Hoe ziet jouw werk er straks uit?
5 juni 2020 | Peter de Roode

In dit boekje geeft Frank Kwakman luchtige tips en aanbevelingen over hoe om te gaan met het vraagstuk of je werk nog wel bestaat over een jaar of tien. Op basis van veel gesprekken met betrokkenen geeft de auteur de lezer advies waar die zijn voordeel mee kan doen. Niet diepgaand, soms wat oppervlakkig of zelfs wat gedateerd, maar wel het denkproces bevorderend.

Een van de meest irritante vragen bij een sollicitatiegesprek is die waar je wordt gevraagd ‘waar je over vijf jaar wil staan’. Hoezo? Ik wil nu een baan, zo horen we menig sollicitant denken. Maar die korte termijn behoeftevervulling zal langzamerhand plaats moeten maken voor een oriëntatie op de lange termijn. Kwakman voelt dat goed aan en schrijft daar een beknopt boekje over. Hij geeft aan dat zo’n 70 procent van de mensen dat lange-termijnperspectief wel belangrijk vindt maar er niet aan toe komt op om er ook acties aan te verbinden. Of zij na het lezen - en of dat ze überhaupt gaan lezen - tot acties komen is natuurlijk maar de vraag, echter de toon is gezet: je bent zelf verantwoordelijk en je kunt meer dan je zelf denkt.

Kwakman is duidelijk van de positieve psychologie en met die instelling is het goed om een dergelijk boekje te schrijven. Toch had hij wat mij betreft ook mogen confronteren. Mensen aanmoedigen om uit hun routines te komen, de comfortzone te verlaten is bepaald niet makkelijk. Dat miste ik een beetje in dit boek: de spiegel. De auteur die zijn lezers de spiegel voorhoudt en stelt dat we nu in een maatschappij leven waarin je niet meer kunt wijzen naar de overheid, je organisatie of je manager maar dat je zelf aan zet bent. De comfortzone als vlucht om maar niet je verantwoordelijkheid te nemen.

Kwakman stelt het werk centraal en centreert daar zijn hoofdstukken omheen. Dus over hoe je werk verandert, over het toenemende belang van teams, waarom je niet zelf de regie zou nemen, waarom het goed is om met je leidinggevende een goed gesprek aan te gaan, en hoe je samen kunt werken aan de toekomst.

Het goede van dit boek is dat het een overzicht biedt en bewustwording creëert dat de medewerker meer kan dan hij zelf denkt. Hoeveel medewerkers zijn bekend met het 70-20-10-principe? Heel weinig denk ik. Kwakman laat zien wat je er mee kunt en koppelt het aan de vraag ‘hoe jij het liefst leert’.

Mijn kritiek betreft de oppervlakkigheid van het boek. Hij verwijst vaak naar online testjes en zet instrumenten in die ik wat oudbakken vind. Allemaal niet zo sterk in mijn optiek. Om de lezer een Belbin test in te laten vullen om erachter te komen welke Belbin-rol hij heeft, zal niet veel opleveren, zo schat ik in. Zie bijvoorbeeld wat Manon Ruijters over Tuckmann en Belbin schrijft in haar boek Opgavegericht teamleren. En ook het online laten invullen van de Kolb test kan natuurlijk nauwelijks iets opleveren wanneer mensen de achterliggende gedachten onvoldoende kennen.

Gelukkig bestaat het boek niet alleen maar uit online testjes en kent het ook betere onderwerpen. Eén daarvan vind ik die over ‘zichtbaarheid’. Een goed gekozen onderwerp omdat veel medewerkers daar wellicht te geringschattend over denken. Kwakman laat zien wat je op dit punt kunt doen aan activiteiten (onder andere werken aan je LinkedIn-profiel) en nevenactiviteiten.

Al met al een luchtig boekje dat een goed overzicht geeft over de vraagstukken van werk, niet diepgaand maar wel bewust makend.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken 'Meegaan of dwarsliggen' (2006) 'Werkvormen voor managers' (2010) en ‘Leidinggeven kun je zelf!’ (2012). Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek ‘Praktijkboek Veranderdiagnose’ (2013) en schreef hij samen met Peter van den Boom het boek ‘Theatervoorstellingen in organisaties’ (2015). Naast zijn schrijfactiviteiten organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Hoe ziet jouw werk er straks uit? - 'Een praktische en leesbare gids'
23 april 2020 | Sigrid van Iersel

In Hoe ziet jouw werk er straks uit? spoort Frank Kwakman de lezer aan om vooral zelf het initiatief te nemen. Het is de kunst om actief te blijven, je verborgen talenten te ontdekken en je eigen ontwikkelingspad uit te stippelen.

Nu de wereld op zijn kop staat, zijn ontwikkelingen rondom werk in een ongekende stroomversnelling geraakt. Veel mensen vragen zich af of hun baan straks nog wel bestaat en hoe dat in de veranderde omstandigheden uitgevoerd kan worden.

Als je wilt weten wat je daar concreet aan kunt doen, dan is het boek Hoe ziet jouw werk er straks uit jou op het lijf geschreven. Dit boek dateert van voor de corona-crisis, maar komt voor veel mensen vermoedelijk als geroepen.

Als organisatieadviseur en directeur van bureau e-Progress ziet Frank Kwakman vaak dat mensen wel verwachten dat hun baan in de toekomst zal veranderen of verdwijnen, maar toch niet in actie komen.

In dit boek daagt hij daarom de lezer uit kritisch naar zijn eigen werk te kijken. De eerste stap is om zelf een scherper beeld te krijgen hoe toekomstbestendig je werk eigenlijk is. Hoe veranderen de vragen van klanten? Welke effecten heeft de digitalisering op jouw werk?

Talenten
Een volgende stap is om zelf je verborgen talenten te ontdekken. Aan de hand van een voorbeeld van Marco van Basten maakt hij duidelijk hoe jij jouw ‘stip aan de horizon' ontdekt. Kies voor de sterke punten die je van nature al hebt. Welke talenten heb je nodig om met succes en plezier te werken?

Tegelijkertijd vindt Kwakman het nadenken over toekomstig werk nog te veel een individuele aangelegenheid. Als je teamgewijs of met de hele organisatie een innovatieve cultuur weet te creëren, dan levert dat nog veel meer op. En als lezer van dit boek kun je daar zelf ook een bijdrage aan leveren, laat Kwakman je in dit boek zien.

In gewone-mensentaal stimuleert Kwakman je om positief te blijven en nieuwe kansen te verkennen. De losse citaten van een onderhoudsmonteur, een wijkverpleegkundige, een financieel medewerker en andere beroepsgroepen sluiten daarbij aan. De boodschap: als je zelf aan de slag gaat met de toekomstbestendigheid van je werk, dan zie je gemakkelijker ook de nieuwe mogelijkheden.

Wegwijzer
In zijn boek laat Kwakman een groot aantal bekende concepten de revue passeren, zoals de leerstijlen van Kolb, de teamrollen van Belbin en de hedendaagse visie op vitaliteit. Ook beïnvloedingsstijlen, teamrollen en de regels voor feedback komen langs, zonder dat de auteur er diep op ingaat. Het boek is daarmee vooral een wegwijzer voor verkenners op het loopbaan-ontwikkelingspad.

Dat draagt bij aan het doel van Kwakman: mensen in beweging zetten die verlangen naar meer grip op hun toekomstige werk. Daarvoor is Hoe ziet jouw werk er straks uit? een praktische en lekker leesbare gids.

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is auteur van Lenig denken en Jongleren met Vermicelli.