Het leven, dat is pas topsport – Eyeopeners voor passievolle ondernemers
19 augustus 2020 | Mylene Bouwman

Verfrissend. Dat is het boek Het leven, dat is pas topsport van Sanne van Paassen. Ik heb al enorm veel boeken gelezen over ondernemen en mindset én toch weet dit boek me op een nieuwe manier te raken.

Het leven, dat is pas topsport van Sanne van Paassen is een fijn boek voor ondernemers en andere ambitieuze mensen die graag nog meer uit hun leven willen halen, zonder onnodig energie te lekken en richting een burn-out te racen.

Topsport versus ondernemen
Wat ik zo tof vind aan dit boek, is dat het een vergelijking maakt tussen de topsport en ondernemen en/of het gewone leven. Er staan hele mooie vergelijkingen in, die ik ook bij mezelf sterk herken vanuit het sporten. Van Paassen schrijft in haar boek dat ze er van uitgaat dat jij ook ‘iets’ met sport hebt en dat je anders het boek niet zou lezen. Hierdoor kun je vanuit een andere invalshoek naar je eigen leven kijken. Zo herkende ik mindfucks tijdens het sporten, ook terug in mijn leven als ondernemer. Terwijl je daar normaliter wellicht niet echt stil bij staat.

Simpel stappenplan
Het boek is ingedeeld op basis van het peakperformance stappenplan, bestaande uit 7 stappen. En dit zijn precies de stappen die Sanne zelf ook aflegde als topsporter in veldrijden. Dus ook hierin komt de combinatie van sport versus ondernemen weer terug. De bijbehorende visualisatie maakt nog duidelijker waarom je af en toe juist rust moet nemen, vlak voor een hoogtepunt. En waarom je na een hoogtepunt weer even moet dalen, voor je nogmaals naar de top kunt klimmen.

Voorzien van fijne oefeningen om meteen in actie te komen
Tot slot noemt Sanne ook al in het begin van het boek: dit is een doe-boek. Het heeft geen zin om enkel het boek te lezen en hem daarna weg te leggen. Voer de tussentijdse oefeningen uit! En dan weet je dat je aan het eind van het boek al 7 stappen verder bent, op weg naar: zakelijk winnen zonder privé te verliezen.

Kortom: naar mijn mening is Het leven, dat is pas topsport van Sanne van Paassen een must read voor iedere ambitieuze ondernemer. Vooral als je ook van sporten houdt. En natuurlijk als je zakelijk wil winnen, zonder privé te verliezen.

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.

Het leven dat is pas topsport - 'Goed hanteerbaar praktijkboek'
3 augustus 2020 | Franca Gribnau

De magie van de sportwereld. Volhardend en gefocust als geen ander, leven topsporters hun droom. Hoe slagen zij erin om boven zichzelf uit te stijgen? Sanne van Paassen neemt je mee in een wereld, die fascineert, verleidt, maar net zo hard door façades heen prikt en haar tol eist.

In haar nieuwe boek, Het leven dat is pas topsport, doet de oud-veldrijdster wat ze belooft. Ze geeft je de kans om topsportmentaliteit aan te wenden voor jouw dromen en doelen. Sanne van Paassen legt de lat hoog en spreekt tot je verbeelding: hoe ze het wereldklassement veldrijden won, hoe ze zich terug knokte na blessures en een nieuwe koers inzette. Nu coacht ze onder meer (top)sporters, ondernemers en andere professionals om het beste te halen uit hun leven.

In zeven stappen leert Sanne van Paassen je haar Peak Performance methode. Een methode voor kracht, balans, een goed plan en jezelf overwinnen. Haar filosofie motiveert ze met het pijnpunt: ‘Ambitieuze mensen vergeten vaak om goed voor zichzelf te zorgen, terwijl je juist een sterke basis nodig hebt. Duurzame topprestaties lever je alleen met een fit lichaam en heldere geest.' Rust, ontspannen, flow en fun zijn net zo essentieel. Kies bewust de momenten waarop je topprestaties wilt leveren, en plan bewust de momenten om bij te tanken. Sanne van Paassen krijgt je in flow en weet het nog simpel aan je te presenteren ook. Het gewin: met topsport technieken investeer je in een energieverhogende leefstijl, bouw je reset routines op en leer je van de winners mind. Een wijze les is veel meer aandacht voor mind-body connectie, dat ze het geheim noemt van duurzaam presteren. Verlang je naar meer balans? Leer hoe je weer luistert naar je lichaam en handelt naar je gevoel. Alert bent op waar je op leegloopt en waar je van oplaadt. En hoe je ‘Liefdevol schijt hebt' voor meer focus. Een concrete tip is bijvoorbeeld: begin de dag doelgericht door jouw intentie voor die dag te bepalen. Waarmee wil je vandaag het verschil maken? Daarmee geef je sturing en focus.

Naast je mentale en fysieke conditie op peil houden, haal je succes uit de gameplanning. Ook in het Peak Performance gameplan herken je de sport, met een raceplan als voorbeeld. Resultaatdoelen, procesdoelen en planning leg je pragmatisch erin vast. Samen met wat je nodig hebt om focus te houden en kritieke momenten te overwinnen. De proef op de som: met een persoonlijk doel loop ik de stappen langs. Ik zie het logische geheel. Doelgericht werken, ook genieten en veel aandacht voor je plafond doorbreken. Nu loont je inzet om vooraf die eigenzinnige Mindf*cks omgedacht te hebben en goede Mindprep strijdklaar te hebben. Sannes advies hoe je maandelijks evalueert, helpt bovendien om koers te houden. De route is duidelijk, de koers uitgezet. Nu omhoog balanceren en demarreren. De sporttaal motiveert.

Wat je met Het leven dat is pas topsport wint, is groei in persoonlijke effectiviteit. Het is een goed hanteerbaar praktijkboek, met sprekende voorbeelden en reflectievragen, veel tips en praktische invultools. Met de flair, energie en ambitie uit de topsport. Topsport magie, ja. Geniet van de vele sportspitsvondigheden, peptalk en openhartige interviews. Ze trekken je erdoorheen.

Franca Gribnau heeft een achtergrond in marketing, communicatie en (project)organisatie. Ervaring in onder meer onderwijs, bedrijfsleven en maatschappelijke initiatieven.