Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Triggers - Hoe je je gedrag voorgoed verandert en wordt wie je wilt zijn
18 augustus 2016 | Roy van den Anker

Dankzij een tip van Patrick Davidson ging deze zomer het boek Triggers van Marshall Goldsmith mee op vakantie. Het boek belooft de lezer een manier om gewenst gedrag aan te leren waarmee je kunt worden wie je wilt zijn.

Als bestsellerauteur en coach van CEO’s van naam heeft Goldsmith zijn sporen verdiend en dat is herkenbaar in dit boek. Met Triggers presenteert Goldsmith een verbluffend eenvoudige en daardoor effectieve manier om succesvol te zijn in een wereld vol valkuilen van menselijk gedrag en omstandigheden.

In het eerste deel van Triggers gaat Goldsmith uitgebreid in op alle omstandigheden die ondanks alle goede voornemens onze wereld vormgeven. Of het nu gaat om de goede voornemens voor het nieuwe jaar, of om de wens om ‘het’ nu echt anders te gaan doen, we worden dagelijks overspoeld door allerlei omstandigheden die ons gedrag beïnvloeden. Gedrag dat ons met andere resultaten confronteert dan dat we ons zo stellig hadden voorgenomen.

Zoveel aandacht als Goldsmith aan die omstandigheden besteedt in het eerste deel (dat had best minder gemogen), zo weinig is dit in het tweede deel. Goldsmith verschuift onze focus van alles wat er op ons pad komt, naar wat we echt graag willen. Hierdoor zijn de omstandigheden niet langer relevant, maar wel onze doelen. En waar menig boek over coaching of persoonlijke ontwikkeling vervolgens het doel tot richtpunt maakt, neemt Goldsmith het gedrag dat je moet vertonen om dat doel te bereiken als uitgangspunt. Voortdurende vraag is dus niet ‘ben ik al dichter bij mijn doel gekomen? Het antwoord op deze vraag gaat immers op een zeker moment frustreren als het resultaat niet snel genoeg komt. Goldsmith stelt in plaats daarvan vragen zoals: Wat heb ik vandaag gedaan om dichter bij mijn doel te komen? Op deze manier leert hij de lezer via een vast ritueel tot een persoonlijk systeem van de meest eerlijke feedback te komen dat inzicht geeft in het enige waar we invloed op hebben: ons eigen gedrag.

In het laatste deel van het boek gaat Goldsmith in op gereedschappen die je helpen om valkuilen te elimineren. Zo pleit hij o.a. voor het inzetten van een coach, of zelfs het inzetten van een vreemde om de dagelijkse vragen door te nemen. Daarnaast maakt hij de lezer bewust van het effect van depletie: hoe sterk ben je nog aan het einde van de dag of een vergadering als je vermoeid bent, en hoe zet je die kennis in om volgens een effectieve structuur je dag in te delen?

Aan de hand van voorbeelden uit zijn coachingspraktijk en eigen leven laat Marshal Goldsmith zien op welke manier je je eigen gedrag kunt sturen waardoor je minder gevoelig wordt voor externe triggers en je laat drijven door je interne triggers. Niet door ingewikkelde methodes of systemen maar met een simpel en op feiten gebaseerd inzicht in je eigen gedrag. Triggers is een waardevol boek voor iedereen die (nog) succesvoller wil leren te zijn, of dat nu zakelijk is of op persoonlijk vlak.

Roy van den Anker, operationeel directeur bij verzekeringsmakelaar Heilbron en oprichter van Konnekst.


Triggers
2 december 2015 | Sjors van Leeuwen

Gedragsverandering is het moeilijkste dat er is. Iedereen die geprobeerd heeft om te stoppen met roken, gezonder te leven, meer te sporten of aardiger te zijn tegen vervelende collega’s, weet er alles van. Dat komt volgens Marshall Goldsmith omdat ons gedrag veroorzaakt wordt door prikkels in onze omgeving. Dit zijn de overal aanwezige triggers.

Goldsmith laat in zijn boek Triggers zien hoe je deze prikkels herkent en de baas blijft. Ofwel ‘hoe je je gedrag voorgoed verandert en je wordt wie je wilt zijn’ zoals de subtitel van het boek luidt. De schrijver heeft het niet zozeer over huis-, tuin- en keukenveranderingen, maar over betekenisvolle interpersoonlijke gedragsverandering. Gedragsverandering in relatie tot de mensen in je omgeving. Maar betekenisvolle gedragsverandering is lastig te realiseren. Het lukt alleen als je het zelf écht wilt, aldus Goldsmith. Op grond van zijn ervaringen als executive coach van topmensen uit het zakenleven, heeft hij een aanpak ontwikkeld waarmee iedereen zijn gedrag kan veranderen. De auteur zegt daarover: ‘Je kunt je omgeving niet direct beïnvloeden, maar je kunt wel kiezen hoe je erop reageert. Wil je veranderen, dan zal je zelf gemotiveerd het heft in handen moeten nemen’.

Het boek kent vier delen. In het eerste deel van het boek staat de vraag centraal: waarom worden we niet de persoon die we willen zijn? Dat komt door de alom aanwezige triggers die ons gedrag sturen en gedragsverandering tegenhouden. Goldsmith schrijft hoe je triggers kunt herkennen en hoe ze werken. Triggers zijn er in alle soorten en maten. Variërend van het piepje van je smartphone (even kijken van wie ik een bericht krijg) tot bijvoorbeeld een serieuze waarschuwing van de dokter (u moet echt gezonder gaan leven). Zo zijn er directe en indirecte, onbewuste en bewuste, interne en externe, verwachte en onverwachte en bemoedigende en ontmoedigende triggers. Ook hebben mensen last van ingebakken ‘overtuigingstriggers’ (belief triggers) zoals: dat kan ik wel alleen, als ik het begrijp dan doe ik het, ik heb voldoende tijd (morgen begin ik) en als ik eenmaal veranderd ben hoef ik niet meer op te letten. Het eerste deel sluit af met het ‘Wiel van verandering’. Het beschrijft de vier opties die we hebben als we een gedragsverandering nastreven: positieve elementen creëren of in stand houden en negatieve elementen accepteren of elimineren.

De kern van de veranderaanpak komt in deel twee aan bod en draait om de kracht van actieve vragen stellen. Dit is het ‘geheim van de smid’ van de auteur, want het stellen van actieve vragen creëert optimale betrokkenheid van de persoon die zelf wil of moet veranderen. Goldsmith heeft na diverse onderzoeken en testen zes algemene actieve vragen over betrokkenheid vastgesteld, die je al naar gelang de situatie kan aanpassen:

1. Heb ik vandaag mijn best gedaan om duidelijke (verander)doelen te stellen?

2. Heb ik vandaag mijn best gedaan om vooruitgang te boeken ten aanzien van mijn doelen?

3. Heb ik vandaag mijn best gedaan om betekenis te vinden?

4. Heb ik vandaag mijn best gedaan om gelukkig te zijn?

5. Heb ik vandaag mijn best gedaan om positieve relaties op te bouwen?

6. Heb ik vandaag mijn best gedaan om geheel en al betrokken te zijn?

Inderdaad een mooi lijstje vragen als je op het werk of thuis weer eens in een bepaald gedrag vervalt. Wat heb jij er zelf aan gedaan om de situatie positief te beïnvloeden? Volgens Goldsmith werkt deze aanpak prima en zijn de resultaten in de praktijk keer op keer verbluffend. Dat komt omdat actieve vragen onze commitment bekrachtigen, onze motivatie prikkelen, de nadruk leggen op zelfdiscipline en het gewenste doel (bereiken van het gewenste gedrag) terugbrengen tot behapbare stukken. Een valkuil hierbij is wel dat we uitstekende planners zijn, maar hele slechte doeners. Maar al te vaak vallen onze veranderplannen in het water door triggers in onze omgeving. Je kunt het ook niet alleen zo schrijft Goldsmith, dus zorg voor ondersteuning (coaching) zodat je doet wat je van plan was. En die objectieve coachrol kan iedereen vervullen. Bijvoorbeeld een familielid aan wie je dagelijks rapporteert over je doelen, acties en resultaten. Voordeel van deze aanpak is dat we volgens de auteur uiteindelijk onze eigen coach worden. Omdat het we het spel snappen en situaties kunnen herkennen én voorspellen waarin de kans groot is dat we zullen afwijken van onze plannen.

Het proces van actieve vragen stellen en creëren van persoonlijke betrokkenheid gaat niet vanzelf, daarvoor is structuur nodig. Goldsmith is daar stellig over: zonder structuur geen verbetering. Maar het moet wel de juiste structuur zijn, die past bij de situatie en personen die daarbij betrokken zijn. Die structuur kan zitten in het gebruik van regels, lijstjes, spiekbriefjes of collegiale feedback. Die structuur moet ons bij de les houden juist op momenten dat het moeilijk wordt. Dat we geen zin meer hebben in lastige gesprekken, nemen van beslissingen, in tijdnood komen of vermoeid thuiskomen na een lange werkdag.

Het boek sluit af met een kort samenvattend vierde deel waarin Goldsmith zijn circkel van betrokkenheid nog eens toelicht: trigger-impuls-bewustzijn-keuze-gedrag-trigger. Het draait daarbij als eerste om bewust te zijn van wat er om je heen gebeurt. Vervolgens gaat het om het creëren van persoonlijke betrokkenheid om het gewenste gedrag te gaan vertonen. Waarna wij na verloop van tijd zelf een trigger worden: wij beginnen de omgeving te veranderen in plaats van dat die omgeving ons verandert.

Goldsmith heeft een goed leesbaar en praktisch boek geschreven over persoonlijke verandering. Insiders zijn dan ook enthousiast over het boek en de aanpak van Goldsmith. Zo lees je op en in het boek ronkende aanbevelingen van bekende auteurs en gedragsgoeroes zoals Manfred Kets de Vries, Ken Blanchard, David Allen en Ben Tiggelaar. De inzichten en aanpak van Goldsmith sluiten aan op de bevindingen van gedragswetenschappers zoals B.J. Fogg, van het Persuasive Technology Lab van Stanford University, die drie elementen benoemt voor het beïnvloeden van het gedrag van mensen: motivatie (motivation), gelegenheid (ability) en aanleiding (trigger).

Wat Goldsmith er aan toevoegt is een hele duidelijk aanpak waarmee je zelf aan de slag kunt en waarmee je de brug slaat tussen mooie intenties en daadwerkelijk doen (en volhouden). Ben je niet wie je wilt zijn, dan kan dit boek een goede eerste stap zijn voor verandering. Succes!

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk en Power to the people.


Succes is een keuze
22 september 2015 | Jeroen Ansink

Waarom is blijvende gedragsverandering zo moeilijk? In Triggers – Hoe je je gedrag voorgoed verandert en wordt wie je wilt zijn legt executive coach Marshall Goldsmith uit we verstrikt kunnen raken in slechte gewoontes en hoe we dat patroon kunnen doorbreken. Triggers is in de Verenigde Staten hard op weg om het best verkochte businessboek van het jaar te worden.

Gebrek aan zelfdiscipline, het overkomt zelfs de meest gestaalde karakters. De planner die zich plechtig voorneemt om 's avonds te gaan fitnessen is niet dezelfde persoon die aan het eind van een lange dag met een zak chips voor de televisie wil hangen. Zoals bokser/filosoof Mike Tyson het pleegt te verwoorden: ‘Iedereen heeft een plan, totdat ze op hun gezicht worden getimmerd.’

De kloof tussen theorie en praktijk is bij succesvolle mensen meestal niet zozeer een kwestie van zwakte, alswel van verzwakking, stelt de Amerikaanse executive coach Marshall Goldsmith in Triggers. De reden dat we zo vaak afwijken van voorgenomen paden is dat we continu gebombardeerd worden door zogeheten triggers: bepaalde prikkels die ons doen en laten beïnvloeden. Dat kan een geluid, een geur, of een foto zijn, maar ook een opmerking of een zoekopdracht op het internet. Een trigger leidt tot een impuls, die vervolgens ons gedrag bepaalt. Soms duwt een trigger ons de goede richting op, maar meestal juist niet, waardoor we steeds verder afdrijven van wat we eigenlijk van plan waren. Onze omgeving spant op die manier voortdurend tegen ons samen.

De oplossing hiervoor is in principe eenvoudig, zegt Goldsmith, auteur van de bestseller Tot hier en nu verder! en coach van topmanagers als voormalig Boeing- en Ford-CEO Alan Mulally. Het negatieve patroon kan doorbroken worden door de cyclus van trigger, impuls en gedrag op te rekken met een tussenfase van besef en respons. Naarmate we ons realiseren dat we ons laten leiden door een bepaalde trigger kunnen we de impuls omzetten in een weloverwogen reactie, wat de kansen op constructief gedrag verhoogt. Succes wordt op die manier een bewuste keus.

Moeilijk wordt het als we die positieve reacties willen omzetten in gewoontes die beklijven. Blijvende gedragsverandering is hard werk en eigenlijk nooit helemaal af. Zelfbeheersing kost zoveel energie dat we aan het eind van de dag vatbaar worden voor wat psychologen ‘ego depletion’ noemen: een geestelijke uitputting die er toe kan leiden dat we de controle over onze daden verliezen. Zo kan het gebeuren dat iemand die zich vanaf het ontbijt keurig aan een streng dieet heeft gehouden, voor het slapen gaan toch nog even een chocoladetaart naar binnen werkt. Alle winst die gedurende de dag is geboekt kan daarmee in één moment teniet worden gedaan.

Goldsmith suggereert hiervoor een hulpmiddel die Triggers op zich al de moeite van het lezen waard maakt: zelfonderzoek door middel van actieve vragen. Meestal nemen we onszelf de maat met een formulering als: ‘ben ik geslaagd in mijn voornemen?’ Deze vragen zijn passief omdat ze mensen de mogelijkheid geven zichzelf vrij te pleiten met het antwoord: ‘Nee, maar het was niet mijn fout.’ Goldsmith stelt voor om het evaluatieproces om te draaien. Het gaat volgens hem niet zozeer om de vraag of je succes heb geboekt, maar of je je best hebt gedaan om je doelen te bereiken. Een dergelijke formulering dwingt mensen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun acties. Over het waarom van een tegenvallend resultaat valt te twisten. Gebrek aan inzet hebben we daarentegen volledig aan onszelf te wijten.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden