Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk - Geen doelen als doel
30 oktober 2019 | Saskia Gervink

Allerlei ontwikkelingen zorgen ervoor dat we de wereld percipiëren als hectisch. De wereld raast in een moordend tempo voorbij en als je niet oppast heb je niet alles eruit gehaald wat erin zat.

Op het werk krijgt bijna iedereen te maken met deadlines, targets, beloftes en soms stress als gevolg van de druk. Vervolgens haasten we ons naar de yoga of een volgen een cursus mindfulness, om te ontspannen. Dat klinkt niet als een vruchtbaar systeem. Dit boek heeft mij geprikkeld dat we onze aandacht nog teveel focussen op het leren omgaan met de hectiek ten opzichte van het voorkomen van de hectiek.

Jason Fried en David Heinemeier Hansson schetsen in dit boek hoe het niet zo hectisch hoeft te zijn op het werk. Vanuit de ervaringen die zij opgedaan hebben bij hun eigen bedrijf Basecamp beschrijven ze hoe zij de bedrijfsvoering runnen. Dit is geen boek over persoonlijke effectiviteit, het geeft geen handvatten wat jij kunt doen om je tijd beter te benutten, meer gedaan te krijgen of hoe je meer invloed kunt uitoefenen. Het gaat juist in op wat medewerkers kunnen doen om te voorkomen dat de hectiek de overhand neemt op de werkvloer, wat veelal gaat over diepgewortelde patronen in onze samenleving. Het boek is wel duidelijk gebaseerd op de Amerikaanse samenleving. In sommige aspecten komt deze overeen met Nederland, maar ik herken zeker niet alles.

Aan de hand van 65 voorbeelden willen de auteurs meegeven dat het niet zo hectisch hoeft te zijn op het werk. Iedere drie pagina's volgt weer een nieuwe invalshoek om je organisatie te verbeteren. Wat mij betreft had het bij het verhaal gepast als ze wat minder voorbeelden hadden gebruikt, je kunt immers niet alles en keuzes maken hoort ook bij een rustige bedrijfsvoering. Anderzijds door de variatie leest het boek erg gemakkelijk weg en afhankelijk van je achtergrond en interesse is er voor ieder een waardevolle les te trekken.

Een aantal weken na het lezen van Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk merk ik dat er een paar voorbeelden goed bij mij zijn blijven hangen. De schrijvers geven aan als doel te hebben, geen doelen te hebben. Ze zien doelen als kunstmatige targets en leggen pijnlijk bloot dat het een continu proces is zonder einde en als bron van onnodige stress. Een week later als iemand begint over de groei van de organisatie kan ik niet anders denken dan ‘hoezo en wanneer zijn we dan wel tevreden?' Een ander voorbeeld is de drang of de conditionering van mensen om meteen ergens op te reageren. Collega's geven een presentatie, ze hebben er goed over nagedacht en in plaats van dit op je te laten inwerken, reageren mensen vrijwel meteen. Overhaaste reacties in plaats van doordachte feedback, is lang niet altijd leuk of nuttig. Een laatste voorbeeld gaat over salarisonderhandeling, die de auteurs ervaren als een onbevredigd spel. Hoe heerlijk als je je geen zorgen meer hoeft te maken of er recht wordt gedaan aan wat je waard bent.

Saskia Gervink is adviseur bij Adviestalent. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.

Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk - 'Een belangrijk boek'
24 september 2019 | Wiemer Renkema

Bam! Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk is een managementboek zoals een managementboek zou moeten zijn. Scherp, prikkelend, provocerend, grappig, praktisch en mét de nodige diepgang.

Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk is een exponent van niet zo zeer een nieuwe manier van werken, maar eerder een nieuwe benadering van bedrijfsvoering.

De auteurs, Jason Fried en David Heinemeier Hansson, zijn de oprichters en directeuren van Basecamp, een relatief klein softwarebedrijf in de Verenigde Staten. Het boek begint met een simpel idee: je bedrijf is een product. Alles in het boek draait om dat idee: dat als je het product wilt verbeteren, vooruitgang wilt boeken, je het continue moet blijven verfijnen en reviseren. In dit vlotte en zeer goed leesbare boek beschrijven de twee hun zoektocht om van Basecamp een rustig bedrijf te maken. Kalm werken is een keuze en Basecamp roeit tegen de stroom van het hectische en resultaatgedreven Silicon Valley in. De soms revolutionaire keuzes die daarbij gemaakt worden zorgen echter ook voor succes en winst, die niet ten koste gaan van de medewerkers. Hoewel dit boek geschreven is door twee Amerikaanse softwareondernemers heeft het niets te maken met trendy zijn voor je klanten, hippe arbeidsvoorwaarden, kekke managementstijlen of wat dan ook. De ideeën van de auteurs zijn universeel en toepasbaar in iedere organisatie.

De kracht van het boek zit niet alleen in de ideeën maar vooral ook in het feit dat de auteurs goed en beknopt antwoord kunnen geven op de grote ‘maar hoe dan' vraag. De rode draad is dat het welzijn van de medewerkers altijd voorop staat. Het gaat dan bijvoorbeeld om het bestrijden van de monotonie van het werk door mee te bewegen met de jaargetijden. In de zomer werkt men bij Basecamp maar vier dagen, in de winter vijf. De zomer is voor het eenvoudige ‘lichte' werk, de winter voor de zwaardere ‘donkere' klussen. Een ander uitgangspunt is dat rust noodzakelijk is voor productiviteit, creativiteit en gezondheid. ‘Vraag mensen waar ze naartoe gaan als ze echt iets voor elkaar moeten krijgen. Een antwoord dat je zelden zult krijgen: naar kantoor'. Door schade en schande wijs geworden laten Fried en Heinemeier zien wat het desastreuze effect is van alle afleiding op de werkvloer en houden daarmee een pleidooi voor het afschaffen van vergaderingen, chatgroepen en gedeelde agenda's. Als remedie tegen de moderne aandoening van FOMO (fear of missing out) introduceerden de twee directeuren in Basecamp JOMO, the joy of missing out.

Het hoeft niet zo hectisch te zijn op het werk is wat mij betreft een van de belangrijkste managementboeken van het jaar, omdat het op een concrete manier organisaties uitdaagt om op een significant andere manier naar hun bedrijfsvoering te kijken. Het laat zien dat fundamentele veranderingen in de omgang met je medewerkers niet ten koste hoeven te gaan van je succes en je winstgevendheid. Het boek is een vroege bevestiging van een trend die niet meer te stoppen is.

Wiemer Renkema is eigenaar van To be Training & Consulting, een innovatief human resources training- en managementadviesbureau. Hij is de auteur van Managen of niet, dat is de vraag, waarin hij op zoek gaat in het werk van Shakespeare naar antwoorden op de lastigste zakelijke dilemma's, en van Denken als Gordon Ramsay.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden