Inspiratie voor innovatie - 'Doe inspiratie op voor je volgende innovatie'
14 mei 2019 | Carla Verwijs

‘Maar we hebben het altijd al zo gedaan’, hoor je iemand zeggen. Je innovatieharen gaan overeind staan. Gelukkig ben je voorbereid op een ‘nee’ en kun je het ombuigen naar een ‘ja’ door te laten zien hoe de wereld (ja, ook die van je bedrijf) is veranderd. In gedachten bedank je Gijs van Wulfen met zijn boek Inspiratie voor Innovatie, die je wees op deze ‘nee’.

Innovatie is belangrijk, maar als innovator is het niet altijd makkelijk goede ideeën te vinden en deze tot een succesvolle dienst of product te maken. Je kunt dus wel wat inspiratie gebruiken. Zeker als je vastloopt. Dan is Inspiratie voor Innovatie iets voor jou. Gewone praktische inspiratie en geen ‘bullshit’, zoals Gijs van Wulfen het zelf beschrijft. Een handzaam en mooi vormgegeven boekje vol inspiratie van de schrijver van het Innovatiedoolhof. 101 Lessen voor innovators, is de ondertitel. 100 stuks komen van Van Wulfen, de laatste mag je zelf invullen.

We kunnen leren van vroegere ontdekkingsreizigers, die vaak op een onbekende reis gingen. Of een reis die onverwacht uitpakte, zoals die van Columbus. Ook al herinneren we ons de namen van de individuen, we moeten niet uit het oog verliezen dat innovatie om teamwerk draait.

Als innovator voel je je misschien als een Don Quichot, vechtend tegen de risicomijdende organisatiecultuur. Je kunt ook de cultuur accepteren. Van Wulfen heeft het zelf ondervonden. Al dat gevecht bracht hem nergens. Toen hij stopte met vechten tegen de organisatie, kon hij het management meekrijgen nieuwe wegen in te slaan. Een wijze les.

Vervolgens helpt een veelvoud aan lessen over hoe een sterke new businesscase op te stellen en het juiste team om je heen te verzamelen, je verder op gang. Opvallend is dat de top negen van eurekamomenten nagenoeg niet op kantoor plaatsvinden. Het gebeurt tijdens het douchen, autorijden of een rondje joggen. Ga dus lekker wandelen! De ideekillers die Van Wulfen noemt zijn pijnlijk herkenbaar: ‘Daar hebben we geen tijd voor’, ‘We kunnen ook zonder’, ‘Te duur’, om er een paar te noemen. Gelukkig staan er ook lessen in om topideeën te verzamelen, te selecteren en er draagvlak voor te vinden.

Inspiratie voor innovatie is een leuk, gevarieerd boek geworden. Blader het door, leer van voorbeelden, missers, quotes en doe inspiratie op voor je volgende innovatie.

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Inspiratie voor Innovatie - 'Snoeptrommel boordevol innovatie-inspiratie'
12 april 2019 | Sjors van Leeuwen

Wat is innoveren toch lastig! Want dat draait om het succesvol bedenken en waarmaken van een nieuwe strategie, product, dienst, proces of markt. Maar hoe kom je aan nieuwe inspiratie en hoe zorg je ervoor dat jouw innovatie een succes wordt?

Simpel, door het boek Inspiratie voor Innovatie te lezen. Een snoeptrommel boordevol innovatie-inspiratie.

Gijs van Wulfen heeft als autoriteit een lange staat van dienst op innovatiegebied. Hij schreef meerdere boeken over innovatie waaronder Het Innovatiedoolhof, Managementboek van het Jaar 2017. In het boek Inspiratie voor Innovatie bundelt hij 101 wijze lessen voor innovators.

De 101 lessen worden in evenzovele pagina’s kort en krachtig beschreven. Verdeeld over de thema’s (1) innovatielessen van ontdekkers, (2) een innovatiemindset krijgen, (3) innovatie organiseren, (4) innovatie starten, (5) ideeën krijgen, (6) innovatie uitvoeren en (7) innovatiepioniers. De auteur dekt hiermee de hele innovatiecyclus af.

Het boek leest als een snoeptrommel waaruit steeds weer opnieuw een lekkernij komt. Het boek begint al goed met pakkende verhalen over de innovatielessen van ontdekkers als Columbus, Magelaan, Admundsen, Hillary en de Russen die met de Spoetnik als eerste een satelliet de ruimte in lanceerden. In les 7 samengevat in de tien innovatielessen van beroemde ontdekkingsreizigers. Om vervolgens in les 8 stil te staan bij twintig situaties wanneer je maar beter niet kunt innoveren. Bezint eer ge begint geldt ook in innovatieland.

Door het hele boek heen lees je korte verhaaltjes, prikkelende quotes, handige tips, nuttige vragen en top-x lijstjes. Over tal van onderwerpen. Of je een innovatieafdeling moet hebben, hoe je het perfecte innovatieteam samenstelt, wat de ideale innovatiemanager is, hoe je jezelf in zes stappen kunt innoveren, hoe je momentum creëert door mensen nerveus te maken, zes vragen om jouw innovatie te focussen en, ook erg handig, tien manieren om innovatiemislukkingen te voorkomen. Om maar een paar van de 101 wijze lessen te noemen.

We komen ook mooie uitspraken tegen als ‘Operational excellence en innovation excellence zijn als broer en zus, ze kunnen niet zonder elkaar’ of ‘Succesvolle innovators zetten NEE’s om in JA’s. Want innovatie stopt niet bij de eerste NEE. Dat is het moment waarop het pas echt begint.’  Of wat dacht je van deze: ‘Het is niet I-NNOVATIE. Het is WIJ-NNOVATIE’, want succesvol innoveren die je niet in je eentje in een achterafkamertje.

Inspiratie voor Innovatie is een heerlijk boek waarin 101 innovatielessen in hapklare brokken worden opgediend. Boordevol praktische inzichten, tips en tools voor innovatie. De innovatielessen staan op zichzelf dus je hoeft het boek niet van voor naar achter te lezen, je kunt er zappend en grasduinend doorheen. Het is een handzaam boek dat prima als naslagwerk kan dienen.

Ik sluit af met een van de vele wijsheden uit het boek: ‘Innovatief ben je op elke leeftijd. Het vraagt de creativiteit van een 5-jarige, de passie van een 30-jarige en de wijsheid van een 70-jarige’. Je kunt dus nog wel even vooruit  en dan is Inspiratie voor Innovatie een mooie wegwijzer.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie? en Wendbare strategie op een A4. Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.