Daarom ik! - 'Stof tot nadenken, maar ook praktische tips'
6 maart 2019 | Christel Deckers

Waarom ook niet dacht ik bij het lezen van de titel van Daarom ik! - Je ambities realiseren door jezelf te profileren. En, zo dacht ik er meteen achteraan, als dit een prima boek is, waarom jij dan ook niet?

Bij het kiezen van dit boek was ik op zoek naar inspiratie voor mijn nieuwe website. Een nieuwe website die een betere weergave moet zijn van wat ik nu aan het doen ben, wat mijn ambities zijn en waarvoor je het beste bij mij terecht kunt. Het is balanceren tussen opscheppen over jezelf en waar je allemaal goed in bent en helder weergeven wat je kunt en voor wie dat waardevol is. Maar Cees Harmsen neemt je in Daarom ik! in zes heldere stappen mee op weg naar een betere profilering van jezelf.

Na mijn allergie over leestekens, en in het bijzonder een uitroepteken in de titel van een boek, waarom toch? te hebben overwonnen, gaf ik me over aan het stappenplan van Cees Harmsen. Want wie wil dat nu niet: jezelf beter profileren zodat je de opdrachten krijgt die je wilt en waar je goed in bent?

Als eerste stap op weg naar een betere profilering dien je je talenten goed te kennen. (Harmsen geeft aan dat een talent 34,2 kilogram is. Leuk om te weten dat talent een oude gewichtsmaat is.) Maar met talent alleen kom je er niet. Je moet gaan bouwen aan je persoonlijke merk en daarbij waken voor de valkuilen van arrogantie én bescheidenheid.

Naast de ingrediënten van je talenten laat de auteur je aan de hand van een aantal vragen en oefeningen ook je verrichtingen, competenties en persoonseigenschappen in beeld brengen.

Het aardige van dit boek is dat iedereen het kan gebruiken. Het is gemakkelijk geschreven en je krijgt een link naar de digitale versie, die je een maand lang kunt gebruiken. Zowel voor een privé- als voor een beroepspresentatie. Geschikt voor iedereen, van wetenschappers tot bijvoorbeeld medewerkers van een administratie.

Per stap geeft Harmsen ons een aantal vragen en opdrachten mee die ons helpen bij het formuleren van een persoonlijk merk. Als voorbeeld noem ik de ‘kleine workshops in het formuleren van doelstellingen’. Zo geeft hij ons in ieder van de zes hoofdstukken iets te overdenken én te doen mee.

Daarom ik! geeft kortom niet alleen stof tot nadenken, maar ook praktische tips om meteen aan de slag te gaan.

Christel Deckers is lid van verschillende Raden van Toezicht in Zorg & Onderwijs. Daarnaast is zij bestuurder a.i. binnen zorg- en welzijn. Tevens doet zij onderzoek naar De juiste Bestuurder op de juiste plek vanuit de Erasmus Universiteit. Kernwoorden in haar werk zijn: met plezier naar je werk, we doen het samen en de juiste mens op de juiste plek.  (www.christeldeckers.nl)

Daarom ik! - 'Zeker lezenswaardig'
18 januari 2019 | Jan Hoogstra

Sommige mensen doen het teveel, sommigen te weinig: jezelf profileren. Personal branding is belangrijk, of eigenlijk meer persoonlijke marketing. Hoe laat je het beste van jezelf zien?

Cees Harmsen gaat in zijn boek Daarom ik!, je ambities realiseren door jezelf te profileren in op het concept van persoonlijke marketing. Hij beschrijft het hoe en waarom, maar ook de valkuilen.

Je ambities realiseren kan vaak pas als je kenbaar maakt wat je ambities zijn. Veel bescheiden mensen krijgen geen promotie als ze er niet om vragen of als ze aangeven dat ze er aan toe zijn. Andersom krijgen de zichzelf (over)profilerende collega wellicht juist te snel een promotie. Persoonlijke marketing helpt met name de bescheiden of introverte mensen om zichzelf meer te laten zien. Dat is stap 1, de tweede stap is om het juiste van jezelf te laten zien, dan wel het beste van jezelf. Met name het beste van jezelf laten zien is belangrijk, als de boodschap maar wel overeenkomt met de werkelijkheid. Wie kent niet de collega die veel beweert, maar weinig realiseert? Cees Harmsen beschrijft in Daarom ik! Je ambities realiseren door jezelf te profileren hoe je auditie kunt doen door inzicht te geven in je kernwaardes. Cees Harmsen heeft al diverse boeken over personal branding op zijn naam staan, alhoewel hij er sinds kort de voorkeur aan geeft om te spreken over persoonlijke marketing, dat dekt beter de lading.

Het concept van een persoonlijk merk wordt uitgelegd in hoofdstuk 1. Daar wordt ook dieper ingegaan op de valkuilen die ik hierboven al beschrijf: arrogantie en bescheidenheid. Met name overbodige bescheidenheid is niet goed, je mag uitkomen voor wat je waard bent! Persoonlijke marketing kent een aantal (voorspelbare) voordelen waarbij het krijgen van meer waardering voor wie je bent en wat je doet wel de belangrijkste is. Dit is wat mij betreft de kern van personal branding/persoonlijke marketing: krijgen wat je verdient. Om daar mee aan de slag te kunnen is je mindset over persoonlijke marketing belangrijk: blijf je het als te commercieel zien zal dit je nooit gaan lukken..

Hoofdstuk 2 gaat over awareness, wat heb je al gedaan (verrichtingen), wat zijn je talenten en wat zijn je competenties. Op een eenvoudige manier kun je hiermee aan de slag om dit in kaart te brengen. De schrijver, Cees Harmsen, geeft goede hulpmiddelen met vragen en lijsten. Nadat je awareness hebt gecreëerd kun je aan de slag met je ambities. De schrijver geeft uitleg over ambitie, met definities en achtergrondinformatie. Interessant is ook je zelfbeeld: mooi voorbeeld is de stenendrager versus de kathedralenbouwer. Zijn beide dezelfde mensen, het is maar net hoe je hier naar kijkt… Daarna wordt op de inhoud ingegaan, met het verschil tussen doelen, verlangens en behoeften. Behoeften zijn heel praktisch, bijvoorbeeld veiligheid, waarbij verlangens echt uit het hart komen. Een stappenplan met 12 stappen is opgenomen om te komen tot goede doelstellingen. Met name de laatste stap sprak mij erg aan: ‘formuleer minimaal één crazy doelstelling’. Je moet grote ambities hebben wil je grote stappen vooruit kunnen doen, dat zie je bijvoorbeeld aan Jeff Bezos, Elon Musk en Boyan Slat.

Authenticiteit is eigenlijk waar het om draait: laten zien wie je bent. Alhoewel authentiek ook weer wat aan waarde heeft ingeboet, tegenwoordig is alles authentiek: van stroopwafels tot shampoo. Qua persoonlijkheid is het belangrijk dat je laat zien wie je bent, dat de andere partij een goed beeld van je krijgt en met name je goede kwaliteiten. Je moet je bewust zijn van je centrale waarden en de verschillende rollen die je vervult. Met praktijkvoorbeelden van mensen laat hij verschillen zien en hoe interpretatie kan verschillen.

Het hoofdstuk over archetypen begint met een psychologische verhandeling over bewustzijn en onbewustzijn, zowel collectief als persoonlijk. Een hoofdvraag die gesteld wordt gaat over wat jou fascinerend maakt. Oftewel: hoe kun je door jezelf te zijn zorgen dat je fascinerend bent voor anderen? Oftewel waarom zou een ander met jou in zee willen gaan. Dit speelt natuurlijk zowel zakelijk als privé. In het boek worden 8 archetypes beschreven, ik denk dat deze voor zichzelf spreken:

- Leider

- Specialist

- Regisseur

- Innovator

- Feestbeest

- Charmeur

- Metgezel

- Beschermer

Deze archetypen worden in een cirkel weergegeven, met op de assen ingetogen versus opgetogen en resultaat versus relatie. Dit zijn erg herkenbare archetypes, die elk een specifiek aandachtsgebied hebben: invloed, inhoud, intimiteit en/of interactie. Jezelf presenteren doe je eigenlijk in een soort auditie, in het laatste hoofdstuk worden daar wat tips en trucs voor gegeven.

Helpt dit boek nou inderdaad om je ambities te realiseren? Het geeft in elk geval aandachtspunten mee, het bevat vragen aan jezelf en oefeningen en is daarmee een goed zelfhelpboek. Voor mij zat de essentie van het boek in hoofdstuk 4 en 5, authenticiteit en archetypen. Met name de archetypen vind ik erg verhelderend en herkenbaar, daarmee kun je nog sneller ‘types’ herkennen en hier goed mee om gaan. Daarom Ik! is zeker lezenswaardig, mits je bereid bent om met jezelf aan de slag te gaan!

Jan Hoogstra is partner bij WeDoTrust, waar hij opdrachten uitvoert op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Daarom ik! - 'Erg de moeite waard'
4 januari 2019 | Sippy van Akker

Een paar dagen geleden las ik het boek Daarom ik! - Je ambities realiseren door jezelf te profileren van personal branding deskundige Cees Harmsen.

De bedoeling van het boek is dat je de vraag kunt beantwoorden waarom men jou moet kiezen voor die interessante klus en waarom jij bij uitstek de aangewezen persoon bent om als werknemer of zelfstandige gevraagd te worden een bepaalde klus te klaren. En wat mij betreft helpt dit boek je inderdaad flink op weg met de achtergrondinformatie, de vragen die je jezelf moet stellen over jouw waarden en talenten, de redelijk concrete suggesties enzovoort? Is het boek overal ijzersterk? Nee, soms worden ook theorieën aangehaald die in vervolgonderzoek (deels) onderuit zijn gehaald of op zijn minst zeer in twijfel zijn getrokken.

Carl Jungs werk, waar Harmsen heel veel aandacht aan besteedt is niet per se populair in wetenschappelijke kringen. Maar die aandacht voor Jung is voor mij juist wel interessant. Ik ken het werk van Jung een beetje en zeker dat het inzicht geeft in bepaalde aspecten van de menselijke psyche. Dus het hoeft voor mij geen ‘harde wetenschap’ te zijn om mij aan te spreken als concept. Wat me minder aanspreekt is dat soms meningen als feiten gepresenteerd. Daar heb ik minder mee.

Ondanks de kanttekeningen hierboven, vind ik het boek Daarom ik! erg de moeite waard. Gewoon omdat het een behoorlijk concreet boek is, waar mensen zelfstandig of eventueel met begeleiding prima mee aan de slag kunnen. Harmsen gebruikt vijf woorden die beginnen met een A om zijn boek te structureren: Awareness, Ambitie, Authenticiteit, Archetypen en Auditie. Wanneer je deze woorden op zichzelf leest, zegt het je in veel gevallen vermoedelijk niet zoveel.

Die vijf A's bieden niettemin wel een mooie kapstok aan de hand waarvan Harmsen zijn personal branding methode uiteen zet. Het fijne is dat hij daarbij behoorlijk nuchter blijft. In tegenstelling tot sommige andere (vooral Amerikaanse) business auteurs. Hij geeft wel aan dat je je het beste kan richten op het uitbouwen van je talenten, maar zal niet snel beweren dat als je maar je best doet je het wel zal gaan maken. In een tijd van een internet vol onzinquotes is dat eerlijk en ook erg verfrissend.

Ook verfrissend is dat Harmsen aangeeft dat je vooral niet iets moet willen zijn of vooral willen presenteren wat je niet bent. Dat kost veel moeite en is niet effectief. Makes perfect sense to me. Wat ik zelf een leuk hoofdstuk vond, is het hoofdstuk waarin veel concreet wordt gemaakt, namelijk het hoofdstuk over Archetypen. Harmsen heeft het werk van Jung erbij gepakt en dit aangepast voor zijn methode. Je wordt gevraagd om bij een serie woorden met punten aan te geven in welke mate je jezelf erin herkent. Deze woorden zijn ingedeeld in acht categorieën. Wanneer je de punten optelt krijg je enig inzicht in welke categorie het beste op jou van toepassing is en wat verder van jou en je natuurlijke talenten af ligt.

Vervolgens worden de categorieën gekoppeld aan archetypen. Hierbij worden de sterke punten en de valkuilen van de verschillende typen uitvoerig benoemd. Ik heb deze oefening daadwerkelijk ingevuld en moet bekennen dat ik wel het een en ander herkende. Zowel in de doorschieten in negatieve zin als in de krachtige kanten. Uiteindelijk wordt er gevraagd wat je wel of juist niet herkent en in hoeverre anderen bepaalde eigenschappen herkennen. Dus een soort zelfreflectie en voor de liefhebber nog een kleine 360 graden feedback ronde. Het idee is uiteindelijk dat je je eigen archetype en wat aanvullende eigenschappen van andere archetypen kan gebruiken om een duidelijk merk in de markt te zetten. Inderdaad je personal brand dus.

Dus ja ik had wel iets over het boek te zeuren. Dat past ook bij mijn nogal beschouwende archetype. Maar alles overziend is dit zeker een boek waar je iets van kan leren. Als werknemer en als zelfstandig ondernemer. Het helpt je je richting te bepalen op basis van de eigenschappen die het sterkst ontwikkeld zijn, wijst je op je valkuilen en helpt je zo een duidelijk beeld van jezelf en je talenten in de markt te zetten. En in dat opzicht lost Daarom ik! wat mij betreft zijn belofte prima in. Kort door de bocht zou je het daarmee een aanrader voor elke professional kunnen noemen. En dat zeg ik niet over elk boek dat ik lees of bespreek.

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.