Praktijkboek Teamcoaching
3 juni 2020 | Peter de Roode

Dit boek van Martijn Vroemen mag met recht een praktijkboek genoemd worden omdat het zeer overzichtelijk is en de lezer goed helpt te vinden waarnaar hij op zoek is. Een uitstekende aanvulling op het eerdere boek Handboek Teamcoaching van de auteur. Vroemen bewijst met zijn boek dat hij boven de materie staat.

Over het onderwerp ‘teams’ is veel geschreven, ook door Vroemen, maar het is een onderwerp waar we niet over uit geschreven zullen raken. Samenwerking binnen teams, tussen teams en tussen andere organisaties zijn van onschatbaar belang. Maar dat wil niet zeggen dat alle initiatieven op dit gebied van teams ook goed zijn. En dat is waar Vroemen voor waarschuwt, of in zijn woorden: (…) ‘er is veel ruk- en plukwerk in ons vakgebied, en dat gaat niet altijd goed’. Een zin die me trof omdat ik veel mensen aantref die de modellen of vragenlijsten wel inzetten zonder de achterliggende uitgangspunten te kennen.

Het boek is ingedeeld op basis van negen thema’s -  Coachwiel, Teamwiel, Modellen, Spellen, Werkvormen, Intervisie, Checklists, Zelfonderzoek, en Training - die vervolgens worden toegelicht op basis van afgebakende hoofdstukken die afzonderlijk goed te lezen zijn.

Ondanks de dikte van het boek (444 pagina’s) is het de auteur gelukt om samen met zijn uitgever een zeer leesbaar boek op de markt te brengen. Een aangename schrijfstijl, ondersteund met een verzorgde lay-out, zorgen er mijns inziens voor dat een dergelijk boek ook daadwerkelijk toegepast zal worden in de praktijk.

Het boek is geen leesboek dat je van voor naar achter uit leest. Je pakt eerder een thema waarin je je verder verdiept. De auteur geeft je daarvoor voldoende handvatten mee.

Vroemen biedt niet alleen vragenlijsten en instrumenten aan maar hij beschrijft ook kort de essentie ervan en geeft ook zijn eigen mening over de verschillende instrumenten. Een voorbeeld. Vroemen bespreekt onder het kopje ‘Geïnspireerd door Spiral Dynamics’ de verschillende vragenlijsten die er op dit terrein zijn ontwikkeld door commerciële aanbieders, te weten: Management Drives, Real Drives, Profile Dynamics, en My Motivation Insights. (Hij vergeet daarbij EnergyDrives.)

Maar hij gaat iets verder dan gebruikelijk en schrijft bij ‘Real Drives’: ‘[…] is een spin off hiervan (van Management Drives - PdR)’, na gedoe met de oprichters van Management Drives’. De Real Drives claimt ‘fundamenteel anders’ te zijn maar is dat in mijn ogen niet’. En bij Profile Dynamics schrijft hij:’[…]is hier weer een variant op met ineens zeven kleuren. Ik zie echt het echte verschil met de Management Drives niet en misschien is dat ook niet belangrijk’.

Nuttige informatie voor de lezer en mogelijk toekomstig gebruiker lijkt me. Wat ik verder aantrekkelijk van dit boek vind, is dat bepaalde spellen of werkvormen waar je als trainer of facilitator wel eens gebruik van maakt, nu keurig in één boek staan vermeld. Daarin kun je als lezer op zoek zijn naar klassiekers als ‘Prisoner’s dilemma’ of (althans voor mij) je laten verrassen door een minder bekend spel als ‘Kasteel den Klick’, een spelsimulatie bestaand uit meerdere ronden.

Al met al een uitstekend standaardwerk dat zijn plaats zal vinden in handen van al die professionals die teams (zullen) begeleiden.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken 'Meegaan of dwarsliggen' (2006) 'Werkvormen voor managers' (2010) en ‘Leidinggeven kun je zelf!’ (2012). Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek ‘Praktijkboek Veranderdiagnose’ (2013) en schreef hij samen met Peter van den Boom het boek ‘Theatervoorstellingen in organisaties’ (2015). Naast zijn schrijfactiviteiten organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Praktijkboek Teamcoaching - 'Staat bij mij binnen handbereik'
23 april 2020 | Annett Keizer

Praktijkboek Teamcoaching van Martijn Vroemen laat zich makkelijk in superlatieven samenvatten: een superpraktische dikke pil vol inspirerende tips, adviezen, oefeningen, modellen en checklists voor teamcoaches en -trainers.

Martijn Vroemen is een man uit de praktijk en dat merk je op elke bladzijde van Praktijkboek Teamcoaching. Zijn insteek: ‘Leef bij alles wat je het team wilt aandoen ook echt in de deelnemers in. Realiseer je dat een leuke oefening voor sommige mensen de hel kan zijn.'

Persoonlijk houd ik ervan: boeken die lezen alsof ze meteen zijn opgetekend uit de mond van de auteur; alsof hij naast je staat. Dit boek is er zo een. Geen theoretische modellen over ‘hoe bouw ik een training of teamsessie op', maar een kijkje in de keuken van iemand die met zijn poten in de klei staat. Die zelf teams coacht en traint en daar een heldere en uitgesproken aanpak bij voor ogen heeft. Iemand die de valkuilen van zijn vak kent en zich niet voor het karretje van managers of team laat spannen. Iemand die je als teamcoach op scherp zet om mensen in beweging te krijgen.

In zijn boek van 444 pagina's, begint Vroemen bij het begin. Wat is een team? Moet elke groep wel een team zijn? Hoe kom je er achter wat er met een team aan de hand is? Welke afspraken maak je als teamcoach wat betreft verantwoordelijkheden, taken, rollen? Hoofdstuk 1 en 2 staan dan ook geheel in het teken van de analyse en kennismaking. Vroemen gebruikt hiervoor het coachwiel en het teamwiel, wat een heldere structuur en houvast geeft om met teams aan de slag te gaan.

Hoofdstukken 3 tot en met 7 bestaat uit praktische modellen en oefeningen. Vroemen start met tien klassiekers waaronder themagecentreerde interactie, TA, Belbin en logische niveaus. Vervolgens gaat hij door over spellen, werkvormen en intervisiemethoden, die hij kort en krachtig uitlegt. Soms is het oude wijn in nieuwe zakken, maar Vroemen weet je als lezer bij de les te houden door hier en daar een woord rood te ‘highlighten' en zijn eigen visie en ervaringen te delen. Ook strooit hij wat tips en vragen tussen de alinea's door, die tot actie en nadenken uitnodigen.

In de laatste twee hoofdstukken neem je als teamcoach jezelf onder de loep. Nooit verkeerd om jezelf (weer) eens een professionele spiegel voor te houden! Welke competenties heb je als teamcoach nodig? Wat zijn je deugden én ondeugden? En welke kennis en modellen heb je eigenlijk paraat of zou je in elk geval paraat moeten hebben.

Het is na het lezen van dit boek weer duidelijk dat teamcoachen een vak is en dat coaches die ‘aan teams willen peuteren' wel wat in hun mars moeten hebben aan persoonlijke en professionele kennis en kunde. Teamcoaching is een complex vak en hoe mooi is het dat Vroemen dat met zijn boek eenvoudiger wil maken. Bij mij staat Praktijkboek Teamcoaching in elk geval binnen handbereik om een volgende teamsessie grondig voor te bereiden.

Annett Keizer is communicatiecoach en -trainer. Met Keizer&Co helpt ze professionals en teams in organisaties hun communicatieve vaardigheden te versterken.

Praktijkboek Teamcoaching - 'Zeer volledig en een aanrader'
31 maart 2020 | Marthe van der Molen

‘Het team is de meest effectieve eenheid om uitzonderlijk resultaat en werkgeluk te verkrijgen. Teamcoaches hebben een mooi beroep.' Een quote die goud waard is en waar Martijn Vroemen zijn boek mee begint.

De kracht van teams wordt vaak onderschat. Hoe vaak wordt er niet gewerkt aan bijvoorbeeld de verbetering van de onderwijs- of zorgkwaliteit, terwijl er weinig aandacht is voor de (kwaliteit) van de teams die dat moeten leveren? Daarnaast is de passie die deze quote uitstraalt, voelbaar in het hele boek. Je voelt aan alles dat Vroemen met veel zorgvuldigheid en precisie aan de slag is gegaan. Het boek is zeer volledig. Of je nu op zoek bent naar tips van de meester, handige werkvormen, achterliggende modellen over teams of meer professionaliteit wilt ontwikkelen in jouw vak als teamcoach. Dit komt allemaal aan bod. Ondanks het detailniveau, houdt het boek toch zijn luchtigheid. Dit komt bijvoorbeeld door de schrijfstijl en de humor die Vroemen gebruikt, maar ook bijvoorbeeld door de vorm van een vraaggesprek met hemzelf.

Hieronder volgen een aantal onderdelen die ik heel waardevol vond:

1. Het doen van de intake. Door de bewoordingen van Vroemen, kwamen er bij ook visioenen terug waar het bij mij wel eens is 'fout' gegaan in het verleden. Het komt namelijk vaak voor dat bepaalde actoren in een organisatie over een team beslissen dat er coaching nodig is. De checkvragen waarom niet iemand zelf belt en of men namens het team spreekt zijn zo krachtig.

2. Ook de tips voor het opstellen van een goed dagprogramma zijn fijn. Je denkt misschien een no brainer, maar zo kun je bijvoorbeeld zorgen dat je niet met te zware onderwerpen begint en eindigt. En ja ook weer de nuchterheid, soms komt de zware prop er op het eind uit, heb ik ook meegemaakt en daar dan in berusten moet je ook leren.

Ik vond de tips zelf praktisch toepasbaar en pas ook echt al veel dingen toe in de recente teamcoachingssessies die ik gedaan heb. Waar ik bijvoorbeeld alerter en pro-actiever op ben:

- Is het hele team akkoord met het feit dat ze gecoacht worden? Het bewustzijn dat het hele team je opdrachtgever is en je daarmee contract maakt, was voor mij een hele belangrijke. Dit is nu bij mij nu de standaardprocedure bij de intakes.

- Aandacht hebben voor het type team. Zo heb ik vaak volkstuinteams (als je wilt weten wat dat is, moet je het boek lezen) die op zoek zijn naar meer gezamenlijkheid. Maar als hun doel/ opdracht die gezamenlijkheid niet vraagt, blijft dit natuurlijk lastig, dit benoemen en kijken wat hun ‘team' zijn dan wel als functie heeft, werkt heel goed merk ik.

- Het vaker gebruiken van modellen over teams tijdens de coaching. Ik was altijd terughoudend bij het gebruiken van modellen over teams in teams. Ik heb er één of twee die ik wel regelmatig toepas. Toch ben ik meer gaan experimenteren en heb ik ook wat formats gebruikt over bijvoorbeeld ‘de teamopdracht'. Ik merk dat het soms de processen in een team explicieter kan maken en het teamleden helpt om zich uit te spreken over hoe zij de teamdynamiek ervaren.

Kortom, Praktijkboek Teamcoaching is een aanrader!

Marthe van der Molen is organisatie-adviseur bij Meauve Veerkrachtig Veranderen. Ze helpt organisaties veerkrachtiger en succesvoller te worden door teams en leiders te versterken. Hierbij maakt ze gebruik van veranderkunde, positieve psychologie en werkgeluk.