Zakendoen van hier tot Tokio - 'Met humor en respect geschreven'
16 november 2020 | Nandini Bedi

Bent u een manager of een business professional die internationaal zaken doet? En wilt u voorkomen dat datgene wat uw grootste kracht is, zich tegen u keert? Als u deze beide vragen met ‘ja' beantwoordt, dan is Esther Janssens Zakendoen van hier tot Tokio een boek dat u niet mag missen.

Esther Janssen is zelf een succesvol ondernemer en heeft meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van interculturele training en coaching. Ze laat in Zakendoen van hier tot Tokio zien waarom de Nederlandse bedrijfscultuur internationaal heel succesvol is, maar geeft ook aan waar de valkuilen liggen. Het boek begint met een uiteenrafeling van het ‘Nederlandse DNA', en de waardeoordelen die daarin besloten liggen. Nederlanders oordelen graag over ‘de ander', maar zulke oordelen zeggen eigenlijk meer over henzelf dan over die ander. De lezers die ervan overtuigd zijn dat er niet zoiets bestaat als het ‘Nederlandse DNA' weet Janssen op overtuigende wijze te verrassen.

Het grootste deel van het boek is gewijd aan levendige beschrijvingen van de vijf succesfactoren van de Nederlandse bedrijfscultuur. Janssen laat zien dat te ver doorgevoerd, elk van die sterke kanten ook kan leiden tot falen. Nederlanders zien zichzelf bijvoorbeeld graag als ‘betrouwbaar', en het uitdragen daarvan is een belangrijke succesfactor. Maar als zulk vertrouwen op te weinig vaste grond gestoeld is kan het snel doorslaan in ‘naïviteit', en daarmee een oorzaak zijn voor mislukkingen. Elk van de secties van het boek kent case study's en foto's, die de factoren die bepalend zijn voor successen en mislukkingen nog beter inzichtelijk maken. Daarnaast biedt elk van de secties handige, gebruiksklare tools om de genoemde gevaren te herkennen en te vermijden. Met andere woorden, interculturele competenties kan je leren.

Zakendoen van hier tot Tokio is een toegankelijk geschreven boek, dat met humor, maar ook met respect, de inzichten en praktische tips biedt die nodig zijn voor succesvol internationaal zakendoen.

Nandini Bedi slaat op verschillende manieren bruggen tussen India en Nederland. Ze verzorgt interculturele trainingen voor bedrijven, gericht op de relatie tussen Indiaen Nederland. Als kenner van de Indiase cultuur blogt ze regelmatig over Nederland op taal-tale.com. Haar analyses van Nederlandse verwachtingenen omgangsvormen zijn herkenbaar voor mensen uit de zakenwereld. Als native speaker kan ze het belang van taal duiden, en heeft ze praktische tips over effectiever communiceren. Nandini kent de Indiase zakencultuur van binnenuit, en werkte 15 jaarin dat land voor ze in 2001 naar Nederland verhuisde.Nandini is tevens docent Engels voor middelbare school leerlingen en volwassenen.

Zakendoen van hier tot Tokio - 'Verplichte literatuur'
10 november 2020 | Rob van Nes

Zo af en toe schrijf ik een managementboek en als dat af is dan is er een idee voor een volgende, al duurt het dan weer een paar jaar voordat het er is. Het volgende thema dat ik op mijn lijstje had is een boek over het internationaal ondernemen vanuit een zakelijk cultureel perspectief...

Inmiddels staat het er niet meer op want sinds kort is het er. Esther Janssen heeft het boek geschreven dat ik had willen schrijven en ze heeft dat beter gedaan dan dat ik het zou hebben kunnen schrijven. Zakendoen van hier tot Tokio is de titel.

Er is internationaal de nodige literatuur over zakelijke culturen, maar veel daarvan is geschreven vanuit een onderzoeksperspectief. Zakendoen van hier tot Tokio is voor een belangrijk deel gebaseerd op eigen ervaringen van Esther Janssen, en ze stelt de Nederlandse ondernemer centraal. Niet de wereld is anders, wij Nederlanders zijn een bijzonder volkje. Heel terecht begint Janssen daar dan ook het boek mee. Wie zijn wij eigenlijk? In de meeste boeken over ‘de Nederlander' gaat de borst vooruit. Janssen kijkt daar heel objectief naar, hoe ziet de buitenlander ons? Waar onze geschiedenisboekjes volgeschreven zijn met heldenverhalen, schetsen historici uit andere landen vaak een ander beeld. In het boek van Janssen wordt bijvoorbeeld de VOC-tijd belicht zoals de buitenlander die kent. Dat is een heel stuk minder positief en heldhaftig dan wat wij hebben geleerd. Dit soort spiegels zijn noodzakelijk om pijnlijke flaters bij internationale contacten te voorkomen.

Als gezegd bevat het boek heel wat eigen ervaringen. Die, in combinatie met de cases waar ieder hoofdstuk begint, maken het boek prettig leesbaar en trekken het uit de theoriehoek die literatuur over dit thema vaak heeft. De voorbeelden van bijvoorbeeld goed bedoelde Nederlandse humor met een totaal tegengesteld effect, zelfs schadelijk voor het bedrijf, spreken boekdelen.

Dat Janssen een vrouw is draagt niet alleen voor de vrouwelijke lezers bij aan de geloofwaardigheid van het boek. Op Erin Meyer na zijn het meestal mannelijke auteurs die schrijven over (zakelijk) culturele verschillen.

Van een recensent wordt ook een kritische noot verwacht. Die is niet gemakkelijk te vinden. Wellicht had het boek, vanwege de oververtegenwoordiging van China in de voorbeelden,  Zakendoen van hier tot Peking moeten heten. Gelet op de achtergrond van Esther is dat heel begrijpelijk, maar daarmee raakt een aantal voor de Nederlandse ondernemer ook belangrijke landen een beetje ondergesneeuwd.
Een andere observatie is dat er vaak in algemeenheden en ervaringen van Janssen wordt gesproken, maar soms ook man en paard wordt genoemd. Zoals bijvoorbeeld een opmerking dat Heineken in Afrika animeermeisjes inzet. Dat zou zo kunnen zijn, maar een dergelijke opmerking is nogal wat. In de overtuiging dat de auteur dat niet uit eigen waarneming weet zou dat beter onderbouwd moeten worden.

Hoe dan ook, Zakendoen van hier tot Tokio is verplichte literatuur voor eenieder die zakelijk over de aardbol zwerft. Ook voor de ervaren zakenreiziger, waartoe ik mijzelf na 30 jaar internationaal werken reken. Ik heb het boek met veel plezier gelezen en heel veel van opgestoken. Daarnaast hoort het thuis op de boekenlijst van iedere student international business.

Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.