Muurtje factuurtje - 'Technologie en consultancy met elkaar verweven'
20 december 2018 | Jeanine Dijkhuis

Muurtje Factuurtje gaat over het automatiseren van consultancy. Toegegeven, dat klinkt niet alledaags en eigenlijk ook best tegenstrijdig. Auteur Jan van de Poll beschrijft in dit boek dan ook een nieuw, disruptief groeimodel voor adviesbureaus, gebaseerd op exponentialiteit.

Dat exponentiële is anders dan de traditionele wijze om de schaalbaarheid van bestaande diensten te vergroten. Het introduceert Artificial Intelligence en technologische innovaties in de adviserende dienstverlening. Klanten kunnen en willen steeds sneller geholpen worden met steeds ingewikkelder vraagstukken. De toekomst van consulting krijgt hier mee te maken en zal bagage en complexiteit moeten afschudden.

Computers zijn goedkoop, menskracht is duur. De beste businessmodellen verbruiken voor hun correlaties vooral veel goedkope bronnen en sparen de duurdere, minder beschikbare bronnen. Meer waarde tegen lagere kosten maken de automatisering van informatie interessant.

Automatisering verandert, volgens de theorie van Van de Poll in dit boek, het organisatorische model en dan draait advisering dus niet meer vooral om menskracht en uurtje/factuurtje. Door het businessmodel om te vormen volgens de methode in het boek - het muurtje - wordt de investering exponentieel terugverdiend in een sterk verhoogd tempo en veelvoud aan omzet t.o.v. van de natuurlijke groei van een adviesbureau. Niet dat de traditionele consulting verdwijnt. Zolang de klant dit verwacht, zal er voorlopig vraag naar blijven. Ondertussen worden technologie en consultancy steeds verder met elkaar verweven.

De meeste boeken starten met een motivatie over de inhoud. Dit boek start heel origineel in Deel A met een serie van twintig wetten, observaties en wetmatigheden uit Silicon Valley. De Wet van Hoffman bijvoorbeeld: ‘Don’t scale it until you nail it.’ Omdat er al sinds jaar en dag machten bestaan die je beter kunt accepteren, dan te denken dat je zelf de wijsheid in pacht hebt. Een lichte beperking is wel dat het hier vooral over technologiebedrijven gaat.

Toch geldt in de gehele nieuwe (platform-)economie dat de regels worden bepaald door de 6 D’s: digitization, deception, disruption, dematerialization, demonetization en democratization. De meetbaarheid van A.I. wordt niet alleen gebruikt om het goede beter te doen. Het wordt ook gebruikt om het slechte tijdig tegen te gaan. Meetbaarheid en data zijn troef, mits ze aangesloten zijn met de gebruikers.

De onderdelen zijn gegroepeerd en worden weergegeven op een checklist waarmee het klantniveau bepaald wordt ten aanzien van: architectuur, businessmodel, communicatie, data, euro’s, features, governance en HRM. Er worden 5 niveaus van automatisering op deze A/B/C/D/E/F/G en H onderdelen onderscheiden. Deze zijn als checklist vormgegeven in de vorm van een meetlat die handig is toegevoegd als een bladwijzer in het boek. De meting geeft een score aan voor de mate waarin met de tijd wordt meegegaan om de klantervaring te verrijken, op te schalen in het eigen segment en structureel meer winst te draaien.

Deel B van het boek gaat over wat er precies te automatiseren is in consulting en over bijbehorende randvoorwaarden zoals capaciteit, draagvlak, inspanning versus verbeterlast, implementatierisico’s. Deel C gaat verder in op de wijze waarop het in de customer journey gebracht kan worden.

Of je nu aan klant- of advieskant werkt, het is goed te weten dat ook consultancy aan het transformeren is. Het is interessant om te weten dat een slimme computer vier keer beter is in het stellen van strategische doelen dan managers of marketeers. Als A.I. een bedrijfsbreed issue kan analyseren, zijn de patronen erachter interessant voor de bedrijfs- en marketingstrategie.

Muurtje Factuurtje is een uniek boek maar niet pragmatisch. Het is nogal abstract en vooral geschikt voor het management van een middelgroot tot groot advieskantoor, die open staat voor efficiency en disruptie t.o.v. het eigen verdienmodel. Dat zijn er vermoedelijk een heel aantal. Voor de Muurtje Factuurtje methode zijn grote klanten nodig met een serieus vertrouwen in consultancy die een ruime hoeveelheid budget en geduld hebben. De eerste 50 klanten zorgen voor input en de latere klanten doen patronen steeds minder verschuiven. Voor beleidsmakers aan klantzijde van consulting is het goed te weten dat ook hier algoritmes in aantocht zijn.

Jeanine Dijkhuis is Register Marketeer met ruim 25 jaar ervaring. Zij is marketinggeneralist met een voorliefde voor resultaat- en mensgerichte marketingstrategie.

Muurtje Factuurtje - 'Degelijk (leer)boek'
25 juli 2018 | Rudy Kor

Als organisatieadviseur (of in nieuw Nederlands: consultant) was ik erg benieuwd naar het betoog van van de Poll over mijn vak. Daarbij staan op de omslag van Muurtje Factuurtje verleidelijke verkoopargumenten.

‘Lees hoe artificial intelligence vier keer beter is dan managers in het zetten van strategische doelstellingen. Bekijk hoe je het core consulting proces in één klap sneller, inhoudelijk beter én goedkoper maakt. Laat je betalen om zelf gekwalificeerde sales leads te krijgen.  Verbaas je over wat Muurtje Factuurtje betekent in harde cash.’ Lezen we op om het omslag van Muurtje Factuurtje.

Ook al staat in de titel van het boek dat het gaat over consultants, van de Poll laat in het midden over welk type ‘consulting’ hij het heeft. In ieder geval niet over mijn werk. Zo heb ik de afgelopen dagen een werkbijeenkomst geleid met een aantal managers over de vraag hoe ze meer greep konden houden op hun lange lijst actiepunten. Een paar dagen later heb ik een training projectmanagement verzorgd voor planologen en juristen. En gisteren was ik in gesprek met een leidinggevende over de herstructurering van haar organisatie. De kennis uit het boek heeft me bij geen van deze vragen geholpen, of ik heb het nog niet begrepen. Kunstmatige intelligentie, wat centraal staat in het boek, is voor mijn – en veel andere vormen van advisering – niet aan de orde. De ‘tech-factor’ is in deze wijze vorm van adviseren laag, kunstmatige intelligentie voegt weinig toe.

Het boek is overzichtelijk ingedeeld in een aantal delen. Zo staan in het eerste deel van het boek twintig wetten uit Silicon Valley die de onvermijdelijkheid van technologie met zich meebrengen. Het is informatief overzicht, voor iedereen die bijgepraat wil worden over de wetmatigheden waarmee de technologie de wereld verovert.  Er staat een meetlat beschreven waarmee consultants hun businessmodellen kunnen testen op hun tech-factor. Het zal duidelijk zijn, dat dit nul is in mijn businessmodel (een van de drie modellen) ‘traditioneel consulten (lekker analoog, alleen met handjes), 2) het inzetten van Data Scientists (aan de slag met consultants die in de klantendatabase zoeken naar verborgen schatten) en 3) het focussen op de implementatie van technologie van achterliggende Technology Vendors’.

Deel twee laat zien dat consultancy te automatiseren valt en dat algoritmes vier keer beter strategische doelen kunnen bepalen dan managers. Van de Poll maakt het aannemelijk dat er veel te winnen valt voor organisaties die veel teams hebben, die veel klantsegmenten bedienen om daar met slimme IT meer inzicht in te krijgen.

Deel drie beantwoort de vraag wat slimme strategieën voor consultants zijn om met Big Data en artificiële intelligentie om te gaan, met, wat van de Pol noemt de Muurtje Factuurtje strategie. Hierin koppelt hij acht stappen met de eerdergenoemde wetmatigheden. Ik vond acht opmerkelijke stappen:

1) Kies een marktsegment dat je wilt domineren, 2) Analyseer eerst zoveel mogelijk klanten in dit segment, 3) doe dat tegen een fixed price, 4) Laat de klanten zelf het werk doen en laat hun daarvoor betalen, 5) Zet de technologie in om goedkoper en effectiever te verkopen, 6) Houd concullega’s buiten met data, dashboards en modellen, 7) Laat de klant betalen om je te vertellen waar vervolgwerk zit, 8) Begin opnieuw vanaf stap 1 of 2.

Het is een degelijk (leer)boek voor adviseurs die van doen hebben met vragen waarbij grote databestanden beschikbaar zijn en waar AI inzetbaar is. Van de Poll houdt van cijfers en rekenmodellen, en het boek staat er vol mee. Ik vond Muurtje Factuurtje geen gemakkelijk leesbaar boek, maar dat ligt vermoedelijk ook aan mijn afstand tot dit type advisering.

Rudy Kor is zelfstandig organisatieadviseur en auteur van diverse managementboeken. Tot voor kort werkte hij (als partner) bij TwynstraGudde. Hij startte zijn werkzame leven bij Philips in Eindhoven. Als adviseur helpt hij (project)managers bij het effectiever inrichten van hun projecten. Als veel-lezer wordt hij gedreven door nieuwsgierigheid. Voor de lezer die benieuwd is wat anderen van een boek vinden, schrijft hij recensies voor managementboek.nl