Singletasken
23 november 2015 | Daniëlle de Jonge

Vergelijkbare taken bundelen, efficiency trainen met een kookwekker, reuzehandige apps om het werkleven makkelijker te maken. Been there, done that. Van al die varianten heb ik een heleboel opgestoken, er precies die dingen uitgepikt die voor mij werken.

En toch denk ik dat ik nog wel een slag kan maken. Steeds vaker las en hoorde ik al dat multitasken helemaal niet zo slim is, onmogelijk zelfs. Zeker als je veel wilt doen en topkwaliteit wilt leveren. Devora Zack treft met haar boek Singletasken dus meteen doel. Meer voor elkaar krijgen door één ding tegelijk te doen. Klinkt me als muziek in de oren!

Als ik managementboeken lees begin ik altijd met grofweg er doorheen te bladeren. Dit boek sloeg ik open bij de appendix, die biedt een weerwoord aan multitaskfanaten. Enige herkenning bekroop mij toen ik de weerstanden las die multitaskers uiten, ik had een aantal zelf ook al bedacht. Heb je twijfel of singletasken iets voor je is, begin dan met het lezen van dit deel. Dan durf ik te wedden dat je meteen het hele boek wilt lezen om je onder de dompelen in de kracht van het singletasken. Nog niet overtuigd? Doe dan de test om er achter te komen of jij nodig op de rem moet trappen om beter te presteren. En wees eerlijk: wie wil er nu niet tijd besparen, efficiëntie verhogen en als bonus ook nog relaties verbeteren?

Zack maakt in het boek een mix van wetenschappelijke achtergronden, praktische tips en confronterende oefeningen. Overgoten met een humoristische schrijfstijl. Dat begint al met het ontkrachten van de multitaskmythe. Vanuit de neurowetenschap blijkt dat onze hersenen helemaal geen twee dingen tegelijk kunnen, althans niet wanneer er voor die twee taken denkkracht nodig is. Dit boek lezen terwijl u een kop thee drinkt gaat uitstekend, lezen en tussendoor nog wat aantekeningen maken voor het project waar u mee bezig bent is kansloos. Wanneer twee (of meer) taken veel aandacht vragen is het zoveel slimmer om ze echt van elkaar te scheiden, dan kost het per saldo veel minder tijd per taak. Voor wie zich al vaker in time management heeft verdiept zijn sommige tips bekend. Denk aan het uitzetten van social media en mailmeldingen en vaste momenten prikken voor dagelijkse (routine)taken. Andere tips geven nieuwe inzichten, zoals hoe je volledige focus legt op je gesprekspartner en de vele voordelen van taken clusteren (goud waard!). Ontdek hoe jij je tijd het productiefst indeelt, gas terugnemen een verademing wordt en artistiek doen of beleven verfrissend werkt. En omarm meteen dit heerlijke principe: ‘Nee is het nieuwe ja’. Het versterkt jezelf en de band met anderen.

Ik heb singletasken inmiddels een volle werkweek getest. Met vallen en opstaan aan het begin van de week en het triomfantelijke gevoel daarna, omdat ik ineens tijd over had na het afronden van een volle to do lijst. Van puur enthousiasme heb ik mezelf op een lekkere boswandeling getrakteerd. Opladen voor nog meer energie!

Daniëlle de Jonge is een echte salesvrouw en werkt als verkooptrainer en spreker. Ze is auteur van Verleid de klant en Human2Human: de nieuwe klantrelatie.

29 juli 2015 | Yvonne Hage

Je kent ze wel: van die collega’s die al bellend over de werkvloer lopen, terwijl ze ondertussen hun ontbijt wegwerken en even snel iets uitprinten. Of: types die tijdens vergaderingen alleen maar met hun mobiel bezig zijn. Vaak een punt van ergernis, maar bijna iedereen maakt zich er wel eens schuldig aan: multitasken.

Het begrip multitasking lijkt aan populariteit in te boeten, de laatste tijd lees ik steeds meer artikelen over de onmogelijkheid van multitasken. Toch blijven we vaak de druk voelen om direct te reageren op mails die binnenkomen, berichtjes op je telefoon en op vragen van collega’s. Het is ten slotte ook efficiënt om de taakjes die je meteen kan wegwerken, direct af te handelen. Daarna kan je jezelf weer volledig richten op grotere taken die meer concentratie vereisen, toch?

Nee. Althans, dat beweert Devora Zach, een Amerikaanse businessconsultant en schrijver. Multitasken is inefficiënt omdat het van je vergt om steeds opnieuw in een concentratiemodus te komen bij het uitvoeren van een taak, zegt Zach. Multitasken leidt niet tot een verhoogde productiviteit, maar juist tot het maken van fouten. Afwezigheid tijdens vergaderingen, bijvoorbeeld door bezig te zijn met je mobiele telefoon, zorgt bovendien voor een deuk in je zakelijke imago. Door anderen wordt dit volgens Zach namelijk gezien als een gebrek aan respect, aandacht, luistervaardigheid en leiderschap.

Singletasken daarentegen bespaart tijd, verhoogt je productiviteit en verbetert zakelijke resultaten en relaties. Volgens Zach kan je succesvol singletasken door aan de ene kant jezelf en je eigen gedachten te managen en aan de andere kant je omgeving aan te sturen. Het credo is: singletask en laat singletasken. Ze haakt met haar theorie aan op het populaire boek van schrijver David Allen ‘Getting things done’ en voegt daaraan toe ‘one thing at the time’. Het boek ‘Singletasking’ bevat veel praktijkvoorbeelden en tips en de luchtige toon die Zach aanslaat maakt het makkelijk leesbaar. Door het boek heen staan korte quizzes die inzicht geven in onderbewuste multitask-momenten en bovendien een prettige onderbreking zijn bij het lezen.

Zach is een schrijver met een missie, ze wil de lezer overtuigen van de ondoelmatigheid van multitasken. Veel ruimte in het boek wordt daarom ingenomen door pogingen om de lezer te overtuigen van de noodzaak van singletasken. Veel van de lezers van het boek zullen echter in zekere mate al overtuigd zijn van het nut van singletasking. Zach had naar mijn mening daarom beter verder kunnen ingaan op wetenschappelijke onderbouwing van haar argumenten en meer praktijkvoorbeelden en praktische tips kunnen geven.

Desalniettemin, heeft het boek me inzicht gegeven in mijn eigen werkgewoontes en helpen de tips die Zach geeft om mijn productiviteit op de werkvloer te verhogen. Doordat de tips simpel en praktisch zijn, zijn deze gemakkelijk toe te passen in de praktijk. Twee voorbeelden die voor mij goed werken: (1) mail korte vragen aan collega’s in plaats van deze in real life te stellen. Zo leidt dit hen niet onnodig af en kunnen collega’s antwoorden als zij daar tijd voor hebben. (2) Tijdens het werken aan een project dat meer concentratie vergt, houd ik een lijstje bij van kleinere taakjes die me te binnen schieten, per mail binnen komen of collega’s stellen. De projecten zijn zo sneller af en de to-do-lijst is daarna ook zo weggewerkt. Zach heeft dus zeker een punt: door één ding tegelijk te doen, krijg je meer voor elkaar.