Hoe word ik een on(der)wijs goede teamleider? - 'Grijpt aan'
24 september 2021 | Koen Kollau

Hoe word ik een on(der)wijs goede teamleider van Raimke Groothuizen neemt je mee in een zeer geanimeerd verhaal waarin de hoofdpersoon vreselijke uitglijers maakt en uiteindelijk haar collega’s buiten bewustzijn weet ‘te raken’.

Zonder dat Groothuizen het wellicht door had, heeft ze niet alleen een leerzaam managementboek in romanvorm geschreven. Er zit zelfs een vleugje persoonlijke ontwikkeling in. Dit boek is voor elke eigenwijze manager geschreven die steeds weer te veel hooi op zijn vork neemt en uiteindelijk tot het besef komt dat je in samenwerking met je collega’s tot het beste resultaat komt.

Hoe word ik een on(der)wijs goede teamleider van Raimke Groothuizen is een boek dat je waarschijnlijk binnen 1 dag uitleest. Het verhaal grijpt je aan. Iedereen heeft zich weleens in een soortgelijke situatie begeven. Althans, eenieder die een hogere functie ambieert binnen de organisatie waar men al werkzaam is. Damara, de hoofdpersoon, maakt een opstap naar teamleider tegen de verwachting van haar collega’s in. Er ontstaan afgunst, jaloezie en verschillende irritaties jegens Damara, die op haar manier het beste voor denkt te hebben met haar collega’s.

Van hogerhand wordt een nieuwe strategie bepaald die vervelende consequenties met zich mee kán brengen voor haar collega’s. Wekenlang werkt Damara keihard door om in samenspraak met haar collega’s met een gedegen plan te komen. In plaats van constructieve gesprekken te voeren wordt ze zwart gemaakt waar ze bij staat. En tot overmaat van ramp gaat ze finaal onderuit op het moment dat ze moest ‘shinen’.

Ze vraagt haar vader, een begenadigd manager waar Damara geen geweldige band mee heeft, om hulp. Zijn tips en tricks zijn echter geen voorbeelden die ze wil opvolgen. De tips van haar eigen manager werken zelfs averechts.

Het is de Panda die haar pas na een noodlottige situatie tot inzichten brengt. Door echt met je collega’s in gesprek te gaan en dóór te vragen op persoonlijk vlak. Waarom gedraagt een persoon zich zo dat hij/zij je zwart kan maken? Waarom gooit een collega steeds zijn kont tegen de krib?

Op een spannende, emotionele en grappige manier weet Groothuizen je mee te voeren in het verhaal en juist op het moment dat Damara écht met haar collega’s in contact treedt komt ze tot conclusies die je zullen verbazen. Dat is omdat er in dit verhaal een krachtig stukje persoonlijke ontwikkeling verwerkt is. Daardoor kun je open gaan staan voor het echte gevoel achter iemands doen en laten.

Of je nu in het onderwijs werkzaam bent, in een magazijn, als hoofdverpleger in een ziekenhuis, een teamleider op een klantenservice of aannemer op de bouw. Dit boek helpt je de juiste zetten te maken. Je werkt met mensen, wees daarom ook menselijk.

Zelf ben ik geen onderwijzer noch teamleider, het boek sprak mij aan door de Panda. Al jaar en dag gebruik ik een Koe in mijn bedrijfslogo, wat voor mij symbool staat voor mijn manier van doen.

Onbevooroordeeld en authentiek. Een koe zal je altijd vragend of nieuwsgierig aan kijken, nooit aanvallend en los daarvan wordt het - misschien daarom - vaak als een dom dier bestempeld. Maar wat is dom? De Panda zou je ook zo kunnen zien. Na het lezen van dit boek kom je tot een beter besef.

Hoe word ik een on(der)wijs goede teamleider? - 'Helpt relativeren'
7 september 2021 | Esther Herreijgers

Ik las niet eerder een managementboek in romanvorm. Hoe word ik een on(der)wijs goede teamleider van Raimke Groothuizen was de eerste. Op het boek staan termen als ‘blijven spelen' en ‘rust', een combinatie die mij zelf in leidinggeven lastig leek. Met de nadruk op leek!

Hoe word ik een on(der)wijs goede teamleider van Raimke Groothuizen is fijn, relaxed en grappig om te lezen en niet onbelangrijk: leerzaam. Groothuizen gebruikt haar uitgebreide ervaring als onder andere trainer en spreker in dit boek heel goed, en combineert dat prettig speels met haar ervaring als prijswinnende animatiemaker.

De hoofdpersoon in het boek is Damara. Zij neemt je mee in haar nieuwe baan als teamleider van een groep onderwijzers. Een van de groep waar ze tot dat moment zelf ‘gewoon' als teamlid in meewerkte. Door haar aanpak, maar ook door voor haar onbekende privé achtergrondverhalen van haar team, loopt het niet op rolletjes en wordt zij zelfs weg gewenst.

Damara's startperiode verloopt alles behalve vlekkeloos. Ze is onhandig, en dat zorgt ervoor dat haar manier van leidinggeven averechts werkt. Haar team wordt een zeurend zooitje, en heeft totaal geen zin in de aankomende Grote Verandering van ook misschien wel hún baan. Ze zijn meer geïnteresseerd in de koeken die Damara meebrengt... Wanneer Damara haar worsteling per ongeluk op een wel erg desastreuze manier duidelijk maakt, krijgt zij hulp van een pandabeer. Die bij haar thuis woont. Ze ervaart dat je soms je kwetsbare kant mag laten zien, om je doelen als teamleider te halen en jouw team mee én tevreden te krijgen. Het is weliswaar een robot-panda, maar er komt zeer wijze en relativerende praat uit. De auteur zorgde ervoor dat ik het geschrevene voor me zag, maar ook mezelf voor me zag in de gebeurtenissen. Soms liet zij mij hardop lachen, het is regelmatig herkenbaar en er liep zelfs een keer een traan over mijn wang.

Dit boek is soms serieus, soms grappig. Een superfijne roman, geschreven voor aankomende, maar zeker ook gevestigde teamleiders. Groothuizen laat zien dat je door een andere aanpak de mensen waarvoor jij verantwoording draagt enthousiast hun werk kunt laten doen. En niet onbelangrijk, met plezier! En...: dat jouw groep het werk doet en niet jij zelf (toch-maar-even-snel). Pandabeer is wijs. Panda relativeerde Damara, Damara relativeerde mij. Zonder mijn eigen eigenwijsheid te hoeven verliezen.

Het verhaal speelt zich af in het onderwijs, maar ‘de les' van het boek is bij vele instellingen of bedrijven goed bruikbaar. Raimke Groothuizen helpt te relativeren en de handvatten die ze geeft gaan er zéker voor zorgen dat ik speels blijf, maar vanaf nu met meer rust.

Esther Herreijgers