Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
China's New Normal - 'Een fascinerend boek om te lezen'
11 oktober 2019 | Sjors van Leeuwen

Het duurt nog even en dan heeft China het wereldleiderschap van de USA definitief overgenomen en laat het Europa ver achter zich. In 2030 wil China wereldleider in innovatie zijn en koploper in acht industrieën. Pascal Coppens beschrijft in China's New Normal hoe China dit gaat lukken.

Als het om technologie en innovatie gaat kijken we vooral naar Amerikaanse bedrijven als Google, Apple, Tesla of Amazon. Die associatie zorgt voor een enorme blinde vlek, zo schrijft de Belg Pascal Coppens in zijn boek China's New Normal. Coppens is technologie-ondernemer, sinoloog (China kenner) en al meer dan 20 jaar woonachtig en werkzaam in China en Sillicon Valley. Hij ziet dat het Westen links en rechts ingehaald wordt door bedrijven als Alibaba, Tencent en Baidu met in hun slipstream duizenden en duizenden slimme Chinezen, bedrijven en startups.

Het boek China's New Normal - Hoe China de standaard zet voor innovatie, bestaat in de kern uit 8 hoofdstukken waarin de auteur je meeneemt langs 8 industrieën. Allemaal industrieën waarin China in 2030 wereldleider wil zijn. Volgens de Chinese roergangers noodzakelijk om de groeiende (lagere) middenklasse in China een betere toekomst te kunnen bieden met meer welvaart en welzijn. Met het plan ‘Made in China' wil China de transformatie maken naar een innovatieve en slimme samenleving en minder afhankelijk zijn van het Westen. Centraal in deze ontwikkelingsspurt staat de toepassing van Artificiële Intelligentie (AI). Dat is de troefkaart die China maximaal gaat uitspelen.

Het gaat om de volgende industrieën, met tussen haakjes het jaartal waarin China wereldleider wordt in die sector als het meerjarenplan van de Chinese overheid loopt zoals gepland: smart security (2013), smart media & entertainment (2015), smart retail (2017), smart finance & insurance (2019), smart mobility (2021), smart manufacturing (2023), smart health (2025) en smart education (2030). Dit alles zal niet zonder slag of stoot gaan, denk aan de discussie rondom de introductie van Huawei 5G in het Westen. In ieder hoofdstuk passeren een groot aantal praktijkvoorbeelden, cijfers en inzichten de revue en worden het Westen en Oosten regelmatig langs de innovatiemeetlat gelegd. Ieder hoofdstuk sluit af met een lijstje met de belangrijkste punten om te onthouden. Knip ze uit en hang ze aan de muur, zou ik haast zeggen.

Zoals je ziet is China in een aantal industrieën de Westerse wereld al voorbij gestreefd. Snelheid is dan ook de nieuwe innovatie, zo concludeert de auteur. Hij heeft de sectoren ook in chronologische volgorde gezet en ziet dat China zijn hele maatschappij slimmer maakt in zes logische stappen van universele sociale ontwikkeling en materiele behoeftes tot welzijn en intellectuele verrijking:

1. Een veilig en fier land - Smart Security (inclusief sociale kredietsysteem).

2. Een blij en betrokken land - Smart Media & Entertainment.

3. Een aangename consumentenervaring - Smart Retail & Finance.

4. Een efficiëntere industrie - Smart Manufacturing.

5. Een beter en gezond stadsleven - Smart Mobility & Health.

6. Een slimmere Chinees - Smart Education.

De auteur beschrijft uitgebreid hoe China sinds 2013 in sneltreinvaart de omslag maakt van ‘Made in China' naar ‘Create in China'. Waarbij in alle sectoren AI de dominante factor is en waarin slimme algoritmes, robotica en personalisatie steeds meer de rol van boekhouders, dokters, fabriekswerkers, chauffeurs en leraren zullen overnemen. Zo verwacht men in China dit jaar al 100 miljoen AI-educatieve robots te verkopen. Dit soort ontwikkelingen vindt men in China minder snel een probleem want in veel beroepen is er een groot tekort op de arbeidsmarkt.

Het succes van China is gestoeld op aantallen waarvan het je al snel gaat duizelen. Om maar iets te noemen: 221 steden met meer dan 500.000 inwoners, 100 steden met meer dan 1 miljoen inwoners en binnenkort 15 mega-steden met meer dan 15 miljoen inwoners. Meer dan 500.000 scholen, 4000 hogesnelheidstreinen. 1,1 miljard gebruikers van WeChat, 800 miljoen mobiele internetgebruikers (waarvan 85% met zijn mobiel betaalt) en 658 USD-miljardairs, precies 74 meer dan in Amerika. Een andere succesfactor is dat China werkt vanuit een langetermijnvisie met een duidelijk plan. Zo lanceerde de Chinese overheid in 2008 het ‘Duizend talentenplan' waarbij de meest toonaangevende wetenschappers gelokt werden om terug te komen naar China. Inmiddels zijn er 7000 experts teruggekeerd op het oude nest. Een andere succesfactor is de Chinese socialistische staatsgedreven economie, zo schrijft de auteur. Dat maakt dat de Chinese overheid in nauwe samenwerking met grote (tech)bedrijven grote maatschappelijke veranderingen snel kan doorvoeren. Daarnaast investeren de Chinese overheid en het bedrijfsleven vele miljarden dollars in talloze innovatieprogramma's, veel meer dan in het Westen gebeurt. Maar de belangrijkste reden is misschien wel, zo schrijft de auteur, dat Chinezen veel minder in angst leven dan wij in het Westen.

China's New Normal is een fascinerend boek om te lezen. Enerzijds is de transformatie die China doormaakt ongekend, anderzijds drukt het jouw als lezer nog eens met de neus op de feiten. Want we kijken als het om innovatie gaat toch vooral naar het Westen, maar de wijzen komen dit keer (opnieuw) uit het Oosten. Ook kijken we te veel met een Westerse bril op naar China waardoor we een verwrongen beeld hebben van hoe het er werkelijk aan toegaat en wat de Chinese man en vrouw in de straat er zelf van vindt. En die ligt veel minder wakker van zaken als het delen van data, privacy en het sociale kredietsysteem zo ervaart de auteur. Chinese consumenten kiezen en betalen graag voor extra luxe, status, gemak en veiligheid.

Het boek is ook interessant omdat het een uitgebreid kijkje geeft in de Chinese cultuurkeuken. De auteur laat zien waarin Chinezen verschillen van Westerlingen, wat er bij komt kijken als je succesvol wilt ondernemen in China en waarom Chinezen veel sneller kunnen innoveren (N-curve) dan wij in het Westen gewend zijn (S-curve). Simpel gesteld gaan Chinezen op zoek naar klanten om daarna samen fasegewijs te innoveren terwijl Westerse bedrijven investeren in innovaties om daarna op zoek te gaan naar klanten.

Als je na het lezen van dit boek nog niet overtuigd bent van het toekomstig wereldleiderschap van China, dan kan ik je ook het boek De nieuwe zijderoutes van Peter Frankopan aanraden. Want China investeert niet alleen in een digitale wereld, maar via het project ‘One Belt One Road' ook in een wereldwijd netwerk met nieuwe wegen, bruggen, tunnels, treinverbindingen, luchthavens, zeehavens, energiecentrales en mijnbouw, met wereldwijd meer politieke en militaire invloed.

China's New Normal is een aanrader voor iedereen die zich bezig houdt met de toekomst. Voor innovators, ondernemers, bestuurders, politici, beleidsmakers, managers, strategen en marketeers. De auteur sluit het boek af met een belangrijke tip: de grootste uitdaging om van China te leren is eerst af te leren wat we tot nu toe dachten over China te weten.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden