Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
10 juni 2015 | Nico Jong

Betteke van Ruler, de Grande Dame van het communicatievak, heeft na twee jaar opnieuw honderd professionals, wetenschappers, docenten en studenten weten te bewegen een tweede editie te produceren van het grootboek van het communicatievak. 'Communicatie NU #2' is een koffietafelboek in de vorm van een glossy magazine.

Het beloven gouden tijden voor het communicatievak te worden als we de Strategy Trends van Berenschot mogen geloven. Het belangrijkste strategische thema op de CEO-agenda is reputatie en imago. Organisaties moeten zich kwetsbaar durven opstellen om geloofwaardig te zijn en zij moeten zich interactief opstellen naar hun hele omgeving. Een tweede thema is dat zij op zoek moeten naar businessmodellen waarbij de relatie en de communicatie met de klant het belangrijkste uitgangspunt zijn. Een derde thema gaat over de gevolgen van de toegenomen digitalisering van werkprocessen. Het vierde thema gaat over strategieontwikkeling. Niet meer vanuit de boardroom maar via een dialoog met bij voorkeur de hele organisatie.

Communicatie vindt altijd plaats in een context en wordt in die context waargenomen. Het is voor de communicatieprofessional dus essentieel de context goed in kaart te brengen en continu te volgen wat daar gebeurt. Actuele trends in de omgeving zijn horizontalisering als gevolg van de netwerksamenleving, de organisatie als glazen huis dankzij de toegenomen digitalisering, datamining waardoor uit data allerlei inzichten te destilleren zijn en de emotiemaatschappij: mensen laten hun emoties steeds meer zien en leven daar naar. Deze trends dwingen het vak te veranderen.

Ook In Communicatie NU #2 is alles te vinden over de trends in communicatiemanagement, de actuele thema’s, de problemen waar professionals tegenaan lopen en hoe ze die oplossen. Het boek is opnieuw ingedeeld in zes thema’s: trends in het vak, dagelijkse praktijk, carrière maken, communicatieonderwijs, vakgebied over de grens, en de geschiedenis van het communicatievak. Die verbreding van het vakgebied komt tot uiting in de portretten van 24 verschillende specialisten, bovenop de 24 uit de vorige editie.

'Communicatie NU #2' is weer een bijzonder smaakvol geheel geworden. Door de vormgeving als magazine en strikte eisen aan de lengte van alle bijdragen nodigt het boek uit om opgepakt en gelezen te worden. En of het nu gaat om de wat meer inhoudelijke essays of om korte, illustratieve bijdragen: alles is tot in de puntjes verzorgd en is één grote lofzang op het mooie communicatievak.

27 mei 2015 | Marjolein te Kolsté

Na Communicatie NU is er nu (voorjaar 2015) een opvolger. Opnieuw een leuk en vrolijk tijdschrift óver het communicatievak. Verschil met deel 1: aandacht voor nieuwe businessmodellen en de gevolgen van digitalisering.

Prof. Dr. Betteke van Ruler heeft opnieuw honderd wetenschappers, docenten en studenten bevraagd op trends in het vakgebied communicatie. Zij heeft het resultaat geanalyseerd en met behulp van vele vrijwilligers in de vorm van een publiekstijdschrift gegoten. Het resultaat is een compleet overzicht over alles wat het communicatievak inhoudt.

Zo gaat het over de dagelijkse praktijk van het communicatievak, maar ook over carrière maken, de salarissen en over communicatieonderwijs. Er worden ‘7 vragen aan…’ gesteld aan bijvoorbeeld Margot van der Stap en Jacques Wallage. En het gaat ook over de audit, accountability, agile werken en de Story Flow-methode. Columns van o.a. Ben Tiggelaar en Greet Prins. En cases van ING, de politie, Achmea en de ambassade in Washington.

De trends die belicht worden zijn bijvoorbeeld nudging (gedrag van grote groepen mensen een duwtje in de juiste richting geven), gamification (het gebruik van gaming in non-gaming omgevingen) en het gebruik van Big Data (analyse van datastromen).

Ook deze uitgave zal goed vallen bij studenten die zich willen oriënteren op het vak (zie ook mijn recensie van deel 1).

Kun je deel 1 en deel 2 los van elkaar lezen? Ja! Het is net als een abonnement op een ‘gewoon’ tijdschrift. Het maakt niet uit of je een nummer mist of dat je van achter naar voren leest of kris kras stukjes pakt; het komt altijd goed.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden