Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
6 mei 2016 | Peter Vermeulen

De geldmachine met als subtitel Het groeimodel voor ondernemers trekt direct de aandacht. Dit is een titel die suggereert dat iedere ondernemer dit boek moet lezen. Want welke ondernemer wil er niet groeien, of een geldmachine bezitten? De geldmachine is geschreven door een jonge consultant en ondernemer genaamd Pieter Bas Jansen.

Consultant en ondernemer. Dit roept bij mij voordat ik een bladzijde gelezen heb enigszins vraagtekens op en maakt mij tevens des te nieuwsgieriger. Heeft ondernemer Jansen zijn eigen geldmachine aangezet voor zijn onderneming? Zo ja, hoe succesvol is hij en zijn onderneming inmiddels? En waarom wil hij deze geldmachine delen met andere ondernemers? Dan consultant Jansen. Kent Jansen geheimen die andere ondernemers niet zien of kennen? En zo ja heeft hij dan inderdaad een geldmachine in handen? Maar waarom wil hij dit geheel dan aan het papier toevertrouwen? Wat valt er dan nog te consulten? Is dit dan gelijk het einde van Jansens eigen geldmachine?

In de enigszins opvallende inleiding beschrijft Jansen dat hem tijdens het adviseren van bedrijven opviel dat ondernemers het financiële aspect van ondernemen lastig en stressverwekkend vinden. Ondernemers krijgen te maken met belastingen en fluctuerende omzetten. Om deze stress weg te nemen ontwikkelde Jansen de Gouden Driehoek.

Na het lezen van de eerste pagina’s blijkt dat er in De geldmachine niet echt revolutionaire nieuwe inzichten te lezen zijn voor ondernemers. Het is eerder een handleiding voor mensen die overwegen te gaan ondernemen en van financiën geen kaas hebben gegeten. Het geheel is in een avond uit te lezen, of in mijn geval in tijdens een retourtje Amsterdam Wenen. Jansen start met een beschrijving hoe je succesvol kunt ondernemen. En hierbij richt hij zich voornamelijk op de economisch-financiële kant hiervan. De open deuren volgen elkaar op: meten is weten, als ondernemer kun je pas sturing geven aan je bedrijf als je zicht hebt op je eigen cijfers et cetera.

Wat is volgens De geldmachine dan succesvol ondernemen? Volgens Jansen zorgen dat er meer geld binnen komt dan er uit gaat. Of op een andere wijze beschreven: zorg dat de inkomsten hoger zijn dan de uitgaven. Als dat niet lukt en de uitgaven overtreffen de inkomsten, dan ontstaat een tekort. En een tekort kan uiteindelijk tot een faillissement van uw onderneming leiden... Om er voor te zorgen dat u meer inkomsten heeft dan uitgaven is er de Gouden Driehoek. Hiervoor gaat Jansen eerst in op het leren lezen van de winst- en verliesrekening en de balans. Maar voor de ondernemer die dit nog niet kan gaat Jansen er in mijn ogen weer te weinig op in. Het betreft basisinformatie boekhouden.

Maar wat is nu Jansens gouden driehoek? Ten eerste dient u ervoor te zorgen dat u niet te veel geld uitgeeft en 15% per jaar spaart. Ten tweede: maak kapitaal vrij voor je geldmachine. Hiermee bedoelt Jansen uw bedrijf mee. Door kapitaal vrij te maken ontstaat meer vermogen. Ten derde kunt u vanuit dit vermogen uit uw bedrijf investeren in andere bedrijven. Deze zullen voor u automatisch 8% rendement genereren. Maar is dan de essentie van De geldmachine om zo snel als mogelijk een rendabel bedrijf op te bouwen om er voor te zorgen dat u niets meer hoeft te doen? Wat is dan volgens Jansen de essentie van ondernemen? Wat daarnaast ontbreekt zijn geanonimiseerde praktijkvoorbeelden die Jansen gebracht hebben tot zijn Gouden Driehoek, en de successen die geboekt zijn. Daarmee had de 8% rendement bijvoorbeeld handen en voeten kunnen krijgen. Het is mij kortom allemaal te makkelijk en te kort door de bocht.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden