Het Monster met de Gouden Ogen – Completer dan compleet
17 juni 2020 | Edward van der Zwaag

‘Mij hoef je niets te leren.’ Dat was mijn eerste gedachte bij het boek Het Monster met de Gouden Ogen – Presentatie- én mediatrainig. Maar dat bleek toch wat genuanceerder te liggen: ik heb mij totaal vergist.

Ruime ervaring als spreker in het openbaar. Grote groepen doen mijn niets. Een feestrede of speech – voor mij een peulenschil. Radio- en televisie ervaring in diverse programma’s. Perswoordvoerder geweest, mediatrainingen achter de rug en al 35 jaar trainer communicatie en debater. Kom er maar eens om! Dus met een kritisch oog en enig cynisme begon ik aan dit blauwe boekje. Het zoveelste boek over mijn eigen vakgebied. Conclusie: ik heb mij totaal vergist.

In zeven hoofdstukken met sterke titels als ‘Hoe is het als je met je mond vol tanden staat’, ‘Het zweet breekt je uit’, of ‘Als je stem trilt en je moet juist zelfverzekerd overkomen’ heeft Machteld Kooij mij overtuigd dat er, ondanks mijn lef en ruime ervaring, nog steeds veel te leren valt. En dat op een aantrekkelijke wijze!

Dit boek is bestemd voor iedereen die als spreker wel eens in de spotlights staat. En voor wie geldt dit niet? De duidelijk beschreven inleidingen bij elk hoofdstuk zorgen ervoor dat de lezer geboeid raakt in de dikgedrukte actuele voorbeelden en de goed leesbare tussenteksten. Om de aangeboden theorie zelf in de praktijk te kunnen brengen, worden uitdagende korte oefeningen en vragenlijsten aangeboden. Ook de aangeboden films illustreren hoe het wel of juist niet moet. Hoe concreet kun je het maken als je voelt dat je rode vlekken in je nek krijgt, de laptop of de beamer het weer niet doet of de luisteraars alleen maar tegenspreken? Herkenbare zaken waar de auteur uitgebreid aandacht aan besteedt hoe te handelen als je dit overkomt.

Alle onderdelen die je nodig hebt als spreker in het openbaar en waaraan je juist even moet denken voor je gaat staan om je eigen verhaal te starten komen kort, duidelijk en met sterke voorbeelden in dit boek aan de orde. Vergeet ook niet je kleding aan te passen, de accessoires en make-up na te lopen en zorg voor interactie met je publiek. Kortom, er wordt niets vergeten om aandacht aan te besteden.

Bent u ook wel eens spreker of wilt u juist ervaring opdoen als spreker? De gouden ogen zijn gericht op u! Na het laatste hoofdstuk realiseert u zich dat u het monster de baas bent. En nu de praktijk dus. Ook dat kan via een lezing door de auteur of het volgen van een workshop of training bij Machteld Kooij.

Het Monster met de Gouden Ogen is een echte aanrader voor de manager, de voorzitter, de directeur of de leek. Het boek blijft voor mij een naslagwerk en bij mijn volgend optreden? Gewoon nog weer even nalopen dus de tips en trucs. Want in de spotlights sta je zelden alleen.

Edward van der Zwaag

Het monster met de gouden ogen - Hoe je straalt in de spotlights
11 juni 2020 | Liesbeth Tettero

Of je nu aan een talkshowtafel aanschuift of een presentatie voor je collega’s geeft, iedereen vreest wel eens het ‘Monster met de gouden ogen’. Welke monster? Spreekangst! De angst voor ogen die op je gericht zijn, om een black-out te krijgen of voor klotsende oksels.

Mediaspecialist en trainer Machteld Kooij biedt hulp. Ze geeft in haar boek Het monster met de gouden ogen - Presentatie- én mediatraining een imposante hoeveelheid tips en oefeningen waar je meteen mee aan de slag kan. Het loont namelijk om het monster te bestrijden: de gouden ogen zijn de beloning die wacht als jij je podium gepakt hebt. En het is te temmen, vindt Kooij. Als je maar weet hoe.

In 7 hoofdstukken bewapent Kooij je om het monster te bestrijden. Ze gaan over de inhoud van je verhaal, zelfvertrouwen krijgen, je lichaamshouding, stemgebruik, kleding, samenwerken met andere sprekers en met interviewers, en inspelen op je publiek. In ieder hoofdstuk geeft ze tips uit haar eigen ervaring en uit haar trainingspraktijk: hoe kun je stralen en eerste hulp bij falen. Daar zijn beproefde, vaak eeuwenoude tips bij, zoals leren om duidelijker te articuleren door te praten met een mond vol kiezels. De oude Romeinen hadden daar al baat bij. Maar ook recente wetenschappelijke inzichten komen aan bod. Kooij raadt aan wat wetenschapper Amy Cuddy in haar veelbekeken TED-talk laat zien: maak jezelf voor je aan de bak moet twee minuten zo groot mogelijk. Door deze powerpose nemen je stresshormonen af en krijg je meer testosteron in je bloed, het zelfvertrouwen-hormoon. Verder komt vooral de adem vaak voor in tips: rustig en vanuit de buik. Mijn persoonlijke favoriet is de wethouder Hekking-oefening voor twee sprekers. Hoewel ik zelf tijdens trainingen regelmatig een pijnlijke generatiekloof ervaar (wethouder wie?), is het een hilarische oefening om het woord te krijgen en te houden. Eerst een fragmentje laten zien dan maar :)

Kooij laat haar tips en oefeningen tot leven komen met vele aansprekende en vaak bekende fragmenten van tv en uit films, en met ervaringen van bekende en minder bekende sprekers. Van de Romein Cicero tot Donald Trump, van Boris Johnson tot Nikki Tutorials, het palet aan voorbeelden is breed. Veel fragmenten zijn te zien op de website die bij het boek hoort. Of het verstandig is om zenuwen te bedwingen met alcohol? Kijk en oordeel zelf… Hoe maak je een verpletterende entree? Leer van Emma Thompson! Ook koninklijke blunders komen aan bod: van de Britse prins Andrew tot Willem Alexander zelf. Waarbij de laatste een blunder - een verhaspeld spreekwoord - charmant goed wist te praten. Falen is beslist niet altijd een ramp.

Of je een zeer geroutineerd spreker bent of voor het eerst je zegje gaat doen, Het monster met de gouden ogen helpt je om - nog - beter te worden. En als de zenuwen toeslaan, pak het boek dan gewoon even op. Van de illustratie op de kaft word je namelijk vanzelf vrolijk. En als één ding duidelijk wordt uit het boek, dan is het wel: maak het lichter. Dan smelten de zenuwen, kom je beter over en, mocht er iets misgaan, dan kun je dat veel beter relativeren. Altijd stralen dus!

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en van ambitieuze vrouwen (www.feministerie.nl)