IK maak het verschil
24 augustus 2016 | Corien Plaisier

Maak jij het verschil? Ben jij een zogenaamde nieuwe professional? Het hebben van diploma’s en en ervaring is tegenwoordig niet meer genoeg.

Nieuwe professionals werken vanuit hun drijfveren en gebruiken hun talenten om hun klanten en de organisatie waar ze voor werken optimaal te bedienen. Zij maken het verschil. Ben je dat niet echt, maar wil je het wel worden? Begin dan aan dit boek en krijg hulp om jouw drijfveren en je persoonlijke missie te formuleren.

Voor mensen in loondienst, maar meer nog voor zzp-ers die worstelen met de opstart of uitbouw van hun bedrijf is IK maak het verschil van Frank Kwakman en Rolf Rosenmöller een handig boek. Bepaal vanuit je eigen missie jouw unieke strategie. De schrijvers leggen in 7 hoofdstukken uit welke stappen je neemt om een nieuwe professional te worden. Het begint met het formuleren van de persoonlijke missie. Wat zijn je drijfveren en welke talenten heb je? Bepaal je persoonlijke doelstelling en ga de verbinding aan met mensen die bij je passen. De hoofdstukken sluiten steeds af met twee interviews met personen die vertellen over hun connectie met het onderwerp.

Na het formuleren van je doelstellingen en je missie is het tijd om keuzes te maken. Welke markt wil je bedienen en op wat voor manier? Wat wordt jouw aanbod en hoe ga je met je klanten om? Hier bepaal je door jouw persoonlijk leiderschap, ‘wat jouw unieke plek in het weiland gaat worden’, zoals Jos Burgers het in een interview aan het eind van het hoofdstuk noemt. In een korte les businessmodel bouwen en zichtbaarheid creëren wordt alles helder.

In de hoofdstukken daarna krijg je door hoe je mensen aan kan binden, klanten gaat benaderen en hoe je klanten krijgt en houdt. Met diverse tips op het gebied van acquisitie en relatiebeheer kun je snel en gericht aan het werk. In het vijfde hoofdstuk leggen de auteurs uit hoe je een netwerk om je heen bouwt en wat het nut ervan is. Ze vertellen je ook hoe je met dat netwerk communiceert bijvoorbeeld door gebruik te maken van sociale media. ‘Staat’ het bedrijf eenmaal dan is achterover leunen geen slim idee, blijven innoveren en sleutelen aan je bedrijf is het devies.

Een nieuwe professional beheerst deze disciplines en zorgt er bovendien voor dat lichaam en geest vitaal blijven. Een hele toer, maar als het je lukt dan maak jij het verschil. En dat is een mooi vooruitzicht.

Corien Plaisier is eigenaar van Stippels & Co en werkt als een organisatieadviseur en coach om teams beter met elkaar te laten samenwerken. Verder werkt ze als coach voor haar bedrijf Doorleven na kanker.

Ik maak het verschil
9 augustus 2016 | Ineke Smits

De huidige samenleving vraagt in het bedrijfsleven om ‘meer en beter’. Er worden steeds hogere eisen aan ons gesteld op de werkvloer en daarbuiten. IK maak het verschil belooft 7 strategieën te geven om succesvol te zijn voor je klanten, je organisatie en jezelf door jezelf te onderscheiden.

Ondanks de ‘meer en beter’ is het steeds belangrijker om dichtbij jezelf te blijven in deze snel veranderende wereld. De klant wil waar voor zijn geld, echtheid, vertrouwen en eerlijke producten. Toch is er meer nodig dan ‘gewoon’ jezelf zijn om je te onderscheiden binnen het grote aanbod van professionals. Frank Kwakman en Rolf Rosemöller beschrijven acties die je kunt inzetten, zodat jij je bijzonder kunt maken en waarmee je je kunt onderscheiden. Door daar naar te kijken, en je eigen pad te volgen, zorg je ervoor om op een natuurlijke manier, met je persoonlijke drijfveren en intrinsieke motivatie, je doel te behalen.

Het boek geeft aan de hand van 7 stappen aan hoe je jouw doel met succes kunt behalen. Met het in kaart brengen van je talenten bijvoorbeeld en dit te matchen met het bedrijf waarin je werkt of de samenwerkingen die je aangaat. Welke activiteiten en klanten passen nu echt bij je? Wanneer je dat beter weet kun je daar je aandacht op richten. Dan is er vaak sneller sprake van een klik met een klant. ‘Ik maak het verschil’ bevat interviews met verschillende ondernemers die vertellen over hun missie, klantrelaties, de manier waarop zij gebruik maken van netwerken en vertrouwen opbouwen bij hun klant. Door die persoonlijke verhalen komen de stappen tot leven en dat maakt dat het boek heel praktisch is.

Of je nu als kleine ondernemer of als werknemer het boek leest, in beide gevallen heb je te maken met (klant)relaties, het deel uitmaken van communities en het pro-actief met je business bezig zijn. De auteurs benadrukken het belang van het kijken naar het grotere geheel waarvan je deel uitmaakt. Door in te spelen op dat grotere proces kun je jouw expertise laten gelden en jezelf als ontbrekend puzzelstukje presenteren. Dat geldt dus in het geval van een zelfstandig ondernemer in een klantrelatie net zo goed als vanuit de werknemer of het grotere organisatieperspectief. Je kunt van elkaar leren en krachten bundelen. Dat is wat mij aanspreekt in de gedachtegang van de auteurs.

Ik zie om mij heen steeds meer professionals hun kennis en expertise bundelen om gezamenlijk zo goed mogelijk in te spelen op de klantbehoefte. Ieder puzzelstukje heeft zijn eigen waarde en naast de aanvulling in het geheel verbreden ze hierdoor ook nog eens hun netwerk. Van beide kanten dus een win-win. De boodschap die het boek overbrengt is dat samenwerken, innoveren, kennisdelen en het aangaan van nieuwe businessmodellen zal leiden tot succesvol zakendoen. Ik kan het boek Ik maak het verschil aanraden aan diegenen die zich verder willen verdiepen in de klantrelatie en het verschil willen maken in het speelveld van professionals.

Ineke Smits, virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe, gespecialiseerd in flexibele ondersteuning van ZZP en MKB

IK maak het verschil
4 maart 2016 | Jan Hoogstra

In Nederland hebben we een paar experts die schrijven over professionele adviseurs en hun businessmodellen. Frank Kwakman is daar één van. Na boeken als Professionals en acquisitie en De ondernemende professional is IK maak het verschil de laatste in de rij.

Kwakman schreef IK maak het verschil samen met Rolf Rosenmöller. Het duo biedt 7 strategieën om succesvol te zijn voor je klanten, je organisatie en jezelf. Het boek bevat niet alleen strategieën, maar ook handvatten, dat maakt het meer een werkboek dan een theorieboek. De boeken van Frank Kwakman gaan vaak over de professional en verkopen. Ook dit boek IK maak het verschil gaat hierover. Het boek gaat over de veranderende marktomstandigheden en hoe de professional daarop in kan spelen. Het woordje IK staat eigenlijk alleen op de voorkant in hoofdletters, maar dat zou wat mij betreft door het hele boek heen mogen. Het individu en met name de lezer staat centraal. De schrijvers spreken de lezer ook steeds in de jij-vorm aan.

De marktomstandigheden op de adviseursmarkt veranderen snel, de toename van het Internet/digitalisering, hogere eisen van klanten, meer concurrentie alsmede globalisering leidt tot verandering van markten. Alleen goed zijn in je werk volstaat niet meer. Je moet een personal brand hebben en je kunnen onderscheiden van de rest. De professional kan hierin het verschil maken, mits hij goed weet wat hij wil en kan.
In het boek worden 7 strategieën om succesvol voor jezelf, je klanten en je organisatie te zijn uitgewerkt. Hierbij worden zeer concrete vragen aan de lezer gesteld en wordt elk hoofdstuk afgesloten met twee (herkenbare) voorbeelden. Deze zeven strategieën zijn:
- Ik heb een persoonlijke missie
- Ik beschik over een uniek aanbod
- Ik durf nieuwe klanten te benaderen
- Ik verdiep de relatie met bestaande klanten
- Ik maak deel uit van een community
- Ik ben proactief met mijn business bezig
- Ik houd mijn lichaam en geest vitaal

Zijn er negatieve punten over dit boek te noemen? Uiteraard, bijvoorbeeld dat de vragen die gesteld worden soms erg lastig te beantwoorden zijn. Of dat de voorbeelden beperkt zijn uitgewerkt. Maar dat mag geen naam hebben. Frank Kwakman en Rolf Rosenmöller hebben een makkelijk leesbaar boek opgeleverd, ik heb het in één ruk uitgelezen. Nadeel daarvan is dat je niet aan de oefeningen toekomt, dat moet dus later nog. Met name het laatste hoofdstuk over het vitaal houden van geest en lichaam raakte me erg. Hoewel hier vaak over gesproken wordt, merk je bij een stuk reflectie pas of dit in balans is. Vaak gaan we maar door met werken en vergeten we de balans te bewaken.

Het boek past zeer goed in de tijdsgeest, waarbij we op zoek zijn naar onszelf, wie we zijn en wat we er toe doen. Met name voor startende zzp-ers en mensen met een aantal jaren ervaring op de arbeidsmarkt is dit een zeer interessant boek, dat helpt jezelf te positioneren en om meer voldoening en richting aan je werkzame leven te geven. Het startpunt daarbij kan een vragenlijst zijn waar je een persoonlijke score krijgt op de zeven talenten van de nieuwe professional, via www.denieuweprofessional.nl/test. Ik ga deze test zeker maken en vervolgens aan de slag met de vragen uit het boek!

Jan Hoogstra is partner bij WeDoTrust, waar hij opdrachten uitvoert op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.