12 januari 2015 | Eric van Arendonk RM

Na ‘De superpromotor’ dacht ik dat Rijn Vogelaar het nodige over de kracht van enthousiasme voor organisaties wel had geschreven. Nu verschijnt er een boek van dezelfde auteur. ‘De enthousiasme trilogie’ is drie keer zo dik en bestaat uit de delen Flame, Flow en Flood. ‘De superpromotor’ heeft me destijds geïnspireerd om de kracht van enthousiasme beter aan te wenden. Daarom ben ik nieuwsgierig aan dit boek begonnen. Om meteen met de deur in huis te vallen: Rijn Vogelaar heeft me wederom weten te inspireren.

De kracht van enthousiasme kan enorm zijn en zoveel effectiever dan menig ander communicatietool, zoals adverteren. Het meest opmerkelijke wat ik na het lezen van ‘De enthousiasme trilogie’ heb geconstateerd is dat Vogelaars thema maar heel weinig tot niet in marketing-, management- of communicatiemodellen is terug te vinden. De NPS-score komt slechts een beetje in de buurt.

‘De enthousiasme trilogie’ leest bijzonder prettig weg. De theorie en voorbeelden uit de praktijk versterken elkaar. De drie delen Flame, Flow en Flood volgen elkaar perfect op. In Flame beschrijft Vogelaar hoe enthousiasme, inspiratie en innovatie aan elkaar zijn gerelateerd. Het een kan niet zonder het ander. Inspiratie komt van het delen van ideeën. De beste ideeën binnen de organisatie waar ik werk hebben geen eigenaar. Vaak is het een opeenstapeling van ideeën die weer tot andere ideeën leidt. Vogelaar ziet copyright dan ook als enthousiasme-killer. Als consequentie berust op het boek dan ook geen copyright.

In het tweede deel, Flow, maakt Vogelaar een leuke vergelijking tussen de Homo Economicus en de Homo Enthusiasticus, waarin de een meer voor salaris werkt terwijl de ander gedreven wordt door flow. Ook gaat Vogelaar verder in op de omstandigheden en aanjagers waardoor medewerkers in die flow raken. Als belangrijkste aanjagers noemt hij waardering en continue feedback. En die hoeven niet altijd van de leidinggevende te komen. Feedback van directe collega’s en klanten hebben misschien nog meer kracht. Ik kan me goed vinden in de bezwaren die de auteur in dit deel geeft tegen het optuigen van zoiets als een afdeling voor klachtenafhandeling. Dat rammelt aan alle kanten. We weten tenslotte dat we niet onfeilbaar zijn. Het woord klacht zit vol negativiteit. Een afdeling voor feedback of service, hoe je het maar noemen wilt, geeft ook de mogelijkheid om positieve zaken te melden. En dat laatste doen mensen graag en heeft enorm veel effect.

Voor wie is dit boek geschikt? Op die vraag is lastig een eenduidig antwoord te geven. Het is mijns inziens zowel een management-, communicatie- als een marketingboek. Voor managers ben ik veel tips tegengekomen om medewerkers te motiveren en methodes om eruit te halen wat er inzit. Op het gebied van marketing zie ik mogelijkheden voor het creëren van onderscheidend vermogen en om klanten aan je te binden. Op communicatiegebied zie ik mogelijkheden voor ten aanzien van de externe communicatie. Hoe zorg je dat externe partijen - zoals klanten - op de juiste manier, over hetgeen dat jíj wil, communiceren?

Ik ben blij dat ik het boek aangereikt gekregen heb met het verzoek het te recenseren. Hiermee ben ik in de mogelijkheid gesteld dit boek van harte aan te bevelen, zodat meer mensen wat vaker feedback geven op anderen. Ik ben me nu veel meer bewust welk effect dat heeft.

De Enthousiasme Trilogie
12 januari 2015 | Eric van Arendonk RM

Na ‘De superpromotor’ dacht ik dat Rijn Vogelaar het nodige over de kracht van enthousiasme voor organisaties wel had geschreven. Nu verschijnt er een boek van dezelfde auteur. ‘De enthousiasme trilogie’ is drie keer zo dik en bestaat uit de delen Flame, Flow en Flood. ‘De superpromotor’ heeft me destijds geïnspireerd om de kracht van enthousiasme beter aan te wenden. Daarom ben ik nieuwsgierig aan dit boek begonnen. Om meteen met de deur in huis te vallen: Rijn Vogelaar heeft me wederom weten te inspireren. De kracht van enthousiasme kan enorm zijn en zoveel effectiever dan menig ander communicatietool, zoals adverteren. Het meest opmerkelijke wat ik na het lezen van ‘De enthousiasme trilogie’ heb geconstateerd is dat Vogelaars thema maar heel weinig tot niet in marketing-, management- of communicatiemodellen is terug te vinden. De NPS-score komt slechts een beetje in de buurt.

Flood maakt Enthousiasme Trilogie compleet
24 december 2014 | Pierre Spaninks

Na zijn bestseller De Superpromoter (2009) publiceerde Rijn Vogelaar de afgelopen jaren al Flame en Flow. Nu maakt hij de reeks compleet met Flood. Het hele verhaal over het aanwakkeren en verspreiden van enthousiasme, in één band.

De Enthousiasme Trilogie van Rijn Vogelaar vervangt zijn beide vorige boeken Flame en Flow en vult die aan met een derde, dat de bijpassende titel Flood draagt. Deels oude, deels nieuwe inhoud dus, in een nieuwe verpakking. Een marketing trucje? Ook. Maar vooral een inhoudelijk meer dan verdedigbare keus. Gedrieën vormen Flame, Flow en Flood namelijk integraal verhaal over merken, marketing en strategie, waarbij de focus ligt op het systematisch aanwakkeren en verspreiden van enthousiasme en op de positieve resultaten waar dat toe leidt.

In het eerste deel laat Vogelaar zien waar het enthousiasme bij management, medewerkers en klanten vandaan komt. Zelf noemt hij dit deel ‘soul-searching op het niveau van individu en organisatie, het zoeken naar het waarom en het doel, vanuit het perspectief van enthousiasme’. Wie snapt hoe dat werkt, kan de Flame gemakkelijker aanwakkeren. Vervolgens leert hij ons in het tweede deel hoe positieve feedback van leiding, collega's en klanten een Flow van enthousiasme op gang brengt binnen een organisatie.

In het nieuwe, derde deel zet Vogelaar de laatste stap: van marketing naar strategie. Het sluitstuk van De Enthousiasme Trilogie gaat over hoe je de wereld meekrijgt, of - om de vergelijking te gebruiken die Vogelaar door zijn hele boek heen steeds terug laat komen - hoe de muzikant de zaal uit zijn dak laat gaan. Dat is de Flood van enthousiasme uit de titel. In zekere zin bouwt Vogelaar hiermee voort op de gedachten uit De Superpromoter, waar hij vijf jaar geleden een bestseller mee had. Die superpromoters waren de enthousiaste klanten die actiever dan anderen een merk aanbevalen bij mensen in hun omgeving.

Fijn, zegt Vogelaar nu, maar er is meer mogelijk. Sommige van die superpromoters zitten inderdaad op het niveau van enthousiasme van de Flame: zij vertellen het verhaal zoals het merk dat graag hoort. Maar er blijken ook superpromoters te zijn die helemaal de andere kant op gaan. Die zijn bijvoorbeeld heel enthousiast omdat ze een keer een mooie korting hebben gekregen terwijl het merk helemaal niet als prijsvechter te boek wil staan. En zelfs kan het zo zijn dat een merk de verkeerde superpromoters aantrekt, waar het niet eens mee geassocieerd wil worden.

In plaats van op superpromoters mikt Vogelaar nu op fakkeldragers, op de klanten die de ervaringen en de verhalen hebben die helemaal passen bij wat een merk wil zijn. De kunst is om die fakkeldragers te identificeren, om te begrijpen wat hun motivatie is, en hoe hun sociale netwerk in elkaar zit. Als je dat scherp op het netvlies hebt, zegt Vogelaar, kun je hen bij je organisatie betrekken en hen ondersteunen in het uitdragen van hun enthousiasme. De ultieme Flood bereik je als èn het management èn de medewerkers èn de klanten de Flame van de organisatie begrijpen en verspreiden.

Als managementboek heeft De Enthousiasme Trilogie twee belangrijke verdiensten. De ene is dat het een aansprekend concept neerzet dat niet zo maar vanachter het bureau is bedacht maar dat ook in tal van situaties is getest en gevalideerd. De andere is dat het ook nog eens aangeeft hoe je als lezer dat concept zelf in de praktijk kunt brengen. Vogelaar besluit zijn boek met een plan van aanpak in zeven stappen. In combinatie met de handzame samenvatting achterin, is dat al bijna genoeg om met dit gedachtengoed aan de slag te gaan.

In Focus: De enthousiasme trilogie
5 november 2014 | Justin van Lopik

'De Enthousiasme Trilogie' (Flame, Flow, Flood) gaat over hoe het aanwakkeren en verspreiden van enthousiasme tot positieve resultaten leidt. Maar zijn de lezers ervan ook enthousiast? We vroegen het 3 klanten.

Hans Straus

Businessmanager bij een Nederlandse verzekeraar

Een titel waarbij - wat verwachting betreft - de lat direct al erg hoog ligt! Enthousiasme in drie delen …. Maar de inhoud doet niets af aan deze titel. Een boek dat je achter elkaar uitleest. Een feest van herkenning, voor mij vooral ook door de duidelijke metaforen richting muziek, richting de pop- en rockbands.

Rijn Vogelaar is in staat om zijn enthousiasme in deze trilogie gedoseerd over te brengen. Typisch een gevalletje practice what you preach! Het blijft behapbaar, het blijft geloofwaardig. Een beetje theorie, afgewisseld met prachtige praktijksituaties. Heldere opbouw van flame naar flow naar flood. Na het lezen van deze trilogie spatte bij mij de energie er weer van af. Heerlijk om met deze kennis vol enthousiasme te werken richting de flood binnen onze organisatie.

… eigenlijk best wel vreemd dat je je als medewerker van een verzekeraar verheugt op een ‘vloedgolf’.

10

Jeroen Buitenhuis

Senior productmanager bij Achmea schadeverzekeringen

Een collega tipte mij om dit boek te lezen, omdat hij mij een enthousiast persoon vindt. Wat een herkenning! Interessant (en voor mij prettig) om een duidelijk bevestiging te zien, dat enthousiaste personen zo belangrijk zijn, dat het succes van een bedrijf ervan afhangt. De personen om ons heen zijn doorgaans grijs en introvert. Mensen willen meestal niet opvallen omdat het ze kwetsbaar maakt en enthousiasme kan overdreven en useless overkomen.

Vogelaar legt in dit boek het nut uit om juist op zoek te gaan naar de vlammetjes om uiteindelijk de hele omgeving te laten aansteken door enthousiasme. Hij schrijft ook enthousiast en met laagdrempelige voorbeelden en vergelijkingen uit de muziek en sport brengt hij boeiend en bevlogen zijn boodschap over.

Een aanrader voor beslissers in bedrijven om te lezen en toe te passen. Want tenzij je een product hebt wat blijvend onderscheidend en gewild is bij het publiek, is de kans toch groot dat je het verschil zult moeten maken. En zeg nou zelf, consumenten kopen liever iets van een enthousiast persoon, dan van een grijze muis…

9

Esther van der Lelie

Manager Marketing & Communicatie, Dolmans Facilitaire Diensten B.V.

Nieuwsgierig begon ik aan De Enthousiasme Trilogie van Rijn Vogelaar.

Eerder heb ik al zijn boek De Superpromoter gelezen, was ik enthousiast geraakt en ben ik meteen aan de slag gegaan met het toepassen van NPS.

Ik was dus benieuwd of ik weer geraakt zou worden door zijn nieuwe boek: Flame, Flow en Flood. En ja, het is gelukt.

De titel doet zijn naam eer aan. Ik ben absoluut enthousiast geworden om bij medewerkers en klanten de vlam aan te gaan wakkeren.

Het boek is goed leesbaar met veel voorbeelden en beschrijvingen. Deels feiten die je al kent maar die in een logische volgorde worden geplaatst. Deels vernieuwende inzichten die een ‘aha’-moment ontlokken. Fijn is dat Rijn op duidelijke wijze benoemt hoe je zelf aan de slag kunt gaan.

Blij was ik om ook de rol van superpromotors weer terug te zien. Zo kun je voortborduren op de weg die je wellicht al bent ingeslagen. Ik in ieder geval wel.

8