Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Veranderprogramma's die werken - Het ritme van veranderen in negen fasen
10 augustus 2020 | Henny Portman

Er verschijnen niet veel boeken over programmamanagement, dus ben ik benieuwd wat Hugo Mans met zijn boek Veranderprogramma's die werken - Het ritme van veranderen in negen fasen te brengen heeft.

Mans biedt inzichten en een aanpak aan de hand van zijn ervaringen bij o.a. de Nederlandse Spoorwegen. De aandacht voor mensen staat centraal. Mans begint zijn boek met een uitwerking van drie oerkrachten of dilemma's bij veranderingen waarmee je in elke fase van je programma rekening moet houden. De drie oerkrachten beschrijft hij aan de hand van een aantal dynamische spanningsbogen: sturen en gestuurd worden, veiligheid en gevaar en vertrouwen en wantrouwen.

Daarnaast krijgen we negen hoofdstukken waarin de negen fasen van verandering worden toegelicht. Hierbij spreekt de auteur over de volgende fasen: verlangen naar verandering, besluiten tot verandering, governance van veranderen, succesvol mobiliseren, de smaakmakers in je plan, communiceren met resultaat, koers houden en bijsturen, op naar de kanteling en we kantelen!

Iedere fase wordt aan de hand van onderliggende punten, bouwstenen of tips nader toegelicht en voorzien van praktijkvoorbeelden en quotes. Bijvoorbeeld fase 4 - Succesvol mobiliseren - wordt aan de hand van vier punten nader uitgewerkt: ga voor het team, kies de juiste externe partijen, maak het programma van iedereen en sluit coalities.

In het laatste deel van het boek vat Mans de oerkrachten en de negen fasen die het ritme van verandering vormen samen.

Veranderprogramma's die werken bevat zeker een aantal aspecten die je aan het denken zetten en je kunnen helpen bij je eigen programma maar ik had graag gezien dat de verschillende onderwerpen wat verder uitgediept waren. Het blijft nu erg oppervlakkig en dat laat zich gezien de omvang van het boek ook raden. Reken even mee: Drie oerkrachten en negen fasen die in 42 punten, bouwstenen of tips nader uitgewerkt worden en voorzien van praktijksituaties en quotes... Dit alles staat op minder dan 100 bladzijden (de laatste 20 bladzijden zijn voor de samenvatting).

Henny Portman is partner bij HWP Consulting en biedt begeleiding bij het invoeren en verbeteren van project-, programma- en portfoliomanagement inclusief het opzetten en verder ontwikkelen van PMO's. Hij is auteur en blogger en publiceert regelmatig artikelen.

Veranderprogramma's die werken - Ervaringen met veranderprogramma’s bij NS
10 april 2020 | Jan Hoogstra

Veranderen lijkt inmiddels core business te worden van de NS. Na Wij is belangrijker dan why van afgelopen jaar is er nu Veranderprogramma's die werken. Hierin beschrijft Hugo Mans zijn ervaringen met veranderprogramma's bij de NS.

Een boek van een ervaren programmamanager over verandermanagement zal vast interessante inzichten geven, zeker als die ervaringen gebaseerd zijn op veranderprogramma's bij de Nederlandse Spoorwegen. Hugo Mans neemt ons mee met zijn kennis en inzichten. In zijn boek Veranderprogramma's die werken, het ritme van veranderen in negen fasen geeft hij een aantal concrete handvatten en tips voor elke fase in een veranderproject.

Mans onderkent 9 fasen in een verandertraject. Dit zijn wat mij betreft niet allemaal fasen maar ook deels activiteiten:

- Verlangen naar verandering;

- Besluiten tot verandering;

- Governance van veranderen;

- Succesvol mobiliseren;

- De smaakmakers in je plan;

- Communiceren met resultaat;

- Koers bijhouden en bijsturen;

- Op naar de kanteling;

- We kantelen!

De fase ‘We kantelen!' bevat ook de afronding van het project en het stopzetten ervan. Ik zie daar eigenlijk nog wel een fase na, het beklijven van verandering. Daar gaat het boek verder niet op in.

Per fase worden tips gegeven om de verandering vorm te kunnen geven. Dit varieert van hele concrete tips: ‘Vergader om 7.30 met de stuurgroep' tot wat meer algemene: ‘Kies de juiste externe partijen'. Per fase van het veranderprogramma worden 3 tot 5 tips gegeven.

Daarnaast gaat de schrijver in op een aantal oerkrachten die vaak onzichtbaar zijn, maar wel van grote invloed zijn op het succes van het veranderprogramma. Dit zijn feitelijk dilemma's, waar binnen elke fase van het programma aandacht voor moet zijn:

- Sturen versus gestuurd worden

- Veiligheid versus gevaar

- Vertrouwen versus wantrouwen

Met name vertrouwen is volgens mij een belangrijke. Als veranderteam moet je vertrouwen opbouwen dat je de goede stappen zet. Zoals de schrijver ook aangeeft, je bouwt een banksaldo op, waardoor je, als er onverhoopt iets fout gaat tijdens de implementatie (en dat zal altijd het geval zijn), een krediet hebt bij de gebruikers.

Al met al is Veranderprogramma's die werken een interessant boek voor lezers die vrij nieuw zijn binnen verandermanagement en veranderprogramma's. Voor de meer ervaren lezers biedt het boek weinig nieuwe inzichten, maar kan het een opfrissing zijn. De tips/aandachtspunten zijn beknopt beschreven waardoor het een handzaam boek is geworden.

Jan Hoogstra is partner bij WeDoTrust, waar hij opdrachten uitvoert op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden