30 maart 2016 | Brigitte Koehler

Vraag jij je weleens af hoe het kan dat andere mensen meer gedaan krijgen op een dag en denk jij ook weleens dat je je tijd beter moet managen? Dan is ‘Zo wordt je een productiviteitsninja’ van Graham Allcott het boek voor jou!

In dit tijdperk waarbij de meeste mensen kenniswerker zijn, voldoen traditionele time-management methoden niet meer. In ‘Zo word je een productutiviteitsninja’ geeft productiviteitstrainer Graham Allcott je alle theorie en tools om zelf aan de slag te gaan, hij noemt dit zelfs een soort gebruiksaanwijzing voor je werk en leven. Dit doe hij aan de hand van ninjatechnieken, die de rode draad vormen in dit boek. Want hoe zorg je er nu voor dat je tijd hebt om je echte werk te doen terwijl je bedolven wordt onder een continue stroom van e-mails, telefoontjes, berichtjes, internet, social media, voicemail en vergaderingen? Daarbij heb je te maken met een aantal bedreigingen die productiviteit in de weg staan: stress, uitstelgedrag, onderbrekingen, afleidingen, klusjes die niets opleveren en slechte gewoontes. Om deze vijanden te verslaan en je te richten op wat er echt toe doet leert Allcott je te denken als een ninja. Uit de ‘mindset’ van een ninja kunnen namelijk 9 eigenschappen worden afgeleid die helpen om productiever te zijn en daardoor meer te bereiken met minder stress en meer plezier. Deze eigenschappen zijn:
1. Rustig en Kalm
2. Meedogenloos
3. Weet hoe wapens te gebruiken
4. Onzichtbaar en gebruikt camouflage
5. Niet alledaags
6. Behendig
7. Zelfbewust
8. Voorbereid
9. Geen superheld, al lijkt dat wel zo!

Maar bij het ontwikkelen van deze eigenschappen blijft het niet alleen. Allcott gaat een stap verder en leert ons vervolgens heel praktisch hoe je nu komt tot een goed systeem. Hij besteedt aandacht aan het leegmaken en -houden van je inbox, hij leert je het cord-productiviteitsmodel maar vooral ook hoe je je systeem nu bijhoudt en steeds op nieuw evalueert. Dat maakt ‘Zo word je een productiviteitsninja’ tot een heel compleet boek dat je aanzet tot actie. De grote hoeveelheid oefeningen die in het boek staan helpen je hier bij.

En natuurlijk staat ook de methode van Allcott niet op zichzelf. Hij verwijst volop naar andere technieken en methoden waardoor je met dit boek ook een compleet naslagwerk in handen hebt. Dus als het je met Allcotts boek niet lukt productiever te zijn en meer plezier te hebben in je werk… Dan ga je gewoon weer terug naar het eerste hoofdstuk en neem je opnieuw onder de loep hoe je werk in elkaar zit. Dit boek kan je hier keer op keer bij blijven helpen. Daarom vind ik dit boek een aanrader. Want je werk blijft zich ontwikkelen en de vele veranderingen en uitdagingen maken dat je af en toe een pas op de plaats moet maken. Dit boek helpt je vervolgens weer vooruit.

Zo word je een Productiviteits Ninja
10 februari 2016 | Yolanda van Heese

Veel leidinggevenden en kenniswerkers hebben het druk en zoeken naar een efficiënte werkwijze. Met Zo word je een Productiviteits Ninja krijgt u van Allcott een bulk aan tips om de regie over uw eigen agenda te krijgen. Hij geeft een overzicht van bekende technieken om uw mail te beheersen en multitasking te vermijden.

Vraag aan iemand hoe het met hem gaat en dikke kans dat u als antwoord krijgt ‘Druk...'. U herkent het vast wel: de hele dag moet u zaken regelen, mails beantwoorden, telefoontjes afhandelen, vergaderingen bijwonen. En dan heb je eigenlijk nog niet eens je eigen werk kunnen doen! Met Zo word je een Productiviteits Ninja krijgt u van Graham Allcott een bulk aan tips om weer de regie over uw eigen agenda te krijgen.

Dat doet hij aan de hand van de metafoor van een ninja: de productiviteitsninja.

U moet namelijk niet denken dat u uw zaken voor elkaar krijgt met een handige to-do lijst. Want in de huidige dynamische tijd, waarin nieuwe impulsen via social media en mails over elkaar heen buitelen is een ding zeker: u krijgt nooit alles af. Kortom: timemanagement is voltooid verleden tijd, aldus Allcott.

In plaats van het sturen op tijd is het veel belangrijker om uw aandacht te managen. Aandacht is de sleutel tot productiviteit: hoe beter je die richt (of afschermt), hoe groter de kans van slagen. Zie daar de metafoor van een ninja: want wie is er beter in staat om zijn aandacht te focussen dan een ninja? De ninja heeft negen kwaliteiten waarmee hij dat doet. Die kwaliteiten zijn voor u als kenniswerker van belang om succesvol te kunnen zijn.

De focus van het boek ligt echter niet op de kwaliteiten als zodanig, maar op een praktische uitleg hoe je kunt werken als een productiviteitsninja. Hoe handelt u als een ninja uw mail af, op welke manier kunt u projecten aansturen en hoe haalt u het beste uit vergaderingen? Dat zijn de technieken die Allcott op heldere, soms wel erg uitgebreide manier uitlegt. U krijgt veel oefeningen, waarmee u direct uw eigen werk op orde brengt. Alllcott dwingt u bijna om actie te ondernemen. Niet gek voor een boek waarbij de kerngedachte is: 'Het draait om actie'!

Zo adviseert Allcott om je bewust te zijn van het soort werk dat je zit te doen: ben je een 'werker' (het schrijven van een recensie) of zit je in de 'baas-modus': het plannen en organiseren van je werk, je strategie bedenken en bedenken wat het resultaat van een klus moet zijn? Ook als kenniswerker, adviseur of zelfstandige kun je in je werk de twee verschillende aspecten ontdekken. Door je daarvan bewust te zijn kun je een stuk productiever worden.

Voor degenen die al werken met Getting Things Done is er niet zo veel nieuws in het boek te vinden, anders dan de bijzondere manier van presenteren met de ninja. Wie echter het overzicht kwijt is en verdrinkt in het werk vindt in dit boek praktische werkwijzen. Wees er wel op voorbereid dat Allcott volharding van u verwacht. Wanneer u niet bereid bent om structureel tijd te besteden aan deze manier van werken, dan zult u weer snel achterop raken en opnieuw moeten beginnen.

Een tip, voor het geval u ermee aan de slag gaat: let erop dat u niet doordraaft. Het is ook belangrijk om 'koffiepraatjes' te kunnen houden, voor informele momenten en kletspraatjes. Want juist zo kun je nieuwe dingen horen, relaties opbouwen en onderhouden. En wees nou eerlijk - de sociale contacten geven toch ook juist jeu aan het werk?

Yolanda van Heese is auteur en coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online.

Zo word je een ProductiviteitsNinja
6 januari 2016 | Ineke Smits

Het afvinken van to do-lijstjes is niet iets wat je per definitie productiever maakt. De toename van dagelijkse e-mails en het continue ‘online’ zijn dragen daar ook niet aan bij. Toch is het mogelijk meer te doen in minder tijd en tegelijkertijd stress te voorkomen. Dat stelt Graham Allcott in Zo word je een Productiviteits Ninja.

In Zo word je een Productiviteits Ninja geeft Allcott je meer inzicht en laat hij zien dat je met gebruik van de juiste tools en mindset veel effectiever en efficiënter kunt werken. Hij omschrijft zijn werkmethodiek aan de hand van de 9 kenmerken van een ninja. Een ninja is een alleskunner en heeft specifieke eigenschappen die bijdragen aan wat je uiteindelijk wilt bereiken. Door het hanteren van deze ninja-eigenschappen kun je productiever worden, je visie op je werk veranderen en uiteindelijk een betere work-life balance krijgen. Aan de hand van de eigenschappen gaat de auteur in op de valkuilen die je kunt ervaren gedurende een (drukke) werkdag en tijd kosten en geeft hij handvatten om hiermee om te gaan.

Tijdens de workshop van Graham Allcott, die hij afgelopen maand in Nederland gaf, heb ik in ieder geval meer inzicht gekregen in de eigenschappen die je helpen tot meer productiviteit en de valkuilen die iedereen herkent en je het liefst wilt voorkomen. Hier volgt een korte omschrijving van deze 9 ninja-eigenschappen, die de auteur tijdens de workshop te berde bracht:

1. Rustig en kalm: Met duidelijkheid en overzicht in je werk kun je op de juiste wijze prioriteiten stellen en goede beslissingen nemen.

2. Meedogenloos: Besteed je tijd en aandacht goed en leg je focus daar waar nodig is, leer om selectief te zijn en zeg ook eens nee.

3. Weet wapens te hanteren: Gebruik de verschillende denk- en organisatietools om je werk te vereenvoudigen zoals bijvoorbeeld handige apps.

4. Onzichtbaar en gebruikt camouflage: Laat ‘stoorzenders’ niet de overhand nemen, zoals je e-mail, telefoon, social media.

5. Niet alledaags: Focus op het eindresultaat en bekijk iets eens vanuit een ander perspectief of experimenteer. Zo krijg je nieuwe inzichten.

6. Behendig: Creëer flexibiliteit in je agenda, om hierdoor je tijd beter te managen. Maak keuzes in wat je wel en wat je niet gaat doen.

7. Zelfbewust: Door bewust te luisteren naar je eigen gedachten behoud jij de controle.

8. Voorbereid zijn: Plan voorbereiding in. Dat bespaart je later tijd en voorkomt stress.

9. Geen superheld: Je hoeft niet perfect te zijn, imperfectie is ok.

Graham Allcott gaf de deelnemers tijdens de workshop diverse tips en herkenbare voorbeelden om meer tijd te creëren door de juiste handelingen en aanpassingen in gewoontes en gedrag. Dit blijkt voor iedereen haalbaar zoals hij zelf heeft ervaren.

Het boek Zo word je een Productiviteits Ninja gaat veel dieper in op het verder aanpassen van dagelijkse taken en handelingen, en bevat veel tips, checklists en (herkenbare) voorbeelden die je zullen helpen meer uit je werkdag te halen. Een aanrader voor iedereen die tijd beter wil managen en bewuster met zijn of haar tijd wil omgaan.

Ineke Smits, virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe, gespecialiseerd in flexibele ondersteuning van ZZP en MKB