Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
Starten met Copywriten - 'Een prima uitgangspunt'
21 juli 2020 | Dymph Neeteson

Ben je een startend copywriter die staat te popelen om aan de slag te gaan, maar mis je handvatten om dit gestructureerd te doen? In Starten met Copywriten staan 40 technieken die je op weg helpen. Hiermee ben je er nog niet. Daarna moet je vooral meters maken. Voor klanten of je eigen blog.

Starten met Copywriten is een handig, klein boekje dat je als beginnend copywriter de beginselen van het copywriten leert. In een paar uur heb je het uit. Het heeft van die glanzende, brochure-achtige bladzijden waar je marker soepel overheen glijdt. Ik zou die gele stift zeker in de aanslag houden, want alle technieken direct onthouden is onmogelijk. Zo vind je interessante voorbeelden en tips tenminste eenvoudig terug.

Naslagwerk
Een boekje als dit is een praktisch naslagwerk tijdens het schrijven. Je pakt het er makkelijk bij om op te zoeken hoe het ook alweer zat. Grammatica en zinsopbouw komen niet aan de orde in dit boek, en dat is een bewuste keuze van de schrijver. Hij vindt dat je je eigen stijl moet behouden (eens!) en dat een foutje maken menselijk is. Ja, iedereen maakt wel eens fouten. En sommige fouten zijn hinderlijker dan andere. Toch kom je als (beginnend) copywriter niet weg met grammaticale blunders.

Het staat simpelweg onprofessioneel en dat straalt negatief af op de afzender van de tekst. Ja, in webteksten heb je meer vrijheid. Je begint zinnen met voegwoorden en zet punten waar je deze normaal niet verwacht. Geen probleem. Zo lang het lekker leest en bijdraagt aan de conversie. Maar correcte spelling en grammatica, daar moet je werkgever of opdrachtgever van uit kunnen gaan. Zoals de auteur ook in zijn voorwoord zegt, bestaan hier andere boeken voor. Zorg dat je deze ook leest of weet waar je dit soort vragen online kwijt kunt.

Beginnersboek
Ik was benieuwd of ik er als ietwat grijzende copywriter ook nog wat van zou opsteken. En al staat er altijd iets in om te onthouden, zoals een handige research-tool of boeiend voorbeeld, het is echt (zoals de titel al zegt) een boek voor beginners. De belofte dat je álles weet na het lezen van Starten met copywriten is een tikkie overdreven.

Vanuit copywrite-oogpunt is dit slim verwoord. Alleen, realistisch gezien ben je er dan nog niet. Ik raad je aan je aanvullend te verdiepen in SEO, kort & bondig en overtuigend schrijven. Dit alles zonder je eigen stijl op te offeren. En dat is ook meteen het lastigste. Uiteindelijk is het allerbelangrijkste ‘gewoon doen’ en meten hoe je teksten presteren. En met dit boekje heb je op zich een prima uitgangspunt.

Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden