3 maart 2015 | Chris Stapper

Wat klopt er nu écht van de dingen die we over HR denken? Er zijn allerlei uitgesproken meningen over HR: je moet het afschaffen omdat het geen toegevoegde waarde heeft, leiderschap kun je niet trainen, dat zit in je persoonlijkheid, enzovoorts. In dit boek bespreekt Joost Ardts 20 stellingen over management en haalt daar iets bij dat bijna altijd ontbreekt bij voornoemde meningen en gerelateerde discussies: gedegen wetenschappelijk onderzoek.

Ardts haalt bij iedere stelling een aantal relevante onderzoeken aan (met verwijzingen! Een hele verademing vergeleken met veel van de managementtitels die ik de afgelopen tijd heb gelezen). Joost bespreekt de onderzoeken ook en plaatst ze in context door ook de betrouwbaarheid van de onderzoeken aan de kaak te stellen. Deze context helpt de lezer zijn eigen mening te vormen. En hoewel ik bang ben dat vrijwel niemand de onderzoeken daadwerkelijk na zal gaan lezen, is het zeer goed om te zien dat de mogelijkheid bestaat; alles dat de auteur schrijft is controleerbaar en dat doet veel voor de betrouwbaarheid.

Iedere stelling heeft dezelfde opzet:
· Een korte inleiding;
· Enkele argumenten voor en tegen;
· Een korte bespreking van wat relevante onderzoeken over de stelling zeggen;
· Een conclusie;
· Tips&tricks;
· Verwijzingen naar de onderzoeken.

Dit maakt de bespreking van iedere stelling snel leesbaar en vooral snel inzichtelijk voor de lezer die zich snel bij wil laten praten over voor hem of haar relevante onderwerpen.

Mijn favoriete stellingen zijn:
· Training heeft geen zin, want leidinggevenden worden geboren, niet gemaakt
· Een visie heeft geen effect op de prestaties van het bedrijf
· HRM zorgt voor betere bedrijfsprestaties
· Tevredenheid van werknemers verhoogt de productiviteit

De voornaamste reden hiervoor is niet eens per se de inhoud, maar omdat precies hier een zwak punt van HR ligt; aantonen wat de 'waarde' is van wat je doet als HR-afdeling. De aangehaalde onderzoeken maken het onderwerp tastbaar en geven meer inzicht - inzicht dat zeker van toegevoegde waarde is voor HR-professionals.

Feiten en fabels in management leest als een soort update van waar we op dit moment staan als vakgebied. Het bespreekt onderzoeken en plaatst discussies die op dit moment veel voorkomen in context. Dit soort updates zouden wat mij betreft iedere paar jaar langs mogen komen; ze geven ons een lanceerplatform voor wat we verder zouden moeten lezen. En bij gebrek aan tijd geven ze een overzicht van wat er op dit moment in management/HR aan de hand is en ook dat is waardevol. Voor dit soort updates houd ik me graag aanbevolen.

9 januari 2015 | Jan van den Brink

Als de grootste kostenpost van de meeste bedrijven, de personeelskosten, met het dienstverlenende karakter van 80% van het werk in Nederland wordt gecombineerd, dan snapt iedereen dat zeer veel managementvraagstukken over de productiefactor ‘Mens’ gaan, zo start Joost Ardts zijn voorwoord van zijn boek ‘Hoe zit dat nu eigenlijk'.

In twintig korte hoofdstukken gaat de auteur op evenzoveel managementvraagstukken in, en laat hij zien dat achter veel overwegingen om linksaf of rechtsaf te slaan aannames en veronderstellingen zitten die managementbesluiten doorgaans niet beter maken. Voorbeelden van zulke aannames zijn: ‘Thuiswerken leidt tot lummelen’, ‘Variabele beloning zet aan tot prestaties die anders niet waren bereikt’ en ‘Werktevredenheid verhoogt de productiviteit.’ Het is logisch dat we aannames gebruiken, het vergemakkelijkt het nemen van besluiten, maar zijn die aannames ook waar? En wat kunnen we er dan vervolgens mee?

De auteur zet ieder managementvraagstuk als stelling neer, inclusief de voor- en tegenargumenten die in de praktijk worden gebruikt, en gaat vervolgens aan de hand van de resultaten van onderzoek op de stelling in, trekt conclusies en geeft tips en aanbevelingen. Een prettige en praktische aanpak. Je krijgt als manager en HR-professional in acht tot tien pagina’s per onderwerp snel overzicht. Ook geven de voor- en tegenargumenten een grappig inkijkje in de gebezigde managementretoriek. Waarom je vooral geen doelstellingen- en functioneringsgesprekken moet voeren, het hebben van een visie niet nodig is of het stimuleren dat meer vrouwen in managementposities komen geen zin heeft, zijn mooie voorbeelden.

Ardts wil met zijn boek handvatten geven voor het overdenken en oplossen van vraagstukken in organisaties en is daarin uitermate goed geslaagd. Hij heeft op een waardevolle manier wetenschappelijk onderzoek toegankelijke gemaakt en toegepast op de praktijk. De stellingen zijn fris en uitdagend, de samenvatting van onderzoek geeft de lezer een goede onderbouwing en de tips en aanbevelingen zijn erg handig en waardevol. Absoluut een aanrader voor managers en HR-professionals, zeker de HR-businesspartners die stevig aan de managementtafel willen zitten.

Deze recensie verscheen eerder op www.247hrm.nl