Waar een wiel is, is een weg
2 maart 2016 | Rob Lammers

Waar een wiel is, is een weg is hét boek met veel zinnige tips en overwegingen dat motiveert tot nieuwe dingen. Je realiseert je dat een sit-down comedian het leven zonniger inziet dan jij! (Jaap Bressers zit in een rolstoel, red.)

Bressers neemt je mee in zijn wereld van beperkingen, maar vooral kansen. Hij laat je zien dat je met ‘met kleine dingen een groot verschil kunt maken'. Omdat Bressers door zijn ongeval op een ‘ander spoor' verder moest, ontdekte hij zijn verborgen talenten, en dit is meteen een van de belangrijke tips voor de lezer. Ik zou álle tips wel willen beschrijven, zo zinvol, maar de 181 pagina's lezen echter zo makkelijk, dat je het boek in één (lange) avond uitleest. Vooral door de aansprekende situaties uit de dagelijkse praktijk.

Een passage - die mij persoonlijk erg aanspreekt - wil ik de lezer niet onthouden. Jaap vertelt over de verpleger Carlos in het Portugese ziekenhuis, die hem verzorgt vlak na zijn noodlottige ongeval: ‘Tegelijk zie ik trots in zijn ogen. Op dat moment wordt voor hem duidelijk dat door iets te doen wat voor hem heel normaal is, iets wat bij zijn werk hoort, hij voor een ander enorm veel toegevoegde waarde heeft. Voor mij maakte hij echt het verschil . ‘Alleen maar' door zich oprecht in mij te verplaatsen, gaf hij mij het zetje dat ik nodig had om te beseffen dat ik nog leefde.'

Het empatische gedrag van Carlos mag de lezer vertalen naar zijn eigen situatie in relatie tot anderen waar hij of mee samenwerkt óf mee samenleeft.

Rob Lammers is ondernemer en founder van Carrera C, columnist, blogger, trainer-coach en spreker.

Waar een wiel is...
24 maart 2015 | Peter Streefkerk

Soms zijn er van die boeken die iets speciaals hebben. Boeken die je zowel hardop doen lachen als zachtjes huilen. Boeken die je iets meegeven om toe te passen in je dagelijks leven. Boeken die het waard zijn om weg te geven, aan familie, vrienden of relaties. Boeken die indruk maken. ‘Waar een wiel is, is een weg’ is zo’n speciaal boek. Een boek dat je gelezen moet hebben, al is het alleen maar om te weten wat een Carlos-momentje inhoudt en waarom dit boek geschreven is.

Verhalen die je raken
Met de 27 verhalen die een plaats hebben gevonden in zijn boek laat Jaap Bressers je soms lachen, soms gepast stil worden. Ze zetten je één voor één aan tot nadenken, al is het maar door de intrigerende titels. De verhalen komen allemaal voort uit de persoonlijke ervaringen van de auteur, die daar op zijn eigen manier een levensles uit heeft weten te destilleren. In de stijl van de populaire Amerikaanse schrijver Wayne W. Dyer geeft ook Jaap Bressers tips voor persoonlijke groei. Al gebruikt hij daarbij in tegenstelling tot Dyer veelvuldig de van Jaap bekende humor, waardoor het boekje erg makkelijk wegleest.

Geen managementboek
Waar een wiel is, is een weg is absoluut geen managementboek. Wel een boek dat door managers gelezen mag worden. Of nog beter, gelezen moet worden. Omdat de lessen uit het boek universeel toepasbaar zijn in het dagelijkse (zaken)leven. Het is dan ook niet voor niets dat Van Duuren Management voor dit ‘soort’ boeken een ander merk gebruikt, AnderZ. Boeken die je helpen met anders kijken, anders denken en tenslotte anders gaan doen. Een hulp zijn bij je loopbaan, je werk, je persoonlijke ontwikkeling en inzicht geven in populaire psychologische thema’s.

Boek om weg te geven
Het boek ‘Waar een wiel is, is een weg’ nodigt je uit tot weggeven. Aan je zakenrelaties, je familie en of je vrienden. Omdat het boek uitstraalt dat je het leven moet vieren, ongeacht wat er op je pad komt. Jaap Bressers zelf is daar het beste voorbeeld van. Niet alleen via het delen van zijn ervaringen, maar ook door het introduceren van een begrip als het Carlos-momentje. Carlos was de verpleger die voor Jaap zelf het verschil maakte tussen leven en dood, toen hij met een gebroken nek in een Portugees ziekenhuis kwam te liggen. Carlos had door waar Jaap op dat moment behoefte aan had, een simpele hand op zijn schouder en het uitspreken van de woorden "it’s okay". Het vormt de basis voor dit bijzondere boek, het zijn de kleine dingen die het verschil maken.

Aanvullende literatuur en informatie
· Ontdek je sterke punten – Marcus Buckingham
· Het Anti-klaagboek – Bart Flos