Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
20 september 2011 | Sonja van Vuren

'Groeien in je werk door belemmerende overtuigingen aan te pakken'. De ondertitel van 'De kracht van gedachten' van Martijn Frijters zegt precies waar het boek over gaat. De inhoud is net zo compact en duidelijk. Overzichtelijk en overtuigend word je op een pad gezet dat uitzicht geeft op een wezenlijke verandering. Als je maar volhoudt! 40 dagen, om precies te zijn.

Met 'De kracht van gedachten – groeien in je werk door belemmerende overtuigingen aan te pakken' heeft Martijn Frijters een zelfhulpboek geschreven dat de vruchten plukt van drie vakgebieden: klassieke psychologie (cognitieve gedragstherapie en rationeel emotieve therapie), positieve psychologie en neurologie. Dat klinkt misschien zwaar, maar dat is dit boek allerminst. Op een toegankelijke manier maakt Frijters je duidelijk dat gedragsverandering ook voor jou is weggelegd.

Mensen kunnen behoorlijk gevangen zitten in hun gedachten, zonder zich te realiseren dat daar belemmerende overtuigingen, die ze zelf bedacht hebben, aan ten grondslag liggen. Die overtuigingen moeten eerst gevonden en onderzocht worden voordat er iets aan het daaruit voortvloeiende gedrag en de bijbehorende gevoelens gedaan kan worden.

Gedachten die vaker door je hoofd gaan, worden vastgelegd in je hersenen. Dat geeft gewicht aan hun waarheidsgehalte: je raakt ervan overtuigd en zo worden het overtuigingen. Die je vervolgens kunt transformeren in strenge eisen aan jezelf. Er zijn acht veel voorkomende belemmerende overtuigingen:

1 . Liefdesverslaving (eis: het is noodzakelijk dat anderen je mogen en je gedrag goedkeuren)
2 . De stoel van de rechter (niet gedrag wordt beoordeeld, maar de persoon veroordeeld)
3 . Lage frustratietolerantie (eis: het leven moet makkelijk zijn)
4 . Perfectionisme (eis: foutloos handelen)
5 . Eerlijk en rechtvaardig (eis: iedereen moet zich aan de regels houden)
6 . Rampdenken (zorgelijke scenario's in je hoofd afspelen en herhalen)
7 . Handelen in zorgen en angsten (eis: recht hebben op zekerheid)
8 . Calimerodenken (kleineren van jezelf in relatie tot anderen)

Je gedachten bepalen voor een belangrijk deel hoe je je voelt. Belemmerende gedachten maken je dan ook niet alleen minder gelukkig, maar ook ineffectief. Je denken verander je echter niet zomaar even. Daarvoor moet je met doorzettingsvermogen veel oefenen.

Martijn Frijters formuleert in 'De kracht van gedachten' vijf breinregels die de basis vormen van lang genoeg succesvol volhouden:

· Aandacht maakt het verschil (je wordt wat je denkt)
· Ontwerp je toekomst (maak zelf een concrete keuze)
· Creëer een mooie toekomstdroom (gebruik de kracht van emoties)
· Herhaling (40 dagen oefenen)
· Zorg voor ondersteuning (met kleine stapjes vooruit en positieve feedback)

Bij dit alles is van groot belang dat je onderkent dat je gedachten belemmerend werken. Dat je je realiseert dat een ander de schuld geven weinig verandert aan de situatie. Natuurlijk spelen het gedrag van anderen en de omstandigheden een grote rol, maar het enige waar je zeker invloed op hebt, ben je zelf.

Met het kiezen voor andere gedachten verander je daarnaast ook de situatie. Simpelweg omdat jouw blik erop is veranderd, waardoor je je ook anders gedraagt. Wat weer effect heeft op die situatie. Dat zorgt op zijn beurt voor positieve feedback: je ervaart dat er werkelijk iets veranderd is door jouw keuzes. In plaats van je overgeleverd te voelen aan de situatie, wend je nu je eigen invloed aan. Je legt de verantwoordelijkheid niet meer buiten jezelf, waardoor je geen slachtoffer meer bent: van machteloos naar daadkrachtig.

Voor al het voorgaande sta je veel meer open als je niet een 'vaste mindset' hebt, maar een 'groei mindset'. Het verschil tussen deze twee mindsets is aldus Frijters (respectievelijk): intelligentie staat vast versus intelligentie is ontwikkelbaar. Jouw ontwikkeling verloopt een stuk voorspoediger als je een verlangen hebt om te leren (gevolg van een groei mindset) in plaats van om slim over te komen (gevolg van een vaste mindset).

Een ander belangrijk punt waar de auteur op wijst, is dat je 40 dagen moet oefenen. Dat getal is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Uit onderzoek blijkt dat gedragsveranderingen een dergelijke termijn vergen voordat ze ingeprent zijn in de hersenen en bijna net zo automatisch zijn geworden als je oude gedrag. Hierdoor wordt meteen duidelijk waarom het zo vaak mislukt: mensen houden het niet lang genoeg vol.

Je kunt je brein veranderen door training, maar net als bij het kweken van spiermassa, vergt dat tijd en moeite. De vijf breinregels zijn de instrumenten die in je mentale sportschool staan. Je leert ze gebruiken middels de oefeningen die aan het eind van ieder hoofdstuk staan.

'De kracht van gedachten – groeien in je werk door belemmerende overtuigingen aan te pakken' van Martijn Frijters is praktisch en overzichtelijk en bewust verrijkt met beeldmateriaal om de inhoud beter te laten beklijven. Het nodigt je uit om jezelf niet één kans te geven, maar vele kansen. Zowel qua vormgeving als inhoud is dit het beste zelfhulpboek dat ik tot op heden gelezen heb.


2 augustus 2011 | Judy Bos - de Ruijter

Sta jij er wel eens bij stil dat niet de situatie maar je gedachte over die situatie je ongelukkig maakt? In 'De kracht van gedachten' van Martijn Frijters pak je je eigen belemmerende overtuigingen aan en maak je nieuwe behulpzame gedachten en krachtige overtuigingen. Je brein wordt uitgedaagd door een combinatie van psychologie, neurologie en wetenschappelijk onderbouwde studieresultaten. Essentieel zijn een groeimindset en training van je hersenen als spieren in 40 dagen!

Je mindset is essentieel en onderscheidend voor succes. Wil je meer rust in je hoofd, effectiever werken en meer plezier in je werk? Ben je klaar met negatieve gevoelens zoals irritatie, boosheid, zorgen, angst en stress? Is de noodzaak om te veranderen hoog genoeg? Realiseer je dat de invloed op je gevoelens en gedrag ligt bij je eigen gedachten en open het hangslot in je hoofd.

In 'De kracht van gedachten' ga je aan de slag met je eigen case. Frijters legt uit waarom mensen geneigd zijn belemmerend te denken en geeft acht voorbeelden van veelvoorkomende belemmerende gedachten. Mooi is dat hij deze één voor één bij de hand neemt met korte aansprekende voorbeelden en het herkenbare effect vermeldt. Frijters geeft je een helder zesstappenplan om van belemmerende gedachten te komen tot behulpzame gedachten en overtuigingen.

Het is de auteur gelukt drie vakgebieden te verbinden; de klassieke psychologie, de positieve psychologie en de neurologie. Hij laat zien dat je bewust kan kiezen om je eigen invloed op percepties en je wereldbeeld te verruimen met meerdere waarheden. Welke waarheid draagt bij aan jouw ontwikkeling, effectiviteit en plezier? Hiervoor gebruikt hij opvallend veel cases en interessante resultaten van wetenschappelijke studies van derden. Dit is om je brein positief te stimuleren en uit te dagen tot snellere ontwikkeling met een groeimindset (C. Dweck), een leergeoriënteerde reactie waarbij intelligentie ontwikkelbaar is. Je beseft dat je hersenen zijn als een spier, train en ze groeien, zo worden ze sterker en slimmer. Met een groeimindset je belemmerende overtuigingen aanpakken werkt als een vliegwiel en zal je leerproces versnellen naar behulpzame gedachten en overtuigingen. Het is leuk en leerzaam te beseffen wanneer je zelf en anderen een groeimindset hanteren en wanneer niet.

Frijters maakt handig gebruik van aansprekende metaforen als start van elk hoofdstuk waar hij in zijn verhaal op teruggrijpt. De hoofdstukken eindigen met oefeningen om je eigen case op los te laten. Het is een aanrader daar direct mee te starten om de aangereikte handvatten maximaal te benutten. Een slimme marketingzet en gemakkelijk is dat de oefeningen ook te downloaden zijn.

Nieuw gedrag vraagt om nieuw perspectief. De auteur geeft je vijf breinregels voor persoonlijke ontwikkeling zodat de olifant, je onbewuste en zijn bijrijder, je bewuste denken en handelen, goed samenwerken. Dit geeft grip op je persoonlijke ontwikkeling.

Blijf jij vast houden aan het hangslot in jouw hoofd door slechts op één manier naar de situatie te kijken of ga je de uitdaging aan en kies je voor verandering? Wil je zelf aan de slag? Kies bewust om anders te gaan denken en daag je brein uit. Benut je krachten en kwaliteiten in het ontwikkelen van behulpzame gedachten. Frijters nodigt je uit om de oefeningen te doorlopen en veertig dagen vol te houden voor borging van je gewenste overtuiging.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden