Innoveer jezelf - 'Een mooie uitdaging ligt in het verschiet'
13 november 2017 | Peter Streefkerk

Wordt mijn werk straks overgenomen door een robot? Het zal niet direct dè vraag zijn die bij je opkomt als je wilt nadenken over de toekomst van je vak.

Toch is de vraag zeker relevant nu begin augustus van dit jaar Facebook twee robots met elkaar liet onderhandelen. Hoewel het experiment voortijdig werd beëindigd, maakt het wel degelijk duidelijk dat ook de traditionele beroepen waar communicatieve vaardigheden noodzakelijk zijn wel eens zijn langste tijd gehad kunnen hebben. Tenzij je zelf het initiatief neemt en de innovatie van jezelf, je afdeling en/of je beroep wilt oppakken. Dan biedt het boek Innoveer jezelf van Gijs van Wulfen je een uitgelezen kans dat proces op een gestructureerde manier in te gaan.

Wat ik nu kan, kan een robot straks ook

Of een beroep in de toekomst bedreigd wordt door een robot, hangt vooral af van de taken en werkzaamheden die bij een beroep horen. Niet alleen de huis-, tuin- en keuken activiteiten kunnen gedaan worden door robots. Er komen ook steeds meer robots die taken van hoger opgeleide mensen zullen overnemen. Bijvoorbeeld op het gebied van administratie en controle, waardoor er steeds minder accountants, administrateurs en belastingadviseurs nodig zijn. Vervang in de vorige zin de administrateur door een andere administratieve functie en belastingadviseur door een andere adviesfunctie en je weet dat je vroeg of laat waarschijnlijk ook aan de beurt komt.

Waarom zou je innoveren, het gaat toch goed zo?

Tijd dus om te veranderen en innoveren, maar hoe doe je met name dat laatste? Om te beginnen moet de wil om te innoveren uit jezelf komen. In het eerste hoofdstuk benoemt auteur Gijs van Wulfen twaalf redenen om te innoveren verdeeld over jezelf, je werk en je organisatie. Daar voegt hij nog aan toe dat er zeer waarschijnlijk wel meer redenen te benoemen zijn. In het tweede hoofdstuk staat hij daar uitgebreider bij stil. De sense of urgency is er nog niet en de waan van de dag regeert. Herkenbaar en verklaarbaar voor veel mensen die onder druk van de organisatie bezig zijn hun dagelijkse werk tijdig en correct af te ronden. Door nu inactief te blijven, missen ze echter kansen om zelf aan het roer van de straks noodzakelijke innovatie te staan.

Innovatie is geen persoon of afdeling, het is een mindset

In het derde hoofdstuk gaat Gijs van Wulfen in op wat innovatie nu precies inhoudt. Hij licht toe wat de acht verschillen zijn tussen verbeteren (bijvoorbeeld lean six sigma) en innoveren. In het oog springende verschillen zijn dat innovatie een onzekerdere uitkomst kent, een vager iteratief proces is vol risico’s en uiteindelijk een grotere investering in tijd en geld vraagt dan verbeteren. Om de motivatie erin te houden sabelt hij vervolgens de tien grootste dooddoeners op het gebied van innovatie neer. Een feest der herkenning, want wat innoveren betreft zijn we liever lui dan moe. De kans op succesvol innoveren vergroot je daarentegen door het proces van innovatie planmatig en gestructureerd aan te pakken.

In zes stappen innovatief in je werk

Die aanpak reikt Gijs van Wulfen je aan in de hierna volgende hoofdstukken 4 tot en met 10. In hoofdstuk 4 beperkt hij zich tot een uitleg op hoofdlijnen over de zes stappen die je moet doorlopen. Op zich zijn het misschien open deuren als je de titels van de hierna volgende hoofdstukken leest (pak het juiste moment, kies een stip op de horizon, sta open en denk in kansen, bedenk nieuwe ideeën, experimenteer en leer, schaal op en volhard). Toch is het juist zijn heldere en eenvoudige beschrijving van die zes stappen, die het moeilijke en onbekende onderwerp innovatie concreet toepasbaar maakt.

Het zijn de mensen die in beweging moeten komen

Innovatie is niet iets wat uit zich zelf start, daar moet je wel wat voor doen. Het zijn dan ook de mensen die het initiatief moeten nemen om innovatie op de agenda te krijgen en dat vraagt continu denkwerk: waarom willen we innoveren, wat of wie is het onderwerp van innovatie, waar en wanneer gaan we innoveren en aan welke criteria moeten de innovaties voldoen? Allereerst om ze op te mogen starten en vervolgens om ze te mogen implementeren. Tot slot van dit hoofdstuk met een overzicht van de zes stappen geeft Gijs van Wulfen nog drie belangrijke tips: houd de snelheid erin, vorm je eigen innovatieteam en wees je bewust dat innoveren net als veranderen gepaard gaat met veel weerstand. Als je zelf verantwoordelijk wordt voor de gewenste innovatie, zal er veel afhangen van jouw inzet en motivatie.

Zonder gereedschap kom je niet ver bij het bouwen aan iets nieuws

Het boek sluit af met twintig handige tools die je nodig hebt om de innovatie te kunnen uitvoeren. Zonder goed gereedschap is het slecht werken en daar heeft Gijs van Wulfen goed over nagedacht. In één, maximaal twee pagina’s per tool legt hij uit wat hij ermee bedoelt en hoe je er mee aan de slag kunt. ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’ was vroeger de slogan van de Belastingdienst en dat zie je terug in dit laatste deel van het boek. Net zoals de rest van het boek zonder opsmuk geschreven. Dat maakt dat je er direct mee aan de slag wilt. Bijzonder vermeldenswaard aan het eind van de toolkit is de checklist om een innovatiebusinesscase te maken. Is het maken van een ‘gewone’ businesscase al een grote uitdaging voor veel mensen, een innovatiebusinesscase gaat nog een paar stappen verder. Een mooie uitdaging ligt in het verschiet.

Eindoordeel

Soms denk je van een boek dat het niets te maken heeft met je vakgebied of met je functie. Bij nadere lezing van de achterflap of een korte introductie op managementboek.nl kun en mag je dat nog steeds denken. Als je echter met een kritische blik naar je eigen functioneren, dat van je afdeling en/of van je professie kijkt, zal je waarschijnlijk van gedachten veranderen. Innoveer jezelf is zo’n boek dat je zeker nodig hebt om jezelf van nieuwe impulsen te voorzien. Stilstand is achteruitgang en in deze steeds sneller veranderende wereld kan dat ‘dodelijk’ zijn voor je eigen positie. Dit boek kan derhalve een bijdrage leveren om met je huidige job een geheel nieuwe richting in te slaan.

Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Zijn recensies verschenen eerder op www.inkopers-cafe.nl

Innoveer jezelf - In 6 stappen innovatief in je werk
22 mei 2017 | Martijn Anderson

In zijn nieuwste boek vertelt  Gijs van Wulfen ons over nut en noodzaak van innovatie binnen je bedrijf. De achterkant van Innoveer jezelf belooft een praktisch 6-stappenplan om jezelf en je werk te innoveren.

Een belofte die wordt waargemaakt. Daarbij aangenomen dat je een professional bent die werkt in een MKB organisatie met enige relevante managementervaring. Dit is een belangrijke kanttekening voor wie dit boek wil gaan lezen. De zorgvuldig samengestelde cover schreeuwt namelijk: Innoveer jezelf. En dat vind ik wat misleidend. Dit boek is namelijk geen zelfhulpboek waarmee jij jezelf als professional een enorme vernieuwende schop onder je kont kunt geven (en waardoor je het stof van jezelf afschud en jouw geïnnoveerde professionele ’ik’ tevoorschijn komt). Wat Gijs bedoelt (en dat blijkt ook echt duidelijk uit het boek) is dat innovatie begint bij jezelf en bij jouw manier van denken. Jij bent het die (misschien wel als eerste) de spreekwoordelijke steen moet verleggen in de rivier om te komen tot innovatie binnen jouw organisatie.

Het boek is opgebouwd rondom 6 stappen om innovatief te worden in je werk: Pak het juiste moment, kies een stip op de horizon, sta open en denk in kansen, bedenk nieuwe ideeën, experimenteer en leer en schaal op en volhard. Na het uitgebreid bespreken van deze stappen, vertelt Gijs je hoe jij bij jouw collega's de handen op elkaar krijgt voor innovatie. Als afsluiter geeft hij je een twintigtal tools cadeau: Twintig werkvormen uit zijn indrukwekkende toolbox die hij in zijn jarenlange ervaring als trainer en facilitator heeft verzameld en ontwikkeld. De tools kun je inzetten bij het realiseren van de adviezen uit het boek. Eén van de tools is bijvoorbeeld hoe je uit een grote hoeveelheid ideeën de meest bruikbare en innovatieve ideeën kunt selecteren.

De stellingnames, methodes en adviezen in het boek worden onderbouwd met voorbeelden uit de praktijk. Niet alleen de bekende voorbeelden van de ‘disturbing businesses’ van klinkende internationale merken die we inmiddels allemaal wel kennen. Het boek bevat ook enkele mooie cases van onbekende Nederlandse MKB bedrijven. De eerste vraag die Gijs opwerpt in zijn boek is echter ‘Je wilt toch niet zo eindigen als V&D?’ En daar raakt hij mij helaas meteen een beetje kwijt. Vrij uitvoerig wordt de ondergang van V&D besproken en dat is zeker leerzaam. Maar is het niet zo dat ieder merk en iedere onderneming een eindige levenscyclus heeft? En moeten we dus niet gewoon accepteren dat iedere onderneming ooit uitdooft? En moeten we niet vooral inzoomen op wat deze ondernemingen super goed gedaan hebben? Dat in het achterhoofd houdende vind ik de V&D met een historie van 129 jaar persoonlijk vooralsnog meer respect afdwingen dan Facebook dat met zijn 13 levensjaren de adolescentiefase nog niet eens bereikt heeft. De Engelse dramaserie Mr. Selfridge in het achterhoofd houdende, doet het gedachtegoed van innovators die heren Vroom en Dreesmann geweest moeten zijn zeker niet onder voor dat van de heren Zuckerberg of Page. Voor wie de serie Mr. Selfridge niet gezien heeft: Deze serie gaat over de opening in Londen van het succesvolle en superinnovatieve warenhuis Selfridge & Co in 1909 (zo moet het de V&D denk ik ook ooit vergaan zijn).

Kortom, innovatie is een mindset en is niet gebonden aan een tijd of plaats. En daar weet Gijs je in zijn boek op een onderhoudende en onderbouwde manier absoluut van te overtuigen. Niet alleen wakkert Gijs je enthousiasme over innovatie aan, ook helpt hij je op weg om het innovatieproces in gang te zetten. Innoveer jezelf van Gijs van Wulfen: Het perfecte boek om ‘geheel per ongeluk’ eens te laten slingeren op het bureau van iedere vastgeroeste manager!

Martijn Anderson is marketingcommunicatie specialist met als focus strategie, branding, customer journey, customer experience en omni-channel optimalisatie.

4 mei 2017 | José Otte

Jezelf innoveren is eenvoudiger dan je denkt en is geschikt voor iedereen, dus niet alleen voor zogenaamde creatievelingen en innovators! Dat belooft Gijs van Wulfen op de achterkant van zijn nieuwste boek Innoveer jezelf. Maar is dat wel zo?

Het innovatiedoolhof van Gijs van Wulfen werd op 21 april 2017 gekozen tot het Managementboek van het Jaar. Op het moment dat dit succesvolle boek op de shortlist kwam verscheen ook het nieuwe boek Innoveer jezelf. Van Wulffen zit in de flow. Hij is LinkedIn Influencer met 300.000 volgers en wordt al jaren genoemd in de top 10 innovatie-bloggers wereldwijd. Een expert of het gebied van het starten van innovatie.

Als je dit zo leest kun je niet anders dan denken dat Gijs van Wulfen de perfecte innovatiefacilitator is. Hij doet dit al jaren voor organisaties, dus waarom niet ook voor ons, de lezer?

Van Wulfen begint zijn boek over de steeds sneller veranderende wereld, met de voorbeelden die we op het moment in veel managementboeken lezen. Hij laat het daar niet bij, en geeft ons ook inzicht in wat dit voor ons betekent. Zo geeft hij een rijtje van twintig beroepen met de vraag of deze over tien jaar nog bestaan. Denk hierbij aan beroepen als de bankmedewerker (de bank wordt bijna volledig digitaal); de beurshandelaar (digitaal en de koppeling met ‘big data’; de telemarketeer (mensen verwachten benaderd te worden via apps en social media). Het is een lijstje dat mij in ieder geval zenuwachtig maakte, en mijn vak staat er niet eens bij. Maar doordat er heel gewone beroepen op staan, zette het mij wel aan het denken. Als deze beroepen door de digitalisering worden opgeheven, dan wordt het urgentiebesef ineens wel hoog.

In het tweede hoofdstuk leidt Van Wulfen ons langs onze innovatie uitdaging. Ben jij een veranderaar of niet. En hij praat over twee effectieve innovatiemomenten (het moment dat je wilt innoveren en het moment dat je moet innoveren). Gebaseerd op deze twee elementen maakt hij onze eigen innovatie-uitdaging inzichtelijk. Hiermee laat hij zien dat innovatie door eigenlijk iedereen kan worden opgepakt. We moeten ons alleen op andere dingen richten. En dan wordt het ineens minder eng, als je eigen beroep op dat lijstje stond van beroepen die er over tien jaar misschien niet meer zijn.

In hoofdstuk 4 krijgen we in 6 stappen inzicht in innovatie in ons werk. Van het kiezen van het juiste moment, tot opschalen en volharden. Iedere stap wordt uitgewerkt, en met voorbeelden beschreven. De voorbeelden zijn niet de geijkte Google en Tesla voorbeelden (hoewel die wel ter sprake komen).

In hoofdstuk 11 beschrijft Van Wulfen hoe we de rest ook mee krijgen. Vrij belangrijk natuurlijk. Want hij zegt: ‘Uitvinden kun je alleen – Innoveren kun je alleen maar samen.’

Het boek wordt afgesloten met een toolbox met allerlei handige oefeningen om zelf met innovatie aan de slag te gaan.

Innoveer Jezelf is een boek voor iedereen die geïntrigeerd is door het fenomeen innovatie en wil zien hoe dit in het eigen leven en werk te integreren. Niet moeilijk, inderdaad veel makkelijker dan gedacht. Leuk om te lezen, heerlijk om te doen.

Dr. José W. Otte MBA werkt als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteert sociale innovatie door het introduceren van dialoog groepen waarin gewerkt wordt met bijzondere vragen. Ze is verbonden aan Mizu.

Innoveer jezelf!
25 april 2017 | Ineke Smits

In de wereld van nu kun je als ondernemer en als organisatie niet stilstaan. Wil je de klant blijven bedienen zul je mee moeten met de ontwikkelingen, want vroeg of laat word je ingehaald door de concurrent, die wel die uitdaging aangaat.

Innoveer jezelf maakt helder dat innoveren niet alleen gaat over het (in kleine stapjes) veranderen van processen, diensten of producten, maar om het groots aanpakken van nieuwe ideeën, doorzetten en lef tonen.

De maatschappij vraagt om innovatie

Hoe groot of klein je bedrijf ook is, iedereen heeft te maken met ontwikkelingen binnen de branche en bij concurrenten. Je moet met de tijd mee, bijblijven en vooruitkijken. Er verdwijnen bedrijven en beroepen. En er komen er weer nieuwe bij. Het vak van de ouderwetse 9 tot 5 secretaresse is aan het verdwijnen. Er wordt ook in mijn vakgebied meer verwacht en gevraagd. De term virtueel assistente is enkele jaren geleden in het leven geroepen, puur door de veranderende vraag.

De maatschappij, én dus de klant, vraagt om innovatie. Als bedrijf kun je niet achterblijven. De weg naar vernieuwing brengt risico’s, maar ook onzekerheden met zich mee. Veel bedrijven gaan dit liever zo lang mogelijk uit de weg. Als zzp-er lijkt het misschien eenvoudiger de stap naar innovatie te maken, maar moet je het (financiële) risico vaak wel alleen dragen. Bij een grote organisatie heb je weer te maken met andere factoren die het lastig maken de weg naar innovatie in te slaan. Je hebt niet alleen met interne weerstand te maken, maar er is ook meer draagvlak nodig bij andere partijen. Het lezen van dit boek is zinvol voor diegenen die eens willen kijken naar dat wat nodig is bij innovatie, maar meer nog naar hun eigen rol en bijdrage hierin.

Succesvol innoveren

Dat innoveren meer is dan veranderen of vernieuwen wordt helder wanneer ik lees over het juiste moment van innoveren. Timing is cruciaal, want wacht je af, dan mis je de boot. Het is dus niet alleen belangrijk, maar ook noodzakelijk te innoveren. Wacht niet tot het moment dat de klant of de markt erom vraagt, maar wees dat voor. Innoveren is ook niet per definitie vernieuwen, aldus de auteur, want vernieuwen vraagt niet om het nemen van risico’s en het hebben van impact, innovatie wel. Gijs van Wulfen schrijft in Innoveer jezelf over de factoren die bijdragen aan die impact en het uiteindelijke resultaat, die dus bepalend zijn voor succes.

In 6 stappen naar je doel

De auteur laat je op een heel overzichtelijke wijze zien hoe je aan de hand van een concreet stappenplan met innovatie aan de slag kunt gaan. Daarnaast kun je met checklists en tools het stappenplan direct toepassen in de praktijk. De beschrijving van praktijkcases, diverse technieken en ideeën geven inzicht in hoe jij zelf aan de slag kunt in je bedrijf. Ze helpen je met je creativiteit en het ‘out-of-the-box’ denken. Wat ook zeker bijdraagt aan het behalen van het resultaat is het krijgen van draagvlak voor je idee. Niet alleen draagvlak binnen je bedrijf van collega’s en directie, maar ook door samenwerking en betrokkenheid van leveranciers en klanten wordt het behalen van je doel (met succes) sneller gerealiseerd.

Innoveer jezelf laat de lezer zien dat je kansen en ideeën kunt omzetten naar mogelijkheden en resultaat, en dat iedereen een innovator kan zijn. Innoveren is geen hogere wiskunde, maar een mentaliteit. Innovatie begint dus bij jezelf, maar wel altijd met anderen!

Ineke Smits, virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe, gespecialiseerd in flexibele ondersteuning van ZZP en MKB.

Het innovatiedoolhof van Gijs van Wulfen werd op 18 april verkozen tot Managementboek van het Jaar 2017.