5 januari 2012 | Mirella Visser

'Gedeeld leiderschap' is een uniek boek! Voordat je het openslaat word je al aan het denken gezet. Het bestaat namelijk uit twee totaal verschillend vormgegeven exemplaren, maar met dezelfde tekst. Geef een exemplaar weg en je zit direct in het thema van het boek: kennis delen is een voorwaarde om te groeien.

Maar welk deel geef je weg? Het praktische kleurrijke werkboek of het mooie ingebonden exemplaar? Dat ligt aan de manier waarop jij het beste leert en leest. De auteurs laten in feite twee methoden zien, zonder daaraan een oordeel te verbinden. Als lezer kies je zelf wat bij je past. En dat geldt ook voor de ontwikkelingen op het gebied van samenwerken in organisaties, het onderwerp van het boek. De traditionele organisatie verliest snel aan betekenis en nieuwe manieren van organiseren ontstaan. Auteurs beschrijven helder de zeven voornaamste ontwikkelingen op dit gebied: van co-creatie (het gezamenlijk scheppen van waarde door meerdere partijen, inclusief consumenten), tot de toenemende transparantie in de samenleving (social media) en grote veranderingen in arbeidsrelaties (flexibilisering, ZZP-ers).

Het mooie van deze nieuwe manier van denken over leiderschap is de ruimte die het biedt door de afwezigheid van 'de heilige graal'. Het gaat om de zoektocht, of, zoals ik het zelf ervaar als ik het boek lees, de creatietocht. Geen geklaag over de overvloed aan informatie die we uit vele bronnen dagelijks ophalen, of de toenemende transparantie wat betreft leiderschap, zoals in het oude leiderschap. Maar acceptatie van deze ontwikkelingen als uitgangspunt voor de vraag: hoe zien de nieuwe organisaties eruit? Traditionele statische organisaties maken plaats voor ketens en netwerken die organisch en dynamisch werken. Dat heeft gevolgen voor leiderschap, dat niet langer een afgebakende taak zal zijn, maar even dynamisch, sociaal en organisch zal verlopen.

Nieuwe leiders in nieuwe vormen van samenwerking hebben andere kwaliteiten nodig: zoals persoonlijke kracht, passie en het vermogen om dilemma's te verbinden vanuit de onderliggende waarden. Het boek besteedt ook aandacht aan nieuwe vormen van leren, die onvermijdelijk met deze ontwikkelingen gepaard gaan. Auteurs zijn in staat om het onderwerp op alle niveaus te belichten en schuwen geen zelfkritiek: nieuwe organisaties hebben een nieuw dynamisch HR-beleid nodig waarin HR als het ware de makelaar is tussen de organisatie zelf en de netwerken waar de organisatie deel van uitmaakt. Kortom, een zeer volledig en intrigerend boek over de toekomst van leiders, volgers en hun organisaties.

Gedeeld leiderschap
10 augustus 2011 | Ben Kuiken

De manier waarop wij organisaties hebben ingericht, voldoet niet meer. In het boek Gedeeld Leiderschap gaan Jelle Dijkstra en Peter Paul-Feld op zoek naar nieuwe vormen. Hun concept van gedeeld leiderschap biedt houvast, ook voor managers.

Alle goede dingen komen in tweeën. Zo ook het boek Gedeeld leiderschap van Jelle Dijkstra en Peter Paul-Feld. De twee auteurs hebben van hun boek maar meteen twee versies gemaakt: een gebonden, wat zakelijke variant, en een bookazine, een boek in magazine-formaat compleet met plaatjes en kaders. Een leuke vondst, zeker voor een boek dat over gedeeld leiderschap gaat, maar voor de kracht van hun argumentatie was het niet echt nodig geweest. De lezer zal zich wellicht toch afvragen of hij niet teveel betaalt. De auteurs doen de suggestie om een deel weg te geven (te delen), maar dat bepaal ik dan toch liever zelf.

Maar dat is gezeur, want de inhoud maakt de investering in de twee boeken meer dan waard. Net als vele andere auteurs constateren Dijkstra en Feld dat het model van command & control waarmee we onze organisaties besturen niet meer werkt. En net als hen gaan zij op zoek naar een alternatief. Ze constateren dat experimenten met zelfsturing en het delegeren van taken niet hebben gewerkt en hoewel daar nog wel wat op valt af te dingen, leveren de auteurs een interessante bijdrage aan het debat met hun concept van gedeeld leiderschap. ‘Gedeeld leiderschap is niet meer gekoppeld aan vastomlijnde functies of posities,’ schrijven zij, ‘maar een sociaal proces dat door meerdere personen vanuit verschillende soorten functies en posities en ook verschillende organisatorische kaders kan worden ingevuld.’ Het is ‘een proces van co-creatie in plaats van een individuele prestatie die door één persoon (de manager of leider) geleverd moet worden.’

Dat is een interessant concept waarmee we mogelijk een volgende stap kunnen zetten in de ontwikkeling van organisaties. Dat Dijkstra en Feld daarbij nog niet alle vragen hebben beantwoord met hun boek (zoals wat dan nog de rol is van de manager?), is niet erg. We gaan allemaal tastend door de duisternis en elk schijnsel kan ons daarbij helpen om niet te struikelen.

Jelle Dijkstra, Paul-Peter Feld
Gedeeld leiderschap