Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
16 april 2012 | Angela Lijmbach

Klantgerichtheid is weer helemaal terug in het huidige managementdenken. Tegelijkertijd zijn veel managers van voornamelijk grote organisaties zo ver van hun klanten af komen te staan dat zij moeite hebben om klantgerichtheid daadwerkelijk in te vullen. Rupert Parker Brady en Maarten Beernink hebben daarom besloten een reeks uit te brengen over succesvolle klantgerichte ondernemers. Hun boek 'Mijn naam is Karel van Eerd en ik bewijs dat het wél kan' is het eerste boek in deze reeks. In dit makkelijk leesbare boekje geven de auteurs vanuit het perspectief van Karel van Eerd, oprichter van de Jumbo supermarkten, aan wat de gouden regels zijn van succesvol ondernemen.

Rupert Parker Brady en Maarten Beernink zijn ervan overtuigd dat vooral in de detailhandel veel bedrijven te vinden zijn die in de kern klantgericht denken en handelen. Dit heeft, volgens hen, te maken met de aard van de branche waarbij dienstbaarheid, focus op details en klantkennis essentieel is om te overleven. Zij noemen dit retaildenkers, dat overigens niet voorbehouden is aan retailers. In hun boek 'Mijn naam is Karel van Eerd en ik bewijs dat het wél kan' vragen zij aandacht voor de oorspronkelijke visie en ideeën van de oprichter van de Jumbo supermarkten. Het is de eerste in een reeks over succesvolle klantgerichte ondernemers. Deel twee in de boekenreeks is inmiddels verschenen. Hierin komt Roland Kahn, oprichter van modeketen CoolCat, aan het woord. De auteurs hopen met deze boeken de ogen te openen van ondernemers en (top)managers die in het heetst van de strijd vergeten voor wie ze het doen: de klant. Zonder klant geen business en dus geen onderneming.

Het boek is vlot geschreven en gemakkelijk leesbaar. De persoonlijke visie, ideeën en aanpak van Karel van Eerd zijn beslist interessant en leuk om te lezen. De auteurs beschrijven hoe Van Eerd de toekomst van zijn bedrijf ziet, hoe hij daar aan werkt en hoe hij daarin volhoudt, ondanks de keren dat het ook weleens niet lukt. Zij zijn er goed in geslaagd de leider als mens te tonen met hart voor zijn bedrijf en zijn mensen, altijd op zoek naar hoe het beter kan en niet te groot om te blijven leren.

Door het boek heen noemen de auteurs een aantal basisprincipes, gouden regels en competenties van klantgericht ondernemen. Ofschoon deze basisprincipes door hun lay-out gemakkelijk te herkennen zijn in het boek, is de samenhang en het doel van deze principes niet altijd helder. De auteurs zijn er minder in geslaagd om een goede samenvatting te maken van de kern van klantgericht ondernemen.

Het is niet helemaal duidelijk in hoeverre het gaat om de specifieke succesfactoren van de Jumbo supermarkten versus breed toepasbare principes van klantgerichtheid. 'Zeer zuinig zijn' is bijvoorbeeld als gouden regel 3 een van de succesfactoren van Jumbo supermarkten, maar niet zozeer een gouden regel voor klantgerichtheid. De basisprincipes en competenties van klantgericht ondernemen die de auteurs noemen, zijn uit andere bronnen en niet direct vertaald naar het praktijkvoorbeeld van de Jumbo supermarkten.

Verwarrend is dat het verhaal van Van Eerd ingekaderd wordt tot klantgerichtheid, terwijl hij een boeiend beeld schetst van succesvol ondernemerschap en daarmee breder gaat dan klantgerichtheid alleen. Dit neemt niet weg dat Karel van Eerd klantgerichtheid tot het DNA van zijn bedrijf heeft gemaakt, maar het is niet de enige succesfactor, zo blijkt uit zijn verhaal.

Indien u als manager op zoek bent naar handvatten om klantgerichtheid in de eigen organisatie te verbeteren dan biedt het boek weinig houvast. Al met al is 'Mijn naam is Karel van Eerd en ik bewijs dat het wél kan' een leuk boekje om te lezen. Vooral omdat het zicht biedt op de persoonlijke visie, ideeën en aanpak van de oprichter van een van de meest succesvolle supermarktketens op dit moment. Het belangrijkste inzicht dat het mij geeft, is dat persoonlijk leiderschap, de wil om te winnen, fouten durven maken en nooit ophouden bij een 'nee, dat kan niet' essentieel zijn voor succes.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden