24 april 2013 | Peter Jansen

Bedrijven besteden meer en meer van hun tijd en budget aan social media. Maar om welke reden gebruiken zij social media eigenlijk? Zijn social media een doel op zich? Op welke wijze pakt men social media aan? Is de wijze waarop social wordt ingezet media effectief? Of komt het bedrijf er een jaar na het opzetten achter dat het budget eigenlijk in een bodemloze put is gegooid? Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin geven in het boek 'Social Media Marketing – Van strategie naar operatie' een zeer goede handleiding voor het opzetten van een social media strategie, zodat deze vervolgens succesvol in praktijk kan worden gebracht.

Een gedeelte van de diensten die wij als bedrijf aanbieden bestaat uit internetdienstverlening (online tests). Met een cursus social media en Internetmarketing nog vers in het geheugen, wilde ik mij verder verdiepen in de social media. Tal van artikelen geven al inzicht in de vragen: Wat is Twitter of Facebook? Wat kunnen we ermee? Wat zijn de succesverhalen? Maar nog niet eerder heb ik mij verdiept in de strategie bij het implementeren en onderhouden van social media. En dat terwijl alles begint, maar ook valt-of-staat bij de juiste strategie.

Blijkbaar ben ik echter niet de enige voor wie social media strategie nog een grijs gebied is. Kerkhofs: 'Uit het SMO_12-onderzoek van Pondres in 2012 bleek dat 32% van de respondenten zeker weet dat er binnen hun organisatie een strategie is. 21% geeft bovendien aan te denken dat er een strategie aanwezig is'.
De auteurs beschrijven in hun boek duidelijke richtlijnen voor het opstellen van een social media campagne, de fasering van een campagne over tijd en het structurele processmanagement bij social media. De gegeven informatie is relevant, goed van lengte en vooral duidelijk. De verschillende stappen worden uitgewerkt met daarbij de valkuilen en richtlijnen om een social media strategie te laten slagen.

In de introductie gaan de auteur kort in op de huidige trends en ontwikkelingen op social mediagebied. Hierbij krijgen een aantal experts op het gebied van marketing, communicatie en social media het woord. Dit geeft een goede prikkel om verder te lezen omdat social media op interessante wijze wordt getoond vanuit verschillende ooghoeken.

De voornaamste inhoud van het boek bestaat uit drie modellen over social media. Dit zijn:
- Social Strategy Model: In dit model komt het opstellen van een social media campagne van nulmeting tot effectmeting aan bod. Deze flow loopt onder meer vanuit het opstellen van doelstellingen naar kanaalkeuze en uiteindelijk de implementatie. Dit model geeft een goede handleiding voor het doordacht opzetten van een campagne.
- Social Media Fasering (SMF) model: Dit model beschrijft in een tijdlijn vier fases die doorlopen worden bij social media (campagne, content, conversatie & care en conversie). Op elk punt gaat de auteur kort in met duidelijke voorbeelden.
- De Social Media Control (SMC) methodiek: In dit model gaan de auteurs uitgebreider in op het SMF model. Het SMC model geeft handvaten om grip te krijgen en te behouden op social media om zodoende doelstellingen te behalen. De vier C's uit het SMF model worden uitgebreid en gedetailleerd uitgewerkt in het boek.

De inhoud heeft mij zeer geboeid en ik ben hierdoor tot nieuwe inzichten gekomen. Twee zaken waar Kerkhofs en Gangadin mijns inziens terecht vrij veel aandacht aan besteden zijn het meten van het effect van social media en social media als service-instrument. Met name op het gebied van service ging er toch een wereld voor mij open. Met leuke voorbeelden lieten de schrijvers zien op welke wijze Twitter en Facebook als servicekanaal gebruikt kunnen worden.

De groep die het boek eigenlijk als eerste zou moeten lezen zijn de beleidsvoerders en social media projectleiders. Zij zouden een goed inzicht moeten krijgen in de strategie, maar absoluut ook in kosten, tijdsbesteding, de verschillende rollen van werknemers en continuïteit van een social medium. Daarnaast is het een leuk en informatief boek voor eenieder die 'iets wil doen met social media', starters op het gebied van social media en mensen die ooit een start hebben gemaakt en denken: 'wat nu?'

Heb ik zelf iets aan het boek gehad? Voor algemene ontwikkeling en leesplezier was dit voor mij een interessant boek. Om in de praktijk toe te passen kan ik slechts bepaalde items (zeer beperkt) gebruiken. Ik ervaar dat het toepassen van social media in een B2B omgeving minder essentieel is dan social media in een B2C omgeving. Maar uiteraard daag ik eenieder uit om het tegendeel te bewijzen…

8 februari 2013 | Daniëlle de Jonge

De snelheid waarmee social media zich ontwikkelt is soms niet bij te houden. Er een boek over schrijven kan dus knap lastig zijn. Gelukkig is er ook een onderdeel van social media wat niet zo snel verandert en dat is het bepalen van een strategie.

Strategiebepaling gebeurt immers voor alles binnen uw bedrijf en social media is een niet te missen onderdeel binnen iedere organisatie. Strategie dus en dan graag door naar de praktijk. Want alleen door doen ziet u of uw digitale inspanningen voor u werken. 'Social media marketing' van Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin is een leidraad om u te helpen. Auteurs Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin doorlopen het hele proces van een stevige strategiebepaling naar de uiteindelijke uitvoering.

Het boek heeft weliswaar niet de prikkelende uitstraling die social mediakanalen wel hebben, de inhoud mag er zeker wezen. Op prettig leesbare wijze gaan de heren in op de basis van succesvolle online profilering. Zoals het een goede strategie betaamt staat u eerst stil bij het raamwerk. Wat zijn uw doelstellingen? Waarom kiest u voor social media? En voor welke kanalen dan? Of u nu wilt of niet, het is aan te raden hier eerst goed over na te denken. Pas dan bent u klaar voor de implementatie. Even snel een account op Twitter of Facebook aanmaken en er wat berichten op plaatsen leidt meestal niet tot het gewenste resultaat. In negen stappen leiden de auteurs u door het opzetten van doordacht social media gebruik. Met veel tips en achtergrondinformatie. Schakelt u geen expert in om samen de strategie te bepalen, dan helpt dit boek u goed op weg. Vervolgens bent u klaar om aan de slag te gaan.

De uitgebreide weergave van de SMC-methodiek toont de verschillende facetten van uitvoering. Van campagne voeren tot het delen van kennis. Van conversatie (social media heeft niet voor niks het woord 'sociaal' in zich) tot conversie, want u wilt wel uw doelen bereiken. Doorspekt met voorbeelden en tips leest u wat u zoal kunt doen. Belangrijk punt dat in mijn beleving nogal eens vergeten wordt: meten. U wilt immers wel weten of uw acties doel treffen, daar zijn genoeg handige tools voor dus geen reden om niet het effect te meten. Werkt u in een grotere organisatie? Dan leest u in het laatste hoofdstuk meer over de verschillende rollen die uw collega's in de uitvoering kunnen spelen. Heeft u een kleine organisatie? Geen punt, ook externe specialisten nemen die rollen vaak op zich. Waar het om gaat is: doe het goed of doe het niet. Dit boek laat zien dat u social media er niet zomaar even bij doet. En daar inzicht in hebben maakt het boek alleen al het lezen meer dan waard.

Sociale media strategie: van papier naar praktijk
8 februari 2013 | Paul Groothengel

Social media een hype? Vrijwel niemand durft die stelling nog aan. En terecht, want social media zijn niet meer weg te denken, constateert Sjef Kerkhofs, auteur van Social Media Marketing.

De meeste organisaties, van groot tot klein, hebben een social media strategie. Of doen ten minste het nodige via Twitter en Facebook, en volgen nauwgezet online consumentendiscussies over hun product of dienst. Allemaal leuk en aardig, maar in praktijk lopen de meeste organisaties stuk op de uitvoering van die strategie. Ze doen maar wat, haken spontaan in op iedere opborrelende ingeving, en hebben geen idee van de effecten van hun gedrag op social media. Doodzonde, want zo spoelen alle in social media geïnvesteerde budgetten en fte’s doelloos weg.

Kerkhofs ziet die ontwikkeling van binnenuit, want hij adviseert organisaties al een jaar of zes over de inzet van social media. Bedrijven wagen zich met vallen en opstaan aan social media, en denken te kunnen volstaan met een social media ‘aanwezigheid’ binnen kantoortijden. Daarbij, een goede invoering van social media loopt vaak stuk op interne weerstand, bijvoorbeeld van de IT-afdeling. Gevolg: vertraging, tegenwerking, te weinig budget en capaciteit. Bovendien krijgen de marketeers die sociale media er gewoon bij in hun takenpakket. terwijl het beter zou zijn om hiervoor aparte social media marketeers aan te stellen, vindt Kerkhofs.

Eerder schreef hij een boek over het vormgeven van een social media strategie ‘Social Marketing Strategie. Van experiment naar succes’. Met dit boek - ‘van strategie naar operatie - geeft hij, met mede-auteur Robbert Gangadin, panklare handvatten voor een vlekkeloze uitvoering van die strategie, en wil hij ‘structuur bieden’, aan de hand van een logisch stappenplan.

In die opzet is Kerkhofs geslaagd. Zeker modelmatige denkers zullen zijn boek omarmen. Of dat ook geldt voor sociale media marketeers, is de vraag. Kerhofs typeert hen namelijk als chaotisch, creatief, snel verveeld en gericht op de korte termijn. Geen professionals die gedegen, aan de hand van een stappenplan te werk gaan. Juist zij zouden dit boek moeten lezen.

21 januari 2013 | Tanja Beugelsdijk

Het is duidelijk dat Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin weten waar ze het over hebben. Ze zijn van social media pioniers met lef doorgegroeid naar social media professionals. Presentatietalent, daar twijfel ik niet aan. Goed advies of inspiratie bieden, ook dat komt goed met deze heren. Een managementboek schrijven is een ander vak. De theoretische juweeltjes komen naar mijn smaak onvoldoende uit de verf. Daar ligt nog een uitdaging. De nuchtere benadering van de auteurs is echter verfrissend.

De intentie van de schrijvers is een handreiking te bieden aan dappere pioniers die in het nog relatief 'onvolwassen landschap' een gedegen social media strategie van de grond willen krijgen. Een stukje eerlijke frustratie is terug te lezen in de inleiding: 'Uitzonderingen daargelaten durven wij er bijna onze handen voor in het vuur te steken dat ook jij social media 'erbij' moet doen.'
Maakt het boek waar wat het belooft? Het boek biedt concrete en steekhoudende tips, cases en concrete informatie om social media te implementeren en te managen binnen de organisatie. Toch is er nog onvoldoende aan bloed, zweet en tranen gevloeid om de chaos aan informatie en processen tot een logisch en prettig leesbaar geheel te schikken.

De schrijvers richten zich in collegiale spreektaal tot medepioniers die social media op strategisch niveau willen inzetten. Schieten de auteurs zichzelf hiermee niet in de voet? Is het niet belangrijk (ook) de directie/managers, degenen die structureel budget & tijd en vrij moeten maken voor een langetermijnstrategie, aan te spreken? Juist bij deze groep is inzicht in de potentie van dit vakgebied en daarmee draagvlak van belang. Zodat zij begrijpen dat social media niet iets is wat je erbij doet. En dus ook niet overlaat aan een stagiair - met als argument dat die er toch al mee bekend is…

Het boek leunt op drie modellen, te weten het Social Strategy-model (SSM), het Social Media Fase-model (SFM) en het Social Media Control-model (SMC). Het raamwerk van het boek wordt gevormd door het het
Social Strategy-model van Pondres. De auteurs onderstrepen hiermee dat social media geen losstaand onderdeel van de organisatie mag zijn met een geheel eigen strategie. De social media strategie en doelstellingen dienen ingebed te zijn in de businesstrategie & marketingcommunicatiestrategie van de organisatie. De keuze voor (nog) geen social media strategie is ook legitiem. Social media zijn namelijk arbeidsintensief. De kosten zitten hem niet zozeer in het realiseren van aanwezigheid, maar juist in het gericht ontwikkelen van bereik, het bieden van content, monitoren van doelgroepen en het aangaan van interactie en tot slot het doelbewust aansturen op conversie. Denk dus goed na voor je eraan begint.

Het Social Media Fase-model geeft een duidelijke toelichting op de (volwassenheids)fasen van Social Media binnen een organisatie. Het Social Media Control-model biedt handvatten voor een gestructureerde procesmethodiek, waarbij het accent van de doelstelling per fase wordt uitgelegd en geconcretiseerd. Dit betreft de volgende doelstellingen: Campagne, Content, Conversatie & Care en tot slot Conversie. Per onderdeel (campagne tot en met conversie) wordt de cirkel van strategie, actie tot en met het meten van resultaat beschreven.

De auteurs introduceren geregeld afkortingen die pas later in het boek uit de doeken gedaan worden of waarvan de toelichting zelfs compleet uitblijft. Voorbeelden hiervan zijn o.a.: SMC-methodiek, SMART-doelen, IPM-methode, #FollowFriday, 'level 5 social media integrated' en service recovery paradox.
De Hype Cycle waarmee het hoofdstuk over 'de uitdagingen' wordt gestart is van Gartner en niet van Michael Porter! Een zin als 'zoek het verschijnsel 'service recovery paradox'maar eens op in google, dan begrijp je direct wat we bedoelen,' vind ik storend in boekvorm. Het kan nog net in een blog en alleen mét een link.

Naast aardige luchtige voorbeelden per fase is het belangrijkste bewijsvoorbeeld - waarbij alle fasen zijn doorlopen - fictief. Toegegeven, de casus van een reisbureau komt overtuigend en concreet over. Maar waarom fictief? Is er geen enkele klant die in zijn social-media-keuken durft te laten kijken?

'Social Media Marketing' van Kerkhofs & Gangadin is rijk aan content maar de presentatie ervan is onvoldoende gerijpt. De nuchterheid van de auteurs is evenwel verfrissend. Ze waken voor te hoge verwachtingen door verspreid door het boek onder andere de volgende zaken aan te stippen: Social media is geen wondermiddel. Extreem succesvolle cases zijn niet representatief voor de markt als geheel. Een 'viral' heeft geen nut als dit geen onderdeel vormt van een groter plan. En tot slot verbreden ze heel bewust de term conversie. Het gaat niet alleen om daadwerkelijke sales maar ook om andere meetbare zaken zoals retentie, merkvoorkeur, service, download of inschrijving, productbekendheid en ambassadeursschap.

Sjef Kerkhofs, Robbert Gangadin
Social Media Marketing