Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Handboek Social Media Marketing - 'Praktisch en compleet'
15 mei 2020 | Mylene Bouwman

Hoe zet je social media op de juiste manier in? Welk kanaal past het best bij je bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat het niet alleen tijd kost, maar ook het gewenste resultaat oplevert? Kortom: wat zijn de ins en outs van social media, social selling en social business op dit moment?

Een social business is een organisatie die social media gedreven is. Patrick Petersen legt dit in zijn boek Handboek Social Media Marketing uit als een bedrijf dat toekomstbestendig is en zich richt op netwerken en dialoog. Daarnaast balanceert een social business op de voorwaarden die sociale media stellen aan een vruchtbare relatie.

Hier komen vier pijlers bij kijken:
- People: enerzijds het mensgerichte gedeelte vanuit de organisatie, waardoor veranderingen binnen het bedrijf mogelijk worden. Anderzijds het betrekken en inzetten van personeel bij social media. Organisaties met een menselijke stem doen het goed op social media.
Process: de mate waarin een organisatie zich kan aanpassen aan vernieuwing van processen en systemen. In hoeverre betrekt de organisatie social media bij het bedrijf? Denk aan serviceverlening via social media.
Innovatie: in hoeverre de organisatie openstaat voor een nieuwe marketingaanpak en moderne vormen van marketing.
Content: content staat in dit geval voor het soort content dat organisaties online zetten. Zo moet het conversatie uitlokken en zorgen voor betrokkenheid en bereik. Maar verwachten fans en volgers ook dat de organisatie met een authentiek verhaal komt, waardoor zij zich kunnen binden aan de organisatie.

Een social business voldoet aan al deze vier pijlers, zoals Lego, IKEA, Tesla en Tony's Chocolonely.

Waarom is het nodig om een social business te zijn?

Het is nodig om een social business te zijn omdat de consument verandert. Vooral de millennials zijn social consumers. Deze groep wil vroeg betrokken worden in de klantreis. Maar millennials vinden de basis van een organisatie ook heel belangrijk, denk aan waarden, menselijkheid en persoonlijkheid. Ook willen ze zelf verhalen delen en houden ze van flexibiliteit.

Om van een social consumer een tevreden klant te maken, zal jij al deze dingen zelf moeten gaan toepassen in jouw onderneming. Een social consumer weet namelijk ook dat een slechte review een organisatie veel pijn doet. Dit zorgt er ook direct voor dat zij meer invloed krijgen op bedrijven.

Maak een socialmedia-strategie
Als je samen met het personeel aan de slag gaat om socialmedia-marketing en social selling in te zetten, is het handig om een duidelijke strategie te hebben. Op die manier is voor iedereen helder wat het merk wil uitdragen en hoe social media moet worden ingezet. Je kunt hierbij jouw personeel ook richtlijnen meegeven over wat zij wel en niet online mogen plaatsen over het bedrijf.

Verhoog de engagement en likeability
Voordat iemand klant wordt bij jouw organisatie, zal je moeten zorgen voor verbinding. Dit kan met engagement, wat in het boek wordt omschreven als: ‘Het aangaan van relaties om actief deel te nemen aan de werkzaamheden'. Het is simpelweg een uiting van betrokkenheid. Er zijn drie redenen waarom mensen op zoek gaan naar engagement:

1. Ter vermaak en ontsnapping aan de dagelijkse werkzaamheden.

2. Om te leren hoe ze dagelijkse taken beter kunnen uitvoeren.

3. Onderzoek naar een oplossing voor een bepaalde behoefte.

Om te kunnen voorzien in de behoefte van engagement is het belangrijk dat je als organisatie empathie toont. In de vorm van gevoelens begrijpen, communiceren om te begrijpen, contacten waarderen en te laten zien dat je je kunt verplaatsen in iemands wereld.

Als je post daarnaast ook nog inspeelt op de beleving van de kijker, dan kan dit leiden tot zichtbare likeability: een reactie, like, deelactie of aankoop.

Aan de slag met je social business
Patrick Petersen zegt dat als jij van jouw bedrijf een social business wil maken, je een aantal zaken op orde moet hebben. Zorg ervoor dat je een strategie maakt, je medewerkers betrekt bij jouw socialmedia-marketing en dat je in eerste instantie inzet op bereik en betrokkenheid. Dit zorgt voor binding en daardoor vertrouwen in de organisatie en hun product, zodat je daarna kunt verkopen via social media en leads kunt werven.

Naar mijn mening heeft Patrick met zijn Handboek Social Media Marketing een praktisch en compleet boek geschreven over social media. Het is vooral een fijn boek als je op zoekt bent naar een breed boek over socialmedia-marketing (campagnes), social business en social selling.

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.


Handboek Social Marketing & Business
10 oktober 2016 | Rein Hof

Ik kan niet anders zeggen: Patrick Petersen did it again! Daar bedoel ik mee, een herdruk uitbrengen die eigenlijk de benaming herdruk niet mag dragen. Want het Handboek Social Marketing en Business, is nagenoeg een nieuwe uitgave geworden.

Natuurlijk. Er komen zaken terug die ook in de eerste druk van Handboek Social Marketing en Business staan. Maar daarnaast heeft Petersen er veel tijd en werk in gestopt om de tweede druk volledig up to date te brengen. De overzichten zijn bijgewerkt naar de laatste stand van zaken. Nog meer casestudies. Nog meer ondersteunende modellen en uitleg.

Opbouw van het boek

Het boek is uitstekend te gebruiken als management- en studieboek. Acht hoofdstukken nemen je mee door het geheel. Je kunt deze van één naar acht lezen, maar ook bladeren en er uit pikken wat op dat moment je interesse heeft kan ook. Te gebruiken als naslagwerk, of als serieus studiemateriaal.

De eerste hoofdstukken behandelen zaken als social business, social media strategie, social selling, campagnes, content marketing en engagement. Daarnaast een hoofdstuk met analysetools en tot slot, hoofdstuk acht, de opbouw van een Social Media Plan. Dit alles met de ondersteuning van veel afbeeldingen en modellen. En aan het einde van ieder hoofdstuk een aantal Opdrachten. Een aantal vragen die je even laten nadenken en met jezelf overleggen of je de info voldoende hebt begrepen en opgepakt. Handig.

De extra’s

Wie eerder een boek uit de reeks Handboeken van Petersen gelezen heeft, kan het weten. Net zoals in andere uitgaven uit deze reeks (denk aan Handboek Online Marketing, Handboek Conversie en Customer Journey Mapping en Handboek ContentStrategie) staat ook deze uitgave weer vol met uitleg van definities en linkjes naar een ondersteunende website.

Met zo’n kleine 400 pagina’s kun je deze uitgave al niet meer een dun boekje noemen. Daarbij het is de website met alle daar aanwezige content die er voor zorgt dat het boek een nog completer karakter krijgt. Die er voor zorgt dat het een multichannel uitgave is. Presentaties, video’s, case study’s. Je vindt er een overvloed aan info.

Wat ik persoonlijk ook zeer prettig vind is de begrippenlijst achterin het boek. Het zorgt er voor dat je snel naar de juiste pagina gaat waar je de info vindt die je zoekt. Handig! Wat ook niet ontbreekt in het boek is de keurige voetnoten met de verwijzingen naar de bron van het geschrevene. Precies zoals je mag verwachten van een boek met achtergrond en onderbouwing.

Expertcase

Gelukkig ook in deze uitgave weer een fors aantal Expertcases. Lekkere achtergrondinformatie, gedeeld door experts op het gebied van Social, Marketing en Business.

Wat denk je van cases met Steven van Belleghem, [When does digital become human?] Egbert Jan van Bel, [de 8 bouwstenen van Social CRM] Edwin Korver, [Het SELL360 model] Archana Haarnack, [Social Media Manager bij Swiss Sense] Boy Sleddering, [De social business van Rabobank Nederland] Henkjan Smits, [Social Media engagement en het Business X-factor-model] Brechtje de Leij, [Social influential] Bas Hoogland, [Zijn ervaringen met social selling leisure en hotelmanagement] Sydney Wurth [Online marketeer bij BLG Wonen] Carola Rodrigues, [Social selling] Rob Oostdam, [Social media monitoring en Ment Kuiper [over CustomerTalk en social business] Een indrukwekkende lijst!

Wil je dit boek in je boekenkast?

Wanneer je op de laatste stand van zaken op het gebied van Social Marketing en Business wilt weten wel. Natuurlijk realiseer ik mij ook dat informatie in boeken snel achterhaald kan zijn. Maar met deze uitgave ben je in ieder geval “bij”. En de extra info via de website en de uitleg via definities en modellen maken dat Handboek Social Marketing en Business een zeer goed te lezen en volgen boek is. Ook wanneer je de eerste voorzichtige stappen wilt zetten, geeft het boek je veel informatie en handvatten om een start te maken.

Wat opbouwende kritiek

Wat ik in deze uitgave mis is de optie om met gebruik van een QR code snel en makkelijk naar de verschillende pagina’s op de website te manoeuvreren. Ik heb dat in eerdere reviews van boeken uit deze serie ook al beschreven. Wie weet in een volgende druk?

Rein Hof is beleidsmedewerker intake en service bij de Politie Enschede.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden