Ondernemen met impact - 'Een heldere spiegel'
18 februari 2020 | Henk Jan Kamsteeg

Ik hoorde eens over een kenmerk dat alle grote leiders gemeen hebben. Allemaal hebben ze een zogenoemd Popeyemoment gehad. Geconfronteerd met een bepaalde situatie, riepen ze het als Popeye uit: ‘That's' all I can stands, I can't stands no more!'. En ze kwamen in actie.

Dezelfde vuurstorm-ervaring (zoals Warren Bennis het Popeyemoment beschrijft) spat van de bladzijden van het nieuwste boek van Arko van Brakel af. In Ondernemen met impact predikt de ondernemer zijn visie op leiderschap. Een vurig betoog dat aangewakkerd lijkt door de vele voorbeelden van ineffectief leiderschap dat hij om zich heen ziet. Het kan, nee moet, anders! ‘Ik maak mij zorgen over de leiderschapscultuur die is gaan heersen sinds we het woord manager bedacht hebben,' stelt Van Brakel. Waar behoefte aan is, is ‘inclusief leiderschap' van leiders die durven te delen en die diversiteit en tegengeluiden durven te waarderen.

Van Brakel, mede-oprichter van het Semco Style Institute, stelt dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor de keuzes die wij maken en de bijdrage die wij leveren aan de wereld. ‘Het is belangrijk dat wij ons ego niet laten domineren, maar in dienst stellen van het grotere doel.' Niet dat er iets mis is met ons ego's, ‘maar als ze ons in de weg zitten of belemmerend werken bij het nemen van goede besluiten, wordt het lastig.'

Liefst zou ik nu alle suggesties die Van Brakel doet om te groeien in inclusief leiderschap overnemen, maar dit zou betekenen dat deze recensie bijna net zo lang wordt als het boek zelf. Ik zal mij dus proberen te beperken tot een aantal opmerkingen die de auteur maakt.

Allereerst die over de rol van de manager. Van Brakel raadt af om de rol van manager ten koste van alles te ambiëren. ‘Ben je bijvoorbeeld een uitstekende vakman of vakvrouw, ga dan niet je best doen om de manager uit te hangen. Beter is het om je vak te blijven uitoefenen en een meester-gezelstructuur te creëren in je organisatie.' En ja, dit vraagt om een andere manier van denken. Of, beter, om wat ik vaak noem een hartgesteldheid. Is je diepste verlangen er te zijn voor de ander en hem of haar te helpen groeien? Van Brakel: ‘Een onderschatte vorm van succes is in mijn ogen dat je met jouw talent en jouw kwaliteiten helpt om de droom van iemand anders vorm te geven, gewoon omdat je dat wilt en je erbij thuis voelt.'

Managers die de toekomst hebben, zijn volgens Van Brakel dan ook zij die zich zien als faciliterende leiders en ruimte durven geven aan anderen om te communiceren en beslissingen te nemen en fouten te maken.

Van Brakel laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien, welk effect deze manier van leidinggeven heeft. Mooi te zien - en niet geheel onverwachts - is dat hij hierin onder andere verwijst naar het succesvolle Coolblue, waar ikzelf jaren leiderschapstrainingen heb mogen verzorgen. ‘Wie piramides bouwt, krijgt mummies,' zo haalt Van Brakel een onbekende bron aan. Maar wanneer je mensen dus een duidelijk doel geeft, begeleiding, vertrouwen en vrijheid, worden je medewerkers juist springlevend! Hetgeen een geweldige impact heeft op de betrokkenheid van de medewerkers zelf, de klanten en dus ook op de onderneming.

Ondernemen met impact is door de heldere visie van Van Brakel en zijn gedurfde kwetsbaarheid over gemaakte fouten, voor mij niet alleen een feest van herkenning, maar ook een heldere spiegel over wat er nog echt beter kan. En ja, het was voor mij zeker ook het beetje extra zuurstof dat ik nodig had om mijn vuurstormervaringen brandend te houden. Want de dag dat ik het niet meer als Popeye kan uitroepen

‘That's' all I can stands, I can't stands no more!', maar mij berust in de manier waarop nu nog veel leiding wordt gegeven, zal de dag zijn waarop mijn eigen dromen en passies gedoofd zijn. En die dag hoop ik nooit mee te maken.

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij heeft trainingen en coaching op het gebied van (persoonlijk) leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschapDe kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytellingwww.hjkamsteeg.nl

Bezoektip: Op 19 mei 2020 spreekt Arko van Brakel op het seminar 'Anders...'.

Ondernemen met impact - 'Arko van Brakel is de Cruijff van het ondernemen'
28 januari 2020 | Ment Kuiper

Ondernemen kunnen we als volgt omschrijven: ‘iemand die onderneemt of een onderneming start en in stand houdt, zorgt voor bloei en groei en over de daarvoor kenmerkende leiderschapsstijlen beschikt'. Impact is te definiëren als ‘invloed'.

Het boek Ondernemen met impact moet dus gaan over de relatie van het hebben van invloed op de wijze waarop je een activiteit start en laat groeien. Auteur Arko van Brakel speelt hier in de inleiding al op in: ‘de definitie van succes in dit boek is dat iedereen in jouw organisatie of team zich kan ontplooien.'

En dan slaan we eigenlijk meteen de spijker op zijn kop.

Ups en downs
Van Brakel laat zich in dit boek van meerdere kanten zien. De persoonlijke kant vertelt ons zijn ups en downs. Over zijn afkomst en wat hij de laatste 20 jaar heeft meegemaakt. Van de grote successen als pionier en vroege internet-ondernemer en de downs omdat een concept te vroeg op de markt komt of tegenslagen als samenwerkingen toch niet brengen wat werd verwacht. Het zijn juist deze ups en downs die hem hebben laten groeien tot wat hij nu is en wat hij nog gaat worden. Arko van Brakel is nog lang niet klaar.

Complexe inzichten eenvoudig vertaald
We zijn het met elkaar eens, Cruijff is de grootste (Nederlandse) voetballer die we kennen. De wijze waarop Van Brakel kijkt naar ondernemen, successen ontwikkelen, groeien en als mens sterker worden, ligt op dat peil. Van Brakel is wat mij betreft de Cruijff van het ondernemen en heeft op visionair niveau dergelijke inzichten, maar dan voor het ondernemen. Enkele voorbeelden zijn:

- Succes is simpelweg een keer vaker opstaan dan vallen.
- Realistische ondernemers zijn het meest succesvol. Optimisten gaan het vaakst, gevolgd door pessimisten en realisten boeken succes.
- Je eigen gedrag is het fundament voor een zelflerende organisatie.
- Beschouw je bedrijf als een ecosysteem. Dan kun je persoonlijke en zakelijke doelen realiseren in harmonie met de omgeving.
- Always change a winning team.

In slechts een aantal voorbeelden legt de auteur duidelijk uit hoe hij tot deze en vele andere praktische inzichten is gekomen.

De impact
Van Brakel geeft in dit boek aan waar het goed kan gaan voor ondernemers, al dan niet met een eigen bedrijf. Dat een manager ook een ondernemer kan zijn legde hij al uit in een eerder boek; Iedereen ondernemer. Vanuit zijn inzichten is de wijze waarop veel bedrijven nog altijd worden opgericht en ingericht, gevisualiseerd als organogram in de vorm van een hark, niet meer van deze tijd. Met een echte hark laat je trouwens ook van alles achter en dan moet je dezelfde beweging talloze keren herhalen. Ook de term macht staat ter discussie. Dat het credo ‘Kennis is macht' niet meer klopt zal door veel lezers instemmend worden bevestigd. Dat stond voor managers die op de informatie blijven zitten en zich gaan bemoeien met de operationele aspecten waardoor het overzicht weg is. Impact is belangrijker dan macht. Arko van Brakel licht dat toe in dit boek.

Een mix van zinvolle informatie
Het boek kent veel ingangen. Van Brakel gebruikt de inzichten van diverse erkende en bekende theoretici en wetenschappers. Daarnaast worden de inzichten en ervaringen van meerdere deskundigen uit de praktijk, waar hij mee heeft samengewerkt de afgelopen jaren, besproken. En dan in combinatie met zijn eigen ervaringen en zijn vertaling naar de praktijk. Dat maakt dit boek zo enorm zinvol.

Gun jezelf de impact en het succes
Dit boek is een must read voor iedereen die een plek heeft in het bedrijfsleven. Dat betekent echt iedereen, en ik hoor de lezer al denken, van magazijnmedewerker tot directie? Juist wel. Anders denk je meteen weer in een organisatiestructuur in een vorm van een hark.

Ondernemen met impact leest als een roman, het voedt je als een coach en het biedt je de inhoud. Juist deze combinatie helpt je om te komen tot het succes: succes is dat iedereen zich kan ontplooien.

Ment Kuiper is bedrijfskundige en Register Marketeer en vindt het een uitdaging om het marketing- en communicatiedenken in Nederland op een hoger niveau te brengen. Vanuit zijn rol als Incompany- en Innovatiemanager bij SCHAAL+ coacht hij jonge professionals op inhoud en ontwikkelt hij maatwerk- en incompany-programma's bij diverse opdrachtgevers.