24 januari 2017 | Theo Sikkema

Hans van der Loo en Patrick Davidson schreven samen Waar haal je de energie vandaan? En daarmee brengen ze meteen een van hun tips om je levenslang energiek en gemotiveerd te blijven in de praktijk: laat je versterken en versterk anderen.

Voor een jongere in het adviesvak is het regelmatig bikkelen. Hard werken, veel uren maken en thuis nog iets uitzoeken om de klant morgen weer zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Je wilt ervaring opdoen en jezelf continu bewijzen. Misschien is dit niet anders voor wat meer ervaren professionals. Dit maakt dat de werkdruk regelmatig heel hoog op kan lopen. Niet voor niets zijn de burn-outcijfers, ook onder jongeren, schrikbarend hoog. De relevantie van Waar haal je de energie vandaan? is daarom duidelijk: hoe blijf je je leven lang energiek en gemotiveerd?

Hans van der Loo en Patrick Davidson doen goed aan verwachtingsmanagement bij de lezer: verwacht veel praktische tips en veel doe-dingen maar geen doorwrochte wetenschappelijke analyses. Gelijk aan de start maken ze duidelijk welke vormen van energie ze onderscheiden: aan de ene kant emotionele, mentale en sociale energie (het thema van dit boek), aan de andere kant fysieke energie (waar ze niet verder op in gaan).

De kracht van Waar haal je de energie vandaan? zit hem in de manier waarop het boek geschreven is. Met veel concrete vragen, oefeningen, lijstjes en notitieruimte is het echt een praktijkboek waarmee je zelfstandig aan de slag kan.

Relevante feitjes, oneliners en vragen wisselen elkaar af. Bijvoorbeeld: hoeveel kinderen hebben een burn-out? Nagenoeg geen. En waarom niet? Omdat kinderen meestal gewoon dat doen wat ze het liefste doen. Dus waarom doen wij volwassenen dat niet net zo? Waarom zadelen we onszelf op met banen en verantwoordelijkheden waar we niet gelukkig van worden? Be like a child, is het devies.

Daarnaast vinden de auteurs het van immens belang om een moonshot te hebben: een grandioze droom waar je volledig voor wilt gaan. Zoals J.F. Kennedy zei: ‘We choose to go the Moon.’ En dat deden ze. Wil je gelukkig blijven, heb dan een grootse droom en streef die volledig na.

Door het boek heen worden de ideeën van de auteurs gelardeerd met voorbeelden en benamingen die soms van de kern afleiden. Voorbeelden hiervan zijn de vier voorgestelde karakters van de DoDo, de NoNo, de ZoZo en de GoGo en de manieren om mee te gaan met je omgeving: door te fladderen, te flippen en te floppen. Persoonlijk vind ik dit soort termen niet de sterkste. Maar, in het laatste hoofdstuk maken de schrijvers dit meer dan goed door recht door zee een stappenplan te geven hoe je je energie versterkt en daarmee ultimo gelukkiger wordt:

1. Luister naar je emotie.

2. Gebruik je verstand.

3. Ga stap voor stap.

4. Zet door, toon veerkracht.

5. Zoek samen, laat je versterken en versterk anderen.

Dit laatste hoofdstuk en de vele praktische oneliners en tips maken het tot een leuk boek om eens door te werken, op zoek naar energie. Mij heeft Waar haal je de energie vandaan? geholpen om met meer energie en plezier in mijn werk te staan, waarbij vooral de tips over het stap voor stap en het samen doen geholpen hebben.

Waar haal je de energie vandaan?
24 januari 2017 | Theo Sikkema

strong>Hans van der Loo en Patrick Davidson schreven samen Waar haal je de energie vandaan? En daarmee brengen ze meteen een van hun tips om je levenslang energiek en gemotiveerd te blijven in de praktijk: laat je versterken en versterk anderen.

1. Luister naar je emotie.

2. Gebruik je verstand.

3. Ga stap voor stap.

4. Zet door, toon veerkracht.

Waar haal je de energie vandaan? - Van zombie naar zin
4 april 2016 | Ineke Smits

De drukte en hectiek die de hedendaagse economie met zich meebrengt blijkt een grote energieslurper. Alle prikkels en mogelijkheden zorgen dat we continue op ‘aan' staan. Iedereen is enthousiast, druk of onderweg. We zijn we betrokken bij alles en iedereen en vragen ons wel eens af hoe anderen dat toch doen. Waar halen we de energie vandaan?

Ondanks dat we meer en meer lezen over burn-out op jonge leeftijd zien we toch veel mensen om ons heen die het toch maar voor elkaar krijgen overal energie voor op te brengen en er steeds weer voor te ‘gaan’. Het boek ‘Waar haal je de energie vandaan’ geeft geen tips om fysiek meer energie te krijgen, maar wel 5 manieren om zowel emotioneel, mentaal als sociaal (weer) mee te kunnen doen. En dat dat samengaat met hoe je je fysiek voelt is een feit.

Waar haal je de energie vandaan? van Hans van der Loo en Patrick Davidson beschrijft de 4 energiezones waarin je je als mens kunt bevinden. Situaties die je kunt kenmerken als een bepaalde staat waarin je verkeert zoals hyper, zin, comfort of zombie. Aangezien iedereen zich wel in alle zones kan herkennen en je je er eigenlijk continue doorheen beweegt, is de zinzone toch wel de meest gewenste zone. Toch is het blijkbaar niet zo dat deze zone garant staat voor meer energie. Dat heeft n.l. te maken met de 5 energiebronnen die je moet aanwakkeren. Door deze energiebronnen in meer of mindere mate te stimuleren kom je sneller tot je doel. Krijg je dus meer energie én meer resultaat.

Natuurlijk spelen je karaktereigenschappen een rol bij het aanboren van deze bronnen, maar het boek geeft veel oefeningen waar je concreet mee aan de slag kan om te leren meer energie te krijgen. Hoe kun je meer bevlogen raken? Samenwerken en je verbinden met anderen? En hoe kan het versterken van je positiviteit, het geven van de juiste aandacht en de wilskracht om iets te behalen, uiteindelijk zorgen voor de juiste ‘flow’? Maar ook welke struikelblokken je kunt pareren.

Het boek belooft je in 90 dagen topfit te zijn, zodat je beter gaat presteren, zowel privé als zakelijk. Maar met het doorlopen van de 5 stappen naar meer energie in het boek ben je er nog niet, maar het is zeker een stap in de juiste richting. Het blijft daarna een doorlopend proces. ‘Een leven lang leren’ gaat hier ook hierbij op. Waar haal je de energie vandaan? Is een overzichtelijk, helder geschreven boek met praktische tips en oefeningen!

Ineke Smits, virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe, gespecialiseerd in flexibele ondersteuning van ZZP en MKB

Waar haal je de energie vandaan?
15 maart 2016 | Yolanda van Heese

Vraagt u zich wel eens af of u voldoende puf heeft om de week weer door te komen? Dan is Waar haal je de energie vandaan? van Van der Loo en Davidson wat voor u: daarin laten zij op heldere en enthousiaste wijze zien hoe u uit vijf bronnen weer energie kunt putten. Aan de slag!

Uit onderzoek blijkt dat slechts 20% van de Nederlandse werkenden ‘op volle kracht' werkt: zij hebben voldoende energie om alles uit henzelf te halen en hun beste beentje voor te zetten.

Voor de rest van de werkenden geldt dat helaas niet. Zij hebben een volle agenda en zijn zo druk bezig met overleven dat ze geen oog hebben tijd hebben om überhaupt na te denken waarmee ze bezig zijn (bijna 4 op de 10 werkenden). Of ze hebben net voldoende energie om alles op de automatische piloot te doen (1 op de 3 werkenden). En het restant (8% van de werkenden) heeft überhaupt de hoop opgegeven dat het ooit beter kan worden.

Voor al die mensen hebben Hans van der Loo en Patrick Davidson hun boek Waar haal je de energie vandaan? geschreven. Om er voor te zorgen dat iedereen op volle kracht kan presteren - of het nu op het werk is, of in de privéomgeving.

Dat doen ze door te beginnen met een stuk theorie over energie. Wat is het, welke vormen zijn er en welke niveaus kun je onderscheiden? Vervolgens laten ze zien dat er vijf energiebronnen zijn: positieve emoties, focus, ambitie, bevlogenheid en verbinding met anderen. Die vijf energiebronnen heeft iedereen - alleen bij de een is het wat meer opgedroogd dan de ander. Activeer je bronnen en je krijgt vanzelf weer meer energie, aldus de auteurs.
Tot slot krijgt u in het laatste hoofdstuk nog handreikingen voor een persoonlijk actieplan, om in 90 dagen meer energie te krijgen.

Het boek staat vol tips en persoonlijke vragen. De belangrijkste tip uit het boek? Dat is misschien wel ‘gewoon doen'. Het heeft geen zin om te wachten tot u het plan tot perfectie heeft uitgewerkt en de laatste komma's op de goede plek hebt gezet. U leert van nieuwe ervaringen en krijgt energie van resultaten. Ga aan de slag, probeer samen met anderen dingen uit en zie hoever u komt.

Het boek is luchtig van toon. Toch weten de schrijvers veel relevante kennis en inzichten over energie en flow van andere auteurs en wetenschappers te verwerken. Naast de theoretische inzichten zijn er tekeningen die een en ander verduidelijken en veel oefeningen en vragenlijsten. Zo weten de auteurs u niet alleen inzicht te geven in energie, u krijgt ook energie van het lezen van dit boek. Na afloop staat u klaar in de startblokken om aan de slag te gaan!

Kortom, Waar haal je de energie vandaan? is geschikt voor iedereen die geen puf meer heeft om aan de slag te gaan. Of voor degene die denkt dat het zijn tijd wel zal duren. En voor degene wiens to-do lijst zo vol is dat er niets meer bij kan. Maakt u zich geen zorgen: het lezen van dit boek kan er zeker nog wel bij!

Yolanda van Heese coacht leidinggevenden en hun teams naar een betere samenwerking. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken, zelf schreef ze het boek Leaders online, social media voor leiders die willen bijblijven. Tevens is zij oprichter van Leaders Online.