Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Zet je klant centraal! - Bouwen aan commercieel succes met de hele organisatie
13 juli 2017 | Fred Rutgers

Zet je klant centraal! van Roy Klaassen, Karolien van der Ouderaa en Evelien van Damme is een boek uit de dagelijkse praktijk. De auteurs hebben 25 ervaren salesmanagers en commercieel directeuren gevraagd naar hun ervaringen en tips uit de praktijk en dat zie je ook terug in dit leuke boek.

Dit is een boek met tips waarmee je direct morgen aan de slag kunt en geen wetenschappelijk theoretisch boekwerk dat in de praktijk slechts door een beperkt aantal lezers van cover tot cover gelezen wordt. Nee hier hoor je praktijkmensen vertellen hoe zij het aanpakken. De auteurs koppelen hun persoonlijke visie aan die van de mensen uit het veld. Je krijgt mooie voorbeelden van hoe grote organisaties worstelen met de omslag van product en doelgericht naar klantgericht. Hoe doen zij het? En waar lopen ze tegenaan? Wat levert het ze op? En waarom doen ze het eigenlijk? Dit zijn vragen waar volgens mij menig lezer mee worstelt en waarop ze in dit boek vaak een antwoord vinden.

Hoewel dit boek is geschreven door drie collega’s uit het zelfde bedrijf is het gelukkig geen ingebonden bedrijfsbrochure geworden maar gewoon een informatief en toegankelijk boekje dat zeker de moeite van het kopen en lezen waard is.

De auteurs zijn erin geslaagd om in dit boek drie knoppen te definiëren waar je als ondernemer of commercieel verantwoordelijke aan kunt draaien om de commerciële slagkracht en de klantgerichtheid van jouw bedrijf en je team te optimaliseren. En als je dit boek leest kun je daardoor op zoek naar deze knoppen binnen jouw bedrijf om de boel beter in te regelen. Soms een beetje naar links en dan weer wat naar rechts draaien kan een wereld van verschil maken. Ook was ik blij om te lezen dat de auteurs ook uitleggen dat klantcentraal werken geen project is van een paar mensen binnen een onderneming, maar dat het geen tijdelijke bevlieging meer kan zijn en waarom. Bovendien geven ze gelukkig helder aan dat klantcentraal denken door de gehele organisatie gedragen moet worden om er samen een succes van te kunnen maken. De focus moet worden verlegd van het behalen van kortetermijndoelen naar een langetermijnvisie waardoor je als organisatie echt niet één maar zelfs meerdere stapjes extra kunt gaan doen voor je klanten waardoor je meer dan ooit ook relevant gaat worden en blijven als volwaardige partner voor de klant die echte toegevoegde waarde levert.

Achterin Zet je klant centraal! staat overigens ook nog een leuk overzicht met de profielen van de meewerkende commercieel directeuren. Ook het overzicht van alle buzzwords die rondom dit thema regelmatig gebruikt worden met de daarbij behorende uitleg zal door veel lezers gewaardeerd worden. Want iedereen heeft het wel over zaken als Kaizen, Lean en Net Promotor Score, maar weet iedereen ook wel wat dat echt in de praktijk betekent? Niet, nou dan is dit lijstje handig om even te bekijken!

Fred Rutgers is actief als ondernemerscoach, retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schrijft al jaren blogs voor diverse websites zoals www.deondernemer.nl, waar hij blogger van het jaar 2016 werd. Daarnaast heeft hij diverse boeken geschreven.


Roy Klaassen, Karolien van der Ouderaa, Evelien van Damme
Zet je klant centraal!

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden