Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
De zelfbewuste leider - 'Raakt de essentie'
29 mei 2020 | Rob Govers

Met De zelfbewuste leider, naar het hart van persoonlijk leiderschap van Godfried IJsseling, trainer bij De Baak, kunnen alle boeken over persoonlijke ontwikkeling in de prullenmand. Waarom? Omdat het simpelweg de essentie raakt.

Kasten vol heb ik gelezen en met dit boek heb ik besloten: dit is het laatste boek dat ik over dit onderwerp lees. Dat is een geruststellende gedachte. En een diepe buiging naar IJsseling om zijn wijsheid te delen in dit fijne boek.

Ik schrijf deze recensie in thuisisolatie wennend aan de nieuwe ‘thuiswerkwerkelijkheid'.

Dit fenomeen vraagt een nieuwe vorm van bewustzijn. Het boekt spoort aan tot permanent zelfonderzoek. Rode draad in het boek is werkelijk contact maken met je eigen binnenwereld. Niet als doel op zichzelf doch als een voorwaarde voor het doorbreken van de identificatie met valse zelfovertuigingen. Pas dan kun je jezelf echt waarnemen. Vervolgens is het zaak de eigen demonen te leren accepteren.

Jezelf waarnemen kan alleen als je leert voelen in het hier en nu. Voelen wordt doorgaans als lastig ervaren. Voelen is open staan zonder enig oordeel, als het ware luisteren naar een bijna onhoorbaar geluid. IJsseling noemt dit proces van zelfwaarnemen of oplettendheid ‘meditatie'. En die staat van waarnemen is nodig om jezelf te bevrijden van identificatie met stagnerende overtuigingen, gedachten en dagdromerijen. Daarmee wordt de term meditatie ontdaan van spiritualiteit en zweverigheid. En ter geruststelling: geen mens is vrij van ‘egodingetjes' en heeft een ‘neurozentuintje' en heeft daarom baat om naar zichzelf te kijken vanuit het perspectief van een buitenstaander.

Dat maakt het iets eenvoudiger om de vier basale emoties - boos, blij, bang en bedroefd - te observeren en geeft je keuzevrijheid of je jezelf wilt identificeren met die basale emotie of dat je die emotie als buitenstaander waarneemt en daardoor makkelijker kunt relativeren.
Het ego, het zelfgecreëerde beeld van jezelf, de gekleurde bril waarmee je de werkelijkheid beziet, staat echt contact met de wereld in de weg. Het ego werkt als een ‘selffulfilling prophecy'. Bijvoorbeeld het gevoel van ‘ik ben niet goed genoeg' is vaak diep geworteld. Deze vinden hun oorsprong in imprints. IJsseling citeert Stephen Wolinsky.

Imprints zijn rudimentaire conclusies van ongemak en onvolkomenheid die stammen uit de voltooid verleden tijd. De oorsprong van het ‘valse zelf' vindt wortel in de eigen persoonlijke geschiedenis. Vanuit zelfbewustzijn en innerlijk leiderschap kun je besluiten te gaan leven vanuit je ‘ware zelf': ‘wat ik ook doe, ik mag zijn wie ik ben'.

Persoonlijke ontwikkeling is geen navelstaren, het helpt om in verbinding te zijn met de complexe, onvoorspelbare en bij vlagen chaotische wereld om ons heen. De auteur beschrijft het Cynefin Framework van Dave Snowden dat bestaat uit vier domeinen met verschillende gradaties van complexiteit. Met de Corona-lockdown door het steeds muterend covid-19 virus zitten we midden in het complexe (3 de ) domein met ‘unknown unknowns' en het chaotische (4 de ) domein met ‘unknowable unknowns'.

Door een groeiend zelfbewustzijn zal in eerste aanleg de eigen desoriëntatie en verwarring toenemen en daarmee het eigen lijden intenser worden aldus IJsseling in De zelfbewuste leider. Het lijden wijst de weg naar zelfbewustzijn. Persoonlijke ontwikkeling is de werkelijkheid toelaten en accepteren zoals die is. Daarmee wordt de zelfgemaakte wereld, het repeterende patroon van gedachten die een illusie blijken te zijn, doorbroken.

Rob Govers is Register Loopbaancoach (RL) I NOLOC Gecertificeerd Loopbaanprofessional I Gespecialiseerd in loopbaancoaching, duurzame inzetbaarheid, outplacement en re-integratie in het publieke domein en het openbaar bestuur.

De zelfbewuste leider - Onderzoekt zijn gedachten
23 september 2019 | Elly Stroo Cloeck

De leiders van tegenwoordig leiden vaak niet vanuit een visie, maar vanuit dwang of angst, beschrijven stappen die noodzakelijk zijn om te overleven als bedrijf.

Eigenlijk is het dus de buitenwereld die leidt, terwijl de leider een manager wordt van een onvermijdelijk proces. Zelfbewustzijn is nodig om eerst jezelf, en daarna anderen te kunnen leiden. Hoe je persoonlijk leiderschap ontwikkelt, wordt uitstekend op theoretisch niveau geschetst in het boek De zelfbewuste leider van Godfried IJsseling.

Nu is leiderschap ondergeschikt aan het economische systeem, dat we notabene zelf hebben ontworpen. Dat systeem zit tot in onze haarvaten, of beter gezegd, in onze overtuigingen: we zijn er zeker van dat spullen kopen ons gelukkig maakt, en dat efficiency ons welzijn verbetert. Als we ons bewust worden van die overtuigingen, en die gaan veranderen, kunnen we authentiek worden en onszelf gaan leiden. Dus, om zelfbewust te worden moeten we onze overtuigingen aanpakken.

IJsseling begint met uit te leggen dat veel zintuigelijke waarnemingen door ons onbewuste gefilterd en verwerkt worden, en vaak aangepast, vervormd of genegeerd worden, en zo tot onjuiste overtuigingen leiden. Die overtuigingen leiden weer tot een specifieke filtering en verwerking van waarnemingen, die die onjuiste overtuigingen versterken. Een vicieuze cirkel dus. Wat we denken te weten, heeft niets meer met de werkelijkheid te maken. Je hiervan bewust zijn is een goede eerste stap. Je denkwijze kritisch onderzoeken, is een tweede.

Jezelf leren kennen gaat niet lukken met ‘de kleurtjes', sterker nog, die zorgen dat je niet meer in jezelf of een ander verdiept. Je weet toch al dat hij blauw is/ jij blauw bent? Het gaat om het onderzoeken van wat je denkt en voelt. Het boek voert ons via de inzichten van Spinoza, Kahneman, Gilbert, Jung, Freud, Brené Brown, Tolle, etcetera naar het Cynefin framework van Snowden, wat gaat over de verschillende problemen of omgevingen, domeinen genoemd, en de beste reactie daarop:

Het Vanzelfsprekende domein zit vol known knowns die je met een simpele routine, de best practice, te lijf gaat. Het Gecompliceerde domein heeft known unknowns, die pak je aan met onderzoek en een good practice. Het Complexe domein is een stuk lastiger, met unknown unknowns, je gaat voorzichtig maar wat proberen en zo komt er een emergent practice. Tenslotte het Chaotische domein, totaal onvoorspelbaar, ook achteraf. Hierin vind je de unknowable unknowns. Gewoon maar wat gaan doen en kijken wat eruit komt: een steeds weer nieuwe handelswijze - de novel practice.

Wij behandelen alles het liefst Vanzelfsprekend, misschien zelfs Gecompliceerd. We proberen het Complexe domein te controleren, en lukt dat niet, dan verzinnen we gewoon nog meer controlemaatregelen. We houden ervan de werkelijkheid te versimpelen en houden niet van onvoorspelbaarheid. Maar door die niet-passende reactie creëren we juist nog meer onvoorspelbaarheid, nog meer chaos. Het wordt een self fulfilling prophecy. Het onderzoeken van je binnenwereld behoort ook tot het Complexe domein. Dat vereist dus experimenteren, en het verlaten van de oude routines.

Dit brengt ons dan op persoonlijke ontwikkeling en leren. Leren kun je doen op 3 niveaus: op het eerste niveau leer je om de dingen die je doet, beter te doen. Op het tweede niveau leer je om betere dingen te doen, hier kijk je naar je waarden en overtuigingen. Op het derde niveau denk je na over je denken, leer je om de dingen anders te zien. Dit past bij het Complexe domein. Dit onderdeel is ontleend aan het werk van Gregory Bateson, die ook de grondleggers van NLP heeft geïnspireerd.

De zelfbewuste leider is een wat filosofisch boek, verwacht dus geen stappenplan om zelfbewust te worden, maar wel een uiteenzetting van de verschillende theorieën en uitgangspunten met een prettig leesbare schrijfstijl die de filosofische en psychologische onderwerpen bepaald niet zweverig beetpakt.

Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor ‘Managementboek van het Jaar 2020'. Let op: dit boek dingt mee naar die titel, maarrrrrrr......er zijn 6 Juryleden en we lezen 240 titels, dus uit bovenstaande recensie kun je maar hééél weinig afleiden over de plaats van dit boek op de uiteindelijke ranglijst.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden