet mee eens bent. Maar dat maakt niet uit, Vroemen geeft je juist de ruimte om dicht bij jezelf te blijven, en uit alles wat hij aanreikt alleen datgene te kiezen wat bij je past. Hij is de verpersoonlijking van die professional die nooit af is, hetgeen hem sterk en geloofwaardig maakt. Vroemen heeft met zijn Handboek Teamcoaching een prestatie van formaat geleverd: het Woudlopershandboek voor teamcoaches.

Sylvie van der Haar is trainer/coach en verzorgt workshops, met o.a. managementboeken als inspiratiebron. www.instantes.nl. Daarnaast is ze verbonden aan Perficio Adviseurs: www.perficio.nl

Handboek teamcoaching - 'Een goed overzicht'
13 februari 2018 | Han van der Pool

Onze dynamische wereld is continu onderhevig aan verandering. Ondernemerschap, slim en lenig organiseren en inspireren van medewerkers zijn in de veranderende markt van groot belang.

In veel bedrijven heeft inmiddels een transformatie plaatsgevonden van de ouderwetse hiërarchisch aangestuurde organisatie, naar een netwerkorganisatie waarin allerlei samenwerkingsverbanden een belangrijke rol spelen. Werken in teams, bundeling van krachten en samenwerking zijn een voorwaarde voor het succes van deze nieuwe wendbare organisaties. Bij de structurering van deze organisaties wordt vaak gerekend op het succes van de samenwerking in teams, bijvoorbeeld bij de invoering van zelfsturende teams en projectmatig werken. De realiteit van dit teamwerk is echter vaak teleurstellend. Effectieve samenwerking in teams gaat niet vanzelf. Teamcoaching kan hier behulpzaam zijn. Door teamcoaching worden teams én de individuele leden van die teams ondersteund in het vergroten van hun professionaliteit. Het is een waardevol hulpmiddel om samenwerking te optimaliseren en om een team op een hoger niveau van ontwikkeling te brengen.

In Handboek Teamcoaching zet Martijn Vroemen de theorie van team ontwikkeling overzichtelijk op een rijtje. Het boek bevat twaalf thematische hoofdstukken. In dit handboek passeren vele klassieke modellen en theorieën de revue. Hierbij een aantal voorbeelden; fasen van groepsontwikkeling, enkel dubbel en drieslag leren, systemisch werken, teamrollen, de communicatie Pyramide, transactionele analyse (TA), principes van zelfsturing en de Doel Plan Matrix. Zelfs het al oude bekende Johari venster wordt aangehaald. Menige trainer heeft dit venster op een flip-over gezet om het belang van feedback te illustreren. Ook Agile, Scrum en Lean hebben in het boek een plekje gekregen. Het handboek gaat hier echter niet te diep op in. De auteur distantieert zich van hypes en snelle ‘plug and play’ benaderingen, die bij een oppervlakkige toepassing resulteren in teleurstellende resultaten. Ook besteedt de auteur aandacht aan het coachen van virtuele samenwerkingsverbanden. Bij sommige teams wordt er vanuit verschillende plaatsen in de wereld middels een virtueel platform samengewerkt. De deelnemers ontmoeten elkaar slechts incidenteel. Effectieve coaching in een digitale werkomgeving vraagt parate kennis over deze virtuele samenwerkingsverbanden. Communicatie blijft ook in de virtuele wereld de sleutel. Het gaat om het informeren, verbinden en laten beïnvloeden. Het vertrouwen in elkaars deskundigheid en kwaliteiten speelt hier natuurlijk ook altijd een belangrijke rol.

Over de deskundigheid van de auteur Martijn Vroemen heb ik na het bestuderen van zijn handboek geen enkele twijfel. Hij heeft ruime ervaring als teamcoach, trainer en docent. Het boek geeft een goed overzicht en behandelt nuttige modellen en inzichten die behulpzaam zijn voor team managers, coaches, trainers en organisatie-ontwikkelaars. Het boek lijkt me ook geschikt als leerboek voor HBO studenten zoals bij de opleiding Toegepaste Psychologie. De TP-studenten krijgen met dit boek een goed overzicht van gebruikelijke theorieën die gehanteerd worden bij teamcoaching en teamontwikkeling.

Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.

Op 20 maart 2018 spreekt Martijn Vroemen op het event 'Veranderdynamiek' over 'Teams als werkplaats voor verandering'.