Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
1 april 2015 | Jeroen Medema

Eens in de zoveel tijd kom je een onderwerp tegen waar je meteen door bent gegrepen. Een waar je absoluut meer van wilt weten en het liefst zo snel mogelijk. En zo veel mogelijk. Dit is voor mij serious gaming. Gegrepen door het onderwerp ben ik gelijk gaan zoeken naar manieren om zo snel mogelijk meer te weten te komen. Al snel kwam ik bij het boek ‘Serious Gaming – leren door te ervaren’. Een paar luttele uren na ontvangst is het boek uit en maak ik de stand op.

Het eerste dat opvalt aan het boek, is dat er geen auteur staat vermeld op de kaft. Er is dan ook niet één auteur aan te wijzen. Al snel komt de lezer er achter dat dit geen ‘normaal’ boek is met een begin en eind, maar eerder een verzameling van verhalen, ofwel een bloemlezing. Een bloemlezing met verhalen van verschillende auteurs, met als thema serious gaming. Of applied gaming. Of gamification.

Zo veel verschillende namen als er zijn voor het concept serious gaming, zoveel verschillende invalshoeken kan men ook nemen om naar dit concept te kijken. Het boek neemt een aantal van deze invalshoeken en combineert ze in een bundel. Resultaat is een enorm gevarieerd boek, met daarin verhalen van ontwikkelaars, trainers, adviseurs, toepassers en ervaringsdeskundigen.

Het feit dat het boek een bloemlezing is, is ook gelijk het grootste pluspunt. Er zit voor ieder wat wils in. Zo zijn er verhalen doorspekt met theoretische kaders en modellen, verhalen met visies op serious gaming en verhalen met cases en best practices uit de praktijk. Zo wordt er bijvoorbeeld stilgestaan bij de leercyclus van Kolb en de kracht van games als leerinterventie. Een ander verhaal behandelt het achtveldenmodel van Kessels en Smit, wat kan worden gebruikt om doelen en acceptatiecriteria vast te stellen. De concepten flow, user stories en feedbackloops passeren de revue en real life cases worden behandeld, zoals het superheldenspel of TypeWorld. De samenvatting van het boek noemt het een dwarsdoorsnede van wat er anno 2013 allemaal gaande is in de wereld van serious gaming en zo voelt het ook.

Aan de andere kant kan de bloemlezing juist een reden zijn voor minder enthousiasme. Het boek bevat enkel korte verhalen, waardoor het redelijk aan de oppervlakte blijft. Voor een ieder die echt de diepte in wil, zal verdere verdieping nodig zijn.

Een boek dat in een adem uitgelezen wordt, is vaak een goed boek. Wat mij betreft geldt dit zeker voor dit exemplaar. Na het dichtslaan besef ik me dat het niet voelt alsof ik een boek heb gelezen, maar eerder alsof ik een avond naar TED talks heb gekeken.

Concluderend een interessante verhalenbundel, die een goede dwarsdoorsnede geeft van de wereld van serious gaming. Een absolute aanrader voor iedereen die meer wil weten over serious gaming.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden