Succesvol zijn zonder het ego van de heren te kwetsen - Lach en een traan
9 november 2020 | Liesbeth Tettero

Dames, willen jullie carrière maken? Serieus genomen worden? Overtuigend kunnen communiceren? Tuurlijk, dóén, vindt de Amerikaanse comedian Sarah Cooper. Op één voorwaarde: het ego van man moet natuurlijk koste wat kost beschermd worden.

Om de tere mannenzielen te sparen, schreef Sarah Cooper een boek met ‘niet-bedreigende leiderschapsstrategieën voor vrouwen'. Een carrièregids voor vrouwen met een flink gevoel voor sarcasme. De vertaling in het Nederlands is nu uit, hoog tijd natuurlijk! Ook Nederlandse mannen verdienen tenslotte bescherming.

Ooow ja!
Sarah Cooper is meester van de hyperbool. Soms is daar niet veel voor nodig, zoals in haar beroemde filmpjes waarin ze uitspraken van Donald Trump playbackt. Een jonge, zwarte vrouw met een levendige mimiek in combinatie met de, eh, tja, bijzondere uitspraken van The Donald, een instant hit. De playback-act komt ook terug in de Netflix-film Everything's Fine, in een hilarische mix van satirische filmpjes en interviews. Hilarische, maar vooral ook schurende satire. Ironisch op zijn mildst, met flinke vleugen sarcasme en cynisme. En dat geldt ook voor haar handleiding voor ambitieuze vrouwen. Pagina's vol ‘oooowwww ja' momenten, het feest der herkenning voor veel vrouwen.

Te aardig of te vaardig?
Succesvol zijn zonder het ego van de heren te kwetsen' omvat 12 hoofdstukken met onderwerpen waar ambitieuze vrouwen mee worstelen. Over onder andere ambitie, onderhandelen, authentiek zijn, zelfzorg tijdens stress. Allemaal met een flinke Cooper-twist en een stevige grond van waarheid. Wat dacht je van het hoofdstuk ‘Communicatie: spreken als een man maar toch als vrouw gezien worden.' Hoe claim je je successen? "Dit project was erg succesvol dankzij mij': arrogant. "Het was echt teamwerk": niet gekwalificeerd. Het is helaas waar: vrouwen moeten de balans vinden tussen aardig en vaardig gevonden worden. Ben je te aardig, dan kun je natuurlijk nooit competent zijn. En ben je te vaardig, dan ben je de bitch. Daar kun je toch niet mee samenwerken... Hoe kom je hieruit? Cooper weet het zelf ook vaak niet: "Succes ermee", en "Het maakt niet uit, je wint toch nooit".

Neem een snor!
Wees dus vooral ambitieus, maar niet bedreigend! Onder de niet-bedreigende leiderschapsstrategieën vallen bijvoorbeeld: een fout maar een beetje ontdekken (niet: ‘deze cijfers kloppen niet', maar ‘sorry, maar kloppen deze cijfers wel? Ik weet het niet helemaal zeker, ik haat cijfers.'), zelf geen promotie vragen maar je baas (m) dat voor je laten doen, of, mijn favoriet: plak een snor op. In een eerdere druk van het Amerikaanse boek zat een plaksnor, nu zul je zelf moeten knippen en plakken (je kunt kiezen uit een aantal modellen) of langs de feestwinkel. Tip: in Zoom zit tegenwoordig een snor-filter, helemaal snel geregeld!

Lezen, lachen, huilen, gooien
Succesvol zijn ziet eruit als een vrolijk vakantie-doe-boek. Lekker kleurrijk, veel illustraties, mooi opgemaakte tegelspreuken, opdrachten en quizjes. Allemaal met de Cooper-twist: zoals de vragenlijst over hoe hard jij nog moet werken aan je bedriegerssyndroom en een spiekbriefje voor reacties op verschillende ongewenste intimiteiten. Halverwege vind je lege pagina's om op te droedelen tijdens het mansplainen, altijd handig. Cooper wilde een boek schrijven dat grappig zou zijn, maar dat mensen ook boos door de kamer zouden willen smijten. Lees dit boek vooral, lach tot je ervan moet huilen en wordt het je echt te veel: gooien maar! En dan gewoon weer verder met carrière maken natuurlijk he.

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en voor ambitieuze vrouwen (feminsterie.nl)

Succesvol zijn zonder het ego van de heren te kwetsen - 'Cadeauboek van het jaar'
30 oktober 2020 | Daniëlle de Jonge

Kan ik dit boek ergens nomineren als ‘Zakelijk cadeauboek van het jaar'? Het is echt hilarisch! Wel alleen geschikt voor mensen - M/V - die niet te zwaar op de hand zijn, weten wat ze met een korreltje zout moeten nemen en zichzelf niet ál te serieus nemen.

Kortom: Succesvol zijn zonder het ego van de heren te kwetsen van Sarah Cooper is geschikt voor vrouwen en mannen met een gezond gevoel voor humor. Wat humoristisch is het, wat ook wel te verwachten is als je auteur Sarah Cooper kent. Ze is in Amerika razend populair, onder andere door haar persiflages van Trump. Haar boek Succesvol zijn zonder het ego van de heren te kwetsen geeft een verfrissende twist tussen de andere managementboeken over vrouwen en carrière. En wel om vijf redenen.

Het hele carrièrespeelveld komt aan bod
Of je nu gaat solliciteren naar die toffe baan, ondernemerschap omarmt, diversiteit wilt vergroten, kiest voor leiderschap, authenticiteit voorop stelt: deze en nog meer thema's uit het zakenleven komen voorbij. Daardoor is het ook meteen voor iedereen leuk, want er is altijd wel een onderwerp wat voor jou relevant is.

Het is wel/geen leesboek
Het is niet een typisch managementboek zoals je kent. Genoeg te lezen is er zeker, alleen veelal in combinatie met beeldmateriaal. Grafieken zoals de sterk aan te raden manieren van communiceren en de anatomie van een e-mail. Tekeningen van man vs. vrouw waarbij het verschil in reacties soms pijnlijk zichtbaar wordt of bijvoorbeeld de verschillende gezichten van een people pleaser. En overzichten ter verduidelijking zoals de diversiteitsraad vol blanke mannen en de checklist kleuter vs. mannelijke CEO die opvallend veel euh ....overeenkomsten laten zien.

Het klopt ook écht. Grotendeels
De voorbeelden die Sarah Cooper aanhaalt herkent iedereen. Daarbij neemt ze zowel de mannen als de vrouwen flink op de hak, maar legt tegelijkertijd ook bloot hoe er over vrouwen wordt gedacht. Door sommige mannen althans. Ik noem eens wat: een deadline stellen. Zeg je als vrouw ‘Het moet maandag klaar zijn' dan ben je bedreigend, zeg je ‘Denk je dat je het maandag af zou kunnen hebben' dan ben je niet bedreigend. Of deze: iemand zegt ‘Je moet hier nog wel wat aan doen'. Ben je een vrouw dan vinden mensen je keihard, zeg je dit als man dan vindt men je ineens behulpzaam. Tsja.

Hele praktische tips
Over hoe je carrière maakt zonder het iedereen onder de neus te wrijven. Over de keuze óf aardig gevonden worden óf succesvol zijn. En over de perfecte pitch voor een kick-ass zakenvrouw. Alles met een vrolijke noot en soms extra dik aangezet om een punt te maken. Ook grappig omschreven met heel bruikbare tips, maar wel over een heel serieus onderwerp: de kantoorplattegrond om jezelf te beschermen en de Eerste Hulp bij Ongewenste Intimiteiten-spiekbrief.

Allerlei doe-dingen
Omdat het nu eenmaal een lollig boek is, zitten er ook allerlei doe-pagina's in. Bij elk hoofdstuk een geinig werkblad, opplaksnorren om uit te knippen waardoor je meteen serieuzer genomen wordt en lege pagina's om op te droedelen tijdens het mansplainen. On top of it all: prestatiebuttons om uit te delen aan mannen voor bijvoorbeeld ‘noemde mijn ouderlijke plicht geen pappadag', ‘wachtte iets langer voor ik een vrouwelijke collega onderbrak' of ‘was deze meeting minder dan 95% aan het woord'.

Genoeg te doen, lezen en lachen dus. De kans bestaat wel dat je argwanende blikken krijgt toegeworpen van mannelijke huis- of kantoorgenoten als je hardop lacht, jezelf op de knieën slaat en uitroept ‘Ja zo is het!' Maar ja, dat is dan maar zo. De conclusie van de auteur over succesvolle vrouwen: wees zo bedreigend als je zelf wilt. En zo is het.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl. Voor Managementboek verzorgt ze de Online training Klantgericht verkopen.