Businessideeën testen - 'Een volledig handboek'
8 februari 2021 | Marianne Eussen

Eindelijk een boek dat u als ondernemer helpt om van idee tot winst te komen! Alex Osterwalder en David Bland hebben met Businessideeën testen een boek geschreven dat onmisbaar is in het rijtje Waarde Propositie Ontwerp en Business Model Generatie.

Net zoals in de eerdere boeken in de reeks zorgt de vormgeving van Businessideeën testen ervoor dat het boek makkelijk leest. Het bevat plaatjes en schema's en visuele leeswijzers voor verschillende doelgroepen.

Het boek is bedoeld voor ondernemers, start-ups en innovators die willen experimenteren met nieuwe businessideeën, maar zich geen grote risico's kunnen of willen veroorloven. Het bevat genoeg materiaal voor beginners en ook nog leuke ideeën voor gevorderden.

Het verschil tussen een succesvol en een mislukt idee bestaat volgens de auteurs uit drie woorden: testen, testen en testen. Alleen zo kunt u de risico's van het ondernemen beperken. Met een experimentenbibliotheek van zo'n 30 mogelijke manieren om te kijken of u op de juiste weg zit, is er altijd een passende experiment voor uw idee bij.

Het boek begint echter met de ontwerpfase. Niet alleen van het idee, maar ook van het team (!) dat dit gaat doen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de eerdergenoemde boeken Waarde Propositie Ontwerp en Business Model Generatie. Een groot gedeelte van het boek gaat over de testfase. Daarin staan drie vragen centraal:

Kunnen we dit wel? (haalbaarheid)
Willen klanten dit wel? (wenselijkheid)
Moeten we dit wel doen? (levensvatbaarheid)

Stuk voor stuk belangrijke vragen, die meestal op basis van ondernemerservaring of vanuit eigen enthousiasme worden beantwoord. In dit boek leert u hoe u met behulp van testen en experimenteren hier een gevalideerd antwoord op krijgt.

Het grootste deel van het boek is ingeruimd voor het experimenteren. Met duidelijke schema's en overzichten kunt u het juiste experiment (of serie van experimenten) kiezen om zo goed mogelijk te weten of u met het juiste idee naar de markt wilt gaan.

In het laatste hoofdstuk gaan de auteurs kort in op de valkuilen bij experimenteren. Daarbij besteden ze aandacht aan de voorbereiding, leiderschap en kritisch vermogen.

Het boek geeft voorbeelden uit de B2B maar ook uit de B2C markt en is toepasbaar op het leveren van fysieke producten, software en diensten of services.

Al met al vind ik Businessideeën testen een volledig handboek dat in eenvoudige stappen duidelijk maakt hoe u businessideeën kunt toetsen voordat er onnodige kosten gemaakt worden in de verdere ontwikkeling ervan. De meeste experimenten zijn vrij eenvoudig en tegen lage kosten te realiseren. Op die manier kunt u eenvoudig en zonder veel risico uw ideeën omzetten tot winstgevende producten of diensten.

Drs. Marianne Eussen is (executive) teamcoach en organisatieadviseur bij PALET coaching | advies | interimmanagement en chief empowerment officer van Empowerbox. Zij begeleidt professionals en non-profitorganisaties om hun ambities te realiseren. Ze is met name gericht op het samenspel tussen manager en het team. www.paletonline.nl en www.empowerbox.nl

Businessideeën testen - 'Een essentieel boek'
21 oktober 2020 | Rick Lindeman

Een paar maanden geleden had ik een aantal directeuren van Greenchoice op bezoek. Ze gingen op zogenaamde klantsafari. Nu moet je je niet een voorstelling maken als de Beekse Bergen, met ondergetekende in de rol van groot wild. De mensen van Greenchoice wilden een businessidee testen. Ik was volgens hun data een potentiële klant.

Businessideeën zijn er genoeg. Het probleem is dat er weinig goed zijn. Om te weten of ze goed zijn, moet je ze eigenlijk testen. In Businessideeën Testen helpt David Bland (samen met Alexander Osterwalder van het Business Model Canvas) je hiermee op weg,

In mijn praktijk heb ik menig design thinking proces doorlopen. Vaak waren deelnemers enthousiast over hun idee, maar konden ze moeilijk uitleggen waarom het zou werken. De drempel om over de drempel naar buiten te gaan bleek vaak best groot. Bovendien wisten ze vaak niet wat ze precies moesten testen.

Bland biedt een routekaart door het testlandschap. Allereerst onderscheidt hij vragen over haalbaarheid, wenselijkheid en levensvatbaarheid. Bij het ene vraagstuk gaat immers over de productie, soms over of consumenten het willen, en een andere keer over of er wel genoeg marge te behalen is. Hij legt deze vragen vervolgens over het Business Model Canvas.

Vervolgens kijkt hij naar welke fase je in het proces zit, en naar welk type propositie je eigenlijk wil testen. Hierdoor kom je bij 1 van de 44 experimenten terecht die antwoord geven op jouw vraag,

Bland's boek past perfect in de serie van Osterwalders Canvassen. Het staat vol met heldere voorbeelden, goede graphics en duidelijke stappenplannen. Wat ik extra sterk vind is dat het je niet gewoon een aantal methodes aan reikt, maar je door heldere vragen te stellen - als een choose your adventure boek - je bij het perfecte experiment aflevert. Businessideeën Testen is daarmee een essentieel boek voor wie de stap van idee naar realisatie wil maken.

Rick Lindeman is gecertificeerd facilitator en design thinker. Hij is facilitator bij LEF Future center van Rijkswaterstaat. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van het Faciliteer Atelier.

Businessideeën testen - 'Helpt bewijs te creëren'
13 oktober 2020 | Peter de Roode

Zeven van de tien nieuwe producten zou niet voldoen aan de verwachtingen. Businessideeën testen van David Bland en Alex Osterwalder moet die lacune verhelpen. ‘Testen' is the name of the game in dit boek.

In vergelijking met eerdere uitgaven in de Strategyzer series, zoals Business Model Generatie en Waarde Propositie Ontwerp, is Businessideeën testen een redelijk complex boek. Hoewel op het boek vermeld staat ‘Een praktisch handboek voor snel experimenteren', denk ik dat de nodige studie vereist is om tot een goed experiment te komen. Het boek is op de bekende manier uitnodigend van opzet met veel kleurige afbeeldingen en zonder grote lappen tekst.
Het boek is geschreven voor corporate innovators, start-up ondernemers en solopreneurs en helpt je bij het starten met het testen van je businessideeën. Daarnaast helpt het je testvaardigheden op peil te brengen en testen op te schalen binnen je organisatie.

We herkennen in de opzet de wetenschappelijke onderzoeksaanpak: Kernhypotheses opstellen, vervolgens experimenten opzetten, en daarna tot kerninzichten komen. En dit alles met zo min mogelijkheid onzekerheid waarbij de risico's beperkt moeten blijven.

Het boek heeft vier delen: 1. Ontwerp 2. Test 3. Experimenten en 4. Mindset. Met name dat vierde deel trok mijn belangstelling. Maar daarover later meer.
De auteurs besteden allereerst veel aandacht aan het team, als ze schrijven over de de ontwerpfase. Dan gaat het om teamontwerp, teamgedrag, en teamomgeving. Die onderwerpen stroomlijnen ze vervolgens en leveren de belangrijkste inzichten voor de zogenaamde Team Alignment Map. Daarin herkennen we de opmaak van het Business Model Canvas: een overzichtelijk canvas voorzien van visuals die behulpzaam zijn bij de verwerking van informatie. De auteurs beloven dat je Business Model Generatie niet gelezen hoeft te hebben om verder te kunnen: ze leggen het Canvas beknopt uit. Andere modellen die ik ken uit de eerdere boeken zie ik ook terug, zoals Het Waarde Propositie Canvas. Omdat ik bekend ben met de materie kan ik het goed volgen, maar voor wie dit alles nieuw is zal het meer tijd kosten.

Het deel over testen spreekt me erg aan. Dit deel gaat vooral over ‘hypotheses' opstellen, die aan de criteria haalbaar, wenselijk en levensvatbaar moeten voldoen. Mijn belangstelling werd groter door de paragraaf: ‘Aannames in kaart brengen'. Als die in beeld zijn worden de hypotheses geprioriteerd. Het zal de lezer niet verbazen dat de auteurs ook daar een model voor hebben...

De essentie van het test-deel vinden we in de 'testkaart'. Die bestaat uit vier belangrijke stappen: 1. We geloven dat ... ; 2. Om dat te bewijzen zullen we ... ; 3. En meten ... ; 4. We hebben gelijk als ...

En zo helpen de auteurs om bewijs te creëren, meningen van feiten te onderscheiden door een zeer gestructureerd proces met goede tooling aan te bieden.

Het deel over ‘Experimenten' neemt een groot deel in van het boek. De lezer wordt getrakteerd op allerlei experimentreeksen. En het is de bedoeling is om koppelingen te leggen tussen die reeksen. Dit is een pittig deel. Gezamenlijk toepassen en uitproberen is hier de sleutel. Met alleen lezen kom je er niet.
Ik kende veel experimenten in dit deel nog niet. Zoals het experiment met de naam ‘Conciërge'. Dat wil zoveel zeggen als: ‘handmatig een klantervaring creëren en waarde leveren met mensen in plaats van met technologie'.

Het laatste deel, over de mindset, vond ik verrassend. Zoiets verwacht ik niet in een rationele testomgeving. Maar de auteurs stellen dat ook ervaren testers het niet redden en dat er gemeenschappelijke valkuilen bestaan. Neem het kopje: ‘Sterke mening, zwak bewijs'. Daar kun je president mee worden, maar een test gaat er mee onderuit. In dit deel komen de wat meer psychologische zaken aan de orde waar iedereen inmiddels van weet dat ze een enorm stempel drukken op zowel ontwerp als test. deeën testen vraagt om bewijs, niet om buikgevoel. De auteurs geven aan dat het daar al mis kan gaan:  veel ideeën berusten op hallucinaties. Daarom is het verheugend dat de auteurs hier aandacht aan hebben besteed.

Businessideeën testen van Bland en Osterwalder gaat zeker zijn plek vinden binnen de praktijk van onderzoek en testen. De kwaliteit is hoog, de aantrekkelijkheid van de vormgeving, en de inhoud valt bovendien niet te overschatten.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggenWerkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boomschreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Businessideeën testen - 'Nuttig voor de innovator, ondernemer of onderzoeker'
27 augustus 2020 | Nora Ghaoui

Het boek Businessideeën testen van David Bland en Alex Osterwalder is het vervolg op Business Model Generatie en Waarde Propositie Ontwerp.  Het bevat een catalogus van diverse experimenten om een businessidee bij potentiële klanten te testen.

De kracht van Businessideeën testen ligt in de aaneenschakeling van de experimenten zodat er voldoende bewijs wordt verzameld om het businessidee te valideren.  Het is bijzonder nuttig voor de innovator, ondernemer of marktonderzoeker die inspiratie zoekt voor nieuwe testmethodes.

Bij het ontwikkelen van een businessidee is het een potentiële valkuil om het groeipotentieel in te schatten op basis van de meningen van het team en de leidinggevenden.  Maar, om in de terminologie van het boek te spreken, hiermee heb je nog geen sterk bewijs om het idee te valideren.  Beter bewijs kun je verzamelen door het idee bij potentiële klanten te testen, wat op veel verschillende manieren kan worden gedaan.

De kern van het boek is de collectie van 44 experimenten die ontworpen zijn om een businessidee te ontdekken of om het te valideren.  Voor elk experiment is er een beschrijving van hoe het voor te bereiden, uit te voeren en te analyseren.  Ook staat er hoeveel bewijskracht het experiment levert voor de wenselijkheid, haalbaarheid of levensvatbaarheid van het idee.  Door de overzichtelijke en consistente presentatie van de experimenten is het makkelijk om ze met elkaar te vergelijken en te kiezen welk experiment het meest geschikt zou zijn.

Er staat een handvol praktijkvoorbeelden in, allen Amerikaans, maar voor de meeste experimenten zul je het met de instructies moeten doen.  De stappen zijn soms erg simpel beschreven, bijv. 'maak een schets', maar soms heb je specifieke expertise nodig, bijv. 'hoe je websites moet scrapen'.  De experimenten gaan ervan uit dat je uitgebreide digitale middelen tot je beschikking hebt en weet hoe je ze moet toepassen.  Als dat niet zo is, dan kun je experts zoeken om je in de uitvoering te helpen.

Wat het boek erg krachtig maakt is de lijst experimentenreeksen waarin je kunt zien welke experimenten bij elkaar passen afhankelijk van het type idee dat je aan het testen bent.  Gecombineerd met de focus op bewijskracht, word je er als lezer van doordrongen dat meerdere experimenten nodig zijn om het idee te valideren.  Dus niet even één klantenquête doen en dan klaar.

Voor mijn werk als strateeg biedt dit boek een mooie aanvulling op de onderzoeksmethodes die ik ken en vaak toepas, zoals klantgesprekken of feedback verkoopafdeling (die allebei in het boek staan).  Een strategie lijkt op een businessidee: het begint met een hypothese hoe het bedrijf verder te laten ontwikkelen, en wordt door data te verzamelen, modelleren en testen gevalideerd tot een businessplan.

Daarnaast bespreken de auteurs de structuur van het team, de managementprocessen, en het gewenste leiderschapsgedrag om van een idee tot een business te komen.  Hierin klinken de filosofieën van 'Agile' en 'Lean Startup' door, bijvoorbeeld door een overleg een ceremonie te noemen, of door voortgang te meten aan de hand van het beperken van onzekerheden.  Deze adviezen zijn een goede leidraad voor een nieuw team of organisatie dat het testproces grondig wil aanpakken.

Overigens denk ik dat de experimenten prima kunnen worden uitgevoerd binnen bestaande managementprocessen, zolang er een houding is van willen leren en openstaan voor nieuwe informatie.  Ik ben het met de auteurs eens dat wie alleen op zoek gaat naar bevestiging van bestaande meningen het businessidee niet zal kunnen valideren, ook niet met deze experimenten.

Businessideeën testen is een doe-boek, geen theorieboek.  Hoewel het zich presenteert als een gids voor beginners, gaat het uit van bekendheid met de ideeën en methodes van Business Model Generatie, Waarde Propositie Ontwerp en Lean Startup.  Het is dus het meest geschikt voor een innovatie-, marketing- of start-upteam dat inspiratie zoekt om op nieuwe manieren onderzoek te doen.

Nora Ghaoui is managementconsultant bij Veridia Consulting en een expert op het gebied van strategie en operationele verbetering.  Zij richt zich op het maken van uitvoerbare strategieën met heldere keuzes en concrete acties, waarin digitaal en data een steeds grotere rol spelen.