8 april 2015 | Sjors van Leeuwen

De meeste communicatie schiet zijn doel voorbij. Postbus-51 spotjes leiden niet tot een gezondere leefstijl en collega's reageren niet op jouw interne mail. De oorzaak is simpel: we houden te weinig rekening met het brein van de ontvanger. Het boek ‘Stop met communiceren!’ van Harrie van Rooij geeft de oplossing.

Stop met communiceren! Dat is de titel van een dun, maar lezenswaardig boek(je). De subtitel zegt beter waar het boek over gaat: ‘Waarom communicatie meestal mislukt en hoe je daar verandering in aanbrengt.’ Schrijver en communicatieadviseur Harrie van Rooij kijkt daarbij naar communicatie waarmee we het gedrag van mensen willen beïnvloeden.

Het gedrag van mensen veranderen door communicatie blijkt erg lastig te zijn. Want waarom mislukken zoveel publiekscampagnes (en slaan sommige campagnes wel aan)? Hoe kan het dat collega’s niet reageren op een duidelijke email? Waarom zien en horen klanten je wel, maar komen ze niet in beweging? Dat heeft alles te maken met ons brein, aldus Van Rooij. Mensen zijn nu eenmaal geen rationele wezens, maar worden in de meeste gevallen gestuurd vanuit hun onbewuste.

Van Rooij geeft in ‘Stop met communiceren!’ uitgebreid inzicht in de werking van het brein van je doelgroep. Waarom doen mensen wat ze doen? Hoe denken en beslissen ze? Hij baseert zich daarbij op het werk van wetenschappers en auteurs als Daniel Kahneman (Ons feilbare denken), Roberto Cialdini (Invloed) en Daniel Pink (Drive). Voor wie de laatste jaren de vele brein- en neuromarketing boeken heeft gelezen, is dit boek een mooie herhaling.

Vier type mensen (ontvangers)
Om al die breinkennis behapbaar en voor communicatie praktisch toepasbaar te maken onderscheidt Van Rooij vier type mensen: Oblomov, Veranderhaters, Wij-mensen en Verhalenvertellers. Verschillende type mensen die je verschillend moet aanspreken om iets gedaan te krijgen.

Praktische handvatten en tips
Van Rooij geeft in zijn boek inzicht in de werking van het brein van je doelgroep. Het boek biedt praktische handvatten, veel voorbeelden en diverse tips die je kunt gebruiken voor je communicatie, boodschappen en campagnes.

Het boek is niet te dik (128 pagina’s) en bevat ook de nodige theoretische onderbouwing. Volgens de achterflap van het boek is het bestemd voor ‘iedereen die weleens iets van anderen gedaan wil krijgen’. Mocht je daartoe behoren, dan is dit boek zeker een aanrader.

26 mei 2014 | Nico Jong

Communicatie mislukt vaak. Zeker als je ervan uitgaat dat het de ontvanger is die uiteindelijk betekenis aan een communicatieboodschap geeft. En dat is nogal eens een andere betekenis dan de zender bedoelt. Er kan veel mis gaan in de interactie tussen mensen, vooral als communicatieprofessionals blijven doen wat ze al jaren doen en de ontwikkelingen in en rond hun vakgebied niet bijhouden en gebruiken. Reden voor Harrie van Rooij een boek te schrijven met de prikkelende titel ‘Stop met communiceren!’

De titel is vermoedelijk als trigger bedoeld om zijn vakgenoten eindelijk eens aan het lezen te krijgen. Het boek gaat namelijk over de invloed van menselijk gedrag op de aard en het verloop van communicatie. Over hoe mensen handelen en hoe communicatiemensen daar in hun werk rekening mee kunnen houden.

Contingentia is het land waar bijzaken de boventoon voeren. Het leven daar is irrationeel. De dingen verlopen niet via strakke lijnen en het gaat er rommelig en onlogisch aan toe. Toevalligheden bepalen veel. Prudentia ligt tegenover Contingentia en daar doen de mensen continu verstandige dingen om verklaarbare redenen. De lineaire wereld van de rationaliteit dus. Van Rooij gaat op verkenning in Contingentia – de echte wereld – en brengt in beeld hoe communicatie het gedrag van mensen beïnvloedt. Communicatie wordt vaak geacht krom beleid recht te breien en als dat niet onmiddellijk lukt, doet men er vaak nog maar een paar schepjes bovenop. Terwijl het meestal verstandiger is om te stoppen met communiceren dan om het steeds meer te doen. Beter is het op zoek te gaan naar manieren van communiceren die daadwerkelijk effect hebben. Heel veel gedrag is irrationeel en daar moeten communicatiemensen rekening mee houden.

Wie in de echte wereld iets wil veranderen gebruikt in zijn communicatie bij voorkeur eenvoudige routines, (immateriële) beloningen en triggers: herinneringen, ruggensteuntjes of lokkertjes die zorgen voor een startsein op het juiste moment. Als communicatiemensen er verder rekening mee houden dat mensen (irrationele) keuzes maken in rommelige contexten, dan kunnen zij effectiever communiceren. Van Rooij schetst in vier karikaturen verschillende menstypen die doelgroep kunnen zijn en hoe daar het beste mee gecommuniceerd kan worden. Vervolgens introduceert hij drie basisregels uit de psychologie waar communicatiemensen hun voordeel mee kunnen doen. De eerste is de macht van het nabije, waardoor ons brein aangetrokken wordt door alles wat dichtbij, tastbaar en concreet is. De tweede basisregel is die van consistentie. Wij willen dat ons gedrag samenhangend en logisch is. Als onze keuzes inconsistent lijken, repareren wij ze met een goed verhaal. De derde regel stelt dat emotie de kern van de boodschap is, terwijl communicatiemensen zich nogal eens blind staren op de juiste inhoud. Communicatie gaat altijd over emotie.

‘Stop met communiceren!’ is een vlot en plezierig geschreven boek. Voor wie zijn vakliteratuur keurig heeft bijgehouden, biedt het misschien niet veel nieuws. Het psychologisch gedachtegoed rond gedragsverandering is de afgelopen jaren regelmatig en uitgebreid beschreven. Maar voor drukbezette communicatiemensen biedt dit boek een uitstekende en zeer bruikbare bundeling.