Platformrevolutie - 'Solide boek, dat getuigt van brede kennis en inzicht'
31 augustus 2020 | Jeanine Dijkhuis

Zoals de drummer het ritme aangeeft in een band, zo geeft Martijn Arets al jaren constant de ontwikkelingen in de platformeconomie aan. Beiden zijn essentieel voor de samenwerking tussen de overige bandleden.

De drummer is misschien niet de meest creatieve in het team, maar wel degene die de toon zet. De constante. En zoals de bandleden lekker tegen de drummer aanleunen, heeft Arets voor iedereen die iets wil weten over platformen, enorm veel voorwerk gedaan.

Arets’ brede oriëntatie op dit specifieke gebied van internet heeft hij in de afgelopen 8 jaar ontwikkeld, tijdens 60 reizen naar 16 landen. Hij sprak ruim 500 betrokkenen. Het boek is dan ook doorspekt van voorbeelden. Zelf werkte hij bij commerciële organisaties en voor overheden aan de transformatie naar platformstrategie. Hij zette daarnaast twee platformen op. Nu werd het tijd een nieuw boek te schrijven over de impact van de Platformrevolutie op de samenleving. Eerder schreef hij al Crowdfunding, de hype voorbij en Crowdfunding voor Dummies.

De kracht van platformen zit volgens Arets in het aanbieden van een nagenoeg oneindig aanbod. Door netwerken te bundelen, kunnen de individuele organisaties sterker uit de race komen. Het échte onderscheid zit hem echter in dat ze dit aanbod zelf niet in bezit hebben. Een grote digitale marktplaats, zonder voorraden dus eigenlijk. De revolutie vindt behalve in de retail (Amazon en Zalando staan immers in de ondertitel van het boek) vooral plaats in de deel- en kluseconomie. Oftwel, daar waar je een ander tijdelijk toegang geeft tot iets wat jij hebt.

Er is dus weinig onbekend voor deze expert in platformen en er blijft ook erg weinig onbesproken in het boek. Van techniek tot verdienmodel en van subsidie tot platformmacht. Vanuit industriezijde is alles wat je wilt weten belicht. Wat echter onderbelicht blijft, is de klantzijde. O ja, de allerbelangrijkste voordelen worden wel benoemd, maar het blijft erg algemeen. We weten dat potentiele klanten tot transacties overgaan op basis van gemak, volledigheid, snelheid, overzicht etc. Een verdieping hierop zou fijn zijn geweest. Zodat bestaande organisatie kunnen constateren op basis van welke klanttriggers een transformatie kansrijk voor hén is. Een platform is namelijk geen doel maar een middel, dat zegt Arets zelf ook.

Dat het een recent boek is, blijkt alleen al uit het laatste hoofdstuk: Platformen in crisistijd. De auteur geeft hier zijn actuele bevindingen over platformen in economische zware tijden weer. De voordelen, zoals snel kunnen omvormen naar het stroomlijnen van de lokale vraag en het aanbod. Evenals het niet ontkomen aan de nadelen. Want als het met de sector slecht gaat, zoals in het toerisme, het platform even hard geraakt wordt.

Al met al is Platformrevolutie een prettig leesbaar boek dat de strateeg door de ins en outs van platformen leidt. Vertellend en verhalend. Met weinig modellen of methodes. Het is geen ‘how to’ boek; al heeft Arets daar ook aan gedacht door andere boektitels aan te raden die voorzien in die behoefte. Platformrevolutie van Martijn Arets is een solide boek, dat getuigt van brede kennis en veel inzichten.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Platformrevolutie - 'Een masterclass platformeconomie'
21 augustus 2020 | Henny Portman

Martijn Arets, platformoptimist, -realist en -criticus biedt met zijn boek Platformrevolutie - Van amazon tot Zalando, de impact van platformen op hoe wij werken, een masterclass platformeconomie aan de hand van voorbeelden van 135 verschillende platformen.

Arets verzamelde de inzichten en voorbeelden voor zijn boek Platformrevolutie in meer dan vijfhonderd interviews en gesprekken, tijdens ongeveer zestig ‘expedities' binnen en buiten Nederland.

Het boek is onderverdeeld in vier delen. In het eerste deel - To platform or not to platform - gaat hij in op de (on)begrensde mogelijkheden van de platformeconomie. Hij legt uit dat platformen tweezijdige marktplaatsen zijn en wat platformen anders doen. Ten slotte plaatst hij platformen in een breder maatschappelijk perspectief. In het tweede deel - Platformen voor niet-startups - gaat hij in op de kansen voor bestaande organisaties, de strategische vragen die die organisaties zichzelf moeten stellen en geeft hij een checklist die deze organisaties kunnen gebruiken om vast te stellen of een platform voor hen toegevoegde waarde op kan leveren. In deel drie - Overheid en platformen - wordt enerzijds ingegaan op de rol van de overheid in de platformeconomie en hoe platformen kunnen bijdragen aan de doelstelling van de overheid en nationale overheden, en anderzijds de overheid zelf als platform (Estland). Het laatste deel - Toekomst - gaat in op de potentie van de platformeconomie, de inclusieve platformeconomie en hoe platformen zich gedragen in crisistijd.

De kracht van platformen zit hem in het aanbieden van een nagenoeg oneindig aanbod aan zijn gebruikers. Maar wat platformen echt onderscheidt, is dat ze het aanbod niet zelf in bezit hebben (bijvoorbeeld Airbnb, Youtube, Uber, Peerby, ...). Platformen worden dan ook vaak ‘marktplaatsen' genoemd, en meer specifiek: tweezijdige transactionele marktplaatsen waarbij de gehele transactie, inclusief betaling, via het platform verloopt. Een platform groeit juist door niet zelf in de assets (bijvoorbeeld vastgoed, auto's, chauffeurs, ...) te investeren, maar in te tappen op bestaande assets en dienstverleners.

Platformen zijn marktmeesters en bepalen de regels van het spel. Ze hebben een belang én verantwoordelijkheid bij en voor iedere transactie. De auteur onderscheidt de volgende vier kenmerken:

- Platformen reduceren de informatieasymmetrie en verlagen zoekkosten

- Platformen verlagen en verleggen transactiekosten door gebruik van data, algoritmes en kunstmatige intelligentie

- Platformen creëren een omgeving van vertrouwen door reviews, verzekering en een sterk merk

- Platformen faciliteren de transacties, prijsmechanismen en betalingen.

Platformen worden vaak gezien als een puur technologische innovatie (denk aan de Uber of Airbnb app) maar niets is minder waar. Denk hierbij aan afdelingen strategie en marketing. Deze afdelingen zijn een stuk minder schaalbaar dan de relatief goedkoop schaalbare afdeling technologie. Bij Booking.com zijn circa 14.000 mensen in dienst, waarvan de helft zich bezig houdt met customer support. De groei van een platform is in drie fasen onder te verdelen: problem/solution fit, product/market fit en opschalen van het product.

De meeste platformen die niet smal maar breed begonnen , zijn mislukt. Staat de basis van een platform, dan brengt het extra aansluiten van nieuwe gebruikers weinig kosten met zich mee. Dankzij netwerkeffecten groeit de kracht van het platform naarmate er meer gebruikers zijn aangesloten. Maar er komt natuurlijk een moment dat de groei uit het platform is. Dan zijn er verschillende opties: internationaliseren of de diepte of breedte in.

De meest belangrijke platformspecifieke vraagstukken zijn marktmeesterschap, het algoritme als baas en data en portabiliteit. Mag een platform zowel als marktmeester als aanbieder op het platform acteren? Op het platform is er geen persoon, maar een algoritme dat jou aanstuurt. Of je nu aanbieder of klant bent, dat maakt niets uit.

Ook voor bestaande organisaties bieden platformen kansen (en bedreigingen). In het boek worden tien strategische keuzes of strategieën aan de hand van vele voorbeelden toegelicht. De tien strategieën zijn: investeren, overnemen, niets doen, eigen (of nieuw) product ontwikkelen voor in het platformecosysteem, bestaande resources beter benutten via platformen, samenwerken, externe platformen gebruiken voor de eigen organisatie, eigen diensten en producten aanbieden, krachten van bestaande organisaties bundelen en zelf doen. Daarnaast wordt in het boek dieper ingegaan op de voorwaarden voor platformen om toegevoegde waarde te leveren. Hierbij wordt een soort checklist geboden om aan de hand van tien vragen te bepalen of het wel of niet interessant is om een platformstrategie te verkennen.

Daar het zelfregulerende vermogen van de platformeconomie beperkt is zal de overheid samen met maatschappelijke partners de publieke waarden moeten borgen met het belang van het collectief voor ogen. Ook moet het mogelijk zijn dat platformen en platformtechnologie kunnen bijdragen aan de doelstellingen van landelijke en lokale overheden en samenleving.

Ten slotte gaat Arets uitgebreid in op Estland. Een overheid die agile processen, MVP, snelheid maken en onzekerheid omarmt. Een extreem digitale en open overheid die als een platform georganiseerd is.

Het boek sluit af met een toekomstvisie. De auteur beschrijft onder andere de volgende trends:

- Een verschuiving van ultra gefragmenteerde naar meer stabiele aanbiederskant

- Van interpersoonlijk naar institutioneel vertrouwen

- Van eenvoudige naar complexe processen

- Platformen van een losse entiteit naar een SaaS-oplossing

- Van platformdenken naar ecosysteemdenken

- Van ‘enfant terrible' naar een volwassen platformeconomie

In de bijlage nog een korte omschrijving van de vijftig meest genoemde platformen: Adyen, Airbnb, Amazon, Amazon Flex, Amazon Mechanical Turk, Apple, BKSY, BlaBlaCar, Bol, Booking, Brenger, Charly Cares, CoopCycle, Deliveroo, Didi Chuxing, DoorDash, Etsy, Facebook, Fietskoerier.nl, Fiverr, Flexport, Floow2, Funda, GearBooker, Github, Goboony, Google, Grab, Green Taxi, Helpling, Jellow, Lyft, Marktplaats, Microsoft, Peerby, Roamler, Seats2Meet, ShareTribe, Sjauf, SnappCar, Stocksy, Temper, Thuisafgehaald, Thuisbezorgd, TopShoe, Transferwise, Uber, Werkspot, YoungOnes, en Zalando.

Conclusie.  Platformrevolutie van Martijn Arets is een masterclass in de platformeconomie. In ruim 350 bladzijden krijg je aan de hand van vele aansprekende voorbeelden van 135 verschillende platformen een objectief beeld van de wereld van platformen. Het boek leest lekker vlot weg en bevat geen ingewikkelde theoretische beschouwingen maar heldere verhalen over verschillende platformen. Als je onbekend bent met de platformeconomie dan is dit het boek om je te verdiepen. Verwacht echter geen ‘how to' boek over hoe je een schaalbaar platform bouwt.

Henny Portman is partner bij HWP Consulting en biedt begeleiding bij het invoeren en verbeteren van project-, programma- en portfoliomanagement inclusief het opzetten en verder ontwikkelen van PMO's. Hij is auteur en blogger en publiceert regelmatig artikelen.

Platformrevolutie - 'Een nuchtere en veelomvattende kijk vanuit de praktijk'
30 juli 2020 | Sjors van Leeuwen

De wereld wordt de laatste jaren flink opgeschud door succesvolle platformbedrijven als Amazon, Airbnb, Uber en Booking.com. Gevolgd door een grote stroom van bekende en minder bekende platforminitiatieven in bedrijfsleven en publieke sector.

Wat betekent deze platformisering voor de samenleving? Welke risico's en kansen biedt dit voor consumenten, bedrijven, burgers en overheden? Deze vragen en de antwoorden daarop staan centraal in het boek Platformrevolutie.

Martijn Arets is ondernemer en internationaal platformexpert. Hij trok eerder in een oud Volkswagenbusje langs de twintig meest inspirerende merken en bundelde zijn bevindingen in het boek Brand Expedition. Nu is er het boek Platformrevolutie. Geïntrigeerd door de mogelijkheden van onlineplatformen en gedreven door nieuwsgierigheid onderzocht hij acht jaar lang de opkomst van de platformeconomie. Hiervoor reisde hij de wereld rond en ging in gesprek met vijfhonderd deelnemers in zestien landen uit allerlei geledingen. De resultaten van deze expeditie beschrijft hij in dit boek Platformrevolutie. Dit avontuur alleen al is voldoende reden om het boek te lezen.

De auteur gaat in Platformrevolutie in op vragen als: wat doen platformen anders dan traditionele pijplijn-bedrijven? Wat kunnen bestaande organisaties daarvan leren? Hoe kun je platformen met succes toepassen? Welke rol is er voor de overheid weggelegd in de platformeconomie? Hoe benutten we de kansen en voorkomen we de negatieve effecten van platformen, zoals de macht van de Big Five-techbedrijven, het gerommel met persoonlijke data, de Airbnb-overlast in grote steden of de uitbuiting en manipulatie van chauffeurs, magazijnwerkers en bezorgers?

In 368 pagina's laat de auteur zien hoe groot de impact van platformen is op hoe wij werken en leven. Want platformen zijn inmiddels overal te vinden en ‘here to stay'. Zowel in consumentenmarkten (B2C), bedrijfsmarkten (B2B), peer-to-peer omgevingen (C2C) als bij overheden en binnen organisaties voor stroomlijning van werkprocessen. Dat er kansen voor bestaande organisaties zijn in de platformeconomie staat buiten kijf, zo lezen we. Platformen verlagen en verleggen transactiekosten waardoor markten kunnen groeien, verminderen informatieasymmetrie en zoekkosten, verlagen bedrijfskosten en organisaties kunnen hun dienstenaanbod verbreden en crosselling tussen verschillende diensten toepassen. Daarbij is de kern van een platform altijd: gemak, eenvoud, snelheid, kwaliteit en continuïteit. Dat laten de 135 bekende en minder bekende platformvoorbeelden in het boek treffend zien. Ooit wel eens van Amazon Mechanical Turk, BKSY, Brenger, CoopCycle, DoorDash, Fietskoerier, Fivver, Flexport, GearBooker, Goboony, Jellow, Roamler, Stocksy, TopShoe, Transferwise, Werkspot en Part-Up gehoord?

Het is inspirerend om te lezen dat platformen in vrijwel iedere sector en voor ieder matchingsvraagstuk een rol kunnen spelen. En dat zelfs een land als Estland met veel visie en koersvastheid zich heeft ontwikkeld tot een platformland. Duidelijk wordt wel dat platformen grote impact hebben op organisaties en samenleving en dat een platform veel meer is dan een technisch ding dat ergens in de cloud draait. Want zo schrijft de auteur: ‘Een platform, een tweezijdige marktplaats, succesvol in de markt zetten en houden is een grote kunst. Het vergt de juiste ideeën, de juiste skills, timing, geld en uithoudingsvermogen. En dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.' Ook concludeert de auteur: ‘Het gaat om mensenwerk, strategie en individuele professionals en teams die het aandurven om te experimenteren en te leren. Dit vereist leidinggevenden die deze ruimte, bewust of onbewust, geven.'

Platformrevolutie leest vlot weg. Geen uitgebreide theorieën, wetenschappelijke analyses, modellen of schema's. Wel een nuchtere en veelomvattende kijk vanuit de praktijk. Met een heldere rode draad en een stortvloed aan voorbeelden, ervaringen, inzichten, tips en aandachtspunten uit de praktijk. Het boek helpt je zeker om met meer succes je eigen platform te ontwikkelen.

Platformrevolutie is een must-read voor iedereen die zich bezig houdt met ondernemen, strategie, marketing en innovatie. Het is uiterst actueel en de auteur beschrijft met veel kennis van zaken de opkomst van platformbedrijven, de impact die platformen hebben op de maatschappij en de risico's en kansen die platformoplossingen bieden voor consumenten, bedrijven, burgers en overheden. Want voor wie het nog niet door heeft, en vrij naar de oud-Amerikaanse president Bill Clinton: It's The Platform Economy Stupid!

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.