Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
5 oktober 2012 | Nico Jong

Voor mensen die al wat langer in het vak meelopen: de 'grote blauwe' is niet meer. De vorige druk van het 'Handboek Public Relations' kreeg al een veel handzamer formaat en was nog ingenaaid, zoals het een handboek betaamt. De zesde druk is een gelijmde paperback die inhoudelijk geheel vernieuwd is. Zelfs de titel is aangepast naar 'Communicatie van organisaties'.

De auteurs van 'Communicatie van organisaties', Erik Blokland, Monique Neyzen en Sonja Wagenaar, vinden terecht dat communicatie breder is dan public relations. Bovendien heeft pr in Nederland een negatieve lading gekregen door uitwassen in het vakgebied, zoals spindoctoring. Maar voor alle zekerheid hebben zij als ondertitel toch maar 'Handboek Public Relations' toegevoegd.

Het boek gaat volgens de redactie over de communicatie van organisaties. Alle organisaties communiceren met hun omgeving, hun klanten en hun medewerkers. Ook hebben zij allemaal te maken met veranderingen in de samenleving, technologische vernieuwingen en steeds wisselende opvattingen. Deze ontwikkelingen beïnvloeden de wereld waar organisaties in functioneren én hun communicatie. Allemaal waar, maar waar gaat het naar toe?

Door te kiezen voor het containerbegrip 'communicatie' en zonder dit in te kaderen of te definiëren, schiet de inhoud van het boek alle kanten op. Het bestaat uit twee delen: theorie en praktijk. In het theoriedeel komt relatief weinig theorie voor en in het praktijkdeel is weinig echte praktijkbeschrijving te vinden. Het boek lijdt aan hetzelfde euvel als ons vakgebied: er worden geen duidelijke keuzes gemaakt, het bevat geen rode draad, er is weinig ontwikkeling en er wordt geen richting gegeven. Het boek bevat een eclectische verzameling van communicatiegedachtegoed. Er is voor iedere communicatiemens wel interessante stof in te vinden, want de hoofdstukken op zich bevatten prima materiaal. Veel hoofdstukken zijn al eerder in boekvorm verschenen of op een andere manier gepubliceerd. Dat maakt het ook een boek voor luie mensen: door het verschijnen van 'Communicatie van organisaties' hoeven zij die kastplank vol literatuur dan niet meer te lezen. Het boek bevat dus weinig oorspronkelijk materiaal, maar daar zal de gemiddelde drukbezette communicatiemens vermoedelijk lak aan hebben.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden