Ontwikkel je leiderschap - 'Waardevol'
21 juni 2018 | Richard Lannoye

Dit jaar verscheen het boek Ontwikkel je leiderschap van Joël Aerts. De schrijver schetst hierin op een heel verfrissende, originele en overtuigende wijze hoe je met 14 krachtige principes je leiderschapsontwikkeling en die van je medewerkers kunt versnellen.

Een handzaam, zeer verhelderend boek met vele praktische tips en handvatten hoe je sneller een betere leidinggevende kunt worden. Dit boek is van belang voor iedereen, die met leidinggeven te maken heeft: zowel voor zeer ervaren als weinig ervaren leiders, in welke sector zij ook werkzaam zijn.

Uit een inventarisatie van vele boeken over leiderschap stelt de auteur vast dat de meeste boeken vertellen hoe je effectief leiding geeft; maar ze vertellen je meestal niet hoe je je eigen leiderschap kunt ontwikkelen. Er is een groot verschil tussen wat een goede leider is en hoe je een goede leider wordt.

De 14 krachtige principes om je leiderschapsontwikkeling te versnellen, die Aerts behandelt in zijn boek zijn het resultaat van veel leidinggeven, onderzoeken, lezen, luisteren, trainen en coachen. De veertien versnellers zijn overzichtelijk ingedeeld over zes delen van het boek. Laten wij kort deze zes delen de revue laten passeren:

Deel I Hoe leiders leren

De eerste twee versnellers vormen de basis van je leiderschapsontwikkeling. Door Aerts wordt een ruime definitie van leiderschap gebruikt (van Bernard Bass): ‘leiderschap is het vermogen om anderen te beïnvloeden, te motiveren en in staat te stellen om bij te dragen aan de effectiviteit en het succes van de organisatie waar ze deel van uitmaken’. Interessant is dat uit onderzoek is vastgesteld dat leiderschap voor slechts 30 % erfelijk bepaald is en 70% vorm krijgt door omgevingsfactoren en door de leider zelf; er is dus een enorm leerpotentieel om een goede leider te worden! Je kunt het dus ontwikkelen, maar je moet het zelf wel willen.

Inspirerende leiders hebben twee dingen gemeen: leergierigheid en leervermogen en zij combineren beide door leermomenten te verzamelen en met elkaar te verbinden. Dat is de eerste versneller: zij stellen zich voortdurend op als leerling. En als versneller no.2: zij focussen zich op de essentie van leiderschap . Hun focus ligt op het ‘wat’; en zij experimenteren met de expressies, met het ‘hoe’ . Zo kun je bij de actieplannen om je visie te implementeren er voor kiezen zelf meer betrokken te zijn (sturende stijl), of dit meer over laten aan je medewerkers (delegerende en/of coachende stijl). Advies van de schrijver is om je bij je ontwikkeling vooral je te richten op de essenties en de expressies te kiezen die bij jou en jouw omgeving passen.

Deel II Leren over jezelf

Het betreft hier drie versnellers, die je helpen om vooral jezelf te blijven (authenticiteit), zonder stil te staan in je ontwikkeling. Versneller no 3 is: leer jezelf kennen, jezelf zijn en je zelf vergeten: d. w. z. accepteren wie je bent. Versneller no 4 is: ontwikkel je sterke punten en fix je fatale gebreken. Het ene voordeel versterkt het andere voordeel: maar je hoeft niet overal goed in te zijn; richt je vooral op je sterke punten is het advies; daar zit het potentieel. Maar één fataal gebrek kan rampzalig zijn zoals bv: het niet goed kunnen luisteren en niet willen leren; daar moet dan onmiddellijk wat aan gedaan worden anders faal je als leider. Versneller no. 5: Zet in op je voorkeurstijl, maar blijf flexibel. Het is van belang je eigen stijl te ontdekken, zodat je de kracht daarvan kunt inzetten en de mogelijke valkuilen die daar bij voorkomen kunt vermijden. Kies zorgvuldig, gezien de kracht van de context; een bepaalde leiderschapsstijl is niet altijd overal effectief.

Deel III Leren door Training

Versneller no. 6 betreft: leer de spelregels en herschrijf ze vervolgens . Wil je winnen in leiderschap dan moet je de spelregels kennen; dat gaat het gemakkelijkste, is het goedkoopste en snelste via boeken. Hij noemt dat ‘samengeperste ervaring’. Zijn stelling is dat je uit boeken in één week meer kennis opdoet dan je kunt verzamelen in een heel jaar. Bovendien: zelf uitvinden geeft veel frustratie, negatieve energie, voor jezelf en voor anderen. Effectief leren lukt het best als je het doet uit vrije wil, met de goede motivatie en het geleerde direct kunt toepassen. Lees een boek per maand over een bepaald gebied en je bent na een jaar een expert. Spelregels hebben vrijwel allemaal te maken met expressies van leiderschap; leer eerst de spelregels, evalueer of ze ook effectief zijn, experimenteer er losjes mee, en als ze geen goede resultaten opleveren herschrijf ze dan.

Versneller no 7: Oefen bewust en versla je eigen talent. Uit onderzoek blijkt dat genialiteit kan worden aangeleerd; wat een amateur genialiteit noemt, noemt de professional ‘oefening’: eindeloos bewuste oefeningen doen, op gestructureerde wijze, is het geheim van excelleren. Analyseer je vaardigheid, ontwerp je oefening en voer die bewust uit; zo word je een meester in die vaardigheid en draag je bij aan de versnelling.

Deel IV Leren van de mensen om je heen

Drie versnellers volgen om mensen in te zetten bij het versnellen van je leiderschapsontwikkeling:

no 8: Verzamel sneller, vaker en betere feedback. Er bestaat gevaar voor de ‘directeursziekte’; hoe hoger je komt hoe minder kans op goede, betrouwbare feedback. Daar moet je dan ook zelf naar op zoek gaan en zorgen dat je die krijgt.

no 9: Durf te vragen. Een sterke leider durft iedereen om advies te vragen. Gebruik 3 typen advies: tips, opties en perspectieven en gebruik de juiste adviesgevers, waaronder de tegensprekers, de vreemde eenden, en slachtoffers.

No 10: Ontwikkel en steel inspiratie. Leiderschap vraagt om creativiteit en dus is inspiratie een noodzaak. Leiderschap is ook een soort kunst volgens de gerenommeerde Peter Drucker en Steve Jobs, oprichter van Apple; technologie en wetenschap zijn niet genoeg. Daarom doet schrijver hier een heel origineel voorstel: richt een inspiratieraad op! Nieuwe ervaringen en streven naar meesterschap vergroten ook de kansen op inspiratie.

Deel V Leren van ervaringen

Leidinggeven is een praktijkvak; daarom komen hier de volgende versnellers aan de orde:

No 11: Kies ervaringen die echt tellen. Comfort en groei gaan niet samen; waar je van groeit (versnelt) zijn: uitdagende ervaringen, moeilijke situaties en confrontaties met jezelf. Aerts doet hier een opmerkelijk interessant voorstel: ga lesgeven over leiderschap; dat is de beste manier om het te leren; of wissel van omgeving voor nieuwe impulsen.

No 12: Verleg je focus van presteren naar leren. De auteur benoemt vier vormen van leren: spelen, oefenen, herhalen en presteren. Denk- en doe -spelen tegelijk; daar leer je het meeste van; en vergeet het resultaat, om niet te verkrampen. Geef creativiteit een ruime kans in ongedwongen spel; een schitterend, waardevol inzicht waarom wij meer moeten spelen om te leren en minder moeten herhalen en presteren om ons leiderschap sneller te ontwikkelen.

No 13: Reflecteer; van ervaring zelf leer je niets. Leren van ervaringen doe je door zowel te doen als te denken; dit is het geheim van de sterke versnelling. Bij het doen gaan wij op de automatische piloot en gaan wij trager; bij denken is dat omgekeerd. Managers houden echter meer van actie; van doen; maar reflectie is het nadenken over een ervaring met het doel om er van te leren.

Deel VI Anderen helpen

De primaire taak van leiders is het ontwikkelen van hun medewerkers.

De laatste versneller no 14: Haal het beste uit anderen, zo haal je het beste uit jezelf. Je kunt op drie manieren omgaan met talentvolle leiders om je heen: ze laten verstikken, ze verdragen of ze versterken. Een goede leider zal één a twee talentvolle leiders bewust en nadrukkelijk versterken; hiervoor zijn de 14 hierboven besproken principes bij uitstek geschikt. De talenten moeten het wel zelf doen, maar doe het ze ook voor: ‘voorbeeldgedrag is de enige top- downstrategie die werkt’.

Samengevat: met deze auteur kun je jouw leiderschapsontwikkeling aanzienlijk versnellen.

In verfrissende, heldere begrijpelijke taal, met tal van praktische tips en handvatten, legt Aerts uit hoe je dat moet doen. Het gaat daarbij om de implementatie. Leiders worden niet ontslagen omdat ze geen visie hebben of geen goede strategie; of omdat ze niet weten wat een goede leider is. Ze mislukken als ze niet in staat zijn die goede visie en strategie tot uitvoering te brengen. Implementatie is het sleutelwoord bij de 14 krachtige principes om je leiderschap te ontwikkelen.

Ga daarom over tot actie en begin nu. Schaf dit geweldig waardevolle boek aan en ga er mee aan de slag. Maak aantekeningen en stel je doelen, wanneer je wat wilt hebben geïmplementeerd. Dan zal je met dit boek veel succes hebben om een beter leider te worden; ten bate van jezelf, al jouw medewerkers, collega’s en jouw hele organisatie. Van harte beveel ik daarom dit zeer overtuigende boek aan voor alle leidinggevenden, van hoog tot laag in iedere sector van onze maatschappij.

Richard Lannoye is consultant en interimprofessional met meer dan 30 jaar ervaring in marketing en sales. Hij is eigenaar van Lannoye Management.

Ontwikkel je leiderschap - 'Een geweldig boek'
16 mei 2018 | Veerle Blajic-Kik

‘Leuk hoor, al die boeken over leiderschap, maar op den duur weet je niet meer wat je moet geloven, ze zeggen allemaal wat anders!’ Joël Aerts maakt daar korte metten mee en verzamelde de 14 belangrijkste manieren om je ontwikkeling te versnellen.

Reeds op de omslag wordt collega – en vriend, zo blijkt uit het voorwoord – Ben Tiggelaar aangehaald, die op zijn beurt dit boek weer laaiend enthousiast aanbeveelt. ‘Amerikaanse dikdoenerij-praktijken!’ denk ik in eerste instantie, maar na slechts enkele pagina’s ben ik verkocht. Het blijkt oer-Hollands ouwe-jongens-krentenbrood te zijn en ik smul ervan.

Na 10 minuten lezen ben ik ineens druk bezig met een lijstje voor mezelf op te stellen om mijn dag effectief in te delen. Zonder dat ik het eigenlijk door had, ben ik aan het werk gezet.

Joël heeft een actieve schrijfstijl waar het enthousiasme vanaf spat. Het is bijna alsof hij naast je zit en het je zelf vertelt. Ik ben onder de indruk van deze vertaling van praktische bevlogenheid naar papier. De opdrachtjes die om de paar paragrafen staan, vallen op natuurlijke wijze samen met wat je net daarvoor gelezen hebt. Hierdoor hoef je je leesflow niet te onderbreken, wat ik bij andere boeken soms hinderlijk vind. Je blijft in het verhaal.

Al vrij vroeg in het boek verklaart Joël de term leiderschap. Je hoeft geen leidinggevende functie te hebben om een leider te kunnen zijn. En dus kan iedereen zijn leiderschapskwaliteiten verder ontwikkelen. Hiervoor biedt hij 14 zogenaamde ‘versnellers’ aan, die elk bedoeld zijn om al die fantastische ideeën over leiderschap echt naar je eigen situatie te vertalen. Geen inspirerende workshop of bijeenkomst, en vervolgens weer gaan doen wat je altijd al deed dus. Je moet geen wonderen verwachten, want zoals hij schrijft ‘er zit een groot verschil tussen wat goede leiders doen, en hoe je een goede leider wordt’. Dat is waar het vaak misloopt: mensen verwachten dat als ze doen wat een ander doet, ze dan ineens ook succesvol zullen zijn. Maar, zo legt Joël uit, je kopieert dan alleen de expressie (een manier van iets bereiken) van een leiderschapsprincipe, en niet de essentie (wat je wilt bereiken). Als je gedrag klakkeloos na-aapt, maar niet de waarde erachter uitdraagt, dan is het een leeg gebaar, en ben je niet authentiek. En zonder visie, zo stelt hij, ben je geen leiding aan het geven, maar alleen maar wat aan het rondhangen. Daarom moet je eerst je richting bepalen, dan actie ondernemen, en zal de groei volgen. Hij laat het zo simpel klinken dat je het direct gelooft en gewoon gaat doen.

(Over authenticiteit heeft hij trouwens ook nog wat te zeggen in hoofdstuk 3: Leer jezelf kennen. ‘Authenticiteit is geen excuus voor eikelgedrag!’, dus geen zo-ben-ik-nu-eenmaal’tjes.)

Op dezelfde manier als pakkende oneliners gemixt worden met een zeer stevige basis in praktische kennis en literatuur (de literatuurlijst is 10 pagina’s lang!), worden ook zijn soms kritische woorden met Hollandse nuchterheid goed afgewisseld. Zo haalt hij Coveys regel ‘first things first’ aan, maar zegt er wel bij dat het soms handiger is om juist second things first te doen. Als er een acute situatie speelt, zoals een presentatie geven, dan pak je dat eerst aan. Terwijl presenteren waarschijnlijk niet op je lijstje belangrijkste dingen zou komen, en dus geen echt first thing is.

Ergens halverwege het boek quote Joël de Stanfordprofessor Bob Sutton, die een sterke mening over managementboeken heeft: ‘90% van alles wat je leest, is bullshit’. Daarom deelt hij diens mening, dat je uit een boek alleen datgene moet halen wat voor jou relevant is. Dat je dus grote stukken mag overslaan. Meestal ben ik het hiermee eens, maar wat betreft Ontwikkel je leiderschap hebben ze het beide mis. Alsof wasmiddelreclames ineens waarheid zijn geworden, is dit boek supergeconcentreerd. Een paar bladzijden en je kunt weer een week vooruit met de inzichten die je opdoet. Het lijkt wel of echt álles relevant is. Als ik al dingen oversla, dan toch zeker geen 90%.

Om al deze gecondenseerde kennis nog makkelijker in de praktijk te kunnen brengen, zit achterin de bijlage ‘ontwikkelplan op een A4’tje’. Deze is tevens voor niets te downloaden op de website die bij het boek hoort, zodat niets je in de weg staat om onmiddellijk een betere leider te worden.

Eigenlijk is alles wat dit boek zo geweldig maakt, ook gelijk het enige minpunt: ik wil het continu als naslagwerk gebruiken en mis een index met zoekwoorden. Met zoveel moois is het nu eenmaal lastig overal een plakkertje tussen de bladzijden te doen.

Ik zou willen zeggen ‘Joël, meer van dit alsjeblieft’, maar voorlopig heb ik nog ruim voldoende aan deze, dus hou ik het bij ‘Joël, bedankt!’

Veerle Kik is opleider klantcontact bij UWV. Zij geeft opleidingen aan nieuwe medewerkers in wetskennis, communicatie en systeemtrainingen. Daarnaast verzorgt zij trainingsdagen communicatie voor ervaren medewerkers door het land.

Ontwikkel je leiderschap - 'Kopen en heel lang mee doen'
27 maart 2018 | Bert van Dijk

Is goed leiderschap louter gebaseerd op aangeboren talent, of kun je het leren? Je kunt het leren door de essenties van leiderschap te doorgronden, ze doelgericht te oefenen en in de praktijk te brengen, zegt Joël Aerts in Ontwikkel je leiderschap. En hij geeft precies aan hoe je dat kunt doen.

Met zijn originele taalgebruik, zijn glasheldere opbouw en veel aansprekende en persoonlijke voorbeelden, heeft de auteur een boek geschreven dat voor mij - ooit volstrekt mislukt als manager - 40 jaar te laat komt, maar alsnog zeer bruikbaar is.

Ontwikkel je leiderschap van Joël Aerts is een praktisch boek. De auteur ontvouwt op basis van veel onderzoek, door zelfreflectie en een glasheldere opbouw en schrijfstijl welhaast een schriftelijke opleiding in de ontwikkeling van leiderschap. Veel boeken over dit onderwerp bevatten veel essentiële informatie, diepgang, prachtige uitspraken en voorbeelden uit de praktijk. Veel van die boeken zijn ook voor deze auteur een belangrijke inspiratiebron geweest. Maar, zoals hij in zijn inleiding uitlegt, leiderschap ontwikkelen is iets anders dan een goede leider zijn. En precies over deze ontwikkeling biedt dit boek heel - erg - veel.

Aerts noemt zijn hoofdstukken versnellers. Versnellers vergelijkt hij graag met een vliegtuig: de ene vleugel symboliseert je eigen ontwikkeling en de andere de betekenis die je hebt voor anderen. Op die manier is het boek ook opgebouwd. De vleugel zelfontwikkeling gaat over zelf leren en experimenteren, jezelf kennen (en vergeten!), reflecteren en nog veel meer. Wat mij echt heeft getroffen is de helderheid en creativiteit van deze auteur. Het boek is voor onze kleinkinderen te begrijpen. Zij zouden het hun ouders (waaronder ook managers) haarfijn uit kunnen leggen. Nou ja, bij wijze van spreken.

Een samenvatting maken doet de auteur geen recht. Lees het boek, zou ik zeggen. Verbaas je over de eenvoud van de modellen die hij uit grote stapels literatuur en onderzoek heeft gedestilleerd. Knap vind ik dat. En doe de oefeningetjes, die nu eens niet uitnodigen tot gauw overslaan, maar tot onmiddellijke zelfreflectie. Een boek om te ondergaan.

Alhoewel het een praktisch boek is, heeft het ook diepgang. Een mooi voorbeeld is hoofdstuk 10 over inspiratie. Aerts spreekt over inspiratie met een grote en met een kleine i.

Inspiratie met een grote I heeft betrekking op de belangrijke zaken in je leven, dat waar je je bed voor uitkomt. Inspiratie met een kleine i over de pragmatische kant van de zaak.

Steeds is er een balans tussen de 'grote' en de 'kleine' aspecten van leiderschap en steeds is het relevant en helder.

Ik dacht een punt van kritiek te hebben. De ene vleugel van het vliegtuig lijkt veel zwaarder dan de andere. Zelfontwikkeling neemt verreweg het grootste deel in beslag. Maar wat blijkt? Met enkele verwijzingen laat de auteur je het boek gewoon nog een keer ervaren, maar nu vanuit de andere vleugel. Dat moet ik nog doen hoor, ik wilde nu de recensie schrijven. Maar ik ben ervan overtuigd dat hij ook hierbij grondig te werk is gegaan.

Dit is een 'ander' boek: een boek over een onderwerp waar al heel veel over geschreven is, maar dat verrassend nieuw oogt. Ook al staat het vol met inhoud 'die je al wel kent', maar die door de sterke wetenschappelijk ondergrond, de zelfreflectie, de glasheldere opbouw en de eenvoudige schrijfstijl alles in een nieuw licht plaatst. Joël Aerts vertelt mooie verhalen, leert je hoe goed het is om te stelen en richt zich op één doelgroep, maar het boek lijkt mij geschikt voor vele, in elk geval voor de mijne. Ik raad het iedere trainer aan. Zijn boek is geschreven in eenvoudige taal maar bevat heel complexe materie. Ik ben er nog lang niet mee klaar. Er staat meer in dan ik nu denk, daar ben ik van overtuigd.

Mijn advies: kopen en heel lang mee doen.

Bert van Dijk is auteur van onder andere de bestseller Beïnvloed anderen, begin bij jezelf. Hij is gespecialiseerd in het beïnvloeden van interactiepatronen bij individuen en in teams, oprichter van NOBTRA en opleider van trainers. Begin bij jezelf is zijn nieuwste boek.