Marketing Design met Customer Journey Mapping - 'Inspirerend en activerend'
14 december 2020 | Jeanine Dijkhuis

Eveline van Zeeland wist met Marketing Design met Customer Journey Mapping verrassend de PIM Literatuurprijs te winnen. Ze combineert design thinking met marketing en zet aan tot creatief, oplossingsgericht denken. Met name door marketingvraagstukken te visualiseren in modellen.

Marketing Design met Customer Journey Mapping staat vol met tools die het aankoopproces van de klant zo helder mogelijk in kaart brengen en met voorbeelden die aantonen dat verbeteringen het beste ontwerpgericht tot stand gebracht kunnen worden in plaats van alleen gebaseerd op analyse.
Aangezien de marketingdiscipline hoofdverantwoordelijk is voor het organiseren van klantbeleving, roept ze op tot meer creativiteit in de customer journey. Hiervoor bedacht ze een achtstappenplan.

Wie zich een beetje in haar achtergrond verdiept, begrijpt wel dat het boek vol zit met modellen. Van Zeeland studeerde algemene economie en psychologie en verdiept zich momenteel zowel in neuromarketing als in engineering technology. Alhoewel de modellen en theorieën in het boek meestal van anderen zijn, zijn het er zoveel, dat er altijd een paar werkvormen tussen zitten die je niet kent. Bovendien weet de auteur ze op een vernieuwende manier achter elkaar te zetten. Zodat er een praktijkgericht boek ontstaat, dat aanzet tot creatief handelen. Tot ontwerpen, creëren. Dat is voor marketeers in tijden van purpose, conversieratio's en database management bijna verlichtend.

Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste gedeelte gaat over de essentie van marketing (volgens Van Zeeland: ‘doorgronden van de klant, weten wat hij wil en daar creatieve oplossingen voor ontwerpen.'), de ontwerpfase van waardeproposities en de reacties van klanten daarop. Deel twee gaat over de uitvoering; van IST naar SOLL via touchpoints. Het derde en laatste deel is gewijd aan de context en bevat diverse scans, zoals een doelgroepscan, cultuurscan, ethische scan en gamechangerscan.

Critici zeggen dat het boek vooral voorzien is van gekopieerde theorieën. Dat is correct. Het gaat dan ook om de unieke toepassing; de eigen invuloefening. Het ontwerpproces per case, voor marketeers bij hun opdrachtgevers. Waarom zou je qua vorm steeds het wiel opnieuw uitvinden terwijl ze al in binnen handbereik zijn? Je bladert door het boek en selecteert het meest passende model om de door jou geïnitieerde brainstorm- of overtuigingssessie zelf vorm te geven.

Van Zeeland wil van marketeers geen professionele designers maken, maar hoopt met het boek te bereiken dat ze de designdiscipline leren liefhebben en omarmen. Omdat de werelden van design en marketing elkaar kunnen verrijken vanuit het benutten van kansen. Zodat de creatieve energie die vrijkomt werkt als katalysator op verandering. In het hele boek blijf je een positiviteit ervaren en dat maakt het een bijzonder plezierig boek om te lezen. Het landscape formaat, de soepele kaft, de vele foto's en niet te vergeten, op iedere twee pagina's een nieuwe methode, maken dat je als het ware door het boek heen sprint. Als een pretpark waar je in iedere attractie tegelijk wilt en moeilijk kunt kiezen maar in ieder geval niet langer wilt wachten om te starten. Marketing Design met Customer Journey Mapping is inspirerend en activerend voor zowel strategen, business developers en visionairs als communicatie- en productmanagers!

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Marketing Design met Customer Journey Mapping - 'Enorme hoeveelheid tools'
21 oktober 2020 | Elly Stroo Cloeck

Marketing Design met Customer Journey Mapping van Eveline van Zeeland is een heel mooi uitgevoerd boek over Design Thinking in combinatie met de Customer Journey.

In de drie delen van Marketing Design met Customer Journey Mapping komen theorie, praktijk en context aan de orde. Het praktijkdeel barst bijna uit z'n voegen door de enorme hoeveelheid tools. Heel interessant vond ik de ‘inverted brainstorm': schrijf bij een bestaand product zoveel mogelijk problemen op, of manieren om het probleem te vergroten. Ha, dat kan ik heel goed! Gelukkig is het doel van al die negativiteit wel positief: het product verbeteren. Omdenken in optima forma!

Het nadeel van die overvolle gereedschapskist is dat ik door de bomen het bos niet meer zag, wanneer doe je wat? Hoe kies je de beste tool? Maar voor de vakman (lees: ervaren marketeer) zal dit geen probleem zijn. Heel nuttig zijn de vele foto's met uitgebreide uitleg van het hoe en waarom van dat specifieke ontwerp en de effecten, en ook de quotes, illustraties, casussen en onderbouwingen van de theorie.

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.

Marketing Design met Customer Journey Mapping - 'Een van de betere boeken'
4 februari 2020 | Sjors van Leeuwen

Marketing Design met Customer Journey Mapping van Eveline van Zeeland bestaat uit een mix van ingrediënten met Customer Journey Mapping, een vleugje neuromarketing en een forse toef Design Thinking. Het is een boek voor het analyseren en ontwerpen van praktijkoplossingen en klantbelevingen waar klanten blij van worden.

Eveline van Zeeland is Lector Smart Marketing en Strategie op de Fontys Hogeschool Marketing en Management. Met haar boek Marketing Design met Customer Journey Mapping slaat ze een brug tussen de disciplines marketing, neurowetenschap en design thinking. Met haar boek wil van Zeeland zowel de nadruk leggen op de analyse als op het ontwerpen van praktijkoplossingen. Dus niet alleen de analyse, maar vooral ook design. Want marketing gaat over het doorgronden van je klant, weten wat hij wil en daar creatieve oplossingen voor ontwerpen. Juist in dat creatieve design zit de essentie van marketing, aldus van Zeeland.

De auteur is bij de aftrap van het boek duidelijk. Marketing gaat niet over het begrijpen van je klanten, maar over het ontwerpen van creatieve oplossingen voor je klanten. Zonder het onderzoekende los te laten, legt de auteur in haar boek dus wat meer de nadruk op het ontwerpende en creatieve karakter van marketing. Marketing Design met Customer Journey Mapping bestaat uit drie delen. Deel 1 gaat over De Onderbouwing. Daarin komen de essentie van marketing, design thinking, klantreisanalyse en neuromarketing aan bod. Bekende begrippen als merk (brand), waardepropositie, agile, lean, scrum, touchpoints en moments of truth passeren de revue. Een en ander verduidelijkt aan de hand van korte praktijkcases van bedrijven als Spotify, Philips en Ikea.

Deel 2 gaat over De Uitvoering. Daarin wordt het stappenplan besproken waarmee je Customer Journey Mapping kunt uitvoeren. Je gaat vanuit de perceptie van de organisatie én klant aan de slag met scopebepaling, klantreisanalyse, waardepropositie-ontwerp, touchpoints en moments of truth. Centraal staan het analyseren van de IST-situatie en het ontwerpen van de SOLL-situatie. De auteur geeft hiervoor een heel arsenaal aan tools, schema's en modellen. Met voorbeelden van bekende bedrijven als Google, Coolblue, Domino's en Lonely Planet.

Het boek sluit af met Deel 3 over De Context. Het bevat een groot aantal scans voor het in beeld brengen van de context. Denk aan het analyseren van de omgeving (DESTEP-model), concurrentie, organisatie (Fit-Stop-model), doelgroepen, cultuur en ethiek. Met ter inspiratie een interview met een Customer-journey-professional en een uitgebreide casebeschrijving uit eigen keuken, over Influencer Journey Mapping bij de Fontys Hogeschool ICT.

Marketing Design met Customer Journey Mapping van Eveline van Zeeland is vlot geschreven en mooi vormgegeven. Het boek houdt het midden tussen een management- en leerboek. Het staat vol met praktische tools, modellen, schema's, stappenplannen, voorbeelden, praktijkcases en doe-opdrachten. Hoewel dit niet het eerste boek is over ‘Customer Journey Mapping' is het wel één van de betere boeken die ik gelezen heb op dit gebied. Het integreert mooi de nieuwste inzichten op het gebied van (neuro)marketing, klantbeleving en desing thinking. Of zoals de beroemde Apple-reclame ons toespreekt: Think Different. Marketing Design met Customer Journey Mapping kan hierbij helpen.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.